De schier oneindige stroom teasers hebben we jullie bespaard, maar Nissan deed er werkelijk alles aan om de wereld op de hoogte te stellen van het feit dat de tweede generatie Qashqai er aan zat te komen. En hier is ‘ie dan eindelijk!
Toen Nissan de Qashqai in 2007 na de onthulling in Parijs op de markt bracht bleek als snel dat dit model een ware cashcow was voor het merk. Leaserijders kochten blijkbaar liever een hippe crossover/SUV dan een suffe hatchback, en Nissan bleek een neusje te hebben voor deze nieuwe Crossover-trend.
Enkele jaren later volgde nog de Qashqai+2 zevenzitter. Dat model zal overigens ‘fuseren’ met de nieuwe X-Trail.
De motoriseringen vind je in de update, misschien zit er nog een lekker rappe Qashqai Nismo in het verschiet?
Het design is lekker strak: mooi aangesneden lampunits voor en achter, en een frisser, volwassener uiterlijk. Het klinkt cliché, maar is waar. We zien vooral evolutie in plaats van revolutie, maar dan wel met een veel strakkere lijn gelukkig. Het ronde is er af, maar de auto is nog wel herkenbaar als Qashqai. Logisch, als je kijkt hoeveel Qashqais er verkocht worden, dan ga je het design niet radicaal overhoop halen.
Update: inmiddels is alle informatie officieel. De nieuwe QASHQAI is 49 mm langer dan zijn voorganger en fractioneel lager en breder. Deze opgerekte Qashqai is voorzien van veiligheidssnufjes als Front Collision Avoidance, Driver Attention Support, Intelligent Park Assist en Traffic Sign Recognition.
Nissan zegt voor de nieuwe QASHQAI een serie nieuwe, zeer efficiënte motoren ontwikkeld te hebben, allemaal voorzien van turbotechniek. De zuinigste stoot slechts 99 g/km aan CO2 uit. Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak en de geheel nieuwe, automatische Xtronic-transmissie die werkt volgens het CVT-principe (Continue Variabele Transmissie). Hieronder de opties, over een eventuele hybride wordt nog niet gesproken:
– 1.2 DIG-T 85 kW/115 PK, 190 Nm, 129 g/km, 5,6 l/100 km
– 1.5 dCi 81 kW/110 PK, +20 Nm, 99 g/km, 3,8 l/100 km – 20% bijtelling
– 1.6 dCi 96 kW/130 PK, koppel onbekend, 115 g/km, 4,4 l/100 km (automaat: 119 g/km en 4,6 l/100 km / AWD: 129 g/km en 4,9 l/100 km.)
– 1.6 DIG-T 110 kW/150 PK, 240 Nm, 132 g/km, 5,6 l/100 (leverbaar v.a. eind 2014)
Eerste CMF-model
De nieuwe QASHQAI is het eerste model op basis van het CMF-platform (Common Module Family) van Renault-Nissan, voor het ontwerp en de technische ontwikkeling tekende Nissan Design Europe (Londen) en het Nissan Technical Centre Europe. Om het Brits-Europese feestje compleet te maken: de nieuwe QASHQAI wordt geproduceerd in de Nissan-fabriek in Sunderland in Groot-Brittannië.
Een eerste video vind je op autojunk.
Update 2: aanvankelijk onjuiste informatie omtrent de motoriseringen is later aangepast.
Update 3 – Prijzen: de instap-Qahqai (1.2 Visia) heb je vanaf 23.150 euro, de voorlopig duurste uitvoering (1.6 dCi 4WD TEKNA) gaat voor 37.500 euro vanaf begin 2014 de showroom uit. Gehele prijslijst HIER (PDF).
4x4wheels zegt
Doe maar een Qashqai-R
ardonjr zegt
Als je me alleen de foto’s van de achterkant had laten zien.. en had verteld dat Ford een Focus Crossover had gemaakt.. had ik je ook geloofd.
Vind het ontwerp overigens helemaal niet slecht maar 115 pk lijkt me wel wat weinig..
tupperware zegt
@ardonjr:
Voor het merendeel van de kopers schijnt die 115pk anders ruim genoeg te zijn.
Wij roepen hier wel allemaal oeee en ááá over dik gemotoriseerde versies maar als ik dan kijk wat er gereden wordt kom het vaak niet verder dan een schrale bijtellingsslet.
