De live “onthulling” staat voor morgen gepland, maar zoals wel vaker het geval hebben wij hier alvast de plaatjes.
Deze rode sportieveling, voor zover er van sportief gesproken kan worden bij een SUV, rijdt morgen om 19:30 lokale tijd (0:30 hier in Nederland) een rondje door Manhattan. Speciaal voor de spotters die niet kunnen wachten tot de officiële onthulling op de New Yorkse autoshow. Wij bij autoblog zijn nog ongeduldiger, we hebben daarom al een aantal scherpe afbeeldingen weten te bemachtigen.
300 kilo lichter dan de vorige versie, die gebaseerd was op de Land Rover Discovery. Dit komt onder meer door het aluminium Premium Lightweight Architecture platform van de recent totaal vernieuwde Range Rover. Je weet wel, die auto waar je zo leuk achter kunt snowboarden.
Ook moet de nieuwe Range Rover Sport er sportiever uitzien. Misschien komt het door de rode lak, maar het is Land Rover wel gelukt. De lijnen zijn spitser, de neus agressiever, en bij het stukje kippengaas in de voorste wielkassen zijn zelfs stripachtige snelheidsstrepen aangebracht. Deze auto is dus niet gemaakt om stil te staan. Waar zou jij ‘m naartoe rijden?
UPDATE 27-3 8:50
De officiële info is inmiddels binnen, de belangrijkste details: de nieuwe Range Rover Sport is 6,2 centimeter langer maar tot maar liefst 420 kilogram lichter dan de vorige generatie. De wielen schoven verder naar de hoeken, de wielbasis is ruim 17 centimeter gegroeid, ook is de Sport 5,5 centimeter breder. Dat resulteert in meer interieur ruimte en dat brengt ons meteen bij een andere nieuwe feature, de Sport is voortaan namelijk leverbaar met een optionele 5+2 configuratie waarbij een klein achterbankje wordt toegevoegd voor twee extra zitplaatsen.
Wielen zijn leverbaar in maten van 19 tot 22 inch en de maximum bodemvrijheid is ook met ruim vijf centimeter toegenomen. De nieuwe Range Rover Sport wordt leverbaar met twee permanente 4WD-systemen. De eerste versie biedt een ‘twin-speed’ tussenbak met hoge en lage gearing voor het betere offroad-werk. Deze heeft een standaard aandrijfkoppelverdeling vóór/achter van 50/50 in combinatie met een 100 procent blokkeercapaciteit.
Het tweede systeem weegt 18 kg minder, heeft een ‘single-speed’ tussenbak met enkele overbrenging en een Torsen-differentieel. Die stuurt automatisch het koppel naar de as met de beste grip en werkt samen met de tractiecontrolesystemen om onder alle omstandigheden uitstekende tractie te bieden. De standaard koppelverdeling vóór/achter van 42/58 procent is ontworpen om een achterwielaangedreven karakter te creëren.
Vanaf de introductie hebben Nederlandse kopers van een Range Rover Sport de keuze uit drie krachtbronnen: een supercharged benzine 5.0 V8 met 510 pk (0-100 km/h slechts 5,3 seconden) en twee turbodiesels (3,0-liter TDV6 met 258 pk en 3,0-liter SDV6 met 292 pk). Later dit jaar volgt de 4,4-liter SDV8 dieselmotor met 339 pk en er komt een diesel-hybride uitvoering die vanaf eind dit jaar kan worden besteld voor levering in 2014. Alle motoren in de nieuwe Range Rover Sport zijn gekoppeld aan de elektronisch gestuurde ZF 8HP70 8-traps automaat. Daarnaast laat Land Rover weten dat dankzij de enorme gewichtsbesparingen er maar zo eens een viercilinder in de Range Rover Sport zou kunnen worden gestopt. Die auto zou een totaal gewicht van minder dan 2.000 kg kunnen hebben; meer dan 500 kg lichter dan de lichtste uitvoering van het vorige model.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Doe mij de échte RR maar. Dit blijft de Sjonnie-versie…
jrk68 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Dat is hij vast met je eens….
imba zegt
@jrk68: Dat is lastig na te gaan. Van Vrijberghe de Coningh leeft niet meer.
jrk68 zegt
@imba:
Geen punt, dan bel je Huub Stapel toch ff, de originele Sjonnie….
