Het officiële persbericht kan ieder moment in onze mailbox vallen, maar we hebben al wel een aantal foto’s van de nieuwe Porsche 911 GT3 die in Genève zal worden onthuld.
De inhoud van de motor groeide van 3,6 naar 3,8 liter en is goed voor 435 pk, een winst van 20 pk. Wanneer je het gas dan goed intrapt en precies op de juiste momenten schakelt, zit je na 4,1 seconden aan de 100 km/u. De topsnelheid wordt bereikt bij 312 km/u.
Porsche heeft hard gewerkt aan het verbeteren van de rij-eigenschappen. Het stability management systeem (PSM) is onder handen genomen, wat er onder andere voor zorgt dat de traction controle nog beter z’n werk doet. Ook de grotere keramische remmen dragen bij aan een stukje extra stabiliteit. De aerodynamica werd nog eens goed bekeken en de nieuwe GT3 heeft twee keer zoveel downforce als z’n voorganger.
Van buiten zijn de wijzigingen redelijk subtiel gehouden. De achterspoiler werd opnieuw getekend, de LED achterlichten kregen een iets andere vorm, nieuwe bi-xenon koplampen en aangepaste luchtinlaten in de voorbumper. De Duitsers mogen straks 116.947 euro afrekenen voor de GT3.
UPDATE: Hi-res gallery en video.
Sven zegt
gt3 versie hoeveel is dit ondertussen?
wel mooi trouwens, maar dan in het zilver.
Graafke zegt
Erg mooi, maar persoonlijk zou ik toch voor de turbo gaan.
markieanta zegt
Gaap met een hoofdletter G.
Wat zijn het ook saaie auto´s zeg.
Leuk hoor die inwendige upgrades, maar wordt het niet een keer tijd voor een nieuw ontwerpje. Gooi die motor eens voorin trouwens, heb je lang niet zoveel moeite om je wegligging goed te krijgen met dure en moeilijke systemen.
robbie zegt
Centrale wielmoeren, nice!
Martijn zegt
Haha €116.947, wat een koopje. Hier komt die al snel op + 200K? Wel een prachtige auto, alleen de Turbo is toch een stuk sneller en met veel meer comfort, waardoor voor het dagelijks verkeer misschien bruikbaarder? Blijft wel dat dit een ware purist is, mooi hoor.
Martijn zegt
@markieanta,
haha het blijft een 911 he, dat is als BMW vragen of ze niet eens wat voorwielaandrijvers willen maken.
natan zegt
Dat vind ik heel knap, 2 keer zoveel downforce en toch min of meer gelijke topsnelheid.
Kan iemand mij uitleg geven hoe ze die downforce meten? Aantal nm op de banden ofzo?
Maar toch wat een ontzettend strakke bak, hij mag dan wel weinig veranderen op zijn voorgangers, maar! Never Change A Winning Team:D!
markieanta zegt
@Martijn, true.
PCCB zegt
Heerlijke wagen! Dat is’ie altijd al geweest, vind ik.
Nu nog net ietsje beter. Mooi zo!
Mies zegt
Tenminste een echte Porsche, niet al die luxe compromis. Mensen die een en dergelijke auto kopen hebben (vaak) ook een luxe auto voor het comfort (en dagelijks gebruik). Als je dan een sportauto koopt, ga dan bij Porsche ook voor iets met de letters GT ervoor. De andere zijn een beetje voor het oog van het kerkvolk.
Rik zegt
Erug mooie auto, beetje jammer dat ie zo duur wordt in NL,(niet dat ik hm anders wel kan betalen:P)
@Natan
Downforce is een kracht dus dat wordt inderdaad gemeten in Nm
erwtje20 zegt
116.947 euro? dat is echt niet normaal weinig. ik denk dat het in Nederland misschien we het dubbele wordt. en 2x zoveel downforce is erg netjes.
jan zegt
Dat is raar, autoweek geeft andere waardes op voor de facelift :-S
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10852
jan zegt
Los daarvan, echt een brute wagen :)!!!!!!!!
Arnoud zegt
Whoah!! :twisted: Weer zo’n gave spoiler als ook op de fase II GT3 996. Veel mooier dan de fase I.
Ik vind die sleuven in de achterbumper niet zo mooi. Maar het zal zeker functioneel zijn dus eruit laten is niet echt een optie.
