In Genève toonde koetsenbouwer Bertone een Shooting Brake op basis van de Aston Martin Rapide. Hiervoor werd de typenaam ‘Jet’ afgestoft. Een lettercombinatie die verder teruggaat dan je wellicht zou denken.
We maken een tijdssprongetje en gaan terug naar de Autosalon van Genève in 1961. Daar stond namelijk deze creatie van de jonge Giorgetto Giugiaro, destijds nog werkzaam voor Bertone. Als basis werd de zeldzame Aston Martin DB4 GT genomen. De DB4-versie met meer vermogen – de 3.7-liter zes-in-lijn leverde 306 pk in plaats van de standaard 243 – en er kwam een aluminium magnesium body aan te pas. 75 stuks zijn er gebouw, en later nog eens 19 Zagato’s.
Aan het lichtgewichtverhaal had Giugiaro geen boodschap. Hij koos ervoor om een carrosserie uit staal te boetseren. Na de show werd de auto verkocht aan een Europeaan, daarna kwam hij in de VS terecht en in 1986 werd hij op de kop getikt door een Zwitserse autogek.
Vergelijk Bertone’s interpretatie HIER met het origineel en vertel ons: welke is beter gelukt?
W115 zegt
Mooie auto alleen net zo puur als de jaren 90 Astons
bofkont zegt
Damn wat een schoonheid, waarom kunnen ze tegenwoordig niet meer zulke mooie wagens maken?
victor1111 zegt
@bofkont: vraag ik mij ook vaak af
oxymoron zegt
@bofkont: Omdat autojournalisten zo snel “saai” roepen als er geen vouwen, deuken en bobbels op zitten? Ik vind de oorspronkelijke GT overigens beter gelukt.
StijnB zegt
@bofkont:
Omdat er vandaag de dag volwassen mensen moet in passen…
Aardige wagen, maar tijdsgenoten à la E-type hadden toch een lijn die beter in balans was.
JamesBond007 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=rISpuPAlGjw
Moore wagen! Ik kende ‘m nog niet.
JamesBond007 zegt
@JamesBond007:
Mooie* , stomme autocorrect :s
jasperd zegt
@JamesBond007: doet de van mij ook altijd, alleen staat er dan Mora. Mmmmm
betonstaal zegt
@JamesBond007: Roger that.
Jochempie zegt
Mooiste Aston ooit. Hoewel de huidige V8 Vantage ook wel in de buurt komt! En de 1977 V8 Vantage.. En de DB4 Zagato… En de… En de..
Wat een mooie bakken maakt AM toch!
speed zegt
nice
gregorius zegt
Woordje vergeten @ricardo: Aan het lichtgewichtverhaal Giugiaro HAD geen boodschap
toroloco zegt
De DB 4 GT Jet, en DB5 ook!
gregorius zegt
MIjn stem gaat uit naar de originele. Ik kende m ook nog niet, wat een prachtding.
Ze zouden zo’n dergelijk ontwerp vrij moeten geven voor coachbuilding!!!
rocky zegt
Mooi hoor! :-) En toen ik de foto zag, dacht ik meteen aan een Italiaanse designer.
Hupke zegt
De daklijn hoort niet bij de rest, nochtans hadden ze met die snoet echt wel iets moois kunnen maken.
lemans96 zegt
Wat een beauty zeg. Zo mooi rank van lijn.
rickr zegt
Prachtige wagen. Doet me ergens wel denken aan een Volkswagen Karmann Ghia! En de voorkant weer meer aan een AC Cobra…
camber24 zegt
En profil wel erg Ferrari 330GT
alassad zegt
Prachtige auto. Maar ga toch liever voor een volvo p1800
autoblaag zegt
Neusje doet mij heel erg denken aan de Glas / BMW 1600 GT
Rick-dos zegt
Kijk, dit ziet er pas mooi uit. Vele malen beter dan zo’n Bizzarrini 5300GT…