E550 zegt
@tupperware: Ik weet niet, maar in Rusland heb je aan 1,2 niet genoeg. Daar haal je geen één konvooi vrachtwagens mee in. Daar zijn het daarom bijna allemaal 2.0 en daar worden een stuk meer Qashqais verkocht dan hier.
mashell zegt
@e550: in Rusland rijden de konvooien vrachtwagens ook met 160 km/h. Je kunt anno nu helemaal ophouden met kijken naar cilinderinhoud, dat zegt helemaal niks meer. Koppel en vermogen is belangrijk, niet uit hoe groot de slagruimte van de cilinders zijn. Maar Nissan en VW vonden het helemaal niet erg als een klant uit onwetendheid dat nog wel doet en toch maar de 2.0 besteld.
Kef zegt
@ardonjr: Ik zou het toch wel snel gezien hebben aan de naam/logo…
mightymike zegt
Benieuwd of er onder al dat plastic iets veranderd is. Belabberd sturende bak zeg
dondeboer zegt
Voor zover je op de foto’s kan afgaan zou ik zeggen dat het huidige model een meer eigen gezicht heeft. Maar verder niet veel mis mee.
Ollie-j zegt
Erg mooi, en ben niet eens een Nissan liefhebber per-se. Wel moet ik zeggen dat wanneer je er een Ford badge op had gedaan, ik het ook had geloofd… zowel op de voor- als achterkant…
StijnB zegt
Dus weldra een test met de nieuwe Qashqai en een nieuwe Aimee?
rb26dett zegt
Ziet er erg goed uit, duizend maal beter dan de huidige!
toyotafortuner zegt
Ziet er niet eens zo slecht uit! Het ziet er gewoon goed uit.
agera zegt
Zoals verwacht een mooie auto, neus lijkt op de nieuwe Pathfinder
phaeton zegt
Ziet er strak uit, kan weer met z’n tijd mee. Ben alleen niet zo’n fan van de verchroomde omlijsting van de mistlichten vóór.
Pallas zegt
Was al lelijke auto, nu een lelijke auto zónder karakter…
michelyman zegt
Mooi auto geworden, nu zitten wij thuis alweer met een oud model.
Jammer dat de Juke 1.6 Dig-T motor ineens 40pk minder heeft. Rijd waarschijnlijk zoals hij eruit ziet, goed voor het gene waar hij het meest voor word gebruikt.
flippert zegt
Wederom net zo lelijk als z’n voorganger. Wat een intens sneue wannabee nep-suv’s zijn dit toch. Je moet wel een heel erg dichtgetikte vinex-l*l zijn wil je dit mooi vinden. Soort Sanders-Meubelstad auto. Koop dan gewoon een Focus of een Golf of zo, als je geen X5 of Range kunt betalen! Helemaal sneu in de 2wd uitvoering.
nilloc zegt
Ziet er best redelijk uit, maar dan slechts 150 pk als maximale… Gaat het alleen om het uiterlijk en telt rijplezier niet meer…??
wimbers zegt
150 pk, 240 nm, en dan wordt ie getest als trekauto van het jaar en gaat het ganse land er met 1350 kilo achter de alpen in….
ik zal het nooit begrijpen..
Frissegast zegt
Vind ik best mooi voor zijn klasse. Zal wel terug een succes worden. Enne @flippert, get a life man ! zo’n negativisme…
fit4fun zegt
Ziet er goed uit. Alleen zal het zicht schuin naar achter een stuk minder goed zijn…
multoveloce zegt
de cover foto kijkhoek lijkt wat weg te hebben van een cayenne…
bmwe46csl zegt
Lampen van een mitsubishi lancer coupe overgenomen.?
Jantje_555 zegt
dit lijkt wel heel hard op de Renault Kaleos
martkirkels zegt
Mooie auto zoals we gewend zijn van Nissan, wel jammer van het Saab frontje.
Rijdt al Nissan vanaf 1976 (toen nog Datsun)nu een Qashqai 4 x 4 om ook de caravan mee te trekken, maar er komt geen nieuwe meer, want het nieuwe model heeft geen 2.0 en geen buiten de diesel dan 4 x 4, maar ja wat heet merkentrouw als Nissan er zelf niets toe doet.
Hopelijk hebben de nieuwe Qashqai’s wel een navigatie van nu en niet zoals de andere oudere type’s bij aanschaf een 2 jaar oude SD kaart.
Misschien komen ze in de toekomst nog met een 2.0 L.