De renstal uit Woking breekt met het verleden. De MP4/4-nomenclatuur werd de deur uitgeschopt, evenals Ron Dennis. Waarmee hopen de Britten weer vooraan mee te doen in 2017?
Met deze MCL32 dus! Aan de livery te zien is McLaren klaar voor een nieuw tijdperk. Het oranje overheerst en de algehele livery doet denken aan de auto’s van Marussia. Laten we voor McLaren hopen dat het verband tussen de twee teams daar ophoudt. De van de nieuweling wordt angstvallig afgeschermd en net als de meeste andere teams maakt McLaren gebruik van een sharkfin. De T-wing die we op de Mercedes en de Ferrari zagen ontbreekt dan weer.
De opvallendste feature aan deze McLaren is de neus met kieuwen. Het lijkt erop dat de ingenieurs zoveel mogelijk lucht onder de auto door willen sturen om optimaal te profiteren van de grotere wagenbodem, zodat de auto nog meer neerwaartse kracht genereert. De nieuwe aerodynamica moet er samen met de bredere banden voor zorgen dat de bochtensnelheden omhoog gaan.
Het succes zal echter voor een groot deel afhangen van motorenleverancier Honda, dat sinds de rentree op het hoogste niveau moeite heeft om aan te haken bij de rest van het veld. In elk geval vindt Fernando Alonso de nieuwe auto “spectacularrrrrrr” en Belgiës hoop in bange dagen Stoffel Vandoorne heeft er uiteraard ook zin in. Wat ons betreft heeft McLaren de gunfactor, nu maar hopen dat ze (eindelijk weer) vooraan meedoen. Maar wel achter Red Bull svp.
Toegift! Nog een grappige video van de onthulling. “If you’re not a McLaren-fan, please leave”.
E34M5Touring zegt
Lijkt de Arrows van Jos wel! Mooie livery zo! Stuk opvallender dan all black.
Calimero zegt
Dat dacht ik ook. Een McLaren die er uit ziet als een Arrows. Staat de auto goed.
kilum zegt
Ik vind hem schitterend. Daarnaast is de livery wat mij betreft meer Arrows dan Marrusia. Maar goed. Jammer van die enorme sharkfin. Maar verder ziet de auto er goed uit. Ook weer helemaal anders dan wat we bij de andere teams hebben gezien. Ik ben benieuwd wat het ze gaat opleveren. Vooral die kieuwen op de neus zien er inderdaad apart uit.
Dagg zegt
Het oranje had feller van mij gemogen en verder is het een drukke auto zoals wij van McLaren kennen een paar jaar geleden. Ik hou hier wel van.
str8six zegt
Hmm vind ‘m na alle teasers eigenlijk een beetje tegenvallen om eerlijk te zijn. Anders maar of t een verbetering is? Vind die getrapte flaps links en rechts op de neus wel erg gaaf ogen!
premiumduitser zegt
PRACHTIG! de McLaren is tot nu toe de enige wagen met een drastische verandering qua livery en ik kan het wel waarderen. Veel leuker dan Mercedes en Ferrari die vrijwel niks aanpassen..
GOD zegt
Live chat op YT ging aardig snel lol
viezefreddyw zegt
Ik mis de stickers van Orange op de achterspoiler. Maar ik vind hem gaaf. Nu nog strijden om top 5, minstens!
banaan7 zegt
@viezefreddyw: stickers +50 pk
MARS zegt
@banaan7: minstens!
suheyl zegt
@banaan7: 50 maar? Da’s op de golf GTI, F1 150 erbij. Minstens!
woutel zegt
Ziet er goed uit en ik hoop zeker voor de rijders dat ze weer mee kunnen doen. Maar dat Ron Dennis eruit gewerkt is zit me niet lekker. Zonder hem is het een minder aansprekend team.
cossiekiller zegt
Heb een vrij recente laptop met windows 10, maar de foto’s van de artikelen komen bijna nooit door. Pas als een bericht een dag oud is begin je meer en meer te zien… Zeer vreemd.
kilum zegt
@cossiekiller: Ik heb ook een nieuwe laptop met Win10 en heb hier geen problemen. misschien een andere browser gebruiken?
Dagg zegt
@cossiekiller: Misschien even je inbel-verbinding vervangen door glasvezel?
bassx zegt
@cossiekiller: maak je gebruik van een proxy? Had problemen dat de afbeeldingen altijd onder elkaar kwamen te staan boven het artikel. Wanneer ik AB bezoek zonder proxy gaat het wel goed
dwersbongel zegt
@cossiekiller: Naast de andere opties kun je ook even de ipconfig door: https://ss64.com/nt/ipconfig.html
Sowieso de flushdns even proberen. En je router rebooten etc.
OT: ziet er goed uit zo!
