Zelden keken we zo uit naar de presentatie van nieuwe Formule 1-auto’s als dit jaar. Vandaag is het de beurt aan de Fransen, die weer mee willen strijden om de podiumplaatsen.
Voor we de stortvloed aan cijfers en foto’s over je uitstorten eerst nog even dit. Renault was in 1976 het eerste team dat het aandurfde om turbomotoren in te zetten. Daarmee ontketenden de Fransen een heuse revolutie, want in de jaren daarna was de geblazen krachtbron een vereiste voor teams die wilden meedoen om de prijzen. In die tijd reed Alain “Le Professeur” Prost voor het team en de Fransman is sinds kort weer aan de renstal verbonden als special advisor. Dat belooft wat!
Door naar het hier en nu. De auto’s worden door bredere banden, een grotere wagenbodem en gewijzigde aerodynamica tot vier tellen per rondje sneller. Of het inhalen door de nieuwe reglementen ook makkelijker gaat valt nog te bezien. De vraag lijkt echter gerechtvaardigd of we op meer inhaalacties zitten te wachten, want er wordt vaker van positie gewisseld dan ooit.
Met het fabrieksteam van Renault ging het afgelopen jaar niet denderend. Voor de fans is het daarom goed om te weten dat bij de R.S.17 geen enkel onderdeel is overgenomen van de R.S.16. Ook is dit de eerste auto die volledig door Renault Sport Racing is ontwikkeld. Qua afmetingen en gewichten valt er weinig interessants te melden, want dat soort zaken worden strak gereglementeerd. De 1.6 V6 levert met alle elektronische mumbo jumbo meer dan 900 pk en de rev limiter staat op 15.000 rpm. Jammer dat dat nooit gehaald wordt, want het brandstofverbruik is gelimiteerd en wordt streng in de gaten gehouden.
Desalniettemin hoopt Renault weer mee te doen om de prijzen. Aan coureurs Nico Hülkenberg en Jolyon Palmer (én aan die fraaie livery) zal het in elk geval niet liggen. Goed om te weten: de Nederlander Jarno Opmeer (16 jr) is toegetreden tot de Renault Sport Academy en zal daar op alle fronten worden ondersteund in de opstapklassen naar de Formule 1.
Een video van de Renault R.S.17 en onze eigen Wouter check je op Autojunk!
arjontje zegt
De eerste formule-1 auto die ik wel mooi vind. Veel beter dan de Sauber en de Williams.
Boomer zegt
@arjontje: mooi ik krijg meteen associaties met voetbal tenues… niet de beste associatie als je het mij vraagt.
mashell zegt
Oei. Maar weinig externe sponsors.
Dizono zegt
@mashell: ik zie op foto 8 toch maar mooi een Autoblog-logootje zitten.
Oh, wacht…
Edge zegt
@mashell: Gelukkig is Renault een fabrieksteam en derhalve ook minder afhankelijk van externe sponsoren. Ik zou het erger vinden wanneer een team als Force India, dat niet door een miljardenconcern wordt uitgebaat, een auto met weinig sponsors moet presenteren.
jack_abarth zegt
@edge:
Brawn GP had toen toch ook niet zoveel sponsors erop staan of wel? (of zat daar ook een miljardenbedrijf achter?)
holbewoner zegt
@jack_abarth: BrawnGP kon op het laatste moment het Honda fabrieksteam voor een prikkie opkopen. Financiële armslag had men echter onvoldoende, in de loop van het seizoen werden ze dan ook voorbij gestreefd door de vermogende teams. Maar tegen die tijd was de opgebouwde buffer in de eerste seizoenshelft voldoende.
Edge zegt
@jack_abarth: Ja, eigenlijk wel. Brawn was zo slim om bij de overname te regelen dat Honda het eerste jaar van het team zou financieren, zodat hij in alle rust op zoek kon naar sponsoren en partners voor het tweede jaar en de verdere toekomst. Toen wist Honda natuurlijk nog niet dat het team dat ze voor een symbolische dollar van de hand deden later voor tientallen miljoenen aan Mercedes verkocht zou worden.
Daarnaast besloot Honda vrij laat om zich terug te trekken uit de sport, waardoor het gros van het ontwikkelwerk van de BGP001 sowieso op kosten van Honda gebeurd is.
janmetdelangeachternaam zegt
Vet! Als het zwart blauw was(zoals vroeger) was ik helemaal blij
viezefreddyw zegt
Ik heb de launch in de gaten gehouden via internet, duurde laaaangg. Maar het heeft het terugbetaald. Ik vind het een erg mooie livery en de auto zelf ziet er geweldig uit. Brede, lage spoiler en lekker brede en dikke banden. Mooi man. 2017 gaat qua auto’s in ieder geval sexy worden!
