Vanavond heeft Mercedes het doek getrokken van de X-klasse.
Vorig jaar presenteerde de Duitse autofabrikant een concept. Voor het eerst kon men kennis maken met de moderne pickup van Mercedes. In Kaapstad heeft Mercedes vanavond de productievariant van deze X-klasse getoond. De autobouwer heeft deze locatie strategisch uitgekozen, omdat Zuid-Afrika een belangrijke markt zal zijn voor de pickup.
De X-klasse zal bij lancering leverbaar zijn met diverse motorvarianten. Het gaat hier om één benzinemotor (x200 met 165 pk) en twee diesels (x220d met 163 pk, x250d met 190 pk). In 2018 komt er ook een x350d met 258 pk en dat zal ook het voorlopige topmodel worden. Tijdens de persconferentie maakte men duidelijk dat dit ‘de Mercedes onder de pickups’ moet worden. Oftewel, een interieur zoals je van de Duitse autofabrikant mag verwachten, inclusief alle connectiviteitssystemen. Men kan kiezen uit drie smaakjes voor het interieur. Daarnaast zijn er zes verschillende stoeldesigns en twee verschillende soorten leder. De plafondbekleding kan ook in twee verschillende kleuren worden gekozen.
De motoren zijn standaard gekoppeld aan een handmatige transmissie met zes verzetten. De x250d en de x250d 4MATIC zullen leverbaar zijn met een zeventraps automaat. De pickup beschikt over achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving is optioneel. De x350d zal alleen als 4MATIC op de markt komen in combinatie met de 7G-TRONIC PLUS.
Van binnen en van buiten mag het ding dan Mercedes ademen, onderhuids is de X-klasse gewoon een Nissan Navara. Ja, je leest het goed, maar waarschijnlijk zie je het ook. Net zoals je dat kan zien bij de Renault Alaskan.
De X-Klasse is gericht op zeer verschillende doelgroepen: landeigenaren zoals agrariërs in Argentinië, ondernemers zoals aannemers in Brazilië, trendbewuste individualisten in Zuid-Afrika of Groot-Brittannië en sportieve avonturiers in Nieuw-Zeeland of Nederland.
De X-klasse zal in Duitsland vanaf november leverbaar zijn voor een prijs van 37.294 euro. Mercedes lanceert de X-klasse in 2018 in Zuid-Afrika en Australië. Argentinië en Brazilië volgen in 2019. De pickup komt in twee varianten, met een gesloten laadruimte of met een open laadbak. Ter info: de X-klasse mag maximaal 3500 kg trekken, de pickup is 5,3 meter lang, 1,9 meter breed en 1,8 meter hoog. Het maximale laadvermogen bedraagt 1042 kg.
UPDATE: Een Nederlandse prijs is inmiddels bekend. De voordeligste X-klasse is er vanaf 38.480 euro exclusief BTW en BPM. Prijzen voor overige motoriseringen worden in een later stadium bekendgemaakt. Bewegende beelden van de X-klasse check je hier en daar.
pomoek zegt
Nette badge engineering. Ben benieuwd naar de achterkant: http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2016/10/Mercedes-Benz-X-class-concept-109-1-626×383.jpg
Ozan zegt
Ik vind het maar een raar gezicht. Alsof een hobbyist de neus op een willekeurige pickup heeft gebeund…
toyotafortuner zegt
De Nissan ligt veel prettiger op t oog. zo op t eerste gezicht
dragspert zegt
Knikt dit chassis ook door of hebben ze dat voor Mercedes nog wat versterkt?
johnwaters zegt
@dragspert: het zal wellicht premium doorknikken met fake doorknikgeluid door de speakers.
lekkaah zegt
@johnwaters: LOL! Nice
Jochempie zegt
@dragspert: Uitstekende vraag. Die dingen braken inderdaad.
berkens zegt
@dragspert: hoort wie roest daar kinderen…
https://www.autoblog.nl/nieuws/nissan-navaras-knakken-bij-bosjes-door-roestproblemen-95739
bitd zegt
@dragspert: heb je die kabouter op foto 16 gezien? Die laat hem niet doorknakken in ieder geval, wat een slechte foto’s…
v6ti zegt
@bitd: dat is om te laten zien dat hrt een hele grote auto is.
henk_he zegt
De Mercedes Amarok
roppp zegt
@henk_he: daar moest ik ook meteen aan denken.
LaLancia zegt
Wat een afgang.
