Grootste opvallende wijziging op deze Porsche 992 Sportdesign: zijn grote achtervleugel.
Vorig jaar december dook het SportDesign pakket op in de configurator van de Porsche 992. Op basis van digitale plaatjes kreeg je een idee hoe de 992 er met deze optie uit komt te zien. Het mooiste is natuurlijk een voorbeeld uit de praktijk. Porsche snapt wat we bedoelen en slingert wat live foto’s de wereld in.
De Duitse autofabrikant heeft daarom enkele pica’s gedeeld van een 992 met zo’n SportDesign-pakket. Het is momenteel het dichtste wat in de buurt komt van een GT3. Die laatstgenoemde moet nog gepresenteerd worden. We kregen al stiekem een glimp te zien van de GT3 in de toffe SuperBowl reclame van Porsche dit jaar. Eerst volgt waarschijnlijk de 911 Turbo.
Het SportDesign pakket is exclusief te bestellen op de Porsche 992 coupé. Naast de flinke achterspoiler krijg je met deze optie een spoiler lip aan de voorkant. Ook een ietwat aangepaste achterbumper met nieuwe lucht in- en uitlaten is onderdeel van het pretpakket. Net als sideskirts. Optisch lijkt de 992 daardoor verlaagd te zijn, terwijl dit niet het geval is.
Porsche zegt trots het pakket te hebben ontwikkeld in het ontwikkelingscentrum in Weissach. Het heeft volgens het merk maanden geduurd om met deze aerodynamische poeha op de proppen te komen.
Onderdeel van het testprogramma is een Porsche 992 SportDesign in de windtunnel zetten. Daarnaast heeft het merk 90.000 testkilometers gereden in de echte wereld in bloedhete en ijskoude omstandigheden. Daarbovenop komen nog eens 55.000 testkilometers op het circuit van Nardo. Dat is de hogesnelheids kombaan, dus ideaal voor testen van dikke spoilers op een Porsche. Het resultaat is een aero-pakket dat je out-of-the-box op de 992 kan aanschaffen. De optie kost zo’n 6.000 euro, dat valt dan nog mee gezien sommige andere prijzen in de Porsche Centra.
Dutchdriftking zegt
Hmm, doe mij dan maar een ducktail op een 997….
Edge zegt
Het staat de 992 niet verkeerd, maar het schurkt qua uiterlijk wel heel erg tegen de 991 GT3 aan.
onlyporscheman zegt
Heel mooi, doe mij er maar een.
cazzo046 zegt
wannabee GT3
rikv99 zegt
Vindt dit toch wel de lelijkste 911 generatie.
mopar70 zegt
Je vindt de 996 dus mooier?
flatsixx zegt
@mopar70: onmogelijk. De 996 in by far de lelijkste generatie 911.
laptom zegt
@flatsixx: Ik begin de 996 eigenlijk wel te waarderen… Ik vind de 991 en 992 echt de lelijkste die er zin. Te groot, te zwaar, te klinisch (al heb ik alleen in de S en GTS gereden, nooit een GT). Ik ben misschien niet de beste referentie want ik vind de 993 dan weer lelijker dan de 996 en 991.
ouwedibbes83 zegt
@laptom: huh?! de 991 en 992 zijn de lelijkste, maar de 993 vind je lelijker dan een 991. Das raarrrr
laptom zegt
@ouwedibbes83: Sorry, bedoel dat ik de 993 lelijker dan de 996 vind, maar blijkbaar mag dat niet gezegd worden. Voor mij blijft een SC toch de leukste.
rikv99 zegt
@mopar70: zeker weten.
eddepedd zegt
Volgens mij heb ik deze zomer 2019 al eens in het echt te Spa gezien. Zie ‘dikkie dik’ spot van destijds op autojunk.
none zegt
een 911 met een achtervleugel, wat een nieuws. Zeker weer een limited edition niet? Zoals elk model wat tegenwoordig gepresenteerd wordt.
87sandyd zegt
@none: misschien ff de tekst lezen
emping zegt
Wel een lekkere dikke kont zo. Heerlijk.
HZW zegt
Doe mijn maar een “Ducktail”, die picknick tafel mogen ze houden.
ferraricorse zegt
Dit is niet het sportdesignpakket maar het aero pakket. Sportdesign is er namelijk al langer en resulteert louter in andere bumperpartijen