In ’s lands hoofdstad Amsterdam vond zojuist de wereldpremière van de nieuwe Mercedes A-Klasse plaats!
Met de vorige Mercedes A-Klasse gooide Mercedes het over een geheel andere boeg. Voorheen was de A-Klasse altijd een beetje een gezapig hoog ding voor bejaarden (mits er geen elanden overstaken), maar met de W176 was dat voorgoed verleden tijd. De A-Klasse moest nu rechtstreeks de strijd aangaan met de A3 en BMW 1-serie, beide premium C-segmenters met een ‘sportief’ randje. Het doel was onder andere om een jonger publiek aan te spreken. Die opzet slaagde wonderwel: volgens Mercedes was de koper van de W176 gemiddeld tien jaar jonger dan die van zijn voorgangers.
Na een relatief korte productcyclus van zes jaar acht Mercedes de tijd echter alweer rijp voor een geheel nieuwe generatie A-Klasse. Zojuist stond uitgaand CEO Dieter Zetsche relaxt en met ietwat rode oogjes op een podium in Amsterdam, om de nieuwe baby-Merc officieel voor te stellen aan de wereld.
Het interieur van de nieuwe A-Klasse op het MFA-platform hadden we al gezien. Veel focus ligt op het nieuwe Mercedes-Benz User Experience (MBUX) infotainmentsysteem. Met dit hypermoderne systeem wil Mercedes benadrukken dat wanneer je de instapper van het gamma kiest, dit niet betekent dat je niet in een hoogwaardige auto zit. Een ander puntje dat Mercedes graag wil benadrukken is dat de A-Klasse wat meer ruimte biedt dan voorheen. De wielbasis is 30 millimeter langer en de spoorbreedte voor groeide met 14 millimeter. Dit vertaalt zich in meer praktische bruikbaarheid in vergelijking met het vorige model.
Dan is het moment eindelijk daar! Terwijl een Noorse zangeres een deuntje neuriet zien we jonge mensen in skinny jeans over het beeld bewegen. Daarna komen er twee nieuwe A-Klasse’s het podium oprollen in de kleuren rood en wit. Wat valt direct in het oog?
De styling doet direct denken aan de nieuwe Mercedes CLS, met die spitse lampen en een enigszins ‘zunig’ kijkende mond. En profil lijkt de auto veel op zijn voorganger. Iets gladder en minder scherp wellicht. De achterkant doet wat generiek aan, maar ziet er toch wel prettig uit. Een goede combinatie van ronde gedrongen vormen, die waarschijnlijk vooral op de versies met sportieve aspiraties mooi werkt in het echt. Onze vliegende reporter @wouter is bij het gebeuren aanwezig dus hij zal hier later vast meer over kunnen vertellen. Tot die tijd, check de gallery HIER!
De techniek onder de kap is ook verniewd. Bij de marktstart zijn er drie motoren beschikbaar, twee benzineblokken en een diesel. De (voorlopige) instapper op benzine heet A200 en heeft een 1.33 liter grote vierpitter (M282) onder de kap die, wanneer ‘ie gekoppeld is aan de 7G-DCT transmissie, beschikt over cilinderuitschakeling. Deze motor levert 163 pk. Een stapje hoger staat de A250 met een goede oude inhoud van 2.0 liter (M260). Dit blok levert 224 pk. Dieselaars moeten het in den beginne stellen met de A180d, die 116 pk haalt uit een inhoud van anderhalve liter. Kenners weten dat dit blok stiekem afkomstig is van Renault.
Al met al is onze eerste indruk dat Mercedes een goede troef in dit segment heeft neergezet. De auto zal het vooral moeten opnemen tegen de Audi A3 en de BMW 1-serie. Die laatste zal binnen afzienbare tijd vervangen worden en voor het eerst met voorwielaandrijving op de markt komen. BMW mag wat dat betreft aan de bak om ook zonder RWD een geduchte concurrent te creëren voor de A.
UPDATE 1: we hebben nu ook de pics van Mercedes zelf. Alle 145 stuks. Begluur ze in de gallery.
UPDATE 2: en we hebben een video van de onthulling in Amsterdam!
viezefreddyw zegt
In principe vind ik het een hele mooie auto, vooral de neus vind ik heep erg mooi. De achterlichten moet ik even aan wennen. Wellicht vind ik het mooi als ik hem in het echt zie.
Al met al vind ik hem best mooi geworden. Het interieur is echt met stappen vooruit gegaan. En dat was nodig.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Wennen aan de achterlichten? Man die zaten toch al op de lelijkste Mercedes van de afgelopen jaren? De cla sportbreak volgens mij. Die auto is prachtig verder, maar die achterkant is zo vreselijk. Dit is het eerste waar ik aan moet denken bij deze nieuwe A klasse, helaas!
