Nissan doet op de New York Autoshow een poging alle soccermoms in katzwijm te laten vallen voor een nieuwe familiebolide: de Murano.
De crossover van Nissan is alweer toe aan zijn derde generatie, die eind deze week officieel gepresenteerd wordt. De eerste foto’s zwerven echter al rond in de Kazachstaanse media, dus kunnen we zien hoeveel Nissan van de Resonance Concept heeft doorvertaald. Te zien is dat de V-grille is gebleven, evenals de koplampen en de boemerangvormige achterlichten. De designbende bij de c-stijl (wat waren ze denkende?) is gelukkig een stuk minder heftig vormgegeven.
Wat onder de kap ligt blijft nog even gissen, al wordt er al gespeculeerd over een 3.6 liter V6 benzinemotor met 260 pk. De auto is optioneel leverbaar met all-wheel drive en beschikt over adaptive cruisecontrol. Het interieurs is er een zoals Yanks dat graag zien: groter stoelen, grote armsteunen en minimaal twee bekerhouders. Hij komt ook naar Nederland, wanneer ‘ie bij de dealers staat is echter nog niet bekend.
Zal Nissan weer het lef hebben om een Murano CrossCabrio te maken?
tupperware zegt
Leuke boodschappenauto, lekker ruim ook, dan hebben de voetbalmoeders het hier een stuk minder getroffen.
Als die al een auto hebben is dat vaak een oude Alto.
Het interieur zou ik wel iets donkerder nemen, dit wordt met van die hamburgervreters wel heel snel smoezelig.
jvthof1983 zegt
Wel beetje luie V6 dan met 260pk.
Snap dat hij voor de yanks is maar zelfs daar had cadillac in 2004 of 5 al de 3.6 V6 met 260. Dan mag je bijna 10 jaar later wel iets meer verwachten lijkt me.
Maar hij ziet er origineel uit, vooral de vormen van de lampen is gedurft.
Zou er geen nee tegen zeggen, maar door die V6 zal hij hier geen schappelijk prijsje krijgen gok ik zo!
dimi zegt
@jvthof1983: Dat is imho nog altijd één van de beste motoren op de markt.
dimi zegt
@dimi: Als het tenminste gaat over de motor van de 370Z, die ook in de vorige Murano zat.
jvthof1983 zegt
@dimi: Haha nee het gaat over de motoren uit de cadillac srx bijv.
Die had toen al 260 pk.
Maar ook de 3.5/3,7 die Nissan gebruikte had al genoeg pk. Alleen zoals jij zegt beste, Hmm ken een paar Nissan dealers en Bovag bedrijven die om jouw woorden hard gaan lachen.
Als je geluk hebt gehad dan is het een top engine! Maar anders liep je er letterlijk op leeg!
gregorius zegt
@jvthof1983: wieweet gooien ze er een of ander Atkinson ding is met hun CVT gedoe. Vinden die Amerikanen heerlijk: totaal geen touw op vast te knopen op hoe en wanneer de kracht komt, maar je kan het in een test-cyclus wel heerlijk zuinig laten rijden.
Verder weet ik niet wat de echte uitstoot is, maar er zijn tegenwoordig genoeg landen waar het zich loont om >100pk/L met lage uitstoot in je auto te stoppen, anders is dat ding niet meer concurrerend –> heeft Nissan/Renault een beetje concurrerend 200pk diesel blok tegenwoordig?
redbeams zegt
@jvthof1983:
Hoe bedoel je lui…zie jij dat aan pk’s?
Laten we eerst maar eens kijken wat t koppel zegt dan weten we meer denk ik.
jvthof1983 zegt
@redbeams:
Daarom zeg ik het ook, ben niet voor 1 gat te vangen ;)
Ik citeer van de .com versie van dit blog:
“Power continues to be delivered by VQ-Series 3.5-liter V6, tuned here to deliver 260 horsepower and 240 pound-feet of torque”
De V6 van cadillac waar ik aan refereerde had toen 252ft (342nm) en dat was een vrij luie, maar toch wel aardige V6.
