De ontwerper van de McLaren F1 heeft in samenwerking met Shell dit zuinigheidswondertje gecreëerd. Maar wie wil er in rijden?
Shell wilde graag een eigen conceptcar waarmee ze willen laten zien wat er nog mogelijk is met fossiele brandstoffen. Ze besloten dit concept niet volledig zelf te ontwikkelen, maar sloegen de handen in één met Gordon Murray. Je zult hem vooral kennen van zijn ontwerp voor de McLaren F1, maar zo’n zes jaar terug ontwierp hij ook al eens een slim stadswagentje, de T25.
Deze Shell Concept Car is een doorontwikkeling van die T25, waarbij de veel gestroomlijndere carrosserie als eerste opvalt. De luchtweerstand daalde van 0.37 tot 0.29 Cw, een flinke afname. Vrijwel elk onderdeel van de T25 is onder de loep genomen en lichter gemaakt waar mogelijk, waardoor het gewicht nog eens 80 kilo lager ligt op 550 kilo. Daarbij is praktische realiseerbaarheid niet uit het oog verloren, de Shell Concept Car moet vooral laten zien wat vandaag al mogelijk is qua techniek.
Achterin ligt namelijk een 660cc-driepittertje uit een Smart en ook het motorblok ontkwam niet aan de nodige aanpassingen. Denk aan nieuwe zuigers, kleppen, maar ook nieuwe smeermiddelen om minder interne wrijving te krijgen. Tijdens een eerste praktijktest haalde de conceptcar ruim 1:45 met een snelheid van 72 km/u. Niet slecht voor een wagentje dat plaats biedt aan drie personen, waarbij de bestuurder naar goed Murray-gebruik uiteraard in het midden zit.
imaginenl zegt
Loremo deed zoiets al in een interessantere koets voor 4 personen. Zie even niet wat hier revolutionair aan is.
Jochempie zegt
Murray zegt vóór de 1-minute marker “while minimizing energy use”. Waarom zit er dan een verbrandingsmotor in, die een rendement heeft van ongeveer 30%? Je kunt zeggen wat je wilt over elektrische auto’s, maar hun motoren zijn 3X zo zuinig met energie.
Dat energie goedkoop is in de vorm van fossiele brandstoffen, doet daar niets aan af.
Author zegt
@Jochempie: zou Shell er iets mee te maken hebben? ;)
Jochempie zegt
@MauritsH: Er komt dit jaar een mooi boek uit van Gunter Pauli, genaamd “Cockroach vs. Panda”, om te illustreren welk van de twee overleeft in het zakenleven: de aanpasser of degene die zich beroept op externe vormen van bescherming om te kunnen overleven. Spoiler alert: het is de kakkerlak ;)
lekbak zegt
@Jochempie: de motoren wel ja. Maar een verbrandingsmotor verbruikt rechtstreeks van de bron. Een elektromotor heeft een aparte energiebron nodig die ook nog een beperkt rendement heeft. Die 3 keer is dus zwaar overdreven.
Jochempie zegt
@lekbak: Ik denk dat je een en ander met elkaar verwart: zowel de elektrische auto als de auto met verbrandingsmotor rijden allebei op zonne-energie. Het verschil is dat de auto met verbrandingsmotor gebruik maakt van een zonne-energie buffer die in een paar miljard jaar is opgebouwd, en die we nu bijna verbruikt hebben. Dus als we het hebben over welk voertuig direct van de bron tapt, is het de elektrische auto die aan een zonnepaneel hangt.
Daarnaast heeft zowel de verbrandingsmotor als de elektromotor een aparte bron nodig: de verbrandingsmotor verbruikt brandstof, de elektromotor verbruikt stroom.
flutterby zegt
@Jochempie: Je moet natuurlijk wel gelijke energiedragers met elkaar vergelijken. Ruwe olie moet eerst verwerkt worden tot benzine en een elektra voor de elektro motor moet ook opgewekt, meerdere malen omgezet en getransporteerd worden.
Deze auto met brandstof motor kan je in ieder geval wel mee naar zuid Spanje rijden. Of je het wil is een anders verhaal, maar met een elektrische aandrijflijn kan het praktisch niet. Ook hebben de meeste mensen geen mogelijkheid om thuis of op het werk hun auto op te laden en publieke laadpalen zijn duur. Bij sommige betaal je meer als een euro per KwH.
