De Opel Grandland van Irmscher staat niet meer hoog op zijn pootjes en is dus eigenlijk gewoon een MPV. Maar dan wel een MPV met sportieve looks.
Tegenwoordig zijn de Opel Astra en Corsa er niet eens meer als OPC, laat staan de andere modellen. Vroeger was dat wel anders. Toen bracht Opel gewoon doodleuk dikke versies uit van de Zafira en Meriva.
Die tijden zijn voorbij, dus als je een dikke Opel wilt moet je je tot een andere partij wenden. Irmscher bijvoorbeeld. Deze tuner blijft nog altijd trouw dikke versies van Opels uitbrengen. Daarbij slaan ze maar weinig modellen over. Daarom is nu ook de vernieuwde Grandland (zonder X) er in Irmscher-uitdossing.
Zoals schoenen de man maken, maken velgen de auto. Dat is daarom ook een van de eerste dingen die een tuner aanpakt. De Opel Grandland is door Irmscher voorzien van 20 inch velgen. Deze zijn verkrijgbaar in zwart of – als dat te opvallend is – in zilver.
Verder is de Grandland met 30 mm verlaagd. Daarmee wordt het dus eigenlijk een MPV in plaats van een cross-over. Irmscher noemt het zelf overigens een SUV, want MPV klinkt natuurlijk niet sportief. De auto lijkt nog eens extra laag omdat er ook treeplanken zijn gemonteerd.
Verder is er eigenlijk weinig veranderd ten opzichte van een huis-tuin-en-keuken-Grandland. Al het chrome is zwart gemaakt en de auto is voorzien van striping, maar de bumpers zijn nog gewoon standaard. Toch ziet de Grandland er een stuk sportiever uit en dat was precies de bedoeling van Irmscher.
Motorische upgrades heeft Irmscher dan weer niet, maar eerlijk gezegd is dat ook niet direct nodig. De Grandland Hybrid levert namelijk 300 pk en dat is meer dan de meeste OPC’s hadden. Als je deze versie uitvoert met Irmscher-goodies heb je dus geen schaap in wolfskleren, maar een auto die ook gewoon echt vlot is.
fastforward zegt
Revenge of the MPV!
Johanneke zegt
Zonde dat er bijna geen MPV’s meer gebouwd worden. Ja ze zijn saai, maar heerlijk ruim. Mijn 1e auto was een Space Star uit 2005, ding was net 4 meter lang, maar alsnog heel ruim van binnen. De oude A klasse was ook veel ruimer en beter ontworpen dan de huidige, maarja, looks eh. Soms zie je nog een vlotte B klasse rijden met best wat vermogen, lijken mij prima auto’s om de kinderen mee te vervoeren. Al hebben ze vaak rood blauwe strepen en zitten er geen kinderen achterin.
Loek zegt
@Johanneke: dat is het probleem. Men heeft liever dat er iets meer jeu aan een auto zit dan dat ‘ie zo praktisch mogelijk is, tenminste, het grootste deel. Een B-Klasse ziet er – cru gezegd – niet uit, maar is een fantastische auto op praktisch vlak zoals jij zegt, datzelfde geldt voor de VW Touran en al helemaal de Sharan. Heb als broekie van zes ooit achterin zo’n Sharan kunnen staan met nog ruimte over. Dat lukt je volgens mij echt niet in een Tiguan Allspace.
Deze Irmscher Grandland doet me dan ook denken aan de Zafira OPC. Een segment wat wat mij betreft groter had mogen zijn: snelle MPV’s. Een R63 AMG lijkt me ooit nog wel een fantastische familieauto.
lecomte zegt
@Johanneke: Er worden nog genoeg MPV’s gebouwd, alleen worden ze niet in Nederland op de markt gebracht.
raoufff zegt
Dit gaat populair worden in Maaskantje jonguh!!
marcomanta zegt
@raoufff: dat Maaskantje begint onderhand wel flauw te worden, niets beter te bedenken?
remarkable zegt
Dit ziet er een beetje uit als een schoen voor mensen met een voetafwijking.
Het lijkt op een schoen, maar het smoelt totaal niet! Alle verhoudingen zijn zoek.
mashell zegt
Het verschil tussen een auto en schoen niet zien lijkt me iets dat je met je psychiater zou moeten bespreken.
Variomatic zegt
Wat een hondslelijk gedrocht