De Italiaanse sportsedan is weer lekker fris.
De Quattroporte kreeg in 2012 een radicaal nieuw design. Maserati is tevreden over dit uiterlijk en komt nu met een facelift voor het model. De Italiaan heeft een nieuwe bumperpartij gekregen met vooral scherpere elementen. Het geeft de sedan een frisse en aangename look. Er werd gekozen voor matzwarte details bij onder andere de voorbumper en de diffuser.
Nieuw is een elektrisch verstelbare grilleafsluiter. Deze regelt zelf de vloeistoftemperaturen zodat de motor optimaal wordt gekoeld. In combinatie met de nieuwe vormgegeven bumpers en een vlakke bodem spreekt Maserati over een vermindering van de luchtweerstand met 10 procent. Vanbinnen zien we een nieuw 8,4 inch touchscreen en werd het ontwerp van het interieur vernieuwd. Men kan nu ook met Android Auto en Apple Carplay aan de slag in de Quattroporte. Verder krijgt de Italiaanse sportsedan standaard een luchtkwaliteitsensor. Dit systeem moet voorkomen dat er ongewenste geuren en gassen in de auto komen. Hoe deze techniek omgaat met interne gassen afkomstig van de bestuurder of bijrijder(s) is niet bekend.
De nieuwe Quattroporte wordt leverbaar als GranLusso of als GranSport, waar Lusso staat voor comfort en die tweede kun je zelf wel raden. De GranSport krijgt een meer aggresiever uiterlijk waardoor je deze kunt onderscheiden van de GranLusso. Er vonden geen wijzigingen plaats binnen het motorengamma.
UPDATE: De prijzen zijn inmiddels bekend. Deze check je hieronder.
Model | Prijs |
---|---|
Quattroporte Diesel | 116.715 euro |
Quattroporte S | 145.146 euro |
Quattroporte S Q4 | 150.850 euro |
Quattroporte Diesel GranLusso | 127.900 euro |
Quattroporte S GranLusso | 156.331 euro |
Quattroporte S Q4 GranLusso | 162.035 euro |
Quattroporte GTS GranLusso | 208.588 euro |
Quattroporte Diesel GranSport | 127.900 euro |
Quattroporte S GranSport | 156.331 euro |
Quattroporte S Q4 GranSport | 162.035 euro |
Quattroporte GTS GranSport | 208.588 euro |
bartteeuwen zegt
Jammer dat hij steeds minder stijlvol wordt. Ik begrijp dat het oude model (voor 2012) niet eeuwig mee kan gaan. Maar echt mooi vind ik deze nog steeds niet. Teveel gekke lijnen en vouwen.
nvn1993 zegt
@bartteeuwen: inderdaad he. Deze auto had ook gedesigned kunnen zijn door hyundai. Zo speciaal als het vorige model zal het helaas nooit ogen.
martinus zegt
@bartteeuwen:
Het geluid maakt veel goed.
Maar ik deel je opvatting over het gedateerd zijn.
Gelukkig komt uit deze zelfde stal, ook de prachtige, ongevenaarde, beeldschone, goed sturende, heerlijk rijdende, elegante … [b]Giulia[/b] …
[img]http://gtspirit.com/wp-content/uploads/2015/06/Alfa-Giulia-10-e1435217566419.jpg[/img]
crackdavid zegt
@martinus: Maar ook het geluid kan niet tippen aan de oude QP…
Rob zegt
@martinus:
Oei, dat is wel een heel erg slecht gekozen hoek voor een foto…..
mvdd zegt
@bartteeuwen: Ik vind dit ontwerp ook niet helemaal geslaagd maar de Ghibli vind ik dan wel weer heel mooi
alteasportrider zegt
@bartteeuwen: Ben het met je eens. Het design wordt steeds ordinairder. Het model van vóór 2012 vond ik de mooiste in z’n klasse.