ThomasBol zegt
@lalancia:
ThomasBol zegt
@thomasbol: ik bedoel, helemaal mee eens. Pick-up’s moeten stoer zijn, ruig en robuust. Deze auto en bijvoorbeeld het infotainmentscherm lijkt zo fragiel, hiervoor laat ik een RAM niet staan.
fouadski zegt
@thomasbol: een ram? Nee er is maar 1 echte pick-up en dat is de hilux. Eventueel de tundra
ThomasBol zegt
@fouadski: de echte pick-up? Dan mag je van mij Ford aanwijzen. Die doen ook nog eens het langste mee. #stillwinning
dutchneon zegt
@fouadski: Die Tundra kan ik me nog wel in vinden, maar Hilux beste pick-up nee man, blijft heel maar veel te licht, mag niks trekken en zit veel te krap! hang 5000kg achter een hilux en je koppelingsplaat ligt er na 50km uit. Een Ram kan dat makkelijk 200.000 km volhouden
mashell zegt
@dutchneon: de beste pickup is degene die je mee kunt nemen naar de binnenstad, die in een parkeervak van een Q-park garage past en waar je dan ook nog kunt uitstappen.
lekbak zegt
@thomasbol: appels en peren. De enige overeenkomst is dat er een laadbak achter zit…
noosaheads zegt
Komt er ook een Dacia variant?
str8six zegt
Vind de concept er toch een stuk stoerder uitzien dan het uiteindelijke resultaat. Jammer.
johnwaters zegt
Een Nissan voor badgesnobs.
Edge zegt
Zo hé, da’s me even een tegenvaller. De concept zag er voor een SUV echt gelikt uit met z’n scherp getekende koplampen en futuristische achterlichten, en een setje sportieve velgen maakte het geheel af. Nu lijkt het echt helemaal nergens meer op, alsof Mercedes zo goedkoop mogelijk een Pickup in de markt wil zetten. Op de badge na is er ook helemaal niks aan de achterzijde wat Mercedes uitstraalt of de auto in ieder geval een eigen uitstraling geeft.
jules713 zegt
Nog even wachten op de 63 amg
Gulli zegt
@jules713: 6×6 by Brabus!
Design_Driven zegt
Tuurlijk is dit badge engineering, veel te duur voor veel te weinig aantallen om er zelf een te ontwikkelen.
Voorkant vind ik goed gelukt, binnenkant ook niet slecht. Achterkant dramatisch standaard, iel en MB onwaardig.
snorrewietskie zegt
N echte Benz. Maak er n pooier AMG van en elke voetballer en kardashijahansjan koopt er een.
str8six zegt
@snorrewietskie: karhanskazandishan
noosaheads zegt
@str8six: Die kan er in ieder geval iets knappers van toveren zonder botox.
SimonMc zegt
@str8six: Cardassian
kruimel zegt
@snorrewietskie: een ster is een ster. Mercedes heeft het grootste percentage analfabeten onder haar kopers.
Iets om fier op te zijn
kaeser zegt
Mercedes, have you lost your mind?
Ik kan me niet voorstellen dat ze bij de boekhouding stonden te springen om deze auto. Totaal onnodig, totaal…
WinkeB zegt
@kaeser: Denk net het omgekeerde, deze gaat als een trein verkopen. Ik kan me al meteen mensen voor de geest halen in mijn onmiddellijke omgeving die letterlijk zaten te wachten op zo’n ding. Aannemers die veel te veel geld verdienen, paardenliefhebbers waarvoor een Amarok te plebs is, etc..
lekbak zegt
@WinkeB: grotere bedrijven in de wegenbouw, grotere aannemers etc die graag al hun wagens bij één dealer willen hebben bijvoorbeeld. Ideaal voor naast een vloot citans, sprinters en vitos.
prototypezero zegt
Ziet er ok uit voor een Mercedes, kijk je vanaf de voorkant, volg je de lijnen en dan zie je een soort vierkante kuip achterop geplakt. Ziet er een beetje samengeraapt uit, ook al is het een Nissan, dit had denk ik beter gekund. Die achterkant ziet er niet des Mercedes uit.
lincoln zegt
Leuk ding ..
Zou em zeker verkiezen boven een Nissan ..
noosaheads zegt
@lincoln: Op een of andere manier geloof ik daar geen zak van..
moveyourmind zegt
@lincoln: Zeker omdat je er bij Mercedes een mooie sticker bij kan kopen…
Donstil zegt
Ik zie wel ruimte voor een X65 AMG 6×6.
kilum zegt
Ik kan nu al niet wachten op de X63 AMG
E34M5Touring zegt
Rijkswaterstaat was nog nooit zo premium. Wordt het zeker Rijkschwaterstaete straks. Knappe Up! Achterlichten trouwens.
wernerv8 zegt
Dan neem ik de nissan wel. Ga toch echt geen mercedes geld neerleggen voor wat leer en een lelijke tablet oo mn dash
lekbak zegt
@wernerv8: dat leer en mooie materialen is tegenwoordig nog het enige wat premium premium maakt. En de prijs natuurlijk.
Dutchdriftking zegt
Niet verkeerd, maar liever de Amarok.