Jochempie zegt
@flutterby: Zullen we dan ook uitrekenen hoe efficiënt de zon is geweest in het creëren van de biologische materie die gedurende miljoenen jaren lang tot een eindigende energiebron is geworden? Phoe, dan blijkt een zonnepaneel met een rendement van 25% en een auto met een rendement van 90% opeens bijzonder efficient!
rocky zegt
Geinig wagentje (vooral omdat ie zo scheel kijkt hahaha)
perry_snijders zegt
Ik moet even aan het uiterlijk wennen. Aan de andere kant: op de McLaren F1 was ik ook niet op slag verliefd.
martijn11 zegt
Nee gewoon niet
pomoek zegt
Het antwoord op de vraag die niemand stelde: De Shell concept car.
denniss00 zegt
McLaren F1, komt verder ook goed overeen met dit broodtrommeltje! Gadverdamme!
Edge zegt
@denniss00: Nouja, ik zie het wel hoor. Zelfde indeling met de bestuurder in het midden en de passagiers schuin erachter, allebei maar één ruitenwisser en een toegangsdeur die niet als een normale deur scharniert.
terminator zegt
@Edge: en wielen
goodolddays zegt
Die Gordon Murray is gewoon een oude dwaas
singer911 zegt
Doe mij maar een twizy
Carreza zegt
Als we hierin moeten gaan rijden, bewijst dat volgens mij alleen maar dat er geen toekomst meer is voor fossiele brandstoffen…
dwersbongel zegt
Leuk dat ze laten zien wat ze kunnen, maar hier zit toch niemand op te wachten?
Dutchdriftking zegt
Tja, leuk voor de KEI-car, ik ben blij dat ik deze niet heb.
berlinetta zegt
Dit kleine stadsautootje (ik neem aan dat hij daarvoor bedoeld is) leent zich juist perfect voor elektrische aandrijving. Je gaat hier toch geen lange afstanden mee rijden en je zal er ook niet de snelweg mee op gaan.
Leuk dat Shell hiermee wil laten zien hoe zuinig een verbrandingsmotor is, maar ik zie de toegevoegde waarde van dit autootje niet in.
Gulli zegt
Ik ben maar eens op internet gaan zoeken naar wat de beste man naast de McF1 nog meer heeft gemaakt maar ik kom alleen maar hele lelijke kleine koekblikjes tegen. Natuurlijk heeft hij op Formule 1 gebied heel veel belangrijks gedaan, maar op het gebied van design is de McLaren duidelijk een eendagsvlieg van de man gebleven.
lekbak zegt
@Gulli: de man ontwerpt producten die ontzettend goed zijn in wat ze moeten doen. Dat is echt enorm knap. Vraag hem om een supercar te ontwerpen en hij komt met de F1, laat hem een formule 1 auto verbeteren en hij maakt de snelste auto van het veld, geef opdracht tot een energie zuinig stadsautootje op benzine en hij komt met een ding wat bijna 1 op 50 rijdt in de praktijk.
Gulli zegt
@lekbak: Mee eens, de man is een genie, maar op het gebied van estetisch verantwoorde auto’s is alleen de F1 goed uit de verf gekomen als je het mij vraagt. Verder is het allemaal prachtige techniek in een bedroevend jasje.
Edge zegt
Ik zie het nut hier niet van in als ik heel eerlijk ben. Ik snap dat het van Shell komt en er daarom een verbrandingsmotor in moet liggen, maar ik sluit me bij @jochempie aan dat iets elektrisch was veel logischer geweest. We hebben het hier over een auto met een top van 74km/u. Niet bepaald een snelwegridder dus. Dit is echt zoiets dat je huurt wanneer je als toerist ergens in een stad bent en niet aangewezen wilt zijn op zo’n stadsbus of iets dergelijks. En voor de afstanden is een klein elektrisch accupakket meer dan voldoende.
potver7 zegt
@Edge: Waar staat dat de top 74km/u is? Het enige dat ik in het artikel lees, is dat het verbruik bij een snelheid van 72km/u 1:45 is. Aangezien er een (aangepaste) Smart-motor gebruikt wordt in een auto met een lager gewicht en lagere luchtweerstand dan die Smart, neem ik aan dat de topsnelheid wat hoger ligt dan die van een Smart.
Edge zegt
@potver7: Excuus, het is nog vroeg en de koffie heeft overduidelijk zijn werk nog niet gedaan. Ik weet niet waarom, maar blijkbaar interpreteerde ik het zinnetje als “een verbruik van 1:45 en een top van 72km/h”. Die 74 zal dan wel een typo zijn.