Donstil zegt
@viezefreddyw: Een designer bij Mercedes zei ooit eens “Een design wat je gelijk mooi vind is mislukt”.
viezefreddyw zegt
@Donstil: Dat is een mooie quote!
roquez zegt
@Donstil: was dat niet iemand van BMW die dat zei ?
jippie zegt
@roquez: nee, die zei: een design dat je direct al niet mooi vindt wordt alleen maar nog erger.
Edge zegt
@donstil: Ik weet niet of we nou dezelfde quote bedoelen, maar er kwam ook zoiets voorbij tijdens de presentatie gisteravond. Het was een quote van designchef Gorden Wagener en hij ging ongeveer zo: “If you like a design, take a line off. If you still like it, take another line off.”
MaartenD zegt
@Donstil: ik vond de Lamborghini Miura en de Jaguar e-type gelijk mooi
fmgarcia zegt
@maarten020: Heb jij die introductie bewust meegemaakt ?
MaartenD zegt
@fmgarcia: was het maar zo’n feest
Silverarrow zegt
Hmm, vrij anonieme wagen… Had voor de A-klasse op een iets extremer design gehoopt.
gwnbmw zegt
@silverarrow: dan moet je wachten op de a45 (of 35??!!) amg. ken iemand die in zo’n ding rijdt, en dat ziet er toch wel bruut uit in het echt.
sjonniedeluxe zegt
@gwnbmw: goede tip, dan haal ik die wel ff
doublechevron65 zegt
@silverarrow: moet ook “Massentauglich” zijn. En de afstand tot de voorganger mag wederom niet te groot zijn, dus geen hyper, hyper…
leaper035t zegt
Dacht even dat Shmee mee op de foto mocht!
silverscope zegt
@leaper035t: haha inderdaad. Hi guys i’m Schmee, oh wait never mind.
silverscope zegt
@silverscope: *Shmee
str8six zegt
@silverscope: * ssSssSss*spetter-spetter*sSsschmee
jwcroy82 zegt
Hmm eerste indruk mooie voorkant achterkant nog ff wennen en de auto oogt iets groter dan voorheen, en een extremer uiterlijk krijgen we wellicht met de amg uitvoering waar ik heel benieuwd naar ben.
Pordon zegt
@jwcroy82: hij oogt niet alleen groter, dat is die ook. Als ik me niet vergis is de vorige A-klasse 4,29m en deze is 4,53m. Dat is een behoorlijke groei.
Ram-G-maN zegt
Syndromale oogjes…
Gelukkig lijkt het interieur wel op orde.
It’s something.
michaelb zegt
En dan zeggen dat Audi’s op elkaar lijken.
mcaa zegt
@michaelb: dat Audi’s op elkaar lijken
hehe zegt
@mcaa: eerlijk gezegd vind ik dit ook op een Audi lijken, van achter.
str8six zegt
@hehe: je bent niet de enige.
dijan zegt
@str8six: nee
simon550i zegt
@hehe: ik vind het net zo’n kia van de achterkant
dubcars zegt
@hehe: (S)Q5 van de eerste generatie zie ik er behoorlijk in
awesome zegt
@michaelb: kijk ze kijken, alle dikzakken willen op me lijken
sntial zegt
Nope nope nope. Die achterkant is een Daihatsu met MB badge. Ze zullen me nooit overtuigen van hun nieuwe designtaal.
9000cse zegt
@sntial: Mij kunnen ze er ook nog niet mee overtuigen, maar ga er maar vanuit dat het een verkooptopper zal worden! De marketingafdeling zal waarschijnlijk heftig gaan appelleren aan de status zoekende jongere leaserijder.
sntial zegt
@9000cse: inderdaad. Lijst van te bezoeken klanten, AMG-pack, zwarte velgen en ze zijn the king of the road
stfu zegt
Die motorkap! Wat is dat toch ongelooflijk lelijk. Verder prima facelift.