Persoonlijk vind ik dat er niet genoeg 911’s uitgebracht kunnen worden. Ik vind ze allemaal mooi. Van de eerste generatie tot de laatste.
alberto de piento zegt
Die gansten van het porsche design zijn toch echt de grootste luiaards in de wereld. Het is misschien technisch gezien een fantastische wagen maar daar blijft het ook bij hoor. Ik haat porsche want telkens je er 1 ziet passeren zit er een oude, halfkale fart in. Geef mij maar de Weissman als je in de 2seater range wil blijven. Wil je een echte GT wat is er dan mis met de M6 (alhoewel ik ook de styling beetje minder vind)??
Harry zegt
@ Rik
Nm = Newtonmeter = koppel
N = Newton = kracht
Downforce is dus (neerwaartse) kracht in N.
Of nog specifieker in druk, de neerwaartse kracht per oppervlakte, dus bijvoorbeeld N/mm.
Autojunkje zegt
Nice bijna mooier dan een GT2
RX8 zegt
ik heb er maar 1 woord voor
PORNO!
geweldige auto :)
natan zegt
@ Rik
Dat snap ik, maar wordt dan een gemiddelde genomen van de opp. van de auto of is het de kracht op het wegdek(wat dan weer afhankelijk is hoe hard je de banden hebt opgepompt)
Tim zegt
@Harry:
klopt precies, enkel dat oppervlakte geen mm is, maar mm^2 ;)
druk = P = N/m^2
Antoon zegt
Mooi verhaal, maar wanneer heb je dan 2 keer zoveel downforce? Dat is namelijk geen constante factor, maar een snelheid/weerstand gerelateerde factor. Het is niet zo dat je altijd dan maar 2 keer zoveel downforce hebt….
OT
Weer een enorme revolutie van Porsche. Ziet er niet slecht uit, maar komt ook niet in het designrevolutieboek 2009. Rijd vast weer als de brandweer though en de velgen zijn wel weer heel erg fraai…..
Heyhuub zegt
Al die mensen die constant zeuren over de originaliteit van Porsche design moeten ook maar eens naar de originaliteit van hunzelf gaan kijken.
Als je kijkt naar de prestaties van de nieuwe Carrera en S dan moeten de prestaties van deze GT3 helemaal fenomenaal worden.
Jordy zegt
Algehele downforce van een auto wordt gemeten in een windtunnel middels nauwekeurige weegschalen (ookwel balansen genoemd) onder de wielen te plaatsen, en dan de lucht te laten stromen. de vierweegschalen geven bij 0m/s het wagen gewicht aan, als de snelheid toeneemt, neemt de downforce toe en dus de kracht op de weegschalen.
BMW Driver zegt
Komt er ook nog een GT2???
Peer zegt
@ Antoon
Wanneer het produkt van de liftcoefficient en het vleugeloppervlak bij de MK II twee keer zo groot is als bij de MK I heeft de MK II, ceteris paribus, altijd 2x zoveel neerwaartse kracht.
jampa zegt
meesterlijke bak!!
Davidov zegt
En nu vind je jezelf origineel Heyhuub?
Heyhuub zegt
Uiteraard
Summer Sky zegt
Stoere bak hoor, hier heeft de facelift geen pijn gedaan (in tegenstelling tot de gewone Carrera)
FrieZ zegt
Ik hoop dat er nog andere velgen beschikbaar zullen zijn, want deze velgen zien er echt niet uit!
AutoInformatief zegt
Ik moet zeggen dat ik de achterkant er niet op vooruit vind gaan met die achterlichten.
En zoals Friez al zegt de velgen zijn ook een beetje een misser…
niek zegt
@ Heyhuub,
Ik kom net terug van de kapper. Zie er totaal anders uit!
De GT3 daarentegen…
Bas zegt
euh…dit is weer met VAG inslag opnieuw “ontworpen” ???
Zijn de ontwerpers lui?
Valt er niks meer aan het ontwerp te verbeteren?
Misschien dat Michiel van den Brink hier even naar kan kijken en een deskundig oordeel kan geven, ik ben namelijk de weg kwijt…want ik zie het verschil echt niet.
JGTuning zegt
geweldige wage :D,
ik zou hem in t oranje kope, als ik er het geld voor had:D
MR2 20V zegt
@ Martijn
De Turbo sneller?
