Mercedes presenteert in Monaco een gloednieuwe speedster: de Mercedes-AMG PureSpeed!
De dak- en voorruitloze SLR Stirling Moss uit 2009 was een hommage aan het verleden, maar het was óók een auto die zijn tijd vooruit was. In recente jaren kwamen namelijk ook Ferrari, McLaren, Aston Martin en Lamborghini met dergelijke speedsters op de proppen. Het lijkt een onzinnig concept, maar er is dus markt voor deze auto’s.
Mercedes besloot dat het daarom weer tijd is voor een nieuwe sportauto zonder dak en voorruit. Een (indirecte) opvolger van de SLR Stirling Moss dus. In Monaco hebben ze vandaag het doek getrokken van de Mercedes-AMG PureSpeed, in het bijzijn van Sir Lewis Hamilton en George Russell. Het is nog een concept car, maar daar blijft het niet bij. Er komt een productieversie van.
De koplampen en achterlichten verraden waar we mee te maken hebben: een SL die ontdaan is van zijn dak en voorruit. Helaas vond Mercedes het nodig om voor de veiligheid een lelijke stang te plaatsen die tussen de bestuurder en de passagier loopt. Alleen daarom is deze Mercedes-AMG PureSpeed al een stuk minder fraai dan de SLR Stirling Moss.
Het lijkt erop dat Mercedes deze oplossing heeft afgekeken van de Nederlandse Bussink Speed Legend, de AMG GT zonder dak. Die had namelijk vrijwel dezelfde stang. Mercedes is er echter heel trots op, want ze besteden er een hele alinea aan in het persbericht. Volgens hen is dit een Halo, geïnspireerd op de Formule 1.
De afwezigheid van een dak is niet het enige verschil met een normale SL, zoals je misschien al was opgevallen. De PureSpeed heeft bumpers en sideskirts die geïnspireerd zijn op de AMG One. Daarmee is het een soort rare kruising geworden tussen een SL en een AMG One.
Net als de Stirling Moss heeft de AMG PureSpeed twee ‘bulten’ achter de hoofden van de inzittenden, geïnspireerd op de 300 SLR. De rode kleur en het nummer 10 zijn op hun beurt weer een verwijzing naar de Mercedes die in 1924 de Targa Florio won.
Over de aandrijflijn wordt nog met geen woord gerept. Misschien wordt het wel een viercilinder, je weet het niet bij Mercedes… Voor de details moeten we nog even tot volgend jaar wachten. Dan zal de productieversie verschijnen, die uiteraard gelimiteerd is. Dit wordt het eerste model in het langverwachte Mythos-programma van Mercedes, een nieuwe reeks überexclusieve modellen.
harrie zegt
Ontworpen door de marketing afdeling.
Robert zegt
Dat zouden ze bij BMW dan misschien ook eens moeten overwegen.
Jurgen zegt
Gezien de verkopen van BMW hebben ze dat ook gedaan, gaan als een malle de deur uit schijnbaar.
drdre1 zegt
Ha, ja precies! Ze gaan idd als een malle de deur uit, met hun rare neus! 😂
mashell zegt
Maar bijna alle BMW’s zijn toch al door de ///Marketing afdeling behandeld?
anthwan zegt
Had dan ook op zijn minst de uitlaat aan de goede kant gemaakt, dit is echt een slap aftreksel van een SL.
Er is amper moeite gedaan, heel jammer.
adyton zegt
Dit vergelijken met de Stirling Moss gaat wat ver. Deze cash grab lijkt eerder een vervolg op die absurd dure AMG GT special zonder de stijl van de Stirling Moss SLR
machielvdd zegt
Die wordt ook genoemd in het artikel, maar dat was geen creatie Mercedes zelf
adyton zegt
Ja ik las het, kende de naam niet. Ik wist niet dat het geen officiële Mercedes was. Vond het daarom raar dat er niet meer naar dat model verwezen werd, want daar is het echt een 1op1 kopie van. Vreselijk dat Mercedes hier zelf mee komt nu.
Aon zegt
Een telefoon in de vorm van een 8 (twee bulten) zou niet kunnen misstaan bij deze auto. Een must voor het oog (en oor?).
S zegt
Als je de ster weglaat zie ik de MG Cyberster aan de voorzijde.
str8six zegt
Hahah, ziet er echt niet uit!
William zegt
De SLR was een zeer exclusieve auto. Daar een speciale versie van, okay. Maar de SL is een, relatief gezien, volume model. Daarom lijkt het me ook geen goede investering.
mashell zegt
Hoezo? De SL is er alleen als AMG. Niet echt een volume model.
87sandyd zegt
Dit mag nog niet in de schaduw van de SLR Stirling Moss staan
e34art zegt
Wordt ik niet warm van
retsok zegt
Geinspireerd door de two tone peugeot 308 gti
drdre1 zegt
Gebaseerd op de SL? Zeker weten? Hij oogt nogal kort?
MaartenD zegt
Mooi is anders
550maranello zegt
Ik sluit me aan bij “daar wordt ik niet warm van”. En waar ligt dat dan aan? Te lompe achterkant, te ronde voorkant, kortom geen goed ontwerp, is mijn bescheiden mening.
herve11f zegt
Die neus doet me aan een tesla denken
rollingstoned zegt
Mercedes Model 3 idd.
Otua zegt
Echt geen porem
Aon zegt
Sexy is het meest waardige wat je kunt roepen. Tesla zou er zo zijn neus voor ophalen. Slecht gekopieerd.
Gulli zegt
Laten we het erop houden dat deze gelukkig alleen maar in privécollecties komen te staan en nooit de garage verlaten. Nou ja 1x per jaar naar Goodwood in een poging de auto relevant te houden en daarmee de verkoopwaarde te verhogen.
tommycooker zegt
Brr wat een gedrocht. Helemaal onzin ook is die ‘halo’, qua design een totale dissonant. Doe maar gewoon twee rolbeugels, dan lijkt het nog wat. Maar liever gewoon niet in productie nemen.