Mercedes geeft een enorme bak Ekkermänner uit aan nieuwe tech voor extra efficiënte motoren.
Maar liefst drie miljard Euro aan investeringen is er gemoeid met de nieuwste motorengeneratie van ‘das Haus’. De eerste telg hiervan kan je al bemachtigen als je een nieuwe E220d bestelt, want bij dat model huist onder de kap een variant van de hagelnieuwe ‘OM 654’. De kernpunten van Mercedes’ nieuwe motorenstrategie is uiteraard het terugdringen van het verbruik van de auto en het elimineren van nare bijproducten van fossiele verbranding die onze longen teisteren. Dat laatste niet alleen bij diesels, maar ook in het geval van de benzinemotoren.
Herr Professor Doktor Thomas Weber, management-bobo van Mercedes Research en Car Development, zegt het volgende over wat Mercedes de komende jaren wil doen op het gebied van motoren:
“Our customers’ trust is very important to us and we take our responsibility to the environment very seriously. That’s why we decided five years ago to invest massively in the further development of diesel technology. But we are also continuously making our gasoline engines more efficient and more environment-friendly; because high-tech combustion engines will remain the backbone of individual mobility until the widespread market success of electric vehicles. For this reason, we are investing a total of about three billion euros to ensure further improvements in fuel consumption and emissions – in both future and current vehicles.”
Een aantal specifieke details die geloofwaardigheid aan deze ronkende teksten geven, lichten we voor je uit.
De motoren voldoen aan de strenge EU-norm die ingaat in 2017
De EU schroeft de bankschroeven steeds verder aan als het gaat om het reduceren van uitlaatgassen. De nieuwe motorengeneratie voldoet aan de norm van 2017. Verder gaat Mercedes voor 2019 alle Mercedes diesels uitrusten met ‘SCR’ technologie (selective catalytic reduction).
De motoren zijn modulair gebouwd en geschikt voor verschillende aandrijvingsconcepten
Modulair is nog steeds het hipste woord in de auto-industrie, denk maar aan Volkswagen’s MQB-platform (en alle andere VAG platforms). Mercedes’ nieuwste generatie motoren is hierdoor onder andere geschikt om zowel overdwars als in lengte ingebouwd te worden en kan toegepast worden in combinatie met FWD, AWD en aandrijving op alleen de juiste wielen.
500 miljoen voor een motorenfabriek in Polen
De Duitse fabrikant gaat zich groots vestigen in Polen. Er wordt zo’n 500 miljoen uitgetrokken om daar een nieuwe fabriek uit de grond te stampen die zich alleen toelegt op het maken van motoren.
DEKRA vindt de motoren supertoll
De DEKRA geeft de nieuwe aggregaten een like op Facebook. Na de recente fiasco’s met waardes die alleen in laboratoria gehaald worden heeft DEKRA testen gedaan die focussen op de RDE’s van de E220d, oftewel de ‘Real Driving Emissions’. Oftewel, ok jongens, we zijn een testorganisatie, nu gaan we het gewoon eens echt realistisch testen. De NOx-uitstoot bleek hierbij tevredenstellend laag te zijn.
Ook benzine-motoren komen met partikel-filters
Jawel, niet langer ontkomen de benzinemotoren aan dit soort dure technologie. Mercedes test al twee jaar met een S500 die uitgerust is met een partikel-filter. Vanwege de goede resultaten wordt deze bij de facelift van de S-Klasse ook op het productiemodel geleverd. Wellicht dat het filter ook toegepast kan worden op die zes-in-lijn waar we echt op zitten te wachten?
Wij kijken vast uit naar *kuch* *kuch* schonere longen dan ooit tevoren.
mrrallycross zegt
Haha gewoon weer eckermannen gewoon om het er even in te wrijven XD
rmboosten zegt
@mrrallycross: Waar komt dat precies vandaan?
mrrallycross zegt
@rmboosten: ergens een paar posts terug ging iemand haten op het woord ekkermannen
lekbak zegt
Ik ben benieuwd of het wat zal zijn. Hopelijk gebruiken ze niet teveel gekke hippe techniek om de doelstellingen te halen. Dat is nooit goed voor de betrouwbaarheid
lowlow zegt
@lekbak: zevers; Mercedes weet gerust wat ze doen wat betreft de nieuwe E klasse, ze gaan daar alleen hoogst betrouwbare motoren in pleuren. In al hun modellen lijkt me. De nieuwe E klasse heeft 3 miljoen testkilometers achter de rug trouwens…..
Ik ben geen Mercedes fan ofzo maar erken wel hun deskundigheid en vakkennis wat betreft goede motoren bouwen.
jack_abarth zegt
@lowlow:
Je snapt toch wel dat die “testkilometers” door meerdere auto’s afgelegd wordt of niet?
lowlow zegt
@jack_abarth: waauw topcomment… nee ik dacht dat ze maar één testwagen maakten waarvan ze geregeld de motor vervangen om de verschillende motoren te testen !
jack_abarth zegt
@lowlow:
Nee, zo bedoel ik het niet.
