Het zal je wellicht niet verbazen, maar het is ook meteen de EV met de kleinste actieradius.
Elektrische youngtimers is niet echt een categorie auto’s die hot is, maar ze bestaan wel degelijk. En dan hebben we het niet over auto’s die achteraf omgebouwd zijn, maar over auto’s die al elektrisch de fabriek verlieten toen Tesla alleen nog maar een uitvinder was.
Een van deze EV-pioniers was de Peugeot 106 Electric, die we vorige week behandelden als een van de auto’s waarvan je niet wist dat ze als EV geleverd zijn. Wat blijkt? Er staat er momenteel gewoon eentje op Marktplaats, zoals @tortuga tipte in de reacties. Dat is een occasion die we eigenlijk niet onbehandeld kunnen laten.
De Peugeot 106 Electric is een elektrische auto uit de jaren ’90, dus je moet natuurlijk geen hoge verwachtingen hebben. Of beter nog: helemaal geen verwachtingen. Zo heb je om te beginnen maar 27 pk. Nu heeft een 106 niet veel vermogen nodig, maar dit is wel een 106 die meer dan 1.000 kg weegt.
Het vermogen is één ding, maar de hamvraag is natuurlijk: hoeveel is er nog over van de range? Daar is de verkoper gelukkig heel eerlijk over. We citeren: “De actieradius is te verwaarlozen, houdt met +/- 30 km wel op.”
Oorspronkelijk had de Peugeot 106 Electric zo’n 100 km aan range, dus de accu heeft na 25 jaar nog zo’n 30% van z’n capaciteit over. Het is duidelijk dat je deze auto niet als enige auto moet kopen. En ook niet als boodschappenautootje voor erbij.
Waarom zou je deze auto dan wel moeten kopen? Nou, als je van automobiele rariteiten houdt bijvoorbeeld. Dan heb je met deze Peugeot 106 Electric voor weinig geld een auto die toch aardig zeldzaam is.
Het schijnt dat er in totaal zo’n 6.400 van gebouwd zijn, wat voor zo’n vroege EV nog best een indrukwekkend aantal is. Volgens de advertentie zijn er op dit moment maar vier in Nederland en in de database van de RDW kunnen we er zelfs maar drie vinden.
Met 91.054 km op de klok wordt de auto op Marktplaats aangeboden voor €4.950. Het zou leuk zijn als je daar ook nog €2.000 subsidie op kon krijgen, maar die vlieger gaat helaas niet op. Daarvoor moet een elektrische occasion minimaal 120 km range hebben. En dat heeft de Peugeot 106 Electric ook in zijn beste dagen niet gehaald.
steephh zegt
Iemand enig idee wat voor type accu hierin gebruikt werd?
fanboy zegt
@steephh: Nickel Cadmium
Maar heel geschikt om gewoon een vers lithium pakket erin te zetten en met minder gewicht een hele nette range halen
Robert zegt
Nikkel-cadmium, inderdaad.
Ik volg het YouTube kanaal van Marco Degenhardt/Halle77, die heel veel met youngtimers en oldtimers doet, en hij heeft een paar maanden terug z’n technisch identieke broertje, een elektrische Citroën AX gekocht.
https://youtu.be/BCudqtth-_0?si=Xj7QO0KzSawkbLcQ
https://youtu.be/D3tjU10m4Js?si=8F8nKrY6OR_X4F_j
steephh zegt
@rrrobert
Thanks! Die ga ik kijken :)
Johanneke zegt
Er stond een paar jaar geleden 1 te koop die een battery swap had gehad. Geen idee wat die voor range had, maar wel leuk als je daar zelf aan kan knutselen.
shibby zegt
Waarschijnlijk iets met lood
saxoke zegt
Duracell
104 stuks van het type aaa
moveyourmind zegt
30 kilometer range…
Dat halen de meeste Peugeots met Purepech motoren niet eens meer.
eelco106gti zegt
Wellicht iets voor het Visscher Classique automuseum in Beesd!
eelco106gti zegt
Beesd = Buren
tortuga zegt
Fijn om eens een reactie geplaatst hebben die tot een waardig artikel hebben geleid.
Zou deze wel kopen moest ik een verzamelaar zijn van Franse nostalgie. De Accu late opfrissen bij een expert en de carrosserie in nieuwstaat brengen en kan weer 30 jaar voort.
Tonnie zegt
Zou het niet relatief makkelijk kunnen zijn hier een moderner accupakket in te knutselen?
fanboy zegt
@Tonnie: Zeker, met veel meer range
thearchitect zegt
relatief, als in relatie tot wat?
Who_carez zegt
Nieuwe uitdaging… Met zo’n ding in 2025 door het centrum van Stokholm rijden.
Ik ben nieuwsgierig hoe snel je aan de kant zou staan en hoe verbaast ze zouden kijken dat dit elektrisch is :)
tortuga zegt
Denk dat eenders welke stad in de toekomst dit raar gaat vinden. Andere challenge zoek een nog oudere
Who_carez zegt
In de Halle77 in Dortmund hebben ze een elekrtische Citroen Ax :)
Ouder vinden gaan zal uiteindelijk ook nog wel lukken maar die zullen dan wel ergens in museums staan en niet meer op staat rijden.
ghost zegt
In de Haaning collectie in Denemarken staat een 1918 Detroit Electric model 75 Brougham, die ook gewoon nog rijdt, dus ouder kan zeker 😆
tjorque zegt
LFP accu er in en een motor swap (axial flux ofzo) en knallen maar :)
Ik vraag me alleen af of je dan nog door de keuring geraakt en of je dan niet meer uitgegeven hebt dan een nieuwe wagen :)
sizedoesmatter zegt
Dit was wel mijn idee toen ik laatst een electrische SRV-wagente koop zag staan; zou je met wat Tesla-onderdelen daar een sleeper van kunnen maken?
escort77 zegt
Kan iemand MasterMilo even taggen?
fanboy zegt
@sizedoesmatter: Als je zowel accupakket als omvormer en motor gaat vervangen, dan kun je net zo goed een of ander benzine of diesel als basis nemen.
Van dit soort oude dingen is het juist leuk dat je het een nieuw leven kan geven met nieuwe accu’s. Maarja dan moet je niet snel willen.
steephh zegt
@sizedoesmatter Haha dat is wel echt een super vet idee. Een Sleeper SRV wagen.
Waarom moet ik nu ineens aan die Flodder scène denken? 😂
fanboy zegt
@tjorque: motor swap is meer vermogen dus herkeuring.
Andere accu’s erin zal geen punt zijn.
Met alleen andere accu’s moet je vooral alles zelf doen, anders kom je zo op een prijs van een fatsoenlijke elektrische occasion.
Griffin zegt
De 106 en AX werden indertijd ingezet in een soort “witte karren project” in Parijs. Vooruitstrevend hoor! :)