Jammer, de QP glijdt nu af naar het niveau van mensen met veel geld en weinig verfijning.
martijn11 zegt
Alleen wel zonder die rode bekleding
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@martijn11: Dat Ermenegildo Zegna interieur is pure schoonheid
rolov zegt
@martijn11: rode bekleding is pure porno. Zeker in een Italiaan. In een sls vond ik het ook erg mooi trouwens.
henk123456 zegt
Ik heb het idee dat de versie van voor de restyle populairder is. Ik zie deze nieuwe nauwelijks rijden
ardonjr zegt
@henk123456: Ik vraag me af in hoeverre de Ghibli niet ook een beetje de ruiten van de quattroporte ingooit. Kan me voorstellen (prijstechnisch) dat men sneller geneigd is een Ghibli aan te schaffen.
viezefreddyw zegt
@ardonjr: Omdat een Ghibli echt veel kleiner is dan een Quattroporte en dan met name in het interieur. Het interieur is krapper dan die van de QP. Plus het feit dat de sterkste variant van de Quattroporte de GTS is met ruim 530PK, de sterkste variant van de Ghibli is de SQ4 met 410PK.
De Ghibli moet zogenaamd concurreren met de 5-serie, E-klasse en A6. De Quattroporte met de 7-serie, S-klasse en A8.
87sandyd zegt
@henk123456: Komt omdat je in Nederland woont. Wereldwijd meer dan 24000x verkocht dit model. Doet het behoorlijk goed dus.
kennone zegt
Hij lijkt hoog op zijn wielen te staan.. Verder fraaie bak maar niet zo mooi als het model terug
gijsso zegt
@kennone: Komt vooral door die enorme jetsers op de persfoto’s. Velgmaatje kleiner doet wonderen.
Maar dit is toch gewoon pure porno op wielen? Zeker dat interieur is prachtig ontworpen. De QP is met afstand de mooiste in zijn klasse, maar zeker niet de meest verstandige. En als je zoveel geld tegen een auto aan kan gooien, doe je dat ook wel een beetje met verstand.
viezefreddyw zegt
@gijsso: Een Quattroporte of Ghibli zijn inderdaad niet de verstandigste auto’s die je kunt kopen voor dat geld. Maar het hart moet het zo af en toe eens winnen van het verstand, dat maakt het leven zo veel mooier.
alfablog zegt
@viezefreddyw: alle auto’s uit die prijsklasse schrijven enorm af. En als je denkt dat een BMW lage onderhoudskosten heeft, dan heb je er nooit een gehad.
viezefreddyw zegt
@alfablog: Meerdere BMW’s hebben in huize vieze Freddy de Revu gepasseerd en momenteel staat er eentje op de oprit. Vanaf maart dit jaar is een ’13 7-serie ingeruild voor een Ghibli. Ik ben er dus van op de hoogte.
alfablog zegt
@viezefreddyw: das een mooie keuze!
mrrallycross zegt
Wel weer wat meer terug naar de generatie zonder turbomotoren wat vormen betreft. Dat is goed
marokkaanseheld zegt
Mijn vader had de vorige versie in Marokko.
Prachtige en degelijke auto.
Edge zegt
Ik vind deze gefacelifte versie wel een stuk mooier dan de versie van voor de facelift. De openingen in de bumper sluiten beter aan op het design van de rest van de auto, en de vernieuwde achterbumper laat de auto toch wat sportiever lijken dan voorheen.
Author zegt
Goed dat het uiterlijke verschil met de Ghibli wat groter is geworden! Verder blijft de generatie hiervoor absoluut de mooiere.
mercedesclk350 zegt
@mauritsh: Ghibli moet ook nog geüpdated worden hè
misterdrogba zegt
Kan mij nog altijd niet bekoren. Ik heb het gevoel dat ik naar een Koreaanse merk zit te staren.
banaan7 zegt
Vond de vorige een speurhond, deze ziet er wel goed uit.
viezefreddyw zegt
Het interieur is aanzienlijk verbeterd en dan met name het navigatie/multimediascherm. Dat was in de pre-facelift echt heel erg lelijk evenals in de Ghibli. Maar voor de rest weet ik het zo net nog niet hoor. De Ghibli vind ik sowieso al mooier, deze facelift maakt het er niet beter om. Vooral de grill vind ik niet mooi.
