Seat is het sportieve, temperamentvolle merk binnen het VAG concern. Toch was er voor de nieuwe Ibiza nog geen echt sportieve variant beschikbaar. Gelukkig maakt Seat het nu helemaal goed.
We hebben er een half jaartje op moeten wachten, maar Seat komt dan wel met een nieuw bok en blak voor de nieuwe Ibiza Cupra. De 1.4 TSI kennen we al, maar nog niet in 180 pk twinturbo variant. In de Cupra wordt de 1.4 TSI gecombineerd met 7-traps DSG-versnellingsbak met flippers achter het stuur. Seat geeft helaas nog geen prestatie cijfers vrij, maar reken op een top van +/- 230 km/u en een sprint naar de 100 in minder dan 7,5 tel.
Bij een Cupra variant hoort een aangepast uiterlijk en dus heeft Seat de Ibiza Cupra op details aangepakt. De nieuwe voorbumper heeft grotere luchtinlaten en aan de achterzijde is opgeleukt met een centraal geplaatste trapeziumvormige uitlaatpijp. Grotere 17″ wielen en een sportonderstel maken het plaatje af. In het interieur zijn er speciale Cupra-sportstoelen en aluminium pedalen.
bassz. zegt
-edit: probeer eens meer dan 1 woord te gebruiken-
DD zegt
wat is dit model achteruit gegaan zeg, niet te geloven. die oude modellen zijn echt gaaf maar dit is echt softy
Rik zegt
bok en blak = blok en bak???
Alexander zegt
Ik zeg Tupperware, wie ook?
BART! zegt
bok & blak = lol
Yellomello zegt
ziet er leuk uit, wellicht dat JD uit Lochem er nog wat extra paarden uit kan peuren.
GerreLekker zegt
Lelijk ding! maar een 1.4 TSI + Twin Turbo + DSG = feestje!
Stephan zegt
Wat valt dit model tegen zeg, het algemene uiterlijk.. het dashboard.. de Cupra uitvoering. Allemaal zo half half… Ik heb het laatste type Ibiza FR TDI via JD opgeschroeft tot 180pk, 0-100 ook binnen 7,5 seconden. Ik ben echt blij dat ik niet in dit hok hoef te rijden :) Ik hoop echt dat de opvolger van de huidige Leon hier niet op gaat lijken.
Timmie zegt
180 pk uit dat blokje is wel erg netjes. Ik heb echter mijn twijfels of er wel genoeg koppel zal zijn voor bijvoorbeeld tussenacceleraties. Wat zal deze keer het aandeel zijn van wagens die wel de body, maar niet de motor hebben :-)
jimmy zegt
Ik vind het ook echt een slechte opvolger van de oude ibiza. hij oogt veel te smalletjes en met name de achterlichten geven hem een ielig uiterlijk, en deze Cupra verbeterd er niet veel aan!
Jesper zegt
Lol, bok en blak… 11:09 Cup-A-Soup, dat zouden meer mensen moeten doen, he Wouter? ;)
Krijg onwillekeurig een Corsa OPC gevoel bij die achterkant, and that’s a good thing! Voorbumper daarentegen lijkt wel erg aftermarket…
W!d zegt
zo te zien ben ik 1 van de enige die dit wel een geslaagd model vind! Ik heb een 2005 Ibiza gehad (1.9 TDI) en als je dan in de nieuwe stapt is het echt een verademing, mooie luxe materialen.. en super netjes afgewerkt!
Ook heb ik in de oude ibi cupra gereden, en dat was echt wel een bommetje met de 1.8T.. (nog niet zoals de 240 pk van de Leon, maar toch) ik hoop dat deze daarvoor niet onder doet.
M-lover zegt
lijkt me wel een leuke auto te worden,maar ik moet em niet hebben, te klein vanbinnen , koop ik liever een golfje ofzo!
MLTB zegt
Model gaat er inderdaad niet op vooruit.. En de oude Leon was ook gewoon mooier. Technische snufjes in het apparaat ben ik trouwens wel over te spreken!
Naja misschien komen er in de toekomst ooit nog eens betere tijden bij Seat. :)
Tom zegt
Lijkt me wel een lekkere combinatie, die DSG met de TSI motor. Jammer dat de verpakking me niet helemaal aanstaat. Had ook wel wat meer verwacht van een Cupra versie eigenlijk.
Solstice zegt
Ik vind het wel een verbetering t.o.v. de oude Cupra die met z’n rare bolle en smalle vormen toch echt een ‘vrouwenautootje’ was. Deze is dat natuurlijk nog steeds (maar ik vind alle kleine hatchbacks ‘vrouwenautootjes’ ;-) ), maar hij is wat beter in balans, met name van achteren (met dank aan Opel Corsa voor inspiratie :-P ).