Edge zegt
@viezefreddyw: Inderdaad zeg, dat was nog een hele bevalling! Wat vond je trouwens van die
clownspakkenracepakken van de Hulk en Palmer? http://i.imgur.com/RKAaG5c.pngviezefreddyw zegt
@edge: Ja, daar schrok ik wel een beetje van. Volledig zwart met een paar gele accenten had ik een stuk mooier gevonden.
viezefreddyw zegt
@edge: Trouwens, misschien weet jij het… Ik had begrepen dat Red Bull geen haaienvin zou gebruiken op de auto. Volgens mij zijn zij tot zover de enige die dat zullen doen, of niet?
Dat zal dan óf een magistrale zet zijn, óf een dikke blunder. Ik ben benieuwd.
Edge zegt
@viezefreddyw: Voor zover bekend zijn zij de enige die zonder haaienvin gaan rijden, ja. Het schijnt dat ze een andere stukje vernuftige aerodynamica achter de hand hebben waardoor die overbodig is. Daarom hebben ze ook -tevergeefs- bij de FIA geprobeerd de haaienvin te laten verbieden.
rhellema zegt
@Edge: ik zie dat je ook een sponsorbijdrage hebt gedaan voor deze auto! :))
Edge zegt
@rhellema: Yes! En in tegenstelling tot @Dizono heb ik het er niet op hoeven photoshoppen ;)
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Gaan ze inderdaad niet doen. Zal minder uitmaken dan het nu lijkt omdat iedereen het heeft. Ik vond het in 2010/11 heel gaaf staan op de Red bull auto.
eferrari zegt
@viezefreddyw: Torro Rosso gaat waarschijnlijk ook zonder “haaienvin” rijden
gitaarknul zegt
@viezefreddyw: ja klopt, dit omdat redbull de enige is voor zover ik weet die een zogenaamde”vooroverhangende” auto heeft, wat betekend dat de achterkant hoger is dan de voorkant, hierdoor heb je veel minder last van verstoorde luchtsromen hoe verder je naar achter gaat. nu de achterspoilers een stuk lager zijn, heb je daar veel sneller last van, vandaar de haaienvin om de lucht weer recht te trekken voordat het over de spoiler gaat.
gt500eleanor zegt
Ik vind m net iets te zwart (zei mn vriendin vannacht ook) , had wel iets meer geel mogen hebben.
berlinetta zegt
@gt500eleanor: Je vriendin heeft zich vannacht laten nemen door een neger, maar had liever een Chinees gehad?
gt500eleanor zegt
@berlinetta: ja ze heeft een beetje een aparte fantasie..
Erik zegt
@berlinetta: ik denk dat hij bedoelt dat hij aan het afsterven is (pest).
gregorius zegt
Die voorvleugel. Volgens mij hopen ze gewoon dat alle andere teams de vleugel gaan bestuderen en daardoor tijd gaan verliezen.
Maar mooi ding op zich.
berlinetta zegt
Fraaie livery! Zwart met geel staat hem goed. En de bredere banden en de schuin naar achter gekantelde achterspoiler zien er ook vreselijk goed uit.
trustmeiamanengineer zegt
Die achterkant is wel gaaf zeg, met die mega brede banden en lage spoiler.
Maar veel belangrijker is of Renault ook het torretje op orde heeft! Daar moet ons Max namelijk mee trappen.
bassx zegt
@trustmeiamanengineer: Renault heeft deze winter aangegeven dat ze verwachten pas in 2018 te kunnen concurreren met Mercedes motoren. Misschien ook om zich alvast in te dekken en geen hoge verwachting scheppen voor 2017 maar zoiets zeg je niet voor niets.
Edge zegt
@bassx: Eigenlijk ook wel slim. Na alle issues die ze zelf ervaren hebben en Honda dat ondanks de hoge ambities nog geen potten heeft kunnen, is het ook maar beter om lage verwachtingen uit te spreken. Liever dat doen en dan alsnog verrassen, dan roepen dat je voor de overwinning gaat en alweer op je bek gaan.
Dutchdriftking zegt
Erg knap geworden!
stationcar zegt
Die voorvleugel ziet er niet uit.
