
Porsche heeft het uiterlijk en dus ook de vormen van de Taycan Cross Turismo uit de doeken gedaan. Ook is het model in een video te zien.
Het heeft even mogen duren, maar eindelijk komt de Porsche Taycan Cross Turismo er officieel aan. Het was begin 2018 (!) dat Porsche de toen nog Mission E Cross Turismo als concept aan de wereld toonde in Genève. We zijn inmiddels wat jaartjes verder en eindelijk komt de auto er dan echt aan.
De Mission E kennen we natuurlijk als de Taycan, de benaming Cross Turismo mocht wel blijven van Porsche. Om eventueel gelekte beelden voor te zijn, deelt de Duitse autofabrikant alvast zelf foto’s en een video van de elektrische auto. Het is in feite een net wat praktischere Taycan, met een vergelijkbaar kontje dat we kennen van de Panamera Sport Turismo.
Net als het concept, zal de Taycan Cross Turismo wat hoger op z’n pootjes komen te staan. Die extra bodemvrijheid is leuk voor als je in Scandinavië of Zwitserland woont. Hier in Nederland hebben we dat feitelijk niet nodig.

Wellicht dat er in de toekomst ook nog een derde variant komt als in een Taycan Sport Turismo. De koets is er immers klaar voor. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Eerst is het de beurt aan deze Cross Turismo, die binnenkort officieel door Porsche voorgesteld zal worden.
Heeft wel wat Zagato trekjes.
Waar de Panamera er mooier van wordt, ligt dit niet echt lekker op het netvlies.
De opplak spatbord randjes ogen ook goedkoop op zo’n model.
Heel veel ruimte scheelt het ook niet zo te zien, alleen de 5e deur is een stuk praktischer dan een sedan klepje.
@harrie: nou, inderdaad. En die dakrails…
0:14…camouflaged Taycan..
Wat een mooi ding!!!! (Wegstaan, anders knalt ie misschien wel)
20 jaar geleden of zo, plaatste ik Porsche altijd boven Mercedes en BMW en onder Ferrari/Lamborhini. Maar ik heb er helemaal niets en dan ook niets meer mee.
Ik vind echt dat ze de begeerlijkheid totaal om zeep hebben gebracht met hun 1000 modellen, dieseltjes, en 3 cilinders.
Elke keer als ik een boer in een Porsche ‘jeep’ of 4 deurs zie rijden, denk ik, wat is dat merk toch afgegleden.
Ik vraag me altijd af of ik de enige ben die zo denkt, en of de porsche aanhang van het apple type is dat maar continu alles slikt. Wellicht is stijl altijd al een omgekeerd evenredige relatie met stijl geweest.
@geen1234: Van puristen kun je niet leven. Je kunt de Cayenne wel haten, maar de Cayenne is de reden dat ze nog bestaan en nog 911s maken.
De Taycan is in het nieuwe EV domein wel weer een geslaagde auto, ook al is ie vierdeurs. Maar ik heb ook liever de coupe vorm dan deze station.
@fanboy: helemaal waar. We moeten dankbaar zijn dat die andere modellen het mogelijk maken dat er nu nog 911’s worden gebouwd. De eerste Cayenne was ook niet om aan te gluren (maar wel een capabele wagen), maar als dat is wat de koper wil dan bouw je die toch lekker. De meeste mensen die roepen dat de 911 de enige echt Porsche is hebben er zelf geen. Daar kun je niet op teren.
@dewittecondor: Precies.
Ik vind zelf de eerste Cayenne eigenlijk het gaafst. Ook omdat het gewoon een echte 4×4 is met low-gearing en alles. Wat vervolgens niemand gebruikte.
Heel soms overweeg ik het idee om een 955 te kopen met een paar lichte offroad-mods, als vakantiekar (de rest doe ik toch al elektrisch). Maarja, is helaas niet zonder risico.
@fanboy: de 955 droogt goed op (ziet er niet gedateerd uit), maar ik vind het geen fraaie auto. Wel een beul en zeker van alle markten thuis (ook offroad). Als vakantiewagen zeer geschikt denk ik, lekker ruim ook. Maar wel een dure kar om aan te houden voor vakanties :-)
@dewittecondor: Zeker, maar nog duurder om het hele jaar te rijden haha, met alle mogelijke defecten, 955 is helaas niet probleemloos. Maar ik zou hem dan schorsen de rest van het jaar. Wat ook weer wat zonde is. Wat ook kan is een dure 957 Transsiberie kopen en dan hopen dat hij niet afscrijft of zelfs meer waard wordt. Zelfde geldt voor FJ Cruiser.
(Alternatief heb ik de Outlander PHEV, die is minder op heel veel vlakken, maar kun je er veel schappelijkerr bij hebben als 2e auto jaar door)
@fanboy: true. Doug DeMuro heeft een video van de FJ Cruiser gemaakt. Wat ik mij ervan herinner is dat die achterin toch wel wat krap was. Maar wel een grappige auto.
@dewittecondor: Ja de FJ is niet perfect, maar wel lekker zorgeloos omdat hij betrouwbaar is. Ik heb ook de originele voorganger (40-serie Landcruiser) gehad. En als je het zat bent verkoop je hem zonder afschrijving of zelfs winst, want hij heeft alle papieren om een collectorsitem te worden. 957 Transsiberie gaat vermoedelijk nog wel wat afschrijven.
Een 955 gaan rijden betekent dat je niet verbaast moet zijn als je ineens dikke garagerekeningen hebt als je pech hebt. Dus op een paar jaar gekeken kan het goedkoper uitpakken om een FJ te kopen ook al is die duurder dan een 955.
