Nou ja, ‘nieuw’. Vernieuwd. Maar wel een paar zeer welkome upgrades.
De Nissan GT-R is nu alweer een tijdje onder ons. Bij de introductie in 2008 was de auto een absolute sensatie. De auto veegde de vloer aan met de (duurdere) concurrentie. Of het nu aan kwam op dragraces of rondetijden op een circuit de Nissan GT-R was sneller.
In de tussentijd heeft de concurrentie ook enorme stappen gemaakt en zijn ze één of twee generaties verder. Die trend gaat nog wel even doorzetten, want Nissan heeft al laten weten dat de GT-R nog heel erg veel jaren mee zal moeten gaan. Gelukkig is Nissan een Japans merk en Japanners hebben de neiging nooit tevreden te zijn. Zij zien altijd nog verbeterpunten. Dat is met de Nissan GT-R ook het geval, de auto is in de tussentijd vele malen voorzien van facelifts én technische updates.
We beginnen met de motor. Onder de kap huist nog altijd de VR38DETT die nog steeds goed is voor 580 pk. Echter, Nissan heeft de motor voorzien van twee compleet nieuwe turbocompressoren. Niet zozeer voor meer vermogen dus, maar wel voor een betere gaspersons bij lage toeren. Ook moet deze motor 5 procent zuiniger zijn. Tevens is de transmissie aangepakt en schakelt deze in ‘R-Modus’ nu 0,15 seconden sneller dan voorheen. Het uitlaatspruitstuk is nu ook gewijzigd, zodat je gemakkelijker bij de turbo’s kunt voor inspectie. Of voor als je er nog grotere turbo’s op gaat zetten, natuurlijk.
Ook het onderstel is onder handen genomen. Wie weleens in een Nissan GT-R heeft gezeten, zal hebben gemerkt dat deze vrij stevig zijn geveerd. Dat is nu minder het geval volgens Nissan. Bij de laatste ‘echte’ facelift in 2016 werd de GT-R al aanmerkelijk minder straf. Dat gaat niet ten koste van de stabiliteit, want de GT-R is namelijk nog stabieler, zegt Nissan. Volgens de Japanners kun je met gemak tijdenlang 300 km/u achter elkaar rijden met slechts minimale stuurcorrecties. Ook de remmen zijn verbeterd.
Dan de dingen die je daadwerkelijk kunt zien. Ten eerste het interieur, dat slechts op details is aangepakt. Het belangrijkste is echter dat je kunt kiezen voor een lichtgrijs interieur. Qua exterieur zien we twee belangrijke wijzigingen, naast iets andere skirts en splitter. Ten eerste de velgen, de 20″ 20-spaaks velgen zijn helemaal nieuw. Tevens nieuw voor de ‘2020’ Nissan GT-R is de kleur Bayside Blay Metallic, wat bij de Nissan Skyline GT-R (R34) de meest iconische kleur was. In het verenigd Koninkrijk is de Nissan GT-R aanzienlijk duurder geworden, daar kost deze nu 76.875 pond. Wat de Nederlandse prijs gaat worden, is niet bekend.
kennone zegt
Ik zou hem nogsteeds boven een 911 Turbo kiezen??
tttijn zegt
@kennone: ik no wat, maar zou m wel voor dat geld dat hij in de buurlanden wordt aangeboden aanschaffen ipv een 911 turbo.
HZW zegt
@kennone: Ik ook, ik heb helemaal niets met die platgeslagen käfers.
hotze zegt
@kennone: je moet ook voor de GT3 gaan, met handbak en pornie spoiler.
kennone zegt
@hotze: ja, dan word de keuze serieus lastig!
harrie zegt
Het design blijft toch een beetje de charme van een vrachtwagen hebben.
kennone zegt
@harrie: jij hebt zeker ook zo’n kentekenplaat met in glitter letters “HARRIE” er op achter de voorruit van je Scania ???
harrie zegt
@kennone:
Nee, wel van m’n dochters Priscilla en Shirley
drdre1 zegt
@harrie: respect tot ’t einde der tijden als je ergens voorop die auto een plaat met SCANIA 143H zet. ? Maar wat mij betreft is ’t design van deze wagen prima in orde. Skylines zijn nooit zo sterk geweest qua design dus deze mag wel zo. ?