87sandyd zegt
Ik kan die nieuwe style van mb nog niet echt waarderen. Die cls vond ik op de plaatjes niet echt wat en met deze heb ik hetzelfde. Maar misschien is het irl wel een plaatje
iniesta zegt
Leuk en aardig maar de 1 Serie is absoluut de grote vedette van deze klasse!
laptom zegt
@iniesta: persoonlijk vind ik de 1 serie juist de minste van de 3. Gelukkig smaken verschillen.
jochempie zegt
@iniesta: 3…2…1… voorwielaandrijving.
eelco74 zegt
@iniesta: het enige aardige van de 1 serie was de achterwiel aandrijving, dat wil zeggen als je een blok van meer dan 150pk nam. Dan had je er ook nog wat aan. De nieuwe 1 gaat het echt heel zwaar krijgen zo.
mashell zegt
@eelco74: nee joh, er zijn andere rationele argumenten voor de 1 serie. Het is een premium auto die behoorlijk configureerbaar is. Ook is de bediening en wijze van informatiepresentatie erg doordacht (sommigen noemen dat saai). En qua infotainment is BMW gewoon extreem goed. Voor mij waren dat redenen om ondanks de achterwielaandrijving (nadelen: verraderlijk weggedrag, hoog gewicht en krapper interieur, voordelen ehh, bekerhouders voor de pook?) toch voor een 1 serie te kiezen.
PunicaOase zegt
@iniesta: qua rijgedrag misschien, maar niet qua design (interieur is helemaal comasaai) en beperkte ruimte door RWD…
dawwg zegt
@punicaoase: Ja, maar de RWD was het unieke sellingpoint. Je offert ruimte en design op voor RWD. Nu de nieuwe 1-serie FWD is/gaat worden, is het een onpraktische-Golf, een lelijke A3 of een onhippe A-klasse of veel te dure Focus; or whatever floats your boat.
lekbak zegt
Die tweede a-klasse die voor bejaarden was (maar stiekem ontzettend hard kan hoeken) heeft tenminste de voorwielen vooraan zitten. Deze heeft ze weer, net als de voorganger, ergens halverwege de auto zitten. Het moet toch mogelijk zijn om die wielen voor de motor te krijgen?
desjonnies zegt
@lekbak:
Met dank aan de EU, die door voetgangerbescherming de designtaal dicteert.
Ik vind hem overigens beter geslaagd dan het vorige model.
HzR zegt
@desjonnies: waarom heeft een Smart dan bijna geen front overhang?
dawwg zegt
@hzr: Omdat daar de motor daar achterin hangt en er voorin dus veel meer ruimte voor de voetgangers-kreukelzone is, waar bij ‘normale’ auto’s die kreukelzone voor de motor zit …
benzinehoofd zegt
Die frontoverhang… (nog steeds)
ingloriousleon zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
noosaheads zegt
Geen verrassing, maar het is toch wel een knappe auto geworden.
tvklarenbosch zegt
De auto heeft absoluut een kleurtje nodig. Ben wel benieuwd naar de AMG.
MoeWat zegt
Prachtig geworden!
mistermini zegt
De achterkant….
caprio zegt
Prachtige herkenbare neus, een iets zwakker profiel dan de huidige en de achterkant vrij anoniem (een nieuwe Audi?), dat is mijn eerste indruk. In wit komen vormen beter tot hun recht. Interieur lastig te beoordelen, lijkt me prima, een voortzetting of combi van een Cactus en E.
Edge zegt
Ik vind dit toch wel heel erg tof geworden. Alles oogt gewoon net even wat mooier, strakker of cleaner dan het uitgaande model. Behalve dat interieur dan, dat is niet “net even” wat beter, maar daar maakt men echt een reuzensprong. Ik heb nu al zin om met de configurator te spelen.
karhengst zegt
Van een wagen die het op ieder vlak net-niet was, naar een waardige Benz binnen het gamma.
Ben alleen geen fan van het digitale dashboard. Zou graag een model met traditionele tellers zien, indien dit nog geleverd wordt.
noosaheads zegt
Dinsdag staat ie al bij de importeur.
AMG zegt
Jammer dat motoren nog steeds Renault wordt gebruikt en geen originele MB motoren.
eelco74 zegt
@c200: er werdt precies 1 Renault motor gebruikt in de a klasse en dat was op zich een prima blok. Niet heel snel maar wel lekker zuinig, precies wat mensen zoeken bij een instap diesel.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@c200: gelukkig is dat een diesel, en diesel bestaat niet meer in een paar jaar. Opgelosssssst!
mrbasa zegt
Weet iemand of deze ook naar de VS komt? Of alleen in GLA & CLA format?
Edge zegt
@mrbasa: Ik betwijfel het. Zowel op de website van MB USA als op de Amerikaanse social media kanalen van Mercedes zwijgt men in alle talen over de nieuwe A-klasse.
noosaheads zegt
@edge: A sedan.Die gaan ze daar zeker brengen.