Ik geloof niet dat een Turbo een GT3 bij kan houden op het circuit hoor.
En in een dragrace zal het ook vrijwel niets uitmaken.
CS zegt
2x keer zoveel downforce zegt op zich natuurlijk niet zo veel. Als dat nu voor 2 kilo en achter 3, dan wordt dat voor 4 en achter 6kg, weinig schokkend dus. Was wel nuttig om te weten hoeveel die downforce in absolute zin is.
Jorden zegt
Ik heb in de huidige GT3 gereden en zo oncomfortabel is deze auto niet. Je kan er normaal mee door het verkeer.
Stijn zegt
Vind ook nog steeds de vorige mooier, elk detail aan de wagen was subtiel maar het geheel oogde onwaarschijnlijk mooi. De nieuwe ziet er wel meer racewagen uit, bruut als een simpel maar zéér efficiënt werktuig. Nuja hopelijk wordt hij op het vlak van wegligging superieur aan de vorige zodat de prijzen van de 997 GT3 MKI wat in vrije val komen :)
mc959 zegt
dacht dat ’t al een 3.8 was, en op autoblog.com zeggen ze dat het een 4.0 l geworden is, we zullen wel zien met de officiele Porsche cijfers.
Stijn zegt
@ MR2 20V
In de spint maakte de Turbo gehakt van de 997 GT3 MKI. En ook op circuit was hij spijtig genoeg soms net iets sneller. Hoe de verhoudingen nu liggen geen idee…
Dat de downforce verdubbeld is, kan enkel maar logisch worden genoemd, dit was immers altijd al het zwakke punt van Porsche’s…
WieAndersDasAuto zegt
Wat is ie toch lekker :D
Hij trekt lekker snel op en ziet er goed uit! En hij heeft de eeuwige schoonheid, hij blijft altijd mooi, al is hij 60 jaar oud!
Stijn zegt
De centrale wielmoeren en de 3.8 die op de zijkanten van de achterspoiler staan (zoals bij de 964 RS 3.8 ) zijn wel mooie details!
Laurens zegt
Misschien dat de downsizing trend de 6-boxer redt, want bijna 700 cc per cylinder begint een beetje uit de hand te lopen.
Jammer ook dat wij hier te lande zoveel meer moeten ophoesten voor dergelijke auto’s. Afgunst belasting?
Richard Brunsveld zegt
Die achterkant is zooo mooie!
Wat een prachtige wagen, groot fan van de GT3!
Michaël zegt
Ja blabla allemaal leuk, maar verander nou eens dat uiterlijk !!!
VAG afzetterij !!!
BmwMPower zegt
Komt U maar! In het wit, met zwart/antraciete velgen!
Hij is wel mooi geworden :)
Emile_Benz zegt
Nice. :D Bijna net zo geil als sasha grey… :wink:
sarcast zegt
Halleluja !!!
Porsche_Fan zegt
Prachtige auto.!
tis nu wachten op de GT3 RS!!
Victortje. zegt
prachtig, weeer een fantastische GT3, mooie aanvulling op het toch al bijna perfecte porsche familie (behalve di eachterlijke SUV)
The Honda spirit zegt
wat een luie honden zijn het toch ook…nou wat spannend de noviteiten
GerreLekker zegt
“Van buiten zijn de wijzigingen redelijk subtiel gehouden. De achterspoiler werd opnieuw getekend, de LED achterlichten kregen een iets andere vorm, nieuwe bi-xenon koplampen en aangepaste luchtinlaten in de voorbumper.”
Amaai wat een prestatie! Komaan jongens, we willen wel eens wat anders zien (en neen de Cayenne en de Panamera zijn geen goede voorbeelden!)
Heyhuub zegt
Kunnen al die wijsneuzen die het in de negatieve zin over het uiterlijk hebben, mij soms vertellen hoeveel verschil ze misschien kunnen ontdekken in bijv de recente facelifts van:
de Alfa 159, Audi A6, BMW 3 serie, Aston Martin V8 Vantage, Lambo Murcielago/LP640, Bentley Continental GT/Speed, Bentley Arnage, Jaguar XJ, Maserati Quattroporte.
En zo zijn er waarschijnlijk nog wel een paar facelifts waar aan het uiterlijk vrijwel niets is veranderd.