vaakbenjetebang zegt
@drdre1: Om het een beetje te laten kloppen zou je dan eigenlijk een R580-plaatje moeten monteren. Maar ja, dat hoort dan weer op een V8. En de enge (recente) V6-truckmotor is van Mercedes-Benz en die is er weer niet geweest in 580pk-trim. Moeilijk, moeilijk.
drdre1 zegt
@vaakbenjetebang: nah… Gewoon zo’n V8 plaatje er op. SCANIA-VABIS stuur er in, vlaggetjes… Moet je ‘ns kijken wie de blits maakt op de boulevard! ??
kennone zegt
@harrie: te herkennen aan hun goude naam kettings??
hondar zegt
Voor een techneut absoluut een droomauto.
bpc zegt
hoe verhoud de gtr zich nu tegen een 911? ik vind het wel jammer dat elke generatie het “koopje!”s gevoel er vanaf gaat, voor mij mocht ie dat plastic interieur houden en in de plaats 650pk en actieve aerodynamica hebben etc
svdv zegt
Het is echt tijd voor een compleet nieuw model..
trolle zegt
@svdv: beetje zoals bij dat andere concurrerend merk
dracae zegt
@trolle: Kia?
hotze zegt
@svdv: net zo uitgemolken als die McLaren’s.
trolle zegt
@hotze: en porsches, bugattis, lambos etc
hotze zegt
@trolle: daar zit nog wel aardig verschil in qua modellen. McLaren’s, ik kan ze niet uit elkaar houden. Zag er gisteren trouwens nog een stuk of 10 rijden op de A30, toerrit oid.
hemdem zegt
Gasrespons
911targa zegt
Doe mij maar atmosferische 911. Als ik zonder beleving snel wil zijn, koop ik wel een Tesla oid.
hotze zegt
@911targa: ? ga er in mee. Zou mooi zijn om de gt3 motor in een targa te hengelen.
stfu zegt
Helaas is het design niet zo houdbaar, als je het mij vraagt. Ja, het is strak en dik, maar eigenlijk ook wat passe.
MaartenD zegt
Wanneer gaan ze echt een nieuwe GT-R introduceren?
sonnybonds zegt
@maarten020: zo te zien nog lang niet anders hadden ze de oude geen update gegeven
elemento zegt
En niet om de 60.000 km motor revisie. Gelukkig viel het bij ons nog onder garantie. (Middels verkocht)
galgootje zegt
@elemento: kunnen we eens babbelen? Ik ben aan t rondneuzen maar hoor veel ellende en tegelijkertijd veel lovende woorden.. te veel buyer guides ook maar wat is waarheid…
donjunior zegt
@galgootje: Zie hier.. ‘Autoblog verbind!” (L)
michaelcorleone zegt
Blijft een heerlijke supercar, kan moeiteloos nog jaren mee.
Ram-G-maN zegt
Blijf het jammer vinden dat ze de flippers op het stuurwiel hebben gemonteerd in tegenstelling tot de CBA-R35 en de DBA-R35. Die hadden namelijk op het stuurkolom gefixeerde flippers.
Ram-G-maN zegt
@automotivedesigner: *de
ty5500 zegt
@automotivedesigner: Op het stuurwiel is toch logischer? Kun je beide handen stevig aan het stuur houden als je aan het racen bent en toch schakelen?
Ram-G-maN zegt
@ty5500: Op een racewagen met een beperkte draaihoek absoluut. Maar in een straatauto met 900°-1080° draaihoek absoluut niet. Dan is het soms heel verwarrend als je toch een tandje terug moet schakelen halverweg insturen van een hairpin.
vondick zegt
@AutomotiveDesigner: Dan is er vast ook nog een pook. Ik heb er in de BMW iig nul last van op bergweggetjes. Kan 97% van de tijd schakelen met beide handen aan het stuur, alleen bij extreme haarspeldbochten waar je toch langzaam door heen moet, grijp ik dan wel eens naar de pook. Maar meestal sta ik dan al in de goede versnelling voor de bocht.
Dutchdriftking zegt
Wat zal de nieuwe 911 Turbo gaan kosten? Buiten Nederland is het nog altijd een prima alternatief!
autodrome zegt
Oude wijn in nieuwe zakken, die het verschil echt niet … Blijft een icoon