Edge zegt
@noosaheads: Ja, dat is dus de CLA. Die is er nu al en daarvan zal de nieuwe versie ook wel weer in de VS te verkrijgen zijn. Zelfde verhaal met de SUV, de GLA. De vraag van mrbasa was echter of de gewone A-klasse hatchback ook de oversteek zou maken, en dat lijkt mij op dit moment onwaarschijnlijk.
mrbasa zegt
@Edge: jammer! Vind deze mooier dan de CLA/GLA. En zag dit (toekomstig AMG) model als de ideale upgrade voor mijn huidige GTI
noosaheads zegt
@mrbasa: Nee.Ik kan me niet voorstellen dat Mercedes in Noord-Amerika, in een van de grootste afzetmarkten zin heeft om nog veel meer auto’s te verkopen.
EdGaR zegt
@noosaheads: A (hatchback) is simpelweg te klein.
mrbasa zegt
@noosaheads: ?? Sarcasme?
De huidige A klasse is niet beschikbaar in de VS, alleen de CLA (Coupe) & GLA (SUV-achtig ding).
Ik hoop(te) dat ze deze generatie A klasse wel deze kant op brengen.
MaartenD zegt
Vanwaar de wereldpremière in Amsterdam?
sleepyj zegt
Goede timing na de cls. Gaaf geworden!
Edge zegt
Die schermen zijn overigens, net als bij de E-klasse, een optie. Het basismodel krijgt analoge tellers en een 7 inch schermpje. Optioneel kun je dan gaan voor één 10.25 inch scherm (in plaats van het 7 inch scherm) of voor twee 10.25 inch schermen zoals we het hier op de persfoto’s zien.
In de E-klasse ziet dat er zo uit: https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/2017-mercedes-benz-e-class-entry-level-interior-looks-less-classy-more-patchy_1.jpg Als je het budget hebt, zou ik dan ook altijd voor de beide schermen gaan.
phevtreb zegt
@Edge: ik heb een e-klasse met beide schermen en zou er geen extra geld meer voor over hebben. Hij staat altijd op Classic bij mij en dan heb je gewoon een snelheidsmeter en een toerenteller. Net zoals bij de analoge klokken..
jenzen zegt
@Edge: dit is de eerste keer dat ik een E klasse zie zonder het optionele grotere scherm en ik moet zeggen dat het er echt niet uit ziet. Snap niet dat er op een auto met een vanaf prijs van /- 50k zo’n idioot schermpje zit die geleend lijkt uit een e klasse uit 2005. Ik zou indd direct de upgrade kiezen en anders maar een klasse lager rijden
dirkiii zegt
@jenzen: kom je in een c-klasse met een tablet boven op je dashboard.
w0o0dy zegt
@edge: als je de auto koopt en je wenst er meer dan 6 jaar mee te doen zou ik die tft lekker laten.. mocht dat ooit stuk gaan dan is de schade waarschijnlijk meer dan 1000 euro. Lekker op je 5 jaar oude Benz.
phevtreb zegt
@w0o0dy: dan zijn er wel andere dingen die je beter niet kunt bestellen. Ik moest m’n LED koplamp laten vervangen… €3.300,-
Pordon zegt
@Edge: Er komt geen analoge teller neer in de A-klasse. Standaard krijgt de A 2x 7 inch. De upgrade is naar 2x 10 inch.
mrrallycross zegt
Lijkt wel een peugot 308 ofzo
moveyourmind zegt
Toch knap dat het merken als BMW en Mercedes gelukt is om hun assortiment naar beneden zo succesvol uit te breiden.
En dan ook nog eens zonder dat dat ten koste is gegaan van het imago van de modellen aan de bovenkant van het assortiment.
Maar het had net zo makkelijk verkeerd kunnen uitpakken. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar het merk Volvo is in mijn beleving sterk gedevalueerd sinds de V40 zo succesvol is dat je er iedere dag wel een stuk of vier op je achterbumper hebt hangen. Doet in mijn ogen toch afbreuk aan het onberispelijke imago dat Volvo jarenlang heeft gehad.
karhengst zegt
@moveyourmind: Het verschil met Volvo is dat hun traditionele clientèle nog een redelijk degelijke reputatie had. Bij de Duitse drie was het dieptepunt sowieso al bereikt toen ze hun kleinste telg op de markt brachten.
technofreak zegt
Mooie reïncarnatie van de Scirocco!