Wat ik ermee wil zeggen is dat er de kans bestaat dat een auto getest wordt tot ca. 100.000km en de rest is simulatie. Dus het zegt nog niet alles.
Heb verder overigens niks tegen Mercedes hoor, ik rijd er zelf ook mee.
tuutertuuter zegt
@jack_abarth: Hoeft niet per sé zo te zijn. Ze hebben misschien echte rijtests, en simulaties. Kunnen bijvoorbeeld ook een blok maanden laten draaien in een simulatie-modus, dan in de mercedes zetten en kijken hoe het dan nog functioneert. Als je dat blok dag en nacht 3-4000 toeren laat draaien zul je zeker wel een goede indicatie krijgen van hoe snel alles ongeveer slijt.
marinepower zegt
@tuutertuuter: er is uiteindelijk maar één test, en dat is de praktijk. Uren aaneen toeren draaien op de meest gunstige toerentallen staat niet gelijk aan stop start, koude starts, korte ritten, kritische en onderdrukte toerentallen etc.
lekbak zegt
@lowlow: 3 miljoen test kilometers, en jij vind dat veel? Ik heb ook best wel vertrouwen in mijn favoriete merk, maar het is en blijft kwetsbare techniek.
henkhupelschoten zegt
@lekbak: Reden volgensmij 200 testwagens rond, goed genoeg om een aantal keer rond de wereld te gaan. Meer info op funfkommasechs.de
thomasthomas zegt
De partikel-filter (dieselroetfilter) ook op de benzine versie. Nou de downpipe boer gaat de komende jaren weer goede zaken doen.
reistje zegt
Eerlijk gezegd ben ik steeds meer klaar met de verbrandingsmotoren. Iets wat niet zozeer komt door de verbrandingsmotor zelf. Maar meer door het feit dat we op het punt zijn gekomen waar het onmogelijk is om een normale motor te maken door alle milieu eisen.
Helaas zijn er nog weinig alternatieven. De elektrische auto heeft net als 100 jaar geleden nog altijd een probleem genaamd accu’s en waterstof kent zijn eigen problemen.
martinus zegt
Ik ben benieuwd of ze ook hun TJI techniek gaan toepassen.
https://m.youtube.com/watch?v=oHJWPFoE5uY
Dat is de techniek van de Mercedes F1 motoren.
– Meer PK’s
– 30% minder vebruik
– meer ideale verbranding dus schonen.
Verschil tussen diesel en sportautobrandstof is wel dat Diesel een zelfontbrander is.
steelfighter zegt
@martinus: liever niet, ze moeten meer dan 10k km meegaan
martinus zegt
@steelfighter: Met een ontwikkelbudget van drie miljard lijkt mij ook dat een haalbare doelstelling.
Dutchdriftking zegt
Je kan zeggen wat je wilt, maar als alle andere branches nou ook eens wat aan de uitstoot zouden doen….
super zegt
lekker veel informatie.
888natan zegt
Moet het niet zijn ipv is zijn in de titel? Of heb ik het mis?
dikdraak zegt
@888natan: U heeft het mis. ‘generatie’ is enkelvoud, dus je moet gewoon enkelvoud gebruiken; anders zou het immers een incongruentie zijn.
888natan zegt
@dikdraak: oke dank. Ik dacht dat is sloeg op motoren.
steelfighter zegt
Supergeilllllll
toeter11 zegt
Ik zie geen verschil, haal dat plastic d’r af. Dan kan ik verschillen zien. Zowiezo beter voor het gewicht en het milieu, als ze geen plastic in de motor ruimte doen.
jack_abarth zegt
@toeter11:
Daar haal je eigenlijk een best wel goed punt aan!
lekbak zegt
@jack_abarth: en @toeter11: ik denk dat al dat plastic best wel wat doet voor het geluid. En wellicht ook voor het koeler houden van bepaalde dingen. Voor de rest zou ik het ook liever zonder zien, veel mooier.
730ld zegt
Leuk zo’n partikelfilter maar als er intussen al zoveel worden gemaakt waarom kost een partikelfilter van een BMW dan nog een achterlijke 2200 euro? Scheit milieu….kost allemaal handenvol geld. Bij de 200.000km moet die worden vervangen en mag Mercedes weer in z’n handjes klappen…..ppff
LaLancia zegt
Die titel-geile Duitsers. Ik vind ’t maar zielig.
ahs1979 zegt
Hoedtik voor @jaapiyo voor de zin eindigend op: “en kan toegepast worden in combinatie met FWD, AWD en aandrijving op alleen de juiste wielen.”
biggie zegt
Heb al een paar keer met de e220d gereden op mijn werk, draait ongeloofelijk soepel en stil. De motordemping is zeker de beste in zijn klasse, je voelt deze bijna niet starten.