In aanloop naar de onthulling van de Murciélago-opvolger (bij ons beter bekend als de Aventador) onthult Lamborghini stukje bij beetje steeds meer van de nieuwe supercar. Eerst zagen we al het kloppende hart en wat info over superstijf carbonfiber voorbij komen. Nu laten ze info los over de nieuwe vering/ophanging van de Aventador LP700-4.
Zoals je kunt zien hebben ze voor de nieuwe Lambo-supercar de oude manier van demping vaarwel gezegd. Waar de schokdempers van de Murciélago verticaal zijn geplaatst, zal de Aventador de beschikking krijgen over horizontaal geplaatste schokkers. Een beetje zoals we dat in de Formule1 en bij verschillende Koenigsegg’s en Gumpert’s ook zien. Het zogenaamde push-rod systeem. Ook heeft Lamborghini de velg- en bandemaat alvast verklapt. Voor worden 19″ wielen met 255/35-rubber geplaatst, achter zijn ze 20″ groot met 335/30-banden. Het stuursysteem zal ingesteld kunnen worden in drie standen. Dit is wat Lamborghini zelf over de nieuwe ophanging te zeggen heeft:
The pushrod spring and damper concept was inspired by Formula 1 and tuned perfectly to meet the needs of a high-performance road-going vehicle. Together with aluminum double wishbone suspension and a carbon ceramic brake system, this lightweight chassis is another element of the unique technology concept in Lamborghini’s new flagship model.
Ook bij deze auto zal de onthulling plaatsvinden op de Autosalon van Genève, een beurs die met de dag meer primeurs lijkt te krijgen. Hopelijk zullen we daarna snel merken wat de invloeden van deze ophanging op het rijgedrag zijn. Plaatjes voor de techfreaks in deze gallery!
supercarwaar zegt
wat een grote band zeg
dabazz zegt
@supercarwaar: vooral breed!
jesse3120 zegt
ligt volgens mij zowat vast op de grond gelijmd, 4 wiel aandrijving, brede banden, lekkkkkeerrrrr!
exotic zegt
Ik vind zulke technische foto’s werkelijk prachtig! Het is mooi om te zien hoeveel moeite er nodig is om een echte supercar neer te zetten.
Jokkebrok zegt
@exotic: Over álles wat in zo’n auto zit is maanden na gedacht!! :shock:
cisn zegt
@Jokkebrok: ja Liefst é, als je zo 350 per uur doet heb ik liever dat het er niet meteen afvalt!
Onehp zegt
@Jokkebrok: hele auto, grofweg 500 ingenieurs x 5 jaar x 12 maanden = 30 000 maanden over nagedacht ;-)
As_long_as_it_is_fast zegt
Vraag me af in welke mate hij nu een zijwaartse waggel gaat hebben… Waarschijnlijk te verwaarlozen tot geen, maar toch. Benieuwd hoe dit alles evolueert. :)
Vanquish zegt
Ziet er bar interessant uit…
MAB zegt
aah dit is echt gewoon dikke dikke techniek en de shit gewoon BAM
Freude_am_Fahren zegt
Toffe plaatjes, zo die detail-foto’s! Prachtig om te zien hoe zo’n supercar er onderhuids uitziet.
Specht zegt
Dat zijn geen simpele draagarmpjes van 40 euro zoals op de meeste normale auto’s.
Ben benieuwd of dat de rubbers daarvan ook een beetje fatsoenlijke levensduur hebben.
Esprit_de_Flandre zegt
Teasers, nieuwe stijl?
Leuk voor garagisten, de gewone man echter…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: de gewone man kan ook geen Lambo kopen ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Mijn garagist ook niet…
Relief zegt
@Esprit_de_Flandre:
Als je eens wist wat garagisten verdienen ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Relief: Niet de mijne.
AudiQuatro zegt
Das een best bandenmaatje!
