Na jaren van doorontwikkelen is er eindelijk een compleet nieuwe Volkswagen Caddy.
Je zou het niet zeggen, maar de Caddy van Volkswagen die nu nog bij de dealers staat, is slechts de vierde generatie. Vergeet niet dat de eerste generatie uit 1980 stamt. Dan nemen we het overigens niet al te nauw met de laatste ‘generatie’. Dat was meer een ingrijpende facelift, dan een compleet nieuw model. De huidige generatie stamt, technisch gezien, dus uit 2003.
Maar er is nu eindelijk een compleet nieuwe Caddy! Volkswagen heeft twee afbeeldingen vrijgegeven van een mat caramel-bruin exemplaar. De afbeeldingen laten de zogenaamde ‘Caddy Life’ zien, de personenwagen variant van de kleine besteller van VW. Een bestelwagen-variant zal uiteraard op een later tijdstip volgen.
De nieuwe Caddy staat nu (eindelijk) op het MQB-platform. Dit betekent dat de Caddy iets lichter zal zijn dan zijn voorganger. En een lichtere auto zorgt weer voor een lager verbruik. Wat ook zorgt voor besparing qua brandstof is de stroomlijn. De Cw-waarde is gedaald van 0,33 naar 0,30. Ondanks dat de auto van huis uit een bedrijfswagen is en ook de personen-versie relatief sober is, kun je kiezen voor behoorlijk luxe opties als adaptieve cruise control, panoramadak en LED-koplampen.
In technisch opzicht zijn er minder grote verrassingen. Uiteraard komen er diverse gradaties van de 2.0 TDI. Voor wie écht geen zelfontbrander wil, is er een 1.5 TSI Evo. Er komt zelfs een Caddy op gas (CNG). Volgens Volkswagen is de Caddy zo’n 12 procent zuiniger geworden. Verwacht de Caddy veel op de weg te zien. Niet alleen omdat het een zeer populaire bestelbus is, maar ook omdat hoogstwaarschijnlijk de opvolger van de Ford Transit Connect dezelfde basis zal delen.
De Caddy maakt zijn debuut op de Salon van Genève 2020.
Edge zegt
Wat dacht Volkswagen? Die Caddy is zo saai dat het toch niemand boeit hoe ‘ie eruit ziet, sleur maar foto’s van het kleimodel de wereld in?
flik2punt0 zegt
@Edge: Hahaha ja echt hè
JanJansen zegt
@Edge: zo te zien ben ik de enige die hem wel tof vindt.
Van mij mag deze kleur ook wel leverbaar worden.
moveyourmind zegt
Kennelijk stonden er bij Skoda nog een paar blikken verf uit de jaren ’70 op zolder…
sntial zegt
Hey Fiat Panda long time no see ?
Volvo940polar zegt
Mijn avondeten heb inmiddels uitgespuugd. Wat een lelijk hok
wimof zegt
Ondertussen weten we dat de realiteit duizend maal beter is.
Volvo_440_turbo zegt
Een maat van mij MOEST destijds eentje kopen, het derde kind bleek een tweeling :D
Nu is hij gescheiden en woont hij samen met een vrouw met 5 kinderen. Geen idee hoe ie het nu doet maar
er zijn er volgens mij die zichzelf al voor minder verhangen hebben!
hooesi zegt
@Volvo_440_turbo: je weet niet hoe je maat het doet…goede vriend ben je dan ??
Volvo_440_turbo zegt
@hooesi met de jaren het contact verloren, gebeurt, weet je :(
Robert zegt
Met die overmaatse velgen toont Volkswagen deze auto precies zoals de gemiddelde Caddy-bestuurder z’n bolide zou willen zien.
Trouwens, wel kek hoor, adaptieve cruise control. Kan diezelfde bestuurder nóg veiliger op de achterbumper van z’n voorganger blijven kleven.
Shaw zegt
Scenic ford transit achtige achterlichten, de plaats van het VW logo en de gespreide letters Caddy ik vind het allemaal geen vooruitgang. Begin me oud te voelen maar vind de eerdere beter mooier meer VW
tourannetje zegt
Wat was de 1e generatie toch mooi als je dit ziet
stationcar zegt
Aan deze auto is geen ontwerper van pas gekomen, het is gewoon een logische afdekking van de motorruimte, een cabine en bepaald laadvolume. Samen plakt iemand die elementen aan elkaar in Photoshop en klaar is kees.