Tinus zegt
Goeie bok en blak..
Hoe zit dat nu met die TSI.. heeft dat ding nu een compressor en twin turbos? of alleen een twin-turbo..
Verder is het net je lelijke buurmeisje.. Ze heeft alles; leuk karakter ze is lief en heel sociaal maar je plasser wordt en niet strak van..
want ze is LELIJK!
Sgt. Stevil zegt
kek karretje :D verlagingssetje (vind ‘m zo ’n beetje hoog op z’n wielen staan) en misschien wat andere velgen en je hebt een beheurlijk opgefokt ding!
Dirk zegt
Kan hem niet echt mooi vinden…
Gizzy zegt
Ik vind de opsmuk aan de buitenkant nou niet echt mooi. Gaten rondom het seat logo en de diffuser achter komen nogal overdreven op mij over.
Leuke prestaties das eigenlijk alles.
FabianVTR16V zegt
Betekent dit dat:
De 7-traps DSG eindelijk meer dan 250nm kan verwerken
of dat het koppel op 250nm is begrensd bij deze TSI variant ?
Maar denk dat dit best een lekkere combi gaat worden 8)
Grote Smurf zegt
is mss de Audi DSG-7 – die heeft geen problemen met 250+ Nm
Oly zegt
haha ik ben blij dat eindelijk iedereen in ziet dat het er niet uit ziet. die oude is echt heel veel stoerder nu word het echt een goed koop plastic merk. valt me echt vies tegen. echt jammer.
MDS zegt
Ben fan van het uiterlijk, maar waarom zo een prutsmotor in die wagen steken…
“Kijk, ik heb een Seat Ibiza Cupra, met een ‘dikke’ 1400 motor…”
Zucht, en maar janken met dat beestje…
Neenee, geef mij maar een lekkere soepele atmosferische 6-cilinder motor… Ieder zichzelf respecterende autoliefhebber rijdt in zo een wagen rond en niet in een opgefokt 1.4 motortje…
Triestig…
Beck zegt
Jammer van de achteruitgang t.o.v de Bocanegra concept, die was nog lekker agressief, deze cupra ziet er veel te braaf uit.
Timmie zegt
Het is vrij normaal dat er eerst een agressief ogende concept gepresenteerd wordt. Het publiek moet immers eerst warmgemaakt worden en men moet eerst aan de (eventuele nieuwe) styling wennen. Door de agressieve concept gaat dat vrij snel wennen. Uiteindelijk gaat men een iets bravere variant als productiemodel nemen om beide kanten (flamboyant en conservatief) tevreden te stellen.
Knilles zegt
Oooh neeee, welke kant gaat het op met Seat? De concept was zo goed in verhouding, het lijkt nu echt op iets Aziatisch dat op hoge poten staat.
Ik heb jarenlang een Seat Ibiza TDI gehad uit 1999, GT met standaard 110 pk (iets getuned daarna ;), cupra velgen etc. ), maar ik zou hier echt niet in gezien willen worden!
Ik dacht dat Seat omhoog wou, een premium merk wou worden, maar dat gaat ze echt niet lukken met deze zeepkist….
Dennis zegt
Jammer jammer…. rijd nu twee jaar in een Ibi FR met over de 200pk… opvolger had best wel is de nieuwe Ibiza kunnen worden.. maar geef mij maar m’n oude vertrouwde bakkie… Oude model vind ik veel en veel mooier… Volgende auto geen Ibiza, maar grote kans dat de VW Scirocco voor de deur staat.
johnnyt-jet zegt
ik hoor het al , er zal er niet een verkocht worden …ben benieuwd.
Timmie zegt
Jeetje wat jammer is dit zeg!
Waar de vorige Ibiza Cupra nog een stuk gemener is gemaakt dan de “normale” versies, ziet deze er toch veel te soft uit. Die bumpers komen zo van autostyle en verder niks spannend te bekennen. Een sport-up heeft ook al 17 inch, en dit ding staat nog net zo hoog op zn poten als de overige modellen. Wat een gemiste kans dat uiterlijk. Dat ding had op zn minst 2 centimeter dichter bij het asfalt moeten staan en de voor een cupra kenmerkende donkergrijze velgen moeten hebben in op zn minst 18 inch. Dit vind ik niet eens geslaagd voor de FR!
jack zegt
@timmie,
Waar denk je dat 2 turbo’s voor zorgen, alleen pk’s ofwat?
Kijk naar de fiat motoren, de 1.4 t-jet, zit al over 200nM.
ff als vergelijking.
Honda prelude ’96 2.2 VTI 185pk 206nM.
