De langverwachte ‘sportversie’ van de Cayenne is hier.
Het is een veel voorkomende trend in de recente jaren: SUV-coupés. Stiekem is het niet BMW die deze hype heeft bedacht, maar we geven het Beierse merk voor het gemak even de schuld. Zij hebben namelijk met de X6 het autotype een dikke boost gegeven en sindsdien is het een premium-dingetje. Mercedes heeft er twee (GLC en GLE), BMW heeft er drie (X2, X4 en X6). Audi heeft vooralsnog alleen de Q8, maar een kleiner model staat op de planning. De Q8, de X6-concurrent die eigenlijk tien jaar te laat komt, doet het nu al best oké. Zustermerk Porsche is onder de indruk, kennelijk.
Porsche is ook steeds meer aan het kijken naar wat ‘goedkopere’ merken doen, al was de Cayenne (rijtest) hier juist de trendsetter. Sindsdien heeft Porsche ook een sedan, een stationwagon en een baby-SUV in haar gamma. Voor wie nog in 911-tijden denkt: het is zojuist erger geworden. Porsche presenteert de Cayenne Coupé.
Dat is niet raar. Niet alleen verkopen de auto’s als een tierelier, Porsche heeft binnen het VAG-concern twee zusters die een goede basis vormen. De Q8 van Audi en de Urus van Lamborghini zullen onderhuids erg veel overeenkomsten gaan tonen met de Cayenne Coupé.
Technisch is er qua motoren niks verrassends. De instapper is de (standaard) Cayenne, een drieliter geblazen V6 met 340 pk. Een stapje hoger staat de Cayenne Turbo, die krijgt een vierliter V8 met twee turbo’s, goed voor 550 pk en 770 Nm. Wat betreft acceleratiecijfers: de instapper doet 6,0 seconden over een sprint naar de 100 km/u, met het optionele lichtgewicht pakket 5,9 seconden. Dat is ongeveer evenveel als de normale Cayenne, te danken aan het standaard Sport Chrono-pakket. Bij de normale Cayenne moet je daarvoor bijbetalen en is de sprint zonder het pakket 6,2 seconden. De normale Cayenne Turbo doet sprint in 4,1 seconden naar de 100, de Coupé breekt de 4-secondengrens en komt op 3,9 seconden uit.
Dit alles is te danken aan het sportieve karakter van de Cayenne Coupé. Het Sport Chrono-pakket (beter onderstel, betere motorprestaties etc) is standaard, optioneel kun je kiezen voor een carbon dak. Dat verlaagt het zwaartepunt. Wil je de auto meer voor comfort, dan is een glazen panoramadak ook beschikbaar. Ook komt Porsche onder het mom ‘PAA’ met Porsche Active Aerodynamica. Het resultaat daarvan is een instelbare achterspoiler die omhoogkomt bij 90 km/u. Of met een druk op de knop, zo je wilt.
Porsche wil ook dat de auto iets meer presence krijgt. De spatborden zijn iets anders ontworpen waardoor de auto iets breder oogt. In realiteit is de toegenomen breedte slechts 18 millimeter, maar in combinatie met de lage daklijn is het nog redelijk gelukt ook. Daarover gesproken: de achterbank is met 30 mm verlaagd, zodat je in theorie geen last hebt van de aflopende daklijn. Wat betreft bagageruimte is de schade iets groter ten opzichte van de normale Cayenne: 625 liter, en slechts 600 liter voor de Turbo. Dat is 145 liter minder dan de niet-Coupéversie. Klap je de banken neer, dan heb je het over 1.540 liter (1.510 voor de Turbo).
Tenslotte: de prijzen. 124.000 euro voor de Cayenne Coupé en 207.800 euro voor de Cayenne Coupé Turbo. Dat is een hoop geld, maar de Coupé scoort op het gebied van de hoge standaarduitrusting. Naast het SC-pakket is ook Porsche Active Suspension Management (PASM) standaard. Optionele pakketten bestaan uit 20-inch lichtmetalen velgen, carbon onderdelen zoals het dak en meer. Eind mei staat de auto al bij de Nederlandse dealers.
autolb zegt
-edit: probeer het eens met meer dan 1 woord-
clk63bs zegt
@autolb: mand!
huracan zegt
Benchmark is weer gezet
hotze zegt
@huracan: wel een beetje laat dan…
ghost zegt
Lekker niches vullen! Anyway, vind de GLC coupe fijner. Niet dat dit lelijk is maar de merry verdient mn voorkeur.
