Slechts één keer bracht een auto meer geld op. Dames en heren, dit is de op één na duurste auto ter wereld.
De snelste of duurste auto ooit blijft mensen tot de verbeelding spreken, ondanks dat de kans dat ze er in zullen rijden – laat staan bezitten – in feite uitgesloten is. De Ferrari 250 GTO was nieuw al bijna onmogelijk om te kopen. Want alleen heel erg rijk zijn was niet voldoende.
Je moest de goedkeuring van Enzo Ferrari krijgen alvorens je er eentje MOCHT kopen. Deze ietwat hautaine doch effectieve houding tactiek past Ferrari alsnog toe bij haar bijzondere modellen.
Bij speciale modellen wordt je namelijk uitgenodigd om er eentje te mogen kopen. Maar, bij de 250 GTO moest je dus de goedkeuring van Il Commendatore hebben om je zuurverdiende geld aan uit te geven.
Op één na duurste auto aller tijden
Van de 33 exemplaren van de 250 GTO is er geen eentje hetzelfde. De aluminium koetswerken werden geklopt door Scaglietti met de hand. Hierdoor zijn er kleine verschillen tussen de modellen onderling. Het exemplaar dat je op deze Autoblog-pagina zit shinen, is extra bijzonder. De auto werd onlangs geveild (vannacht) en het is simpelweg de op één na duurste auto ooit!
Laten we maar beginnen met het stratosferische bedrag: de auto is afgehamerd op een bedrag van 51.700.000 dollar. Dat is omgerekend 48.330.452,50 euro, bijna net zoveel als de nieuwe Polo GTI met wat opties en BPM (na de nieuwe kabinetsformatie).
In dit geval zien we dat de auto ‘250 GTO’ én ‘330 LM’ genoemd wordt. Het is toch het één of het ander in dit binaire spectrum van traditionele conservatievelingen? Klopt helemaal! Vroeger zat er niet zoveel verschil tussen een sportauto en een raceauto.
Van 3 naar 4 en weer terug
De auto begon zijn leven als 250 GTO, maar kreeg later de 4.0 liter V12 en dus automatisch de naam 330 (de naam slaat op het aantal CC’s per cilinder). De auto werd tweede op de 1.000 km van Nürburgring en deed ook mee aan de 24 uur van de Le Mans, waar de auto niet finishte. Daarna kwam de 330 LM terug naar de fabriek, kreeg die weer zijn originele motor (en naam) en werd je tante je nieuwe oom.
Ferrari verkocht de auto aan een particulier en sindsdien bleef de auto onderdeel van één en dezelfde collectie. Tot en met vanacht dus, want de auto is geveild door RM Sotheby’s. Het bedrag is dus het op één na hoogste ooit dat betaald is voor een auto. Het record staat alsnog op naam van de Mercedes 300 SL Uhlenhaut coupé, waar er slechts twee van gemaakt zijn. Die bracht 133.679.975 euro op.
Meer lezen? Dit zijn de tofste hardcore Ferrari’s voor op straat!
Robert zegt
Toch valt de opbrengst nog enigszins tegen. Veilinghuis Sotheby’s had verwacht dat deze auto, ooit voor slechts 6000 dollar aangeschaft door de eerste eigenaar, rond de 60 miljoen dollar zou opbrengen.
Dutchdriftking zegt
Ik heb maar weinig met auto’s van voor 1980, maar deze maakt nog altijd hebberig. Al zou ik persoonlijk altijd gaan voor een replica/restomod, zodat ik er ook mee zou durven rijden.
okdoei zegt
Krijg je wel Ferrari advocaten achter je aan.
Maar goed, potente motor erin en je bent ze ook zo weer kwijt.
Dutchdriftking zegt
@okdoei: Zoiets in het rood moet toch best te pruimen zijn: https://www.autoblog.nl/nieuws/gto-engineering-squalo-is-de-nieuwe-ferrari-250-swb-887357
mashell zegt
Maar een Polo GTI heeft wel deurbekleding, hoofdsteunen en een infotainment systeem!
Zo’n 250GTO is natuurlijk zeer begeerlijk maar het is geen DB4 Zagato.
rollingstoned zegt
“If you’re buying a car based on the interior materials you’re nuts anyway” — Chris Harris
😁
Richmond zegt
Dit is de derde duurste auto, in 2019 was er ook al een 250 GTO geveild voor $ 48.405.000.
https://www.topgear.com/car-news/retro/here-are-most-expensive-cars-ever-sold-auction
antoonniels zegt
Ik neem aan dat je een mooie berekening hebt gemaakt met inflatie etc. om te verklaren waarom 48,4 miljoen toen meer is dan 51,7 miljoen nu…
ghost zegt
Toch is die 300SL Uhlenhaut coupé een beetje een sneue “veiling” geweest want Mercedes had de auto in feite al verkocht aan iemand en toen was het ineens de duurste auto op een veiling ooit..laat ik het anders zeggen, niemand kon werkelijk bieden op die auto.
ghini zegt
Hij heeft geen 250 GTO chasis nummer, en sommige mensen uit die exclusieve auto wereld vinden het dus wel nogal bijzonder dat er zoveel voor betaald is.
Loek zegt
Ik vraag me toch altijd af of mensen wel weten hoe veel zakken Haribo Star Mix je kunt kopen voor 48 miljoen. Wordt echt heel verleidelijk als je de wiskunde doet.
mashell zegt
Haribo heb ik in de boycot. Ergens in de corona crisis hebben die smiechten van Haribo heel de snoepmarkt overgenomen. In Duitsland, Nederland maar ook in Frankrijk zijn mijn favoriete snoepjes niet meer te vinden omdat 80% van het snoepvak inmiddels Haribo is.
rollingstoned zegt
Genoeg om zwaarlijvig te worden en diabetes te krijgen. ;-)
basman147 zegt
Haribo macht Kinder fett, steht auch so auf Internet😉.
srbb zegt
Nou nou, deze auto begon zijn leven NIET als 250 GTO, maar als 330 LM. Zie ook het afwijkende chassis wat gebruikt werd ivgl met de andere 250 GTO series I. Werd een jaar later door de eigenaar naar Maranello gestuurd om als 250 GTO afgemonteerd te worden. Volgens puristen is dat toch een groot verschil, alsook verklaring dat de opbrengst niet de 70 miljoen benaderd, die een “perfecte” 250 GTO zou moeten opleveren. Want ja, ook op dat niveau heb je nog unterschied…