Ben Dover zegt
Ik ben het volledig eens met de reacties hierboven, Niet gemeen genoeg voor de Cupra, eerder voor de FR. De techniek is overigens wel dik in orde, ik hoop dat die DSG wel meer dan 250 NM aankan, er moet immers ook nog een chip van JD in…. ;-)).
En na JD direct naar de spuiter, dat die zwarte neus op de normale modellen ontbreekt o.k., maar khad hem graag teruggezien op in ieder geval de Cupra.
De nieuwe designlijn van Seat vindt ik overigens best een verbetering, maar idd wel wat druk, een donkere kleur zal hem overigens al een stuk beter staan denk ik. En waar zijn de dikke donkergrijze velgen op een Cupra opeens gebleven, die van de oude waren erg mooi en paste perfect bij de auto, jammer….
IlCuoreSportivo zegt
sportief en temperamentvol wannebe van de VAG groep bedoelt u…
IlCuoreSportivo zegt
pfoe, hij is echt wel lelijk hé,
Al een half jaar te koop en ik heb er nog geen gezien, das straf. Maar wel begrijpelijk, als de cupra al zo lelijk is.
Triestige motor denk ik trouwens, dan beter wat bijleggen voor een golf gti, als het dan toch een vag produkt moet zijn.
floryn zegt
best gaaf eigenlijk. Eindelijk komen er veel auto’s op de markt die turbo’s gebruiken en snel zijn, maar toch nog best zuinig zijn. Ook de DSG bak zal helpen. 8 l /100 km haalbaar?
Shaarel zegt
@ Knilles
Ik heb nog steeds een zwarte Evo 1 van ’99, volledig standaard gelaten.
Rijd er nog erg graag in rond, ook al is hij niet echt comfortabel te noemen. Ondertussen al 256.000 km en geeft nog geen krimp, blijf er dan ook nog mee rijden tot mijn leasewagen binnen een klein jaartje voor de deur staat.
De nieuwe modellen van Seat vind ik persoonlijk steeds minder de moeite, behalve de Leon, maar ook daar was het vorige model strakker.
michael-s3 zegt
nou zo super lelijk vind ik m ook weer niet. ik vind hem beter uitzien dan het vorrig model met z’n blije oogjes. maar of ik m zo nemen… nee…
seat vast gewoon tegen de laatste tijd. net als de leon, hij moet een tegen hanger zijn van de golf, astra e.d. maar ziet er uit als een MPV(die een nog harder onderstel heeft dan een supercar..)
nee ik blijf bij audi
Ahura zegt
Wat een lelijk hok. De normale versie is al rommelig en lelijk maar die grillen en vooral die gaten onder de logo-grille ziet er echt cheapo uit
luc zegt
Het is al erg genoeg met die uitlaat, dat hoort niet bij Seat thuis; maar bij Opel. Zonde dat zoiets wordt gejat.
Tom# zegt
ik dacht ff aan de Impreza toen ik hem in een flits zag…,
Tommy zegt
Jammie! Dus maar 250 Nm?? Dat is niet veel! Maar 180 pk is dan wel weer mooi.
Een nieuwe bok en blak dus, de 1.4 TSI had altijd een turbo en een compressor, maar nu 2 turbo’s? En kan de 7-traps DSG soms wat meer koppel aan dan de standaard? Snap er geen snars meer van. We wachten wel af tot meer info.
christophe zegt
180 pk uit een 1.4 lijkt me wel heel extreem eigenlijk , gaat supersnel slijtage vertonen dat blokkie…. Verder slaagt het uiterlijk van de cupra me heel erg tegen , had mooi kunnen worden maar is wat te snel / goedkoop uitgewerkt naar mijn mening.
jack zegt
@ vorig berichtje van mezelf.
er staat @ timmie, maar ik bedoel dus MDS
Stefan zegt
De techniek is leuk, maar de verpakking valt me erg tegen!
Oly zegt
@ DENNIS
zelf rij ik ook een FR 150 pk maar hoe kom jij met een FR die over de 200 pk heeft leg mij dat is uit.
audirijder zegt
@ alexander
inderdaad…wat een plastic lelijk ding….zoals alle seats
kowalsk zegt
Je ziet het schaap er doorheen.
Op de eerste foto uit ‘afbeeldingen Ibiza Cupra’ heeft -ie trouwens exact de daklijn van die ook al zo lelijke Volvo C30.
