Het zat er al een tijdje aan te komen. Ondanks dat de R-klasse gedefinieerd is als een flop, komt er toch weer een nieuwe versie. De Duitsers zijn blijkbaar nogal overtuigd dat er een markt is voor dit soort auto’s.
De R-Klasse kwam in 2006 op de markt en men hoopte daarbij op een groot succes, het was immers een vernieuwend model. Mercedes wilde een soort luxe spacewagon maken, met veel ruimte om te reizen. Maar het sloeg niet aan, en je kon zien waarom. De verkopen liepen slecht en er werd al snel een facelift op de markt gebracht, de R63 AMG werd geschrapt en er kwam een first edition om eea aantrekkelijker te maken. Nee, nog steeds niet…
Toch gaat men verder, na diverse revisies komt er nu weer een vernieuwde R-klasse. De grote veranderingen zien we aan de voorkant, de grille is namelijk meer/minder mannelijk (je mag zelf kiezen). Tevens zijn er binnenin nieuwe kleuren en kleurcombinaties, hout en decoraties… ook belangrijk. Er zijn echter weinig brandstofbesparende technieken te vinden, iets wat bij BMW toch redelijk succesvol blijkt te zijn. De R-klasse heeft geen start-stop, geen brake-energy regeneration, etc. Er komen wel een paar “zuinige” diesels. Om te beginnen is er de 3,0-liter zes-cilinder diesel, verkrijgbaar met 190 (R300 CDI), 211 (R350 CDI BlueTec) en 265 pk (R350 CDI). Het verbruik is verminderd met 0,8 liter tot 8,5 liter per 100 km (gemiddeld). Meer info volgt nog , de auto wordt komende week in New York officieel onthuld. De R-klasse moet vervolgens in september op de markt komen.
Met dank aan Markus voor de tip!
NLBUURMAN zegt
“iets wat we BMW toch redelijk succesvol blijkt te zijn. ” rare zin?
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
maar mercedes, waarom toch, een ezel, of in dit geval mercedes stoot zich toch niet 2x aan dezelfde steen?
Kuukske zegt
Ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet vinden…
willy zegt
mwah, ik vond die oude wel wat hebben, maar voor dat geld zou ik toch iets anders uitkiezen.
Jippie zegt
De gril is mannelijker geworden, de koplampen vrouwelijker. Maar ok, het oogt wel beter dan die vorige lijkenwagen.
timo zegt
ergens hq afbeeldingen?
autoblogger zegt
@timo: inmiddels heb ik de gallery toegevoegd!
timo zegt
@autoblogger: Thanks ;)
Tony Casa zegt
“Er zijn echter weinig brandstofbesparende technieken te vinden, iets wat bij BMW toch redelijk succesvol blijkt te zijn.”
BMW heeft dan weer geen R-Klasse
autoblogger zegt
@Tony Casa: Maar die hebben toch een X6 …
Tony Casa zegt
@autoblogger: een X6? Die valt in de categorie nutteloze SUVtjes. De R-klaase valt in de categorie Luxe MPV.
porsche zegt
@Tony Casa: maar wel een 5 serie GT…
mclarenf1lm zegt
Van binnen is het oude model erg fijn voor 6 personen maar er zijn (bijna) geen 6 persoons auto’s met een fatsoenlijke kofferbak Met dan die lelijke mpv’s eruit gelaten
jelamo zegt
speltip 9: weet wanneer je moet stoppen
Rindo zegt
Zag enkele dagen geleden nog de 63 AMG variant van dit model, maar dat is een absolute topper!
Dan zegt
er kwam een first edition om eea aantrekkelijker
wat is eea?
VolvoXCseries zegt
@Dan:
eea staat voor “een en ander”
EJS zegt
@Dan:
een en ander
VolvoXCseries zegt
Ik vind de R-klasse nog steeds een auto die de moeite waard is. Zeer ruim vanbinnen, apart(dat kan je 2 kanten op definiëren: mooi of lelijk) design en een luxe waarmee de überSUV de Range Rover voorbij kan worden gestreefd, in NL is er niet een grote markt voor, maar denk eens aan de USA, ik denk dat deze Mercedes daar voor bedoeld is en dat de verkopen die ze hier doen leuk meegenomen zijn.