Helaas pindakaas…
berlinetta zegt
@stationcar: Die voorvleugels worden er dit jaar inderdaad niet mooier op. Lijkt wel iets voor een landbouwmachine.
milieumeneertje zegt
@berlinetta: ja want landbouwmachines hebben voorvleugels. Gelukkig staat functionaliteit altijd nog boven looks in de F1.
Robert zegt
@milieumeneertje: ik denk dat @berlinetta bedoelt dat die voorvleugel wel wat weg heeft van de snijmessen die voorop zo’n combine harvester zitten. En daar heeft -ie zeker een punt.
milieumeneertje zegt
@RRRobert: alleen staan de messen 90 graden t.o.v. de voorvleugel. Ik snap wat jullie bedoelen. Een dichte voorvleugel is mooier. Maar hier halen ze meer rendement uit. Zit m in de regels van F1
berlinetta zegt
@RRRobert: Dat bedoelde ik idd. Het is logisch dat een combine geen downforce nodig heeft ;)
bassx zegt
Achterkant is wel prachtig.
Svensson zegt
Ziet er veel agressiever uit in vergelijking met de vorige jaren, maar waar ik me ontzettend aan stoor is die lelijke vin achter de luchtinlaat. Ben echt benieuwd naar het Red Bull ontwerp en of hun vinloze achterkant aërodynamisch effectief gaat zijn. Want mooier is het in ieder geval.
rob5nismo zegt
Ik vind het vele.zwart jammer en de voorvleugel is wel heel druk
sleepyj zegt
@rob5nismo: eens, 2016 model vond ik mooier qua livery. Maar dat is gelukkig niet hun eerste zorg.
baklava zegt
Nog steeds geen mooie auto’s vind ik persoonlijk. Te lang, lelijke haaienvin, vleugel te laag. Mwah.
Orichy zegt
Lelijke auto, in mijn ogen, voorvleugel veelste veel soorten lagen en verbindingen, een vin die te ver omhoog staat, een livery die op het geel na, zo doods oogt, alsof de Formule 1 niet leuk is. Van mij mag er wel wat meer vrolijkheid in de kleurstellingen van de auto’s, de meeste vormgeving is toch naar functie en daar doe je soms niet zoveel aan. Pakken van de coureurs zijn simpel en niet bijzonder, dat kan prima.
milieumeneertje zegt
@Orichy: de livery en pakken zijn inderdaad niet heel bijzonder. Een dergelijke voorvleugel word geforceerd door de regels. Als de vleugel in verhouding hoger dan lang mag zijn is dit de enige oplossing. Ventilatie in de vleugel is de manier om de flow aan de onderzijde “attached” te houden.
motoragent zegt
Bizarre turning vanes! Ook opmerkelijk dat ze de barge boards zo hoog en kort hebben gehouden. Verder vallen de lange nose pylons (die steuntjes voor de voorvleugel) en de hoge en brede airbox op. Airbox zelf lijkt vrij klein eigenlijk, denk dat ze wat meer koeling richting de sidepods hebben verplaatst, die zijn relatief groot.
Ze zijn creatief geweest bij Renault, dat zie je zo. Veel radicaler dan Sauber en zeker Williams. Met name die is weinig innovatief afgaande op de eerste foto’s.
Edge zegt
@motoragent: Het zou mij niks verbazen als de Williams die we volgende week in Barcelona zien een stuk innovatiever is dan die renders die we tot nu toe gezien hebben. Je wilt natuurlijk niet direct je geheimen prijsgeven.
kaeser zegt
Van achteren ziet het er heel goed uit. Breed en krachtig, me like!
futse zegt
Hoe verhoudt dit zich qua afmetingen met bvb de Williams of Jordan uit begin/half jaren 90? Dat waren voor mij de mooiste F1s van de laatste 25 jaar…
mrrallycross zegt
Dikke livery! En knap hè al je kijkt waar die voorvleugel aan hangt
flashevan zegt
Wat ziet die voorvleugel er verschrikkelijk uit zeg, alsof ie te dicht bij een vuurtje heeft gestaan en de helft gesmolten is
martijn11 zegt
Die kleine achterspoiler lijkt wel erg zielig zo!
gerjan zegt
Mooi is anders. Kleuren combo is niet mooi en de rare vin. Haal dat ding er weer snel af
tkoote zegt
Valt me een beetje tegen. Hoewel de livery nog steeds erg fraai is, vond ik het geheel geel vorog jaar fraaier, en die enorme vinn doet het visuele effect van de achterspoiler wat teniet. Maar goed, laat Renault eerst maar een zien of ze meekunnen met de subtop, dan ga ik ‘m waarschijnlijk vanzelf mooi vinden :)