allesmetturbo zegt
Fraai interieur maar wat een lelijke achterkant zeg. Echt een gevalletje ‘moet deze in het echt zien’
rolov zegt
Als ik moet kiezen tussen een Mazda 3 in die mooie kleur rood of de nieuwe benz . Wordt het toch echt de Mazda 3
karhengst zegt
@rolov: Qua looks zeker wel. Helaas doet Mazda niet mee in de PK race of op met aantrekkelijke zakelijke aanbiedingen. Als je met 150 PK of minder genoegen neemt zou ik ook direct de 3 halen. Echt een mooi ontwerp, en qua silhouet zie ik in de nieuwe A hier ook zeker wat van terug.
gilettelubbers zegt
Die achterkant is net een Hyundai hihi
JanJansen zegt
Even 2-3 jaar wachten, dan worden deze massaal op de 2e hands markt gedropt voor een habbekrats. Iedere zakelijke rijder wil dan elektrisch rijden, deze auto is dan bijtelling-technisch niet meer relevant.
hollandbest zegt
@janjansen: hoop het dan koop ik ‘m
roland78 zegt
Foto 129: nieuwe CLA?
roland78 zegt
@roland78: 127 en 130. Snorry.
b088y zegt
@roland78: lijkt er inderdaad op!
dylanrex zegt
Wat een lelijke versie van de hyundai i30!
smex zegt
Afschuwelijk, net als het vorige model uit verhouding en het chassis ziet eruit alsof het in een boog ontworpen is. Zonde weer.
hollandbest zegt
Zie amper verschil met de huidige
vroaaar zegt
Kan iemand ff die 143 afbeeldingen in een fatsoenlijke volgorde zetten? Man man man, da’s toch geen kijken zo.
prop zegt
Geen spectaculaire vernieuwingen. Had meer verwacht op technisch gebied en qua uiterlijk vind ik de achterkant van zn voorganger in de facelift trim moderner ogen
gerjan zegt
NEE NEE NEE ! is de cls al verneuken met die voorkant en nu de A klasse ook. Achterkant is trouwens ook niet echt gelukt. Ik mag hopen dat Mercedes snel weer wat anders gaat bedenken en dat er niet meer mercedessen komen met zo’n voorkomen. Wat is het een lelijk hok geworden !
viggen93 zegt
Mooi bakkie
w0o0dy zegt
Wat raar dat Mercedes de oude 1.5 afneemt van Renault en niet de veel fijnere en nieuwere 1.6 diesel.. zal wel kostprijs dingetje zijn naar toch. Die 130 pk 1.6 is echt mijlen beter.
HzR zegt
De vorige beviel me ook al niet echt, en het is er met deze niet beter op geworden. Vooral die ‘integratie’ van de schermen in het interieur is verschrikkelijk. Je stuur blokkeerd ook nog eens een deel van het scherm wat dat gedeelte onbruikbaar maakt lijkt me.
Dutchdriftking zegt
Ben ik de enige die het net een Kia vind?
cloverleaf zegt
Voorkant mooi, achterkant aufi
steelfighter zegt
De volgende generatie zal gewoon een dock-connector hebben voor je iPad….
generaalalfa zegt
Mercedes begint een beetje op Audi te lijken. Btw ik vind dat geen probleem.
Ik vind de A klasse heel mooi geworden. En we zullen ze straks veel zien op de Neerlandse wegen :-)
kroon zegt
Duitsers en design. Wat een drama. Hoe rommelig kan je een auto maken…
mashell zegt
Ziet er goed uit maar de fotogalerij is wel een rommeltje. Alle interieur foto’s laten een model met automaat en zwarte dakhemel zien.
MaartenD zegt
142 foto’s niet genoeg?
ghost zegt
Belangrijkste vraag; komt ie er weer in het groen?
toyotafortuner zegt
>1.3 liter motor in een Benz
?
dawwg zegt
@toyotafortuner: Die 1.33L levert alsnog 163pk; 3 meer dan de huidige 1.6T en dus zeker niet MB-onwaardig; die 1.5DCi van Renault is echter totaal ongepast in mijn optiek; traag, lawaaierig, langzaam, saai en totaal andere loopeigenschappen dan MBs eigen diesel-blokken… maar goed, die zijn allemaal voor RWD gebouwd ;)
iborisch zegt
Graag allemaal luxe uitvoeringen met veel opties leasen a.u.b. Dan heb ik over 4 jaar iets leuks te kiezen.
Wel graag beetje kleur. Ik hou niet zo van grijs en wit…
Oh ja, beetje potente benzinemotor kiezen, diesel is tegen die tijd onbetaalbaar!
wernerv8 zegt
Wat is dat dashboard spuuglelijk zeg. Heb niks tegen nieuwe techniek maar om nou een losbeeldscherm op het dash te schroeven