Max-autoblogger zegt
Zijn dat niet een beetje Lexus koplampen?
sven2 zegt
Tja,’t is niet de meest mooie auto natuurlijk, maar als ik dan toch een auto voor 6 man moest hebben, geen SUV of cammionnette zou willen, dan zou het ofwel deze worden of mischien een Sharan, maar die heeft weer te veel MPV trekjes en het interieur kan ook niet tippen aan deze dus, toch maar deze, hoewel ik de vorige R wel mooier vond!
EJS zegt
ik vind ’t overigens eigenlijk best een aantrekkelijke bak, de vorige generatie ook al. Als tweedehandsje als je een gezin heb beste en strakke wagen!
PeterV zegt
Ik vond de vorige best mooi. Deze ook wel.
caspar zegt
1 april grap???
Ferdinand1 zegt
Gelukkig heeft ‘ie het nooit goed gedaan…
Floc zegt
Ziet er in ieder geval stukken beter uit als zijn voorganger
Alpinaa zegt
Ik hoop dat ze wat meer naar de 5GT hebben gekeken, daar kunnen ze nog wat van leren.
Coubie74 zegt
Zeker een verbetering !
Maakt ‘m wat strakker.
GLTSRY zegt
Ik heb nooit begrepen waarom Mercedes op de markt is gekomen met deze R-klasse eigenlijk geldt dat ook voor de A en de B Klasse, maar dat terzijde.
Ten eerste zie ik het nut niet van dit model, veel te lomp, lelijk en Mercedes onwaardig denk ik dan. Ik kan geen MPV met een SUV vergelijken, maar koop dan een ML of als je ruimte wilt een E-klasse estate. Een klein voorbeeld voor veel minder geld koop je een Mazda CX-9, wat ook erg ruim is, ziet er veel mooier uit en ook comfortabel is. Dit is gewoon het bewijs dat Mercedes geen MPV kan bouwen.
Enige reden voor het op de markt brengen van deze R-Klasse is denk ik dat Mercedes het grootste merk wil worden en klanten wil weglokken bij zowel concurrenten als andere merken.
Mercedes doe waar je goed in bent en bouw personenauto’s en sportwagens, maar stop met dit.
Maar ja smaken verschillen nu eenmaal kan me niet bedenken dat iemand dit mooi vind
Thomas zegt
Ouderwets interieur zeg…
Edge zegt
Ik moet zeggen dat zowel de neus als het interieur er flink op vooruit gegaan zijn. Nu nog even wachten wat men met die achterkant (en dan vooral die lelijke achterlichtunits) doet.
Vanquish zegt
Niet eens zo heel lelijk!
MBABC zegt
Interieur er flink op vooruit gegaan? Er is helemaal niets gewijzigd wat betreft interieur (op de foto’s afgaande tenminste)
g. Bert zegt
Diegene die m rijden zijn er erg tevreden over, heb er zelf als studentchauffeur ook al eens mee gereden. En het is idd erg ruim. Tijdens mijn vakantie in St Tropez en omstreken zag ik er opvallend veel!
Relief zegt
Ik snap niet waar dat internieur vandaan komt Autoblog? Niet uit de bron in ieder geval. Daar hebben ze namelijk een vele malen mooier interieur staan.
–edit: de bron is aangepast, ons artikel inmiddels ook–
Jokkebrok zegt
Cool, die vorige kwam je haast niet tegen.(gelukkig)
Deze wil ik wel tegen komen, maar dit is wel de ideale lange-afstand auto!
Dimglor zegt
Ik kan er niet aan doen, maar ik heb de R-klasse altijd al een stoere bak gevonden…
Ik heb nu het gevoel dat ze hem wat meer op een suv willen laten lijken met die nieuwe neus..
Relief zegt
@GLTSRY
Ehm lees eens dit topic door en misschien valt het je op dat velen het wel een mooie en praktische auto vinden.
Ik denk dat vooral de prijs te hoog is om deze auto aan te laten slaan. Maar met deze facelift en dat interieur moeten de verkopen denk ik toch weer omhoog gestuwd kunnen worden.
Relief zegt
@Dimglor
Mag ik dan vragen hoe je met een facelift een auto in 1x op een SUV kan laten lijken.
De R-klasse heeft gewoon een familiegezicht gekregen. Dat kon ik niet zeggen van de vorige neus.
De vorm van de auto blijft hetzelfde, alleen is er van onderaf een foto gemaakt.