En over het algemene uiterlijk van de 911 te hebben is hetzelfde als zeggen dat bijvoorbeeld de nieuwe 3 serie of Citroen C5 teveel op een sedan lijkt, ze moeten eens origineel doen en er de volgende keer een bus van maken!
Citrofiel zegt
Hé! Een rode Porsche! Op persfoto’s! :shock:
TJM zegt
geweldige bak,
robin zegt
waar blijft de RS
vla zegt
Hmm… Mijn verwachtingen van een GT3 model zijn hoog, deze wordt zomaar ff tussen de soep en de patatten gelanceerd, geeft me het gevoel dat ze weinig veranderd hebben aan de GT3…
@ robin
Dat gaat niet in 1, 2, 3 hoor! Daarom is-ie ook zo goed! ;)
RS zegt
Het is weer eens wat anders.
Oh, nee toch niet.
Lennard zegt
Steeds als je denkt dat het niet beter kan…
wouterjeuring zegt
lkkr, nou de gt2 nog
Suprageex zegt
@alle Porsche design bashers: de 911 is een ICOON, een motor voorin of een andere styling is zoals een naaktbeeld maken van de Maagd Maria…
On topic; heel geslaagd! Dit doet me zooooooo hard uitkijken naar de Turbo en GT2… :D
sander zegt
love it!!!
freek zegt
Vet hoor!
Dikke banden heeft dat ding trouwens zeg.
Wat mogen wij als nederlanders er voor neerleggen? Of is dat nog niet bekend?
Alain zegt
Hopelijk krijgt dat “ding” ook een PDK-versnellingsbak in aanbod, of nu standaard of optioneel … . Logisch toch ?
Pieter-Jan zegt
De GT3 heeft geen achterzetels, maar toch is de bestuurders zetel naar voren geklapt wanneer Rohrl de deur opendoet, zodat we de CF textuur van de stoelrug kunnen zien.
marruk zegt
@Gerrelekker: daarom heet het ook een facelift, minkukel. Zoals in de eerste zin staat, moet de officiele info nog bekend gemaakt worden. Waarschijnlijk zal morgen voor het weekend wel verdere details bekend worden over een ander kleurtje interieur, nieuwe lakkleuren en 10Nm meer.. Niet schrikbarend, maar daarom heet het ook een facelift. Als je wat nieuws wilt dan ga je maar bij Noble shoppen ofzo, want een 911 is een 911. En een GT3 is een GT3. En een GT3 facelift is een GT3 facelift. Ik bedoel, wat wil je nou? Dat de 997 GT3 facelift ineens op een Panamera gaat lijken? Get real.
OT: Juist die oude 997 GT3 met die 2-in-1 spoiler vond ik mooi, nu heeft ie weer de spoiler van de 996 GT3.. ik vind dit echt niks, ik vond die vorige wel mooi. Voor de rest is ie best geslaagd, die achterlichten staan mooier bij een Carrera maar die verandering valt nauwelijks op.
marruk zegt
@robbie: verhip, dat was me niet eens opgevallen! Dat staat inderdaad wel erg stoer ja! :D
smoke zegt
Ideaal! Met die extra downforce stuur je je GT3 vast niét de vangrail in als je weer eens door die nare politiemeneren wordt opgejaagd :)
bozewolf zegt
“Al die mensen die constant zeuren over de originaliteit van Porsche design moeten ook maar eens naar de originaliteit van hunzelf gaan kijken.” – heyhuub
Ben ik de enige die mn bijna een natte broek heb gelachen over dit schoolplein argument? Onbetaalbaar, zeg.
OT: De GT3 is de enige toffe Porsche, naast de GT. Toch weer een fijne incarnatie.
Shenkie zegt
Inderdaad porno, HARDCORE porno als u het mij vraagt! Een hele vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger, het klinkt misschien een beetje overdreven. Maar wat een paar nieuwe spoilertjes en velgjes al niet doen.
dekster zegt
‘k vind hem wel ergggggggg cool uitzien, lekker retro.
phantom zegt
hij ziet er net iets beter uit dan zijn voorganger, toppie!!
Revvji zegt
Ziet er zeer mooi uit, enkel de achterbumper is me iets te lomp.
Ik vind hem ongeveer even mooi als zijn voorganger, maar niets gaat boven de 996 GT3 MkII ! :twisted: