MG een EV-merk? De nieuwe ZS heeft weer gewoon een benzinemotor.
Een Brits merk wat nooit echt populair was in Nederland terugbrengen als een Chinees merk, het is niet meteen een garantie voor succes. Toch werd de MG ZS een verkooptopper dankzij een zeer schappelijke prijs.
Nieuwe ZS
Vijf jaar later introduceert MG nu een nieuwe ZS. Dit is geen facelift of iets dergelijks, maar een volledig nieuwe auto. Toch hebben we het gevoel dat we deze auto al eerder gezien, omdat het design buitengewoon generiek is. Voor dit type auto maakt dat echter niet uit: de MG-koper wil gewoon een goede deal en verder geen fratsen.
Zoals dat meestal gaat met nieuwe modellen is de MG ZS een stukje gegroeid. Met een lengte van 4,43 meter is ‘ie 11 centimeter langer dan zijn voorganger. Deze extra lengte komt niet ten goede aan de kofferbak, want die is met 5 liter gekrompen naar 443 liter. We gaan er dus vanuit dat je vooral ruimer zit op de achterbank.
Géén EV
Het meest opvallende nieuws is dat de nieuwe MG ZS géén EV meer is. MG had zich in Europa geprofileerd als EV-merk, maar de nieuwe ZS maakt zijn opwachting als Hybrid+. Net als de MG 3 Hybrid+ is dit een hybride zonder stekker.
De ZS heeft in principe dezelfde aandrijflijn, maar dan iets krachtiger. Dat betekent een 136 pk sterke 1.5 vierpitter, gecombineerd met een eveneens 136 pk sterke elektromotor. Een systeemvermogen wordt niet genoemd, maar het systeemkoppel bedraagt 250 Nm. Met een sprint van 0 naar 100 km/u in 8,7 seconden is de MG ZS Hybrid+ praktisch net zo snel als zijn elektrische voorganger.
Prijs MG ZS Hybrid+
Het succes van de MG ZS staat of valt natuurlijk met het prijskaartje. Dat is gelukkig ook meteen bekend. De MG ZS Hybrid+ is er vanaf €27.997. Die zullen we ook gelijk even naast de concurrentie leggen:
- MG ZS Hybrid+: €27.997
- Toyota Yaris Cross: €30.295
- Dacia Duster HYBRID 140: €33.007
- Kia Niro Hybrid: €34.495
- Hyundai Kona Hybrid: €34.995
Wat blijkt? De MG ZS is wederom zeer scherp geprijst. De MG is zelf goedkoper dan een hybride Duster, die nog kleiner is ook. Aan de prijs zal het dus niet liggen. Als je toch liever elektrisch wil is de oude ZS overigens ook nog te bestellen op dit moment.
audirs3 zegt
Gemiste kans dat hij niet een stekker heeft, ook voor de op CO2 gebaseerde BPM.
V8Vantage zegt
Voor NL misschien. Maar NL doet er niet toe…
audirs3 zegt
True
Ronald zegt
Ik heb een link en Co gehad. Geen eigen laadmogelijkheid en dus aangewezen op de openbare laadpaal in de straat. €0,61 per Kwh. Ik was er gelijk klaar mee. Nu deze MG gekocht. Niks geen gekloot meer met dure laadpalen. Als het een PHEV was geweest had ik hem niet gekocht.
chabar zegt
Van achter heeft hij iets weg van BMW x1x3
cvoo zegt
Hopelijk staat die wang van de bestuurdersstoel niet garant voor de kwaliteit van de rest van de auto..
Wel mooi om steeds meer groene auto’s te zien (als in de kleur)!
marcus zegt
Mijn vriendin heeft het ‘oude’ model en de kwaliteit is weinig mis mee. De hoedenplank is net echt toppie maar de rest van de auto is na 4 jaar nog gewoon heel erg netjes. Als 2e auto is het helemaal geen verkeerde wagen…
Lambrusco zegt
Ze hebben goed naar de VAG-groep gekeken voor inspiratie.. ze voorkant is een nieuwe Tiguan en de achterkant een halve Ateca.