Af en toe mag ik toch echt wat meer brainwork verwachten van de reageerders hier.
Relief zegt
@Alpinaa
In welke zin naar de 5GT? Ik zou zeggen juist niet doen, want wat is dat nou een lelijke gedrocht. En totaal verschillende markten.
Arodin zegt
@Relief: ik weet niet waar jij naar kijkt, maar ik zie twee dezelfde interieurs, met verschillende kleurstellingen. Ennu: allebei oude troep.
Pixed zegt
Ik was reeds fan van de vorige, net omdat hij ietwat brak met het anders redelijk klassieke lijnenspel van Mercedes.
Deze sluit weer wat meer aan bij het klassieke pad, maar toch kan hij mij bekoren.
Nu hopen dat Shumacher bij Mercedes ook mijn verwachtingen kan invullen… ;-)
SpeedfreakR zegt
knappe neus.. maar past niet bij de auto :(
markus zegt
More pictures & Details:
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2010/03/die-neue-generation-der-r-klasse-w251-alle-details-zur-modellpflege/
Mootjuh03 zegt
mooiere neus dan de huidige!
vale46 zegt
Ik vond de eerste R-klasse die ik zag rijden zo lelijk dat ik nooit meer van mening ben veranderd, ook bij deze niet.
Details als de neus en de spiegels zijn wel mooi, maar het algemene lijkt nergens op, en dat zal zo blijven.
Geef mij maar een GLK, stukken mooier!!
Citrofiel zegt
Ik zou blij moeten zijn, die oude voorkant vond ik niets. Maar dit is zo standaard… Geef dan toch maar die oude terug. :shock:
Relief zegt
Nieuwe fotos zie ik. Een verbetering vergeleken bij de vorige auto!
Mr. Dj M. zegt
De verlichting is gekomen, op verlichtingsvlak althans :P
Die grille en die wielen, dat kan gewoon echt niet!
Is het dan zo moeilijk om deze auto een fatsoenlijke neus te geven Mercedes?!
mb man zegt
Kijk zo moest hij 5 jaar geleden ook zijn toen hij geintroduceeerd werd.Ultieme reisauto.In duitsland wordt hij trouwens wel goed verkocht.Hier begint ie bij 85 mille.Veel geld
C6_R zegt
Tsja, als je ergens heel erg in gelooft moet je gewoon vol houden, daar heb ik wel bewondering voor. Al zie ik ook deze R-klasse niet een heel groot succes worden…
autoblogger zegt
@C6_R: LOL! :D
Benz.. zegt
In vergelijking met het nu nog huidige model ziet deze R er een stuk frisser uit.. Nog steeds niet “my cup of tea” maar als je een ruime snelle gezinswagen zoekt is dit een prima alternatief.
Rian zegt
Ik vind de R-klasse een mooie, ruime auto, maar de nieuwe ziet er ook niet slecht uit.
BMWHerman zegt
Net als je denkt dat ze niet veel lelijker kunnen worden…
Megakix zegt
Och, als je dan zonodig een ‘busje’ wilt rijden, dan is dit één van de beste alternatieven ! En het blijft een Benz, die ster nemen ze je niet meer af ;-)
jzaero zegt
@Megakix: Mercedes Sprinter? Busje én de ster ;) Vele malen goedkoper ook nog!
BananaFlip zegt
Goed, hij is iets frisser geworden, maar Mercedes moet toch ook zien dat deze auto niet werkt? Bovendien is het een ultiem toonbeeld van patserigheid.
Christophe zegt
Jakkes. En met die ballonbandjes van op de foto ziet hij er nog slechter uit…
Pordon zegt
Ja wat moet je hier van vinden. Kijkend naar het segment en mezelf proberen voor te stellen in een situatie waarin een MPV nodig heb dan is dit toch wel DE keus denk ik. Praktisch, Luxe, Afwerking, Rijcomfort en het design heb ik altijd wel mooi gevonden voor dit segment. En dat de R-klasse een flop is ben ik eigenlijk niet geheel van overtuigd aangezien ik er in New York echt heel erg veel heb zien rijden. Daar staat er echt minstens 1 op elke straathoek net zoals de GL trouwens.
Pordon zegt
Trouwens, het interieur is vrijwel hetzelfde gebleven maargoed dat was ook nooit een punt van kritiek.