Maar we dwalen af, ik doelde op sjonniepedia….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jrk68: ah ja, die heb ik lang niet gezien hier trouwens! Nu ben ik zelf ook niet meer zo vaak op bezoek…
citroenfanboy zegt
Een hele mooie auto
paulaner zegt
oooh my god, becky.. look at that but.. It is soo.. *fugly
Carreza zegt
Goed bezig, die Engelsen! De verkopen zullen nog maar eens plussen bij Land Rover.
tt123 zegt
De achterkant vind ik maar niks
lincoln zegt
ik heb badslippers waar “sport” op staat ..
daarom voel ik me verbonden met deze auto ..
Fidenza zegt
@lincoln: LOL ik ook!!!
eduardovich zegt
@lincoln: haha goeie, maar ben bang dat je niet de enige bent die er zo over denkt.
axelklei zegt
@lincoln:
Als dat zo is, dan word de RR binnekort ook een petjes auto
E550 zegt
De achterkant is echt verschrikkelijk.
willempieee zegt
*Doet doorsparen voor de Vogue 5.0 Supercharged*……..
ThomasBol zegt
Dikke bak, maar haha wat een zielige uitlaatjes.
sebasjuhh zegt
@ThomasBol: Heel de achterkant is gewoon zielig. De voorkant vind ik erg geslaagd daarentegen! Mixed feelings bij deze sport..
ablogjunk zegt
Deze achterkant is zo verschrikkelijk lelijk t.o.v zijn voorganger. De voorkant is dan weer wel erg mooi! Maar premium lightweight architecture……hou toch op met die hippe marketing zooi!
eklasse zegt
Dikke bak maar de Audi “kopieer en vergroot/verklein” strategie valt hierbij in het niet.
Fidenza zegt
Ik vind hem beter dan de nieuwe RR Sport. Wat “cleaner” imo.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Fidenza: huh? Dit ís de nieuwe hoor…
Teerdz zegt
@ e550:
Ik vind hem door deze achterkant toch meer lijken op de originele Range Rover, dan dat de nieuwe Range Rover doet, dus ik vind hem eigenlijk best goed gelukt. Die nieuwe is gewoon te pompeus, al zouden de uitlaatjes op de Sport wel wat minder flashy zijn.
Maaarrrr…. De rijtest hiervan dus ook met Sasha? :)
Lucb zegt
De achterlichten zijn te braaf
jrk68 zegt
Mooie mix van zijn grote broer en zijn kleine zusje. Gelukkig is de achteroverhang wat korter, dat vond ik een minpunt van de vorige.
Die paar honderd kilo gewichtsbesparing zal er zeker een fijnere auto van maken.
Alles overziende blijft het een “voetballers” suv die veelvuldig versjonnieficeerd zal worden.
Reaver zegt
Wat luier…
Yeelen zegt
Wat een zielige uitlaatpijpjes. Voor mij maken de pijpjes de kont af, maar hier stellen ze toch teleur.
Donstil zegt
@Yeelen: Haha dat had ik nou ook, Koesie koesie dingetjes zijn het, schattig op een 500L maar hier te klein.
gideon8011 zegt
Achterkant vind ik dus heel lelijk! Plastic gehalte is te hoog. Had dus naar mijn mening beter gekunt
thomcarspotter zegt
Deze versie is een beetje ge evogue’d.in mijn ogen lelijker gemaakt dus.
toroloco zegt
Daar zijn ze weer Range Rover Sport? Over welke sport gaat dit, ziet er niet echt gestroomlijnd uit!
jrk68 zegt
@toroloco:
Sumoworstelen is ook sport….
Er zijn mensen die een Cayenne een “echte” Porsche vinden….
Ach, alles is relatief.
henrie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
MAB zegt
achter lampen mochten wel meer naar beneden door getrokken worden.
bsxc2 zegt
Waar zou jij ‘m naartoe rijden?