sntial zegt
@ghost: Merry? Net uitgevonden?
ghost zegt
@sntial: nee, zo noem ik m’n eigen Mercedes en elke Mercedes in de volksmond.
sntial zegt
@ghost: Mercedes Christmas and a happy new year!
ghost zegt
@sntial: wauw! Creatief hoor!
jaspervdwinden zegt
@ghost: ja, heeft ie net uitgevonden… ?
awesome zegt
@jaspervdwinden: nee hoor. Zo noem ik mijn eigen kerstmis en alle kerstmissen in het algemeen.
granlusso zegt
@ghost: Ik ken dat alleen van videoclips :)
ghost zegt
@granlusso: daar noemen ze het toch Beemer bij bmw of Benz bij Mercedes?
str8six zegt
@ghost: hef
maartenb98 zegt
@sntial: het is altijd nog een merc
tvklarenbosch zegt
Wanneer je mannelijkheid in millimeters gemeten wordt
mcaa zegt
@tvklarenbosch: jij kan het weten golddigger
bakbanaan zegt
Gave bak, moet wel zeggen dat de x2 in mijn ogen geen coupe is?
Loek zegt
@bakbanaan: Ik twijfelde zelf ook een beetje, maar technisch is het exact een X1. Alleen de daklijn is een stuk lager en loopt ietwat schuin af aan de achterkant. Het is niet de meest overtuigende coupé-SUV/crossover inderdaad, maar vergeleken met de X1 is het duidelijk een ‘sportieve versie/coupé’ van de X1.
stalensnuitje zegt
@720s: Een Mini Paceman is toch ook geen coupé? Net als de X2 wel sportiever dan de “normale” broertjes idd, maar dan zou ik ze nog eerder als crossover hatchback bestempelen ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@stalensnuitje: Idd, X2 ziet er eigenlijk heel goed uit. Als hatchback…
kapitein zegt
@bakbanaan: Dat zijn al dit soort hokken niet. Een SUV met aflopende daklijn maakt nog geen coupé.
jeffreyb zegt
De neus had spannender gemogen. De reportage telt ook 4645 foto’s van de kont en 3 van de neus.
Verder een enórm mooie machine.
Een SUV met een uitklapbare achterspoiler = episch
kannito zegt
@jeffreyb: ja want de neus kennen we nu wel
theblazerunner zegt
@jeffreyb: grappig, ik vind het echt helemaal niks
jaggie zegt
Oef die uitklapbare spoiler… lijkt wel of de achterklep deels openstaat, geen gezicht!
jaapies zegt
@jaggie: ja verschrikkelijk!! Bij de 911 ook zo lelijk en bij de 911 cabrio lijkt het wel een grap!
tortuga zegt
@jaggie: tot dat ik die spoiler zag dacht ik in men eigen nice! Maar nu… van een blunder gesproken op heel het gamma, gelukkig nog niet op de panamera
hotze zegt
@jaggie: hopelijk kun je die spoilert ook met 1 druk op de knop weer inklappen of default helemaal “uitzetten”. Waarom moet je ook een spoiler oproepen bij 90 km/u? Alsof die dan instabiel weggedrag gaat vertonen.
rhellema zegt
@hotze: hadden de eerste TT’s ook last van dus waarom zou het bij deze niet kunnen?
Sir_Vmax zegt
@hotze: de 3 gt heeft ook zo’n spoiler die default uitklapt bij 110 (?) kmh. Dat schijnt echt gedaan te zijn voor de aerodynamica, Anders gaat die teveel lift genereren vermoed ik zo.
hotze zegt
@srthellcat: misschien dat je het op een circuit merkt bij snel bochtenwerk maar dit zijn niet bepaald circuittijgers. Zou wel eens willen testen wat het verschil is, met en zonder spoiler. Boven bv. 140 km/u kan ik me wat voorstellen, daaronder moeten dergelijke auto’s toch aan de weg kleven.
nofxke zegt
Waarom heeft de turbo een kleinere koffer ?
smoked zegt
@nofxke: Waarschijnlijk een grotere brandstoftank
visie zegt
@nofxke: Vanwege het uitgebreidere audiosysteem…
mercedesbenzine zegt
Waarom plaatsen jullie de achterkantfoto van een tesla? Dronken stagiaire wellicht? /s
davelepeef zegt
@mercedesbenzine: hmmmmm dronken stagiaires…
jasperh zegt
Vind hem heel mooi, maar laat die spoiler maar lekker naar beneden.
maferick74 zegt
Een gestroomlijnde baksteen, handig, straks krijg je nog auto’s met glazen bodems.