@ Autoblog, waar zijn de rest van de foto’s? Er zijn er veel meer…
autoblogger zegt
@Pordon: we hebben een gallery gemaakt van de belangrijkste foto’s
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Mercedes/R-Klasse_2010
Er zal vast iets missen, maar dit lijkt me voldoende.
prop zegt
bij komt ie over als een nauwelijks opvallende facelift om nog iets meer op een ssangyong te lijken
mercedes heeft het gewoon niet voor mij .. geen enkel model is, zelfs niet in mijn onderbewustzijn, vergelijkbaar met de geijkte duitse klasse als een bmw of audi
en wat een kut motorenaanbod .. ook daar vind ik zo ontzettend onduidelijk en gaar in
Pordon zegt
@prop: Hahaha grappig om dit soort reactie’s te lezen. Het ligt er zo duidelijk bovenop dat je het gewoon niet met Mercedes hebt en daardoor niet meer objectief kunt kijken. Aangezien Mercedes de ‘uitvinder’ is van de automobile, en tot op de dag van vandaag nog steeds innovatief is. Bovendien is het motoren aanbod van Mercedes vergelijkbaar met zijn directe concurrent BMW en ook met dat van Audi. Onduidelijk kan zijn maar dat is het tegenwoordig bij BMW ook. Beetje interesse tonen en je weet zo precies wat welke motor voor inhoud heeft en hoeveel vermogen de motor heeft.
Cantago zegt
Vind het wel een behoorlijke verbetering ten opzichte van de vorige… Maar het is nog steeds maar een gek ding met een Mercedes badge…
PeterV zegt
@prop
Geijkte Duitse klasse (Bmw Audi)?
Audi zag je 25 jaar geleden nog nergens. En Bmw kwam toen ongeveer met zijn eerste 7 serie uit. Terwijl Mercedes al tijden een S klase had rond rijden. Na overigens meer dan 100 jaar daarvoor de automobiel zelf te hebben uitgevonden.
Dus op bewust zijn kan ik je niet betrappen, op onderbewust zijn trouwens ook niet.
Christiaan zegt
ik weet niet hoor, vond hem eerst als een van de weinigen nog best oké! maar nu lijkt de voorkant wel op een mix van een ml en b-klasse…
floryn zegt
heb er in gereden en het is best fijn. Voor grote gezinnen die in alle comfort willen reizen. Beter dan een Espace of een Grand Cherokee oid.
Thomaz zegt
Tsja, weet nou niet echt of het een echte verbetering. Blijf het toch altijd raar vinden als een auto met een echt eigen gezicht zo’n compleet nieuwe neus krijgt, met behoud van de huidige lijnen. Overigens lijkt de auto op de foto’s mij ook een standaard uitvoering. Bij een dikkere met xenon (incl leds ipv die dubbele rare mistlampen) chromen lijsten, 19 inch wieltjes en in t zwart kan t nog best een aardige verschijning zijn. Maar was zelf altijd al heel erg gecharmeerd van de huidige, en dan vooral de lange.
Edge zegt
Yup, nu er meer foto’s zijn kan ik ook zeggen dat de indeling van de achtelichtunits verbeterd is!
patrick zegt
@autoblogger; ik denk dat de 211pk sterke variant de 320 CDI moet wezen inplaats van 2x een 350 CDI ;)
patrick zegt
ooh nee ik zie het al, de 1 is een bleutec
prop zegt
@ een aantal hierboven
Ik ben idd bevooroordeeld, dat kan ik niet ontkennen. Wat de betreft de motoren, daar verdiep ik mij zeker in, maar de conclusie die ik daar uithaal is dat het een onsamenhangend geheel is. net als de modelaanduidingen.
Wat ik mij overigens van de R kan herinneren is dat ik met 4 andere maten van mij dr in zat op de IAA, en dat ik de ruimte, het zogenaamde pluspunt van deze auto, tegen vond vallen
Pordon zegt
@prop: Nja iedereen is een eigen mening toegedeeld toch? dat over de motoren ben ik niet met je eens. Ik vind dat er een goede opbouw is in vermogen en de daarbij horende typeaanduiding (ook al kan het in oorsprong hetzelfde blok zijn) En de ruimte is maar net wat je gewend bent, ik kan alleen maar zeggen dat je in een 5-serie of E-klasse echt niet ruimer uit bent, zeker qua ruimte beleving. Wellicht stonden de stoelen op de IAA anders ingedeeld waardoor er minder (been)ruimte was…
PeterV zegt
@ prop
Wel netjes om te reageren!