Toch zal het ondanks die vroege typo/misinterpretatie van mij geen snelwegridder zijn. De T27 en T25 hadden beide een topsnelheid van 105km/u, dus het lijkt mij sterk dat deze wagen met dezelfde motor ineens veel harder loopt.
potver7 zegt
@Edge: De T.25 en T.27 hadden inderdaad een topsnelheid van 105. De T.27 was overigens electrisch, dus had bepaald niet dezelfde motor ;)
Op de site van Gordon Murray Design heb ik inmiddels teruggevonden dat deze Shell Concept Car een topsnelheid heeft van 156 km/u, maar is begrensd op 145 km/u. 0-100 km/u gaat in 15,6 seconden – en met drie personen aan boord ongetwijfeld een stuk langer.
wickedtheg zegt
Hier zit echt niemand op te wachten
dragonforce zegt
Zou uit de speakers de geluid uitkomen van de mclaren f1?
Vanquish zegt
Ik zou als “legende” mijn naam hier niet aan durven verbinden als ik Gordon was.
freeze zegt
Bij het zien van de foto bij het artikel dacht ik dat er een nieuwe Cars film zou komen!
moveyourmind zegt
Best wel een geslaagd ontwerp…
…voor een bedrijf waarvan de core business bestaat uit mensen vol proppen met kauwgom, gehaktstaven en Red Bull…
En ook wel een logische stap, het vreetpaleis met de schelp op het dak heeft in een ver verleden ook op een gegeven moment de stap gewaagd om naast vet- en suikerbommen ook brandstoffen te gaan verkopen. Met als enige reden ervoor te zorgen dat de mensen met de auto naar de Shell zouden gaan zodat de verleiding nog groter zou worden om tassen vol met versnaperingen mee de winkel uit te slepen…
En nu dus auto’s. Ding ziet er niet uit, maar dat boeit niet. De vetgemeste cliëntele ziet er na jarenlang schransen ook niet meer uit…
potver7 zegt
Voor al diegenen die vinden dat ‘niemand hierop zit te wachten’: het is een concept car, het is dus een auto om ideeën op te doen, technieken te testen en daarna door te ontwikkelen.
Niemand zal beweren dat het een schoonheid is, ook Murray en Shell doen dat niet. Dat is namelijk helemaal niet het doel van dit concept. Hier gaat het puur om mobiliteit: wat is de meest efficiënte manier om 3 personen te vervoeren in een auto met verbrandingsmotor.
Afgezien van het uiterlijk zijn er nog wel meer dingetjes aan te merken op dit ontwerp en de presentatie:
– Geen informatie over de bagageruimte.
– Door de deur/dakconstructie worden de stoelen nat als je bij regen in- of uitstapt
– Het is een concept voor een stadsauto (wordt ook in het filmpje zo genoemd) maar op de foto’s zie je ‘m alleen over mooie slingerende wegen door glooiend heuvellandschap rijden.
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: “het is een concept car, het is dus een auto om ideeën op te doen”
Wat voor wereldschokkende ideeën worden hier dan wel mee opgedaan?
Een motor uit een Smartje, bestaat al, weliswaar met aanpassingen, maar dat kan Daimler gerust zelf. En verder zijn er genoeg Japanse blokjes van die grootte.
Een lage luchtweerstand, dat is ook al een vakgebied op zich, hebben we Shell dus niet voor nodig.
Lichte materialen, daar is iedere fabrikant aan bezig.
Nee, ze mogen het gerust concept noemen, ik noem het een nutteloos marketing projectje…
baasbas zegt
Het lijkt me absoluut hi-la-risch om met 2 maten te kijken of we dit ding onder de 1:5 kunnen trappen
Edge zegt
@baasbas: Moet wel lukken, maar dan moet je wel zelf zwaarlijvig zijn en twee zwaarlijvige vrienden meenemen.
sracert zegt
Brabham BT series!, = Gordon Murray and Bernie natuurlijk. AB toch
fastshifter zegt
En hiermee denkt Shell mensen ervan te weerhouden een Tesla te bestellen?
Ik krijg weer een beetje dat Nokia E72 vs iPhone gevoel.
tjwh zegt
Nou maar hopen dat het interieur waterbestendig is, want bij het instappen tijdens een regenbui wordt je hele auto zeiknat van binnen.
Esprit_de_Flandre zegt
Als je dan toch zo’n klein licht ding maakt, is elektrisch de enige logische keuze. Shell wil natuurlijk benzine verkopen, maar dit projectje is verspilde moeite…