We gingen vandaag zoeken naar de origineelste Lancer Evo, gewoon omdat het bijzonder gave en unieke auto’s zijn.
Het is een van de gaafste auto’s die ooit is gebouwd: de Mitsubishi Lancer Evolution. Het is zo’n auto die alles doet wat je ervan verwacht, plus meer. De auto is niet al te groot, niet al te zwaar, behoorlijk praktisch én voorzien van best wel exotische techniek. Kortom, de ideale auto voor de petrolhead die 1 auto heef waarmee alles gedaan moet worden.
Zeldzaam
In Europa zijn de Lancer Evo’s behoorlijk zeldzaam. In Nederland werden ze lange tijd niet geleverd. De meeste exemplaren hebben het stuur ook aan de linkerkant zitten: in Japan, Australië, Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk rijden er redelijk wat rond. Dat is logisch, want daar zit het stuur ‘toevalllig’ al aan de goede kant.
Lancer Evo VIII
De Lancer Evolution was grijs al een tijdje leverbaar in Nederland, vanaf de Evo V. Maar de Lancer Evo VIII was de eerste die specifiek voor Europa gehomologeerd werd. Om aan specifieke emissie eisen te voldoen, moest de 4G63 motor wel iets terug-getuned worden, naar 265 pk. In principe nog altijd voldoende om lol mee te beleven. Het lijkt ook ‘slechts’ 15 pk minder te zijn, alhoewel de Japanse Evo er in standaard vorm meer dan 300 pk uitperste.
Getuned
Logisch dus dat veel Evo’s zijn getuned. Er is enorm veel voor te krijgen en de techniek kan het goed hebben. Voor vandaag ging ondergetekende even op zoek op marktplaats naar de origineelste Lancer Evo van Nederland. Dat was een vrij korte zoektocht, want er staan maar zes Evo’s op Marktplaats. Ondanks dat ze allemaal erg gaaf zijn, is dit exemplaar de gaafste. De auto komt uit 2004 en heeft sindsdien iets meer dan 50.000 km gelopen. Voldoende om de boel draaiende te houden, maar niet te veel om nog door te verkopen.
Origineelste Lancer Evo
Het is namelijk de origineelste Lancer Evo van Marktplaats. Werkelijk alles lijkt nog als nieuw te zijn. Check die fraaie eenvoudige Enkei-velgen, met daarachter de suite Brembo-schijfjes en klauwen. Mocht je denken dat het een kale RS is, zit je ernaast.
GSR
Dit is namelijk de luxere GSR. De RS heeft namelijk geen lichtmetaal, meegespoten spiegels (en handgrepen) en een nog kaler interieur. Ook qua hardware is deze GSR helemaal goed: deze heeft het AYC (Active Yaw Control), dat de andere modellen niet hebben.
Enorme held
Om precies te lezen wat het doet met de auto, lees onze special er even op na. Maar heel kort samengevat: het maakt een enorme held van jouw als bestuurder in het bijzonder en als persoon in het algemeen. Ook zin om een beter persoon te worden? Check dan de Marktplaats advertentie en koop deze rallyspecial, nu het nog kan.
grasvreter zegt
Die blokken kunnen zo veel meer aan, eigenlijk zonder aanpassingen kan je de turbo kietelen om +-400 pk te leveren. Ik vond het rond het jaar 0 vooral extreem bijzondere auto’s. Ondertussen zijn super veel verder, toen niet. Of zoals Jeremy Clarkson toendertijd zei:
Make no mistake, those cars are just as quick around a track as a Ferrari or Porsche, exept when it rains. Then they are much, much quicker.
kennone zegt
@grasvreter: nou, complete uitlaat wellicht grotere injectoren zijn wel nodig hoor
johnhert zegt
@kennone: Dat zijn naast chippen en een andere intercooler wel de allersimpelste dingen om zelf aan te pakken.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! @Willeme, hij past goed bij jou, na de witte Impreza ben je wel weer toe aan wat leuks uit Japan toch?