Dutchdriftking zegt
Een Panamera welke te hoog op de poten staat. Nee Porsche maakt schitterende wagens maar deze is niet mooi. Hij zal er niet minder om rijden of verkopen.
unknown32 zegt
Wauw! Nog knapper dan de Q8:D
hotze zegt
@unknown32: vind de Q8 fraaier. Pluspunt is natuurlijk dat ’t een Porker is.
RiKe zegt
Dus eigenlijk niets meer dan een gewone Cayenne, alleen dan minder handig door de sneller dalende daklijn en toevoeging van een uitklapbare Autostyle spoiler
neymar zegt
Liever X6!
kenner zegt
Dacht dat het de nieuwe Macan was
moveyourmind zegt
Gaaf!
Paar Porsche emblemen op mijn Citroën C6 plakken, de luchtvering in de hoogste stand én de spoiler in de middelvinger naar de auto erachter modus en menigeen zal er in trappen en denken dat het een Cayenne Coupé is…
barkingiron zegt
Mooi. Lijkt alsof hij altijd zo had moeten zijn
stationcar zegt
Het begint een beetje pervers te worden, ieder merk binnen de VAG groep maakt dezelfde auto, alleen krijg je per merk een ‘eigen’ sausje eroverheen. Eigenlijk was dat natuurlijk altijd al zo, maar het wordt steeds nadrukkelijker. De Urus en de Q8 waren er al, het wachten was op de Porsche versie, en hup binnen een jaar is hij daar. Niks origineels aan een een dikke middelvinger naar iedereen die dacht met de Urus iets unieks te kopen. Ik ben zo klaar met deze manier van auto’s op de markt dumpen.
theblazerunner zegt
@stationcar: ik sluit me hier volledig
bij aan.
hotze zegt
@stationcar: die Urus is wel iets prijziger…
rrk147 zegt
@hotze: Jep, maar of die zoveel beter is? Zal die echt veel sneller zijn? Een mooier interieur? Ik denk dat het elkaar weinig ontloopt.
hotze zegt
@rrk147: statussymbool.
rutgerg zegt
@stationcar: Helemaal mee eens. Het meest schaamteloos zijn nog wel de ontelbare Suvs die tussen VW, Skoda, Seat uitgewisseld worden. Ateca, Arona, Tarraco, Kodiaq, Karoq, Kamiq, Tiguan, Tiguan Allspace, T Roc etc etc… allemaal dezelfde auto’s. Echt onderscheidend zijn ze ook niet van elkaar want je kunt bij alle 3 de merken alle mogelijke luxe en opties krijgen…. beetje goedkoop en makkelijk is het.
sezz zegt
Trieste aanblik een Porsche met een neergeklapte achterbank, praktisch dat wel voor als je inkopen moet gaan doen voor De Zaak.
smallenginesmalld zegt
Wat een lelijk ding. Die lovende commentaren hierboven zijn funny.
Die spoiler is toch wel het toppunt. Hilarisch lelijk.
Ik krijg plots meer respect voor wijlen Ssangyong Actyon.
TimmiX zegt
Nee, dit is het niet hoor…
ontploffer zegt
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem mooier vind dan de gewone Cayenne! Meer Porsche dit.
boxer74 zegt
Krijgt die afgepeigerde chick nu een lift of niet ?? Soit, snap het allemaal ( al lang) niet meer.…
Kudos voor de velgen design team. Veruit het spannenste aan heel het verhaal. Mooi!
vaakbenjetebang zegt
Carbon dak, lager zwaartepunt. Ja, dat is nog eens compromisloos engineeringswerk. Zou er ook echt ergens een lul zijn die dat dak aanvinkt op de optielijst omdat hij vindt dat het zwaartepunt anders te hoog ligt? Mijn hemel, wat een ongelooflijke treurnis.
hotze zegt
@vaakbenjetebang: ?? degene die ’t aanvinkt heet Jan. Inderdaad, net zo effectief als die designspoiler.
vaakbenjetebang zegt
@hotze: Ik zie Jan al voor me. Zo’n droeftoeter met een pijnlijk leeg bestaan, een baan die voornamelijk bestaat uit gebakken lucht maar die wel bakken met geld binnen doet komen en een naderende midlife crisis, die dan eens flink in de bus blaast met een Cayenne Coupé. Op een verjaardagsfeestje vertelt hij dan trots over zijn carbon dak van X-duizend euro, wat het zwaartepunt verlaagt. Iedereen staart hem wat glazig aan, en dan zegt een oudtante: “mijn Celerio heeft een nog veel lager zwaartepunt en die kostte minder dan jouw dakkie”. [Hoongelach]
hotze zegt
@vaakbenjetebang: ? ; ik doelde met voornaam Jan trouwens op je opmerking over een “lul” die de dakoptie aanvinkt.