Nee, dan vind ik de pre-facelift mooier.
http://carreleasedates2017.com/wp-content/uploads/2015/08/2016-Maserati-Quattroporte-view-.jpg
alteasportrider zegt
@viezefreddyw: Dank je, Freddy. Je hebt een glimlach op m’n gezicht getoverd.
viezefreddyw zegt
@alteasportrider: Graag gedaan Bert. Blij dat het me na drie maanden gelukt is ghehe!
michaelcorleone zegt
In ieder geval wel een goede timing, bekend is dat de nieuwe A8 en de Panamera hun opwachting zullen maken om de oude modellen af te lossen.
knipperlichtje zegt
Erg jammer dat er niet wat meer met de voorkant is gedaan, die vind ik nog steeds ronduit lelijk. Een andere koplampunit had het verschil kunnen maken. Van achteren gezien blijft hij prachtig.
leaper035t zegt
Vroeger was het alsof een hogere macht me tegen hield als ik een Quattroporte tegenkwam, mijn benen weigerden dienst en mijn ogen en oren gaven zich de kost. Nu is het alsof die hogere macht me een stevige duw in de rug geeft om me zo snel mogelijk (en liefst aan de overkant van de straat) van de Quattroporte weg te leiden.
Gulli zegt
Als je zelf zit te meuren gewoon de recirculatie aanzetten, dan komt het vanzelf wel een keer langs de filters ?
9000cse zegt
@Gulli:
Zo’n reactie is alleen maar mogelijk van iemand met zeer ruime ervaring………………;-)
Gulli zegt
@9000cse: door schade en schande wordt men wijs :)
niekie1999 zegt
Mooi (zoals alle moderne maserati’s), maar laten ze de gran turismo niet een beetje doodrotten?
granlusso zegt
Zou nog altijd voor de Ghibli gaan, deze is te lang voor z’n sportieve aspiraties naar mijn idee. Daarnaast vind ik de Ghibli net wat fraaier.
blag zegt
Lelijker en lomper dan de generatie rond 2005. Het oog wilt ook wat, vooral als je het risico loopt veel kleine mankementjes (italiaanse electronica, trim dat soms loskomt, etc) tegen te komen (hetgeen ook het geval is bij de Gran Turismo) waardoor het geduld en vergevingsgezindheid zwaar op de proef gesteld worden.
cadrez zegt
Ik vind het jammer maar een maserati is plots niet zo speciaal mee. Vooral met het implanteren van een diesel ging mijn hart bloeden… sorry maserati. Maar als ik dan toch een snelle vierdeurs wil neem ik wel een … ja wat eigenlijk?
Panamera niet want die is lelijk. A8 is wat saai …
Gelukkig hoef ik er mij geen zorgen over te maken. Ben toch nog veels te jong voor zulk luxetransport .
spruitstuk zegt
Ik denk dat deze verkocht word omdat er een drietand-badge in de grill zit. Het had ook gewoon een Jap kunnen zijn. Ja het geluid maakt natuurlijk enorm veel goed!
barbro zegt
Weet iemand wanneer de opvolger komt van de Granturismo?
pinut187 zegt
Nooit echt mooi gevonden maar toch heeft ie iets. Zo en zo een machtig geluid.
berlinetta zegt
Die donkerblauwe is opzich wel fraai, maar het design is het voor mij gewoon net niet. Het ligt niet zo lekker op het netvlies als die vorige.
Dutchdriftking zegt
Weer lekker fris toch? Niet zo mooi als de ‘oude’ maar zeker niet verkeerd.
eefie zegt
Fraaie auto, mooi geluid ook
hansiehansie zegt
Zag er laatst nog eentje staan van het vorige model, poeh wat mooi.
Deze is ok maar schuift idd te veel op richting wat andere merken doen.
deboes zegt
Gelukkig noemen de Italianen dit een facelift, bij vag was dit natuurlijk een geheel nieuw model geweest. Maar wat een heerlijke manier om je te verplaatsen in deze maser, zo is reistijd echt wel quality time.
toyotafortuner zegt
Het is wel ‘mooi’, maar toch: de huidige QP is lang niet zo’n schoonheid als de vorige.