…en een hekel hebben aan zelf schakelen.
Met de opheffing van het OPC-label zijn leuke Opels definitief verleden tijd, maar door de jaren heen hebben ze stiekem best wat leuke auto’s gebouwd. Naast de OPC-modellen was er bijvoorbeeld ook nog de Opel Speedster en de Opel GT.
Die twee worden nog wel eens door elkaar gehaald, maar de Speedster was op een Elise gebaseerd, terwijl de GT een Pontiac Solstice was. Gek genoeg was de Speedster nog het meest een Opel, want die week uiteindelijk toch flink af van een Elise. De Opel GT was daarentegen gewoon een Pontiac Solstice met een andere neus, niets meer en niets minder.
Op Marktplaats staat nu een tweelingbroertje van de Opel GT te koop, maar dit is géén Pontiac. Er was namelijk ook nog de Saturn Sky. Waar de Pontiac een afwijkend design had, is de Saturn nagenoeg identiek aan de Opel. Alleen dan met een ander logo. Dit is dus perfect als je niet in een Opel gezien wil worden, maar de GT wel heel tof vindt.
Er kleven wel een aantal nadelen aan deze Saturn Sky. Het grootste nadeel is dat je minder power hebt dan de Opel GT. Dat zat zo: waar de Opel GT altijd 264 pk had, was er van de Pontiac Solstice (het origineel dus) ook nog een instapversie. Deze was niet leverbaar als Opel, maar wel als Saturn.
De instapversie heeft geen geblazen 2.0, maar een 2.4 zonder turbo. Ondanks de grotere cilinderinhoud levert deze maar 173 pk. Ook heeft deze versie geen sperdifferentieel. Je moet dus wel een flinke hekel hebben aan Opel, wil je voor deze versie kiezen.
Dan is er nog iets wat deze Saturn minder sportief maakt: een automaat. De Opel GT was een puristenbak die enkel met handbak werd geleverd, maar zijn Amerikaanse broertjes waren ook met automaat te krijgen. Wat deze auto dus ook heeft.
Als je de meest sportieve versie wil zul je dus echt even verder moeten zoeken, maar met deze Saturn Sky heb je wel iets unieks. Er staan slechts vijf exemplaren op Nederlands kenteken. En voor het onderhoud van deze exoot kun je gewoon terecht bij de Opel-dealer om de hoek.
Mocht je interesse hebben: deze Saturn Sky staat momenteel te koop op Marktplaats, met 40.296 km op de teller. De verkoper wil er €13.695 voor hebben.
Aon zegt
Duw in de rug, mensen. Turbo moet een goeie kick geven anders is het geen turbo. Corsatje idem GEEN sensatie. ik heb nog nooit opel gereden en zal dat ook nooit doen. Geef mij maar lekker volkswagen.
drdre1 zegt
…en een hekel hebben aan mooie auto’s. Deze, en de Pontiac, lijken alsof ze uit een Hotwheels-verpakking zijn gehaald: een te gedrongen design. Dan véél liever de Speedster.
moveyourmind zegt
Het lijkt wel alsof tussen bijna qlle panelen kleurverschil zit. Geen idee of de foto’s dat versterken en het in het echt wel meevalt.
Wel een leuk ding voor het geld, maar de lichtgewicht Speedster is helemaal leuk. En de Speedster sluit met zijn hoekige vormgeving heel mooi aan bij de Opels van nu en lijkt daardoor juist jonger dan de GT die de Speedster opvolgde..
rollingstoned zegt
De originele Opel GT oogt veel leuker…
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Opel_GT_1900%2C_1970_%281%29.jpg
fedal zegt
Dat is inderdaad de mooiste gt van Opel. Oud, ja maar who cares.
Aon zegt
Als je bijvoorbeeld zo´n fase 1 zafira opc ziet en de prestaties die ze beloven blijkt het een veelvreter te zijn
Traag als een hond.
Geef mij maar een full option ID BUZZ in het zwart graag en verlengt.
Richmond zegt
En dat is gewoon een transporter met een ander jasje. Niks bijzonders
Dutchdriftking zegt
De Opel GT is een gaaf ding als je hem ziet rijden. Maar als je er in gaat zitten springen de tranen wel een beetje in je ogen. Maar als auto voor er bij snap ik hem wel. Net als de veel gavere Speedster overigens.
fedal zegt
Ik vind het wel een leuk autootje. Mij zeggen die cijfers niet zoveel, ik hoef er niet in te racen, zou ik hem kunnen betalen. Ik vind deze manier van schakelen nog altijd beter dan schakelen met die flippers. Ik vind het dus een prachtige open maar vind wel de neus net iets te breed.