HzR zegt
@vaakbenjetebang: In de officiële Porsche text hebben ze het zelfs over een zelfde design van het carbon dak als bij de GT3-RS. En er is een ‘leichtbau paket’ met carbon accenten in het interieur. Een SUV met carbon dak en aktieve aerodynamica, het gaat echt nergens meer over. Alleen een diffuser mist nog.
autodrome zegt
Is dit nou een soort van X6 maar dan minder lelijk
trustmeiamanengineer zegt
Wat een trieste vertoning zeg. Gewoon een Q8 met Porsche sticker…. En dan die spoiler…. Eerst een “coupe” maken die blijkbaar aerodynamisch voor geen meter klopt. Moet er een compleet uitklapbed achterop gemonteerd worden.
Esprit_de_Flandre zegt
Is de 911 nu niet gewoon overbodig geworden hiermee… ?
P1m zegt
@autoblog wanneer gaan jullie hogere foto’s uploaden. De resolutie is altijd dramatisch op de app.
P1m zegt
@p1m: *betere kwaliteit foto’s.
karhengst zegt
@p1m: hopelijk eerst met een auto die wél het aanglurend waard is
kennone zegt
Wauw! Wat ontzettend lelijk is dit zeg.
87sandyd zegt
Stop met die SUV coupés. Je word ook genaaid wasr je bij staat. Het is lelijker en bied minder ruimte wasr je ook nog eens meer voor betaald. De horror
trolle zegt
Ik heb liever een volvo xc90, is tenminste geen rebadge van een Q8, urus etc ook al is hij trager
eklasse zegt
Ik vind hem eigenlijk wel mooi op de foto. Op straat waarschijnlijk dus nog indrukwekkender.
harrie zegt
Geen bewondering, geen haat, maar vooral medelijden roept dit ding op.
intimrasiert zegt
Mooi ding, alleen zonder diesel beetje lastig verkoopbaar in Europa.
900t zegt
Wat. Een. Gedrocht…
Graafke zegt
Is het al 1 april?
tinusdijksman zegt
Zoals Wouter zou zeggen, Pure Porno
rikus zegt
Maar.. Dit is toch gewoon geen coupé?
jeppie zegt
Mercedes?
mashell zegt
Ongelooflijk. Zo’n dure über premium auto en dan zo’n knullig panoramadak dat niet open kan.
hacker zegt
Dergelijke auto’s zijn eigenlijk niet meer dan belachelijk dure handtasjes voor een bepaalde doelgroep. Die mensen denken dan dat ze een statement maken door met zo’n auto voor de dag te komen.
mashell zegt
@hacker: of voor mensen die dit mooier vinden dan zo’n opgehoogde stationcar wat een SUV maar al te vaak is.
marcus1963 zegt
Wanneer komt nou de Macan coupe ?
ericc zegt
Weet iemand iets meer over de hangar waar ze tegenwoordig de foto’s nemen met hun nieuwe modellen?
Een oude fabricatiehal van Porsche?
bmw2coupeeigenaar zegt
Zitruimte achterin precies goed voor vrouwlief (<= 1.68M)
ottosk zegt
Op zich ziet dit er goed uit maar ik blijf het gevoel hebben dat onze hond een hersenschudding krijgt als je de klep dichtmaakt.
gasmonkey zegt
Is geen coupé
jippie zegt
Beter dan de gedrochten van BMW en Mercedes. Alleen die achterspoiler kan beter vastgelijmd zitten want als dat ding een erectie krijgt is echt niet om aan te zien.
wernerv8 zegt
Ik wil een porsche. Wacht ik wil stoerrr doen ik wil een suf. Lelijk maarja porsche. Wacht ik wil toch een coupe. Nog lelijker maar duurder als die van de buurman. MAKE UP YOUR MIND. Neem of een porsche of een suf als je zonodig stoer wilt lijken of neem een coupe maar niet alle 3 tegelijk. Punt 1 de cayenne is al spuuglelijk. Punt 2 ik vind het echt niet stoer eerder lachwekkend. Punt 3 dat ding is echt hondslelijk.