![Dit is de nieuwe Rimac Nevera met 1914 pk](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/RIMAC_NEVERA_FRONT_34_close-1200x800-1-918x612.jpg)
Er zit 1914 pk in de Rimac Nevera. Moeten we het nog even herhalen? Er zit 1914 pk in de Rimac Nevera. Niet te geloven…
Soms sta na alles wat je in je leven al hebt gezien, gelezen en meegemaakt nog steeds met je oren te klapperen. Vandaag was zo’n dag. Toen zagen we de plaatjes van de nieuwe Rimac Nevera voor het eerst en lazen we ook hoeveel vermogen dat ding levert. 1914 elektrische pk’s. Hallo zeg.
De prestaties zijn vanzelfsprekend buitenaards. van 0-100 kost je 1,9 seconden. 300 rij je na 9,3 seconden en bij 412 kilometer per uur is de koek op. En al die kracht wordt gevoed door een accupakket van 120 kW.
Van kleine speler tot grote naam
Rimac is in de loop der jaren uitgegroeid van een kleine jongen tot een speler van belang. het is niet voor niets dat autobedrijven als Porsche een steeds grote belang nemen in de Kroatische fabrikant. Pininfarina heeft hun nieuwste project, de Battista, op deze Nevera gebaseerd. Dat zegt toch wel wat.
Nog even terug naar de Nevera
Want dat is natuurlijk het lijdend voorwerp van dit stukje. Het zal je niks verbazen dat de auto grotendeels uit carbonfiber is opgetrokken. Remmen doet hij regeneratief, maar als je met 412 km per uur toch een beetje bijtijds wil stoppen, heb je 39 centimeter grote koolstofkeramische schijven van Brembo tot je beschikking.
Verder stuurt de auto middels ‘Steer By Wire’ en zit er soft- en hardware op die jou als gelukkige bestuurder tips kan geven als je hem bijvoorbeeld over het circuit jaagt.
En dan de prijs. Die is niet mals
Je betaalt 2 miljoen euro voor de Rimac Nevera. Maar een voordeel is wel dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen. Is misschien wel een goed argument als je hem wil hebben, maar je vrouw vindt hem wat te duur. Succes ermee!
Ongelofelijk, en als je geen kinderen/hond/Ikea Billy hoeft te vervoeren een prima daily driver
Dat kan hij ook allemaal niet. Hij heet Rimac ijskast in het NL. Maar je fris houden doet hij dus als de beste.
Ik zou dit nooit kunnen kopen dus heb natuurlijk totaal geen recht van spreken, maar dit is toch helemáál niet leuk meer. Chris Harris had er laatst een ontzettend goed betoog over; tot een bepaald punt is snellere acceleratie toch alleen maar pijnlijk, eng en levensgevaarlijk? Ik kan me zo voorstellen dat je veel meer voldoening haalt uit een directe, lichte auto met “maar” een pk of 500. Maar goed, mijn Gazelle bevalt ook uitstekend.
Voor de liefhebbers: https://youtu.be/IndX2vzdDEM
Nou ik denk ook wel eens met dat koppel. Stel je zit op de bijrijdersstoel van een heel snelle elektrische auto. Je kijkt achterom, nek gedraaid. En de bestuurder plankt. Dat kan vrij pijnlijk zijn ofniet.
@brummer: eens, power is nothing without control en laat dat laatste nou net ’t grootste manco zijn van wss veel van zijn eigenaren.
Rimcac Vrieskast goede naam. (Nevera is in het Spaans vriezer)
@benja01: Het is ook een Kroatisch woord he.
@fanboy: meestal kiezen ze een naam die niet als iets geks klinkt in een andere taal. Om fiat Croma situaties te voorkomen.
@benja01: of de Mitsubishi Pajero in Spanje haha
koelkast
Steer by wire is niet zo speciaal, het ‘brake by wire’ van deze wagen echter wel.
Leuk filmpje van Carwow trouwens waar een F90 stradale helemaal zoek gereden wordt.
Carwow heeft altijd leuke dragrace filmpjes. Jammer van eindeloze gewauwel aan ’t begin altijd. Gelukkig kun je vooruit spoelen
8,62 seconden op de kwart mijl in het Carwow filmpje is een beste prestatie…
@texter: en dat op vliegveld asfalt..
Ik vind het een mooie auto. Enige nadeel is dat het geen geluid maakt.
@fendercd60: Dit ding maakt wel degelijk geluid! En geen nep geluidje door speakers.
Volgens mij hoor je hem zelfs schakelen of iets wegregelen qua toeren. Want deze heeft ook een versnellingsbak.
Zoek even op YouTube over deze auto, en dan van The Late Brake Show.
Fraaie en belachelijk snelle auto!😜
Lijkt op de Touring Superleggera van vanmorgen maar ik neem de Touring wel.
Dit is wel echt grensverleggend. Uniek ding. Prestaties natuurlijk veel te gek om er echt iets mee te kunnen.
Er werd ondertussen al een wereldrecord gezet met de auto! Zie video:
https://youtu.be/A4orCB71BgY
Welke gek gaat daar 2 miljoen voor betalen. De nieuwe Tesla roadster is vrijwel net zo snel (of sneller) en kost 10% er van, tenminste als die eindelijk eens op de markt komt (maar het prototype is er al een paar jaar zag ik in een video met Jay Leno). Musk schiet eens op!
@grandmasterb: denk dat het een waardevaste auto zal zijn, dus elke ‘gek’ die (te)veel geld heeft of ermee wil beleggen kan interesse hebben.
Mooi ding verder wel. De naam moet je niet door elkaar halen, anders heb je sowieso Never a Rimac..
Ik denk dat er genoeg techjongens met teveel geld in bijvoorbeeld de San Francisco Bay Area zijn die hier warm voor lopen. Ze willen er ook vast geen paar duizend van bouwen.
Historisch verantwoord vermogen. Weten ze heel zeker dat het geen 1918 pk is? Of wordt dat het vermogen van het volgende model…
Dat worden er 1939 denk ik
Leuk, 1914pk, dat is vast geen toeval. Is dat een verwijzing naar de moord op Franz Ferdinand in 1914 in buurland Bosnië (wat toen nog tot samen met Kroatië tot 1 land behoorde binnen het Oostenrijk-Hongaarse rijk?) waarmee de Eerste Wereldoorlog van start ging?
Maar 1914 pk, valt toch wat tegen, had er dan 2000 in gezet.
Is dit dezelfde auto als de rimac concept two? Ik snap het even niet meer
Dit is inderdaad de productieversie van de C_Two
Deze aandrijflijn in een grote break. Laat maar komen. Wel de hond vastriemen voor vertrek!