Den zegt
De oude was veeeeeeeeeeeeeeeeel gaver! Ik snap niet wat iedereen loopt te bitchen op deze auto.
bennyb zegt
hij iss bijna mooi geworden, de vorige was maar niets
SimonMc zegt
Zou me niet verbazen moest deze plots een heel stuk beter gaan verkopen.
De oude had z’n uiterlijk niet echt mee, en er was toen niet echt een markt voor.Hij was z’n tijd ver vooruit eigenlijk.
Toen BMW met de 5 GT op de markt kwam, was dit toch wel het bewijs dat er een markt voor MOEST zijn, want bij BMW zijn het nu ook niet echt uilen.
Mensen verkiezen blijkbaar een stationwagen achtig iets, maar die dan hoger zit, en een SUV is dan weer direct te lomp.
Heb de R-klasse eens een aantal keer in het echt gezien en is toch direct schrikken hoe groot ie is!Een mini SUV als het ware.
integralechubasco zegt
is deze ook op grijs kenteken?
hynderman zegt
@integralechubasco: Hij rijdt wel rond als grijs kenteken. maar deze zijn dan wel after market, meestal door G center, verbouwd naar grijs kenteken. Zelf loop ik ook te denken aan deze auto op grijs kenteken, knappe tweedehands uit Duitsland halen en hier ombouwen. Zit je volgens mij ook niet met BPM/BTW. Je moet dan geloof ik wel uitgaan van de lange uitvoering.
Verder vindt ik het wel een mooie auto geworden, maar heeft deze neus mijns insziens veel minder karakter dan de vorige.
Toonster zegt
Ik heb deze eigenlijk nog niet veel zien rondrjden..
Patrick zegt
:) Lelijke koplampen.. Lelijke dagrij-verlichting. Nee het front is er niet echt op vooruit gegaan. De rest is redelijk.
Timmie zegt
Nee, de Duitsers zijn bang dat ze uitgelachen worden als ze geen sequel schrijven. Dat zou namelijk een teken zijn dat ze zich gewonnen geven. En voor een premiumconstructeur (ahum) kan dat natuurlijk niet…
Qasim zegt
Netjes!
bmw zegt
Ik vind hem wel iets hebben, al ben ik verre van een Mercedes-fan. Maar ik zie een probleem: stel ik had het budget om dit te kopen, zou ik dan niet met hetzelfde geld iets leuker kunnen kopen? Niet iedereen heeft zeven kinderen. Dat is volgens mij het probleem van de R-klasse, SUV’s en dergelijke zijn vele malen hipper voor hetzelfde budget.
laulau zegt
hij is groooot,snel en strontduur. Ideaal voor de rijke huisvader die een SUV niks vind. Enige concurrent is volgens mij de Espace. En ik heb liever de Merc R-klasse dan een Renault.
integralechubasco zegt
@hynderman
ik denk dat je dan wel aan een fikse dakverhoging moet… misschien staat het nog aardig ook…
majinstar zegt
echt een jantje smit auto.
Tommy2 zegt
Volgens mij hebben ze gewoon nieuwe bumpers en lampen op het oude model geplakt. O.O
Esprit_de_Flandre zegt
@Tommy2: Dat hebben ze ook gewoon gedaan.
Achterkant mocht ook wat vierkanter, dan zou het niet zo opvallen dat het een facelift is, plus het zou beter bij de voorkant passen. Nieuwe neus is niet mis.
pissingbmw zegt
het verfrissen van de R-klasse opzichzelf is zeker een groot succes te noemen. maar het is duidelijk een model dat in eerste instantie voor de VS is ontworpen waar deze net als de nieuwe GL-klasse beter scoort dan in europa.
vergeet niet dat er in de VS meer mercedessen verkocht worden dan in ieder ander continent ter wereld, of iig de meeste omzet van dat continent komt. weet niet of dat automatisch ook de meeste aantallen zijn.
in amerika is de ster DE europese auto die daar staat voor status en stijl ook al leveren ze momenteel iets in aan marktaandeel op de vier ringen, uiteindelijk is de ressesie daar begonnen lol :)