BananaMan zegt
Weet ook iemand waarom ze voor een dergelijke optie gekozen hebben? Meer ruimte voor remkoeling? Voor het comfort zal het niet zijn als ik die afstand tot de veerstop zie… Volgens mij kiezen ze in de f1 hiervoor vanwege de aerodynamica (je kan de veren/dempers onder het bodywork verstoppen vanwege de pushrod).
jappelflap zegt
@BananaMan: Lager onafgeveerd gewicht. Voordeel van double wishbone tov McPherson is het makkelijk aanpassen van bijvoorbeeld camber.
super zegt
@jappelflap:
het onafgeveerde gewicht lijkt me niet lager, het gaat immers om massatraagheidskrachten en omdat nog steeds het uiteinde van de demper/veer in beweging moet worden gebracht of die nou ligt of staat lijkt het mij dat de massakrachten ongeveer gelijk moeten zijn, misschien wel zelfs iets hoger bij een liggende demper/veer omdat er wat extra onderdelen = gewicht tussen moet. Ik denk dat het meer om constructieve aspecten als stijfheid, geometrie etc. gaat.
Svensson zegt
@BananaMan:
Lees dit maar eens, daar wordt het toegelicht:
http://www.audiblog.nl/?p=42081
Freewarefreak zegt
@Svensson: De auto word er agieler van, reageert sneller op stuur en carroserie bewegingen en communiceert daardoor beter.
Svensson zegt
@Freewarefreak:
Mij hoef je het niet uit te leggen… “BananaMan” begreep het niet.
Jochempie zegt
Het zou me niets interesseren als hij niet eens kon rijden, als hij er maar geweldig uitziet!
Svensson zegt
Ook erg gaaf dat ze spullen van Öhlins gebruiken voor de ophanging.. Dacht dat die alleen in de motorracerij actief waren, maar zie nu dat ze ook leveren aan de autoindustrie.
kingkay zegt
Ziet er leuk uit, en belooft veel goeds. En idd, verdomd breed rubber. Altijd positief :)
@ ricardo : Dit is wat Lamborghini zelf over de nieuwe ophanging heeft zeggen heeft: -> die eerste ‘heeft’ hoort daar niet te staan.
raoulkroes zegt
Helaas nog niks van de velg te zien…
Tommy2 zegt
Mag ook wel zo’n bandemaatje met 700 hitsige paarden achter je!
Truttenschudder zegt
Wedden dat ie niet kan tippen aan een BMW Z8?
Jokkebrok zegt
@Truttenschudder: :?:
rd200 zegt
@Truttenschudder: wedden dat deze stukken lichter zal zijn dan de Z8!
SimonMc zegt
@Truttenschudder: Aah, je bedoelt dat ongelofelijk succes van BMW waarvan het allumium chassis begon te vervormen na verloop van tijd?
Ja, lijkt me stukken beter dan deze Aventador…
norge zegt
Mooi plaatje,maar ik krijg steeds meer bewondering voor een corvette met dwarse bladveer die ook mooie tijden op de Nürburgring neerzet.:mrgreen:
Een_niet_sjonnie_BMWrijder zegt
Je moet er maar opkomen, zo’n dubbele wishbone met horizontale vering^^
Iemand heeft/had tijd teveel..
norge zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
janklaassen zegt
Als je hier geen mooie vierwieldrift mee kan doen..
janklaassen zegt
700 pk? Tering.
C220AMG zegt
Ziet er in ieder geval al heerlijk uit die ophanging!
Lucn zegt
ligt da aan mij of ligt die motor der nie rechte in?
mustang84664 zegt
Tzal mij benieuwen of het confortabel rijd, on the race track zou het wel geweldig rijden maar door het dorp over de klinkers? beeetje afgekeken van de ktm Xbow lijkt mij
kingkay zegt
@mustang84664: want Lamborghini’s hebben altijd al comfort als hoogste prioriteit gehad… :roll:
Je bedoelt trouwens “afgekeken van de F1, zoals KTM”.
mustang84664 zegt
@kingkay: ja dat klopt maar ik noemde de ktm omdat die wel straat legaal is en f1 auto’s niet;p
Truttenschudder zegt
@SimonMc
Goed zo, je zat er dicht bij, de ophanging/schokdemping voor deugde niet bij de Z8. Jij wint de prijs.