87sandyd zegt
@Edge uw bevindingen graag ;)
piquet1986 zegt
Ik vind het net de spyker van een jaar of 10 geleden
dare2think zegt
Er zit een verticaal vleugeltje links en rechts voor de luchtinlaten. Wat zou daarvan de functie zijn? Die ruimte is vrijgegeven door de FIA dacht ik, maar dit is de eerste keer dat ik het zie.
thisguy zegt
@dare2think: Vermoedelijk om de lucht die rond de neus en voorwielophanging is gestroomd te sturen op/over/onder/langs/in de sidepod luchtinlaten (Geen idee welke kant op, ken de stromingspatronen rond een F1 wagen niet zo. En hangt er maar net van af hoe ze de boel ontworpen hebben)
Robert zegt
De rode Ferrari, oranje McLaren, gele Renault, blauwe Sauber, witte Williams, groen/grijze Mercedes, wit/rode Haas en bonte Red Bull/Torro Rosso. Dit komt het overzicht op de grid absoluut ten goede.
hoonigan247 zegt
Eindelijk weer terug naar de orginele Mclaren kleur !
Richmond zegt
“The #MCL32 has been painted in Tarocco Orange, with a pearl sparkle, and a contrasting satin black and gloss white finish.”
Ergens las ik dat deze oranje kleur ook op de straatauto’s te verkrijgen is.
Edge zegt
Even snel op m’n werk tussendoor. Dit zijn voor mij de meest opvallende zaken aan de MCL32.
1. Hij is oranje! Niet echt een technische observatie natuurlijk, maar ik wilde toch even kwijt hoe tof ik het vind dat McLaren weer oranje gebruikt. Erg mooi, en ook tof dat ze de haaienvin volledig in de livery verwerkt hebben. Dat maakt hem toch verdraagzamer dan dat stuk plaatwerk op de Force India of Sauber
2. Er zitten wel veel vleugeltjes/geleiders onderaan de neus bij het punt waar de voorvleugel vastzit. Zoals @MauritsH al opmerkt is dit waarschijnlijk een trucje om de lucht zoveel mogelijk via de onderkant van de auto te sturen.
3. Aan de zijkanten van de neus zitten vleugeltjes die zo mooi overlopen in de barge boards dat het haast lijkt alsof er een kleine extra sidepod voor de normale sidepods zit. Verder lijken de barge boards vrij simpel vormgegeven, maar het lijkt alsof er aan de binnen- en onderzijde nog wel wat flapjes en vleugeltjes zitten.
4. Wat ook meteen opvalt zijn de kieuwen in de voorvleugel. Zoals Maurits al aangeeft is het bedoeld om de lucht zoveel mogelijk onderlangs te sturen.
5. De achtervleugel heeft een aantal hangende flapjes, ten hoogte van de knik in de linker en rechter endplate.
Ik zal straks thuis nog even op mijn gemak naar de foto’s kijken en mocht ik nog wat vinden zal ik dat nog even in een update plaatsen.Wellicht dat er dan ook degelijke foto’s van de achterkant te vinden zijn en ik daar nog wat leuks kan spotten.
chrisvis zegt
@Edge: wederom een correcte analyse. Vind dit persoonlijk de meest innovatieve voorvleugel tot hiertoe. Het valt mij wel op dat er bitter weinig(scherpe) foto’s verschijnen van de achterkanten van alle wagens.
Voorvleugels zijn snel te veranderen maar denk toch dat het meeste winst valt te halen uit het ground effect gecreeerd door de difusser achteraan de wagen
mashell zegt
Er is duidelijk behoefte aan een hoofdsponsor.
stephano zegt
Had begrepen dat oranje een initiatief was van de Nederlandse sponsor Akzo Nobel, maar ik zie die naam verder niet terugkomen op de auto.
Dagg zegt
@stephano: Ik denk dat de echte livery nog komt. Dat denk ik omdat Akzo net als Kenwood een leverancier is en geen sponsor. Echter Castrol staat er wel op terwijl ze bij mijn weten alleen leverancier zijn en Santander staat er dan weer niet op die wel weer sponsor zijn..
mrrallycross zegt
Waar komt de 32 in de naam vandaan?
Dagg zegt
@mrrallycross: De kans is dat het nummer voort vloeit uit de leeftijd die Brice had toen die kwam te overlijden, 32y, gezien dit voor McLaren een ‘nieuwe’ start is. Dit in combinatie met een nieuwe livery is voor mij dat wel aannemelijk maar ik weet het niet zeker.
Dagg zegt
@mrrallycross: Maar voor de rest is het gewoon de voortzetting van de nummerreeks van vorig jaar ;)
Hupke zegt
Zwart oranje is lelijk.
Ze hadden volledig de “reynolds alluminium” kaart moeten trekken en voor een dikke CanAm oranje, wit, zilver livery gaan. Zilveren wings, zilveren botom, en witte belettering op een flets oranje ding.
treinrukker zegt
Oranje met wit alleen was beter geweest, ziet er een beetje goedkoop uit dit.
martijn11 zegt
Ik hoop dat de livery van RedBull er iets beter uit ziet