DennieFR zegt
Ik wordt er ook niet warm van…
Maar weer een Seat Ibiza was ik toch niet van plan om te kopen,ik heb het wel gehad met de kleinere auto’s,dan maar geen nieuwe ;)
Citrofiel zegt
Ik vind hem iets minder agressief ogen dan de vorige variant, maar dat komt door de hele auto, en niet doordat er Cupra-details tekort zouden schieten.
slk zegt
Ik zag vandaag een standaard ibiza.Niet echt mooi.Te veel lijnen in de carroserie.Het geheel komt heel rommelig over,
respectloos zegt
kansloos project……….zoals elk model van spyker.
mashell zegt
Wat is er mis bij Seat? Of is saai tegenwoordig ook een emotie?
MDS zegt
@ Jack
Tuurlijk zullen die turbo’s zorgen voor een snelheidsduiveltje, maar wat ik wil zeggen is dat als ik zou moeten kiezen, (en ik denk dat menig autoLIEFHEBBER) me daarin zal volgen) tussen een pakweg 2.0 6 cilinder motor van BMW met 150 pk of deze opgefokte janker, mijn keuze zéér snel gemaakt zal zijn.
Ja, die bimmer zal de ibiza niet kunnen volgen, maar so what. Als je die wagen start klinkt hij tenminste lekker, rijdt hij soepel en zal véééééél langer meegaan.
Mijn punt(en) is (zijn):
-waarom wil elk automerk tegenwoordig een sportwagen op de markt brengen met een belachelijk kleine cilinderinhoud, wat hoe dan ook ten koste gaat van het rijplezier/-genot
-iemand die deze wagen koopt en aan mijn deur komt opscheppen krijgt van mij een welgemeende “haha” en “veel succes ermee”.
Dit koop je niet als iets of wat into de carbusiness bent.
Geef mij dan maar een okkazie 320i, 323i, 520i, A4 2.4….enz….
Oom Agent zegt
Het blijft eruit zien als een Kia, met extra tupperware dan hè.
Remon zegt
Voortreffelijk design moet ik zeggen!
Luc Donkerwolcke heeft er zijn best op gedaan.
Rood is niet de kleur van mij en mijn vriendin vandaar dat ze gaat voor Galiablauw.
Verder word hij verlaagd, voor iets meer dan achter, er komen 19 inch, nog nader te bepalen lichtmetalen velgen onder met waarschijnlijk een diepe velgrand.
Verder word het gaas in de voorbumper vervangen door RVS en gaat het logo eraf.
De diffusor word in kleur meegespoten en er komt een panoramadak in.
Genieten!
Mvg,
Remon
johnnyt-jet zegt
MDs , natuurlijk is een 6 cilinder vaak te prefereren. Besef wel dat de techniek snel vooruit gaat en de gedownsizde motoren zeker geen jankers zijn en op de acceleratie / hernemingen de v6 laten staan. Dat heeft temaken met koppel bij lage toeren maar ook bij hoge.
Ook hebben die minder minder gewicht , zeker belangrijk in die klasse . Je wilt geen topzware 6 cilinder die voor extra onderstuur zorgt . En die tevens altijd teveel verbruikt , ook in deellast itt. een turbo benzine van die grootte.
Het is 2008 en bijna 2009.
En op verjaardags feestje gewoon gelijk over vrouwen gaan praten….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Seat, al 25 jaar sportiviteit…
http://www.carstudies.de/marbella/marbella_sondermodelle/mio/seat_marbella_mio.jpg
joop zegt
HA HA wat een aanfluiting Cupra wordt C(k)utra.
Geef mij maar een MITO Turbo
boekhour zegt
Beetje laat… maar Zzelden zulk een dom sjonnie gelul in reacties gezien. Die 1.4 tsi is beslist geen jankert maar juist een zeer slim doordacht motordesign met veel vermogen en een relatief laag verbruik. Kan me herinneren dat Audi in 1995 over de 300pk perste uit 2.2 liter…. En dat was probleemloos op te voeren naar 350-370pk in de rs2. Overigens hebben we het hier niet over een twin turbo maar een turbo met compressor. De compressor voor de lage toeren en de turbo voor de hogere. Dag turbogat!
Het nieuwe model is moderner en puntiger dan de vorige. Vond de vorige daarom niet echt een geslaagd model en deze was hoog nodig aan vervanging toe. En de mensen die het afkraken? Die zijn volgens mij gewoon jaloers. Rij maar weer lekker door in je ouwe rotbak, met je 320 i en verbruik van 1 op 9.
Mark zegt
Seat afkrakers. De helft hier rijdt in een auto van hooguit 10k.
Dan weer de Tdi die teveel lawaai maakt, dan weer het model dat er niet uit ziet….
En ja, Heb een zwarte 3d Ibiza SC Sport Tdi.
Goede keuze van Seat om een 1.4 Tsi te plaatsen. Dat blok in de Golf GT met 170 pk is al lekker….