O plaat zegt
Kost even veel als een nieuwe Ram,F150,Silverado in België dan toch. Dan liever toch zo één (met lpg) het interieur zal wat minder knuffelbaar zijn en de naden tussen de carrosserie panelen iets groter maar je hebt wel een onverwoestbare tank.
ghost zegt
Amarok met een sterretje.
ossie zegt
Elke Mercedes heeft tegenwoordig de schakelpook voor de automaat aan het stuurkolom hangen!! Zetten ze hem bij de X klasse lekker weer op de middenconsole..jammer.
diesel78 zegt
@ossie: Volgens Mercedes willen de kopers van pickups juist niet de automaathendel aan de stuurkolom hebben (via review AutoBild op Youtube).
robert110 zegt
Ik wil hard lachen, want een luxe pick up dat kan toch niet? Het is tenslotte een truck voor op de boerderij of op de bouwplaats en daar heeft leren bekleding niets te zoeken. En persoonlijk heb ik ook liever een basis modelletje.
Maar als je bedenkt hoeveel King Ranch, Longhorn, High Country en Denali modellen er in Noord Amerika worden verkocht dan is zo’n Navara de luxe geen slechte zet.
dailydriver zegt
Deze mercedes komt op de markt en heeft als doel. Om de doelgroep die nu Dodge Ram rijden en vergelijkbaar naar Mercedes te halen.
drdrift zegt
Oh jee daar gaan we weer, top bereikt zaken we weer af. Had echtzin in een x model, nu afgehaakt, ik ben toch niet gek…
driver38 zegt
Dacht dat ze laatst hadden gezegd het productengamma te willen verkleinen?
geecee zegt
@driver38: Ik denk dat ze op deze manier hun klantenkring willen verkleinen….
r2d2 zegt
Kunnen we even ‘highlighten’ hoe goed een Nissan Navara blijkbaar in elkaar zit? 7 traps automaat, multi-link ophanging achter, sterke diesels. In ieder geval goed genoeg voor Mercedes. Plus als je het mij vraagt, ook de beste looks (afgezet tegen een Ford Ranger, Toyota Hilux, Maza BT50, Mitsibishi Triton.
Die kopie van Renault telt natuurlijk niet als kwaliteitsindicatie. Ze moesten gewoon binnen Nissan-Renault blijven.
Overigens kun je zeggen; een Toyota Hilux / Ford Ranger zijn veel terreinwaardiger met hun bladveren etc. etc. Maar 80% van de pickups rijdt wel op onverharde wegen, maar niet dwars door het terrein (een deel van Africa uitgezonderd wellicht). Mensen die dat wel doen, die zijn op zoek naar iets specialistisch en zullen toch nooit eindigen bij een ‘run of the mill’ pickup. Goed zat dus zo’n Navara…euhm Mercedes X
lekbak zegt
@r2d2: die 350d motor is ’toevallig’ net zo sterk als alle andere 350 diesels van mercedes. Dat zal dus sowieso een eigen motor zijn. Ik heb de vermogens van andere modellen 220d en 250d niet paraat maar het zou me niet verbazen als mercedes er eigen motoren en sowieso eigen bakken in heeft zitten.
Daarbij zijn bladveren helemaal niet beter in het terrein maar wel goedkoper (een defender en G-klasse hebben ze ook niet). En ze kunnen goed met last omgaan. Starre as is wel wenselijk, vooral omdat die véél minder kwetsbaar zijn.
arias12 zegt
Ik vind het wel een gaaf ding hoor. Mercedes doet goede dingen. Ze breiden hun modellen gamma als maar uit. Ik denk dat deze auto namelijk ook wel goed zal verkopen.
dolledries zegt
Drama interieur .. mix van no-nonsene pick-up en toch Mercedes saus = luxe erin te krijgen.. jammer joh..mislukt
mashell zegt
@dolledries: dat recept “no-nonsene en toch Mercedes saus = luxe” zorgt er voor dat ze al bijna 100 jaar de Geländewagen kunnen verkopen. Met dikke winsten.
damians zegt
Over 2 jaar X65 AMG 6×6
carmasterr zegt
@damians:
Met Nissan GT-R motor.
tstile zegt
Het meest vreemde is dat ze hiervoor de naam X klasse gebruiken.
De X zou ik reserveren voor een exclusief, vooruitstrevend, bloedmooi, sportief en supersnel model bijvoorbeeld.
Niet voor een pickup….
thomasthomas zegt
Brabus zie je kans… alles zwart, dikke wielen en 900pk
rikus zegt
De Niscedes X-klasse
diesel78 zegt
Enige wat ze wat mij betreft nog mogen aanpassen zijn de buitenspiegels. Deze vielen mij meteen op. Zo overduidelijk Nissan nu maar dat zal wel met het ‘Around-View’ te maken hebben.