Walgelijk.
Extra pijnlijk dat ze ons laatst lekker hadden gemaakt met een hele coole schets van de nieuwe Caddy…
https://static.autoblog.nl/images/wp2019/caddy-39593.jpg
potjak zegt
De achterzijde van de oude Honda Steam iets bijgepunt en de nieuwe Caddy was daar…
pa045 zegt
De Fiat Doblo uit 2001 was zijn tijd ver vooruit.
Dit ontwerp is bijna gelijk, echter minder sympathiek.
laptom zegt
@pa045: Echt hè, eerste wat ik aan moest denken. Geen vooruitgang bij VW.
diablogt zegt
En de design lijkt bij Dacia vandaan te komen…..
gamma81 zegt
Die CW lijkt me nogal uit de duim gezogen, en nu geen middeleeuwse onderstel techniek meer?
frank2b zegt
Ik wilde iets snedigs posten maar ik ben vergeten wat ik ook al weer wilde zeggen.
De leeftijd, zullen we maar zeggen …..
Edge zegt
@Shaw: Het ontwerp van de zijkant is ook echt heel amateuristisch. De tweede en derde zijruit zitten net een paar centimeter hoger dan de ruit in de portieren, dat ziet er niet uit. En dan zit de rail van de schuifdeur haast onafgewerkt op de zijkant geplakt, terwijl die bij het vorige model just voor zover mogelijk met zo’n rail heel netjes weggewerkt was. Het ziet er allemaal zo slecht uit, dat ik VW meteen geloofd had als men deze wagen had aangekondigd als een low-budget Caddy voor groeimarkten als India en Brazilië.
wimof zegt
Ondertussen weten we waarom de ruiten iets hoger zitten, de adblue tank zit eronder, vandaar.
911targa zegt
Ja, ik wil ‘m wel! Alles eruit slopen en een minicamper van maken. Weekend fietsen in de Ardennen, weekend fietsen in de Eifel, keer weekend naar Kopenhagen. Maar esthetiek heeft een andere inhoud. Kortom: ik zie mij deze auto kopen, maar het zal geen boulevard cruiser worden ;-))
caprio zegt
Ja veel lelijker kan het niet worden, chapeau VW
kevin1400 zegt
“verwacht de caddy veel op de weg te zien” mag toch hopen van niet. Wat een lelijk ding
joosstra zegt
Waarom lees ik een artikel over een auto die me eigenlijk totaal niet boeit? Alleen om te zien of er iets is overgebleven van het gedroomde ontwerp dat een paar maanden geleden op autoblog stond? Dikke teleurstelling. Dit is een 13, nee 14, nee 27 in een dozijn ontwerp. Vreemd dat dit ding geen kenteken uit Wolfsburg (WOB) heeft maar een uit Hannover (H). Schaamt VW zich zo voor dit ding dat ze het geen kenteken uit Wolfsburg gunnen?
mashell zegt
@joosstra: de Caddy is een product van Volkswagen Nutzfahrzeuge en dat bedrijf is in Hannover gevestigd.
Je kijkt naar dit artikel zodat je van de zomer in je achteruitkijkspiegel herkent dat het een nieuwe Caddy is die op je achterbumper hangt.
johnwaters zegt
-edit: blijf dan gewoon weg als het zo verschrikkelijk is. Dank. –
henkp1 zegt
“ Na jaren van doorontwikkelen”, ja het zal wel…..
“ Verwacht de Caddy veel op de weg te zien…, omdat de nieuwe Ford wellicht op dezelfde basis wordt gebouwd….
Waarom ga je dan meer Caddies zien??
Nou ja, nee dank u. Ik wacht wel op de nieuwe Kangoo en kies voorlopig een Dacia Dokker.
Dutchdriftking zegt
Ziet er gewoon bijna beter uit dan de Golf 8.
wimof zegt
Meer beelden op AUTOZEITUNG.de
kasteel zegt
Iets bekend van welke vermogens voor de diesels?
johnwaters zegt
De bestelwagen versie stond gewoon op de persvoorstelling. Tevens stonden er de lange versie, de Pan Americana en de Edition. De auteur was duidelijk niet uitgenodigd.
henkstabilisatorstang zegt
Van achteren lijkt het wel een bastaardkind van een ouwe Vito en een nieuwe Escalade…