Gefeliciteerd, je hebt een comment van mij gewonnen! ;)
@rd200 & Jokkebrok, jullie zaten er naast. Het was dus een grap.
Truttenschudder zegt
@Truttenschudder: Edit die laatste reactie maar weg, ging ff iets mis geloof ik. sorry!
ascari15 zegt
WOW Lamborghini trekt echt alles uit de kast.
Maar ik moet nog wel eerst nog zien hoe goed hij is.
Want ieder merk kan wel mooie onderdelen laten zien en er een leuk verhaaltje bij vertellen.
Ik kan niet wachten hoe de Ferrari F70 word.
Als deze tegen elkaar komen te staan kun je pas echt meten
hoe goed de lambo is.
Nu hoop ik dat lamborghini niet zo erg de fout in gaat als pagani met het design van een opvolger.
Lamborghini is altijd een merk geweest met een eigenwijs design. Dus geen auto die gemaakt is zonder enig compromis pls.
MichaelvdBroek zegt
gaaf hoor! ziet er spectaculair uit, mooie foto ook trouwens :)
mashell zegt
Als ze ook losse foto’s van het stuur, de deurklinken, de knipperlichten, de schakelpook, de bekerhouders etc gaan verspreiden dan hebben we het plaatje in 2020 wel compleet.
ferrari zegt
Ferrari had deze ophanging al bij de Enzo en bij de F50! Het is natuurlijk mooi te zien dat lambo het nu ook gaat gebruiken maar wel een beetje laat. Maar aan de andere kant: Lamborghini gaat dit model opwaarderen van supercar naar hypercar en daarmee komen ze eindelijk met hun topmodel in het gebied van de McLaren SLR/Carrera GT/Enzo/Pagani Zonda. Voorheen opereerden ze er net onder, ja ook als LP670-4SV versie. Het nieuwe model heeft nu ook push-rod ophangingen (met wel heel erg edele (mooie)dempers!) carbon in overvloed en 700pk. En bovendien spenderen ze hun top model als vanouds weer met een 4×4 systeem. Dat heeft de concurrentie niet te bieden. Nu maar hopen dat ze het gewicht ook hebben weten te beperken en dat hij op het circuit ook overeind blijft. Met name daar voelde je bij het oude type het gewicht in de bochten en op de remmen. Pas bij de SV versie, met zijn carbon/ceramic remmen hebben ze het thema fading op kunnen lossen. Maar helaas, ook bij dat type voelde je nog steeds dat hij wat aan de logge kant was. Wel een geweldige motor, maar uiteindelijk niet veel sneller dan een Gallardo Superleggera!
Ik kan dus niet wachten tot ze dit nieuwe model eens over de Nürnburgring jagen. Als ze hun huiswerk goed hebben gedaan moet er een tijd inzitten van ongeveer tussen 7.35min en de 7.30min. Hebben ze goed naar de concurrentie gekeken dan kan het ook in 7.25min, maar ik ben bang dat hij daar nog te zwaar voor is.
fortuna zegt
@ferrari: en dat zo los uit de pols, knap van je!
TDI-goeroe zegt
is dat niet een Bridgestone RE050A?
random zegt
zijn ze wel lekker vroeg bij *kuch*
als het maar geen onderstel wordt waarmee je elke klinker gaat voelen
KUYL zegt
@Ferrari, wat een hoop getyp om eigenlijk helemaal niks te melden.
On topic, exploded views, technische tekeningen etc kunnen volgens mij altijd wel de echte autoliefhbber bekoren.
kevinc3 zegt
misschien een hele domme vraag hoor. maar heeft de spyker c8 ook niet zo’n soort ”F1” ophanging?
Nico94 zegt
Wel een apart systeem voor een ‘normale’ auto! Maar zou wel willen weten of het wel echt werkt. Omdat veel andere supercars een gewone ophanging heeft en dat werkt prima!
wimpie zegt
ziet er apart uit
Cantago zegt
Ziet er mooi uit! En het gewicht zit daardoor weer lager, belooft veel goeds;)
Justawheelchairguy zegt
Knap staaltje techniek!