Dan heb je ook nog handgeschakelde 957 GTS-en wat ook leuk zou zijn voor restwaarde. Zoals altijd met de Duitsers, veel te veel opties. De FJ komt gewoon in 1 vorm, take it or leave it.
@fanboy: dat zal zeker zo zijn, en begrijpelijk. Maar hoeveel verschilt een Cayenne van een Audi Q8 of Urus? Ze delen steeds meer (onderstel) techniek waardoor het segment van een SUV al noet helemaal des Porsches is, maar wordt die ook tijd minder uniek. Waar een 911 dat nog wel is, met een boxermotor.
@rrk147: inmiddels is een Cayenne niet zo uniek meer nee. Maar ja, zoals gezegd van 911s verdiende ze niet genoeg. En nog steeds denk ik dat je een hoop dikke 911 versies te danken hebt aan Cayennes en Panameras etc.
Anders was het een soort Lotus gebleven.
Anderzijds lanceerden ze nog net een GT3 met atmosferische motor die 9.000 toeren trekt en zelfs met handbak te bestellen is. Zoiets kan je zelfs bij Ferrari niet meer vinden….
@geen1234: Welke diesel en 3 cilinders? Porsche is 1vd weinige merken die juist geen diesel of 3 cilinders in hun gamma hebben…
@geen1234: Porsche is tegenwoordig twee merken. Het ene merk legt geld in het laatje met ‘heidense’ auto’s als de Cayenne, om zo het andere merk te kunnen betalen. Een merk waar de platte zescilinder heilig is, waar nog steeds auto’s met redlines van 9.000 toeren zonder turbo worden gebouwd, waar gave cabrio’s en de heftigste circuitwapens gebouwd worden. En de enige reden dat die tweede versie bestaat, is die eerste versie.
P.S. Porsche en driecilinders? Dat is feitelijk onjuist.
@geen1234: ik zie Porsche als een eigenzinnig en techniek gedreven merk. Porsche is de 917 Le Mans racer, de blauwdruk van de 1e Zafira, de eerste sportieve SUV, een iconische sportwagen voor dagelijks gebruik en een fatsoenlijk afgewerkte elektrische auto met gezonde marge. Ze ontwikkelen wat verkocht kan worden. Porsche is meer dan een luchtgekoelde 911…
@geen1234: welke driecilinder dan?
Een gewone Panamera zou ik niet bestellen een Panamera Sport Turismo echter wel. Als ik dit zie dan gaat dat ook voor de Taycan gelden
De A6 Allroad zal er op een gegeven moment uit moeten. Als het EV moet dan is dit wel een leuk alternatief.
Yeeeeeaahhh…neeeee.
Dit is precies het iets waar naar ik op zoek ben: een Electro-break! (nee, echt).
Heb liever geen SUV meer, maar wil wel ruimte. En ik wil best elektro; de laatste keer dat ik >400km in 1 stuk heb gereden was 4 jaar geleden.
Maar dit? De Pana-sport-tourismo maakt de hangende poephond-kont van de normale panamera aardig ok.
De taycan hadden ze juist net goed gemaakt; lekker breed van achter, mooie daklijn.
En dan komen ze met dit… het lijkt net alsof iemand er net achter op is geknald en het ding 20cm korter heeft geduwd. Jammer.
Dat ziet er al een stuk beter uit dan die standaard Taycan. Die vind ik zelf zeker van driekwart achter er heel bulbous uitzien.
Ik vind het eruit zien als een doorgesnoven kikker. Niet echt heel mooi zeg.
Leuk maar misschien is dit met een Audi RS E-tron GT sportback kleedje nog wel leuker.
De normale Taycan is zo mooi, maar wel net iets te onpraktisch. Maar dit, onbegrijpelijk wat een lomp lelijk ding. Waarom Porsche, waarom?
Hopelijk komt er nog een wat fraaiere Sport Turismo.
0:14…iets met camouflaged..
@frederik: dat is de panamera!! Neem die hybride?
Ja dat zou kunnen! Maar als ik er een zie staan, is het zo’n gigantisch lomp ding. Veel minder bagageruimte dan mijn F11. Weegt nog een stuk meer. Het heeft gewoon niet een enorme aantrekkingskracht. De Taycan vind ik echt cool om te zien, maar de Panamera mist dat volledig voor mij.
Waar de 911 een plat geslagen kever is, is dit een opgepompte vw scirocco :)
Lijkt wel een zebra de achterkant, zoveel horizontale lijnen, nee missie vooralsnog niet geslaagd. Porsche en vormgeving begint echt op BMW te lijken, allemaal net niet of absoluut niet mooi.
Erg fraaie auto die sportiviteit met ruimte combineert. Persoonlijk vind ik de sedan nog mooier en die is voor ons groot genoeg.Goed bezig bij Porsche, straks nog de Sport Tourismo erbij, heerlijk beest van een auto!
Denk dat als je hem (net als de Pana Sport Turismo) zonder dakrails kunt krijgen, hij helemaal af is. Blijkbaar is er vraag naar, zie ook meer Sport Turismo’s van de Panamera dan een normale.
Vind hem wel fraai. Vooral van achter. Het afwijkende design gaat het denk ik wel goed doen (net als panamera sport turismo).
Erg fraai! Misschien komt hij (nog) beter tot z’n recht in een andere kleur. Zwart op foto’s werkt vaker niet.
Lijkt wel iets op een moderne scirocco met een porsche sausje erover heen.
Autoblog lees het artikel nog eens. Is het hoger op de pootjes echt het enige verschil?