Berend zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
Ik dacht dat je zo’n lelijk (ondanks de rode kleur) 15 jaar oud gebakje inmiddels wel onder de €10k zou kunnen oppikken. Bepaald niet dus.
bierbuik zegt
@mashell: dat is heel kort door de bocht, het zijn dusdanig potente wagens dat je er genoeg modern spul mee kan lastig vallen
mashell zegt
Maar behalve de dikke motor en de rode kleur is dit gewoon 3x niks. Een doodsaaie Lancer. Het is een witte boterham met een dikke laag sambal erop. Totaal niet speciaal. Wat mij betreft rechtvaardigt dikke motor en de prachtige staat de prijs niet voldoende.
willeme zegt
@mashell: Dat je het niets vindt, wil niet zeggen dat het niets is ;-). Het is niet ‘gewoon’ een Lancer. Sterker nog, het is eigenlijk een Cedea ;-). Waar een Golf naar Golf R verregaand hetzelfde is, is dat in dit geval anders. Zet maar een Lancer en een Lancer Evo op de brug.
Je betaalt voor de techniek, de zeldzaamheid en de rally-pedigree. Zeker in een staat als dit. Auto’s als de Sierra Cosworth, Delta Integrale en Audi quattro in onverprutste staat met weinig kilometers waren (en zijn!) ook erg prijzig. Er is een publiek voor dat de auto wel begrijpt, vandaar de prijs.
Ik denk overigens niet dat de Lancer Evo X mee gaat genieten van dit soort prijzen. Dat is een compleet andere auto en meer een snelle Lancer dan een rally-homologatiemodel.
vacano zegt
om 34.000€ stuk te slaan op een Mitsubishi van 15 jaar oud moet je redelijk gestoord zijn
grasvreter zegt
Valt wel mee hoor. Zoek jij er nog 1 met stuur links en in deze staat.
Ik leg lachend het dubbele neer voor een Mitsubishi 3000gt twin turbo met het stuur links in prachtige staat.
E34M5Touring zegt
https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/mitsubishi/3000gt/2361720.html (1st Gen)
https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/mitsubishi/3000gt/2397783.html#&gid=1&pid=7
Have fun!
freddydevadder zegt
@grasvreter: ongelooflijk,het is niet wat je glimlachend betaald,maar wat je denkt van je aankoop na 5jaar…
petroldrinker zegt
als je wilt kan ik je er zo meerdere aanbieden volledig origineel met stuur links (af fabriek) zo moeilijk is dat niet te vinden hoor…
rednasnamsob zegt
of een liefhebber!
cossiekiller zegt
Ik ben in 2005 voor krak dezelfde gaan kijken met 37000km op de teller.
Toen voor 28000 euro…
Heb toen een Impreza gekocht…
jmeverts zegt
@cossiekiller: anders was je intussen aan kosten waarschijnlijk meer kwijt geweest dan dat de auto meer waard is geworden
TheMaster zegt
Mocht nog iemand serieuze interesse hebben (en dus niet schrikken van vraagprijs van bovenstaande) in een originele Nederlands geleverde blauwe Evo IX (11 jaar bij huidige eigenaar), ongeveer 70k op de letter, dan hoor ik het graag!
E34M5Touring zegt
Vind het zeer interessante auto’s maar kan totaal niet wijs worden uit de prijzen. Dingen staan echt voor alle prijzen te koop. Ben zelf meer van de Scooby’s. Die vind ik qua styling en geluid net wat mooier. Maar schijnen wel gevoeliger te zijn voor tuning. Van die Evo’s staan zat YT filmpjes met 8-900pk, bizarre toerentallen etc. Dat schijnt met de boxer iets lastiger te zijn. Aan de andere kant, heb eens met een 2001 WRX mogen rijden met ong. 350pk. En dat gaat hard zat voor mijn wensen.
SimonMc zegt
@willeme: “De meeste exemplaren hebben het stuur ook aan de linkerkant zitten: in Japan, Australië, Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk rijden er redelijk wat rond. Dat is logisch, want daar zit het stuur ‘toevalllig’ al aan de goede kant.”
Moet dat niet het stuur aan de rechterkant zijn?
petroldrinker zegt
Alleen jammer dat het turbogat wat die autos af fabriek groot genoeg zijn om de maan in te kunnen passen, slaat echt nergens op (ja ik heb een originele evo 8 gehad in het verleden)
O en het verbruik van de 4 cil was nagenoeg gelijk aan mijn E92 M3… nou dat was een heeeeel makkelijke keuze om te maken.. dan kies je natuurlijk de V8 M3 ipv de turbo 4 cil…