Ja, het is een Mercedes. Maar wat is nu e opvolger van de C63S Medical car?
Als het gaat om safety- en medical cars is het altijd vrij overzichtelijk geweest. Al jaren verzorgt Mercedes deze. In de tijd dat namen als Ecclestone, Mosley, Watkins en Whiting regeerden over de sport waar wij zou van houden, was dat al het geval.
Maar er zijn de laatste tijd een paar dingen gebeurd. Ten eerste is er nu sponsoring op de safetycar (Crowdstrike). Tsja, Bernd Maylander mag ook bijbeunen, nietwaar? Ten tweede zijn er nu twee leveranciers. Sommige races is Aston Martin de leverancier, de andere races is het Mercedes.
Nieuwe safetycar
Afgelopen jaar betrof het de Mercedes-AMG GT R en de Mercedes-AMG C63S Estate. beide zijn inmiddels niet meer in productie. Hoe wordt het opgelost? Simpel, met twee andere modellen. Mercedes onthult ze allebei vandaag.
Ze hebben een van de laatste AMG GT Black Series’ weten te bemachtigen. Dat zal dit jaar de nieuwe safetycar zijn. Met 720 pk aanzienlijk sneller dan vorig jaar. Handig, als de heren coureurs weer lopen te miepen dat het te traag gaat voor ze.
Opvolger C63S Medical Car
De Medical Car is stiekem de grootste verrassing. Want de C63 was eigenlijk vorig jaar al uit productie en moest dus vervangen worden. Persoonlijk hoopten wij op de redactie dat het de E63S Estate het zou worden.
Dat is niet gebeurd. Sterker nog, het is niet eens een stationwagon! In plaats daarvan is de opvolger van de C63S Medical Car een … AMG GT!
Ja, alleen geen coupé (C190) of roadster (R190), maar de 4-Door (X290), die om onduidelijke reden juist ook Coupé genoemd wordt. Marketing is net als de uitspraken van Johan Derksen. Als je marketing maar vaak genoeg gaat herhalen, wordt het vanzelf waar.
Maar hey, dat is zeuren om het zeuren. Het is alsnog een blubberdik apparaat waarin Alan van der Merwe mag rijden. Het betreft trouwens niet de nieuwe hybride versie.
Het is nog de reguliere S, dus met 640 pk uit een 4.0 V8. Daarmee is een 0-100 km/u sprint mogelijk van 3,2 seconden en een topsnelheid van 315 km/u.
Het is de erste keer dat een Medical car geen C-Klasse is (de Aston Martin DBX even daargelaten). Sinds 1996 is het een C-Klasse en sinds 1998 een C-Klasse stationwagon. De nieuwe C63S wordt dit jaar verwacht en zal voor het eerst geen V8 hebben, maar een viercilinder plus elektromotor.
Meer lezen? Dit zijn alle Mercedes F1 safetycars door de jaren heen!
Edge zegt
Ik denk niet dat Bernd Maylander en Bruno Correia* mogen klagen met deze nieuwe wagens. Beide zijn een flinke klap sneller dan de vorige modellen die ze onder hun bips hadden. Nu alleen nog dat lelijke gesponsorde rood eraf en Iridiumsilber erop en ik ben helemaal tevreden. Ik vind het trouwens wel enorm tof hoe ze dat met die lichtbalk op de safety car hebben gedaan. De coureurs zullen ook vast blij zijn met die nieuwe, veel bredere lichtbalk die men van de achterspoiler gemaakt heeft. Anderzijds denk ik dat ze minder blij zijn met een ritje in de medical car, want heel ruim kan dat niet zijn achterin met die aflopende daklijn en zo’n grote helm op je hoofd.
*Ik ga ervan uit dat we Alan van der Merwe niet meer terugzien, aangezien de Formule 1 vanaf dit jaar een strikte vaccinatieplicht hanteert en Van der Merwe uitgesproken tegen vaccinatie is (en daardoor ook al eerder races miste vorig jaar).
mashell zegt
Wij van team rood vinden dit juist prachtig. Op deze manier rijdt er af en toe toch nog rood vooraan, want van Ferrari kunnen we de laatste jaren niet op aan…
Frankypanky zegt
Ik denk dat Ferrari best wel eens voor een verrassing zou kunnen zorgen in 2022.
Plus McLaren
bernoulli zegt
Aangezien de coureurs vaak de helm ophouden na een crash, ben ik benieuwd hoe comfortabel ze dan zitten achterin dat ding met die schuine daklijn.
tortuga zegt
Yes kunnen we op GT7 de GT BS gaan namaken
dailydriver zegt
Als Aston Martin een DBX als Medical kan in zetten. Waarom dan als vervanger van de C63s niet een GLC AMG 63S 4matic??
Richmond zegt
@dailydriver: blijkbaar wil de markering afdeling liever de Gtc promoten