Dan nogmaals, mag je 10! Jaar later wel meer verwachten.
En ja hij heeft een CVT transmissie, maar dan nog is het geen wonder.
Als je ziet dat uit een normale 2.0 er tegenwoordig goed 100pk per liter gehaald kan worden zonder dat het een opgefokt blok is, terwijl ze in de A AMG al 170 pk per liter kunnen bereiken.
Had toch wel een minimaal 300pk met minimaal 300 Ft of torque.
redbeams zegt
@jvthof1983:
Moet je nagaan wat honda met de s2000 deed…240pk uit een atmosferisch 2.0 blok ;)
dimi zegt
Origineel is hij wel. Op de foto’s spreekt hij me wel niet echt aan zoals de eerste Murano, ik ben eens benieuwd irl. Het interieur is wel knap overigens. Dit is wel zo’n typische auto zoals bijvoorbeeld de Avantime: Je vind er helemaal niks aan, of je vind hem wel iets hebben. En dat juich ik wel toe in plaats van al die eenheidsworst.
eklasse zegt
@dimi: de avantime was een design statement in een klasse apart. Dit is een typisch allegaartje SUV dat design elementen heeft van andere nissans en een overdreven gestyled front. Ik vind de vergelijking behoorlijk krom.
weem zegt
Ik vond de eerste Murano destijds een indrukwekkende SUV, die met die aparte grille in positieve zin opviel tussen de rest van het nogal saaie SUV aanbod uit Zweden en Duitsland.
Maar dit vind ik, althans op het eerste gezicht, duidelijk overgestyleerd met dat veel te ver naar achter getrokken smoelwerk waar Peugeot en Ford ook een handje van hadden. Dat soort design vind ik snel gaan vervelen.
Joost zegt
@weem: zou helemaal mijn reactie kunnen zijn.
Eerste gen Murano was geweldig! Ook die smalle achterlichten waren uniek. Opties destijds? Alleen een trekhaak geloof ik. De rest zat er gewoon op.:)
franktank zegt
3,6liter met 260pk.. doe mij maar een pathfinder of een gla45 360pk haha
rickert90 zegt
Mooi interieur en de auto zelf vind ik ook nog best goed gelukt, heb alleen nog maar de voorkant gezien trouwens
Orichy zegt
Juist die uitspattingen van de lampen, zowel voor als achter, staan mij tegen, de rest van het ontwerp is best knap en goed te doen. Die lampen zijn wel gedurft misschien, maar het hoeft tegenwoordig niet meer, met de hedendaagse technieken. Altijd al kunnen klein vormgegeven lampen op meer waardering van mij rekenen.
Verder ogen de zittingen vrij vlak, maar dat kan ook alleen maar zo lijken, verder zal dat best zitten, maar misschien niet zoveel zijdelingse steun geven, maar dat kan meevallen in het echt.
agera zegt
Een zalige wagen serieus waar mocht ik de centen hebben ik zou geen seconde aarzelen.
MAB zegt
Wat moet je met zo een lelijk ding als er een mooie (nieuwe) qashqai is
rs_1989 zegt
Oei…
parker zegt
Sorry, maar hier wordt ik echt kotsmisselijk van, wat een overdreven lelijk ding is dit geworden met al die vegen, vouwen, krommingen, wenkbrauwen, strepen: echt graflelijk! Dat interieur ziet er wel prima uit, maar de buitenkant is een soort poldermodel: alsof 30 man dit ding tegelijk hebben getekend en iedereen z’n zin mocht krijgen. Teken een auto met stijlkenmerken van álle andere automerken erin en je krijgt zo’n miskraam op wielen als dit. Sneu. En dan ook nog van zo’n inhoudsloos merk als Nissan.
burninrubber zegt
Toffe bak ziet er ook goed uit. Jammer dat ik hier lees dag mensen nissan een inhoudsloos merk vinden. Het is een juist een merk met heel wat historie.