Antwoord: De schroot
dvt093 zegt
Achterkant is idd beetje jammer. Maar ja hoe evenaar je die achterkant van de vorige?
074yasin zegt
Jammer dat de achterkant moeilijk van de evoqeu te onderschijden is. En by the way die uitlaten zijn spuuglelijk. Lijken net die oude a6 uitlaten van het tdi model
aventadorsv zegt
Wat een super reeks heeft RR staan. Antwoord op de vraag: Ik zou hem naar Kahn Design rijden!
bmwe46csl zegt
Gewoon een ingekort kontje, en waar zou ik hem heen rijden? Naar de bmw dealer om hem voor een bmw x5m in te ruilen.
Was helemaal weg van de vorige, maar wat een flop deze..
1audi1 zegt
Een range rover hoort vierkant te zijn.
jrk68 zegt
@1audi1:
Yep, en een Audi saai. Dat houdt de wereld voor de simpltons wel zo overzichtelijk….
norge zegt
Hoog Outlander gehalte weer.
En van terrein SUV naar stads SUF is hard gegaan…
The360box zegt
@norge: Zeg maar gerust een dikke kopie, kan er niks anders van maken idd.
berlinetta zegt
Wel een mooie auto, maar het begint wel op Audi-praktijken te lijken daar. Als ik mijn lenzen niet in heb, geloof ik ook dat het de normale RR is.
lambo4all zegt
Erg lelijke achterkant! Zou de gewone range rover kiezen. Voor het bochtenwerk koop je deze wagen toch niet!
ravi zegt
Over 2 uur in t vliegtuig stappen naar NY om o.a. deze RRS te spotten. Helaas vind ik m heel erg tegenvallen, en dan vooral de achterkant..
salberts93 zegt
de nieuwe Range Rover designtaal vind ik iets beter werken op de Sport dan op de gewone Range Rover, maar toch zou ik voor de gewone Range Rover gaan.. wel het oude model natuurlijk, die is veel mooier dan de huidige Range Rover en de Sport
robert110 zegt
Waar ik hem heen zou rijden? Rechtstreeks naar de Land rover dealer om hem in te ruilen voor een echte Land rover: De Defender. Weg met die dure plastic rommel en electronica gaat toch allemaal kapot.
technopatat zegt
Op de belachelijke sigaartjes als uitlaten na dan, een heel geslaagde auto! Zeker in dat kleur ziet hij er langsvoor en schuin-vooraan zeer goed uit!
jawi94 zegt
Heeft iets weg van een blauwe vinvis de hele auto vooral de achterkant wat een gedrocht
str8six zegt
Evoque XL zeer inspiratieloos, beetje jammer Land/Range Rover
bartsmit zegt
Dit zou ook de “gewone” RR kunnen zijn. Zeer geslaagd.
autogek123 zegt
Ziet er een stuk minder drugsdealer-achtig uit dan de vorige. Deze zou ik wel een rondje Vegas willen rijden.
roenepoen zegt
Waar zou jij ‘m naartoe rijden?
– de design tafel.
Vind het toch wel weer slim gedaan met die uitlaatpijpjes. Hiermee garanderen ze zichzelf dat de optie 507 Verchroomde uitlaat sierstukken (zoals ook op de evoque) vrijwel altijd word aangevinkt. Dit noem ik nou slim en doordacht.
glennie zegt
Wat een bak, mn vader heeft de vorige twee generaties gehad en deze is toch zeker net zo mooi!
mierenneuker zegt
Eh, ik zie het verschil niet met de normale RR.
En ze zijn allebei nog steeds lelijke blokdozen.
The360box zegt
De vorige was toch echt wel het toppunt van de hele Range Rover gedoe, lekker sportief.
flippert zegt
Leuke auto voor het vrouwtje. Met 7 stoelen ‘voor de hockey’
lemster zegt
Wat zijn dat voor een achterlijke hoofdsteunen achterin…?
mashell zegt
@lemster: dat is klassiek design, geïnspireerd op de beelden op Paaseiland.
genialstatue13 zegt
Hij heeft wat trekjes van de evoque . Ziet er niet mooi uit de vorige was mooier