En ja, er komt nog steeds een straatlegale versie.
Overwinningen zijn altijd perfect PR-materiaal en Toyota zit wat dat betreft wel goed. Ze zetten de laatste jaren namelijk drie Le Mans-overwinningen op een rij neer. Er was weliswaar geen sprake van moordende concurrentie in de LMP1-klasse, maar een Le Mans-overwinning is toch een Le Mans-overwinning.
Het is nu tijd voor een nieuw hoofdstuk: de Hypercar-klasse. Het lijkt er vooralsnog op dat Toyota het ook hier niet direct zwaar gaat krijgen. Peugeot doet namelijk pas volgend seizoen mee en Aston Martin heeft hun deelname voor onbepaalde termijn uitgesteld.
De hypercar van Toyota hebben we al diverse keren in camouflagetrim voorbij zien komen, maar nu is het doek er officieel van af. De nieuwe racewagen van Toyota krijgt de naam GR010 Hybrid mee.
De GR010 beschikt over een twinturbo 3,5 liter V6 die 680 pk naar de achterwielen stuurt. Op de vooras bevindt zich een KERS-systeem dat goed is voor 272 pk. Die getallen kun je echter niet bij elkaar optellen. 680 pk is namelijk de vermogenslimiet in deze klasse. Het vermogen van de V6 zal dus teruggeschroefd worden al naar gelang de elektrokracht wordt ingezet.
Vanwege de regelgeving in de nieuwe klasse is de Toyota GR010 minder snel dan de TS050 Hybrid, die drie keer naar de overwinning reed op Le Mans. De GR010 heeft namelijk 320 pk minder en weegt met een gewicht van 1.040 kg ook nog eens 162 kg meer. Toyota verwacht daarom dat de rondetijden op Le Mans zo’n 10 seconden langzamer zullen zijn.
De 2021-editie van de 24 Uur van Le Mans staat voor het weekend van 12 juni op de planning. Toyota GR010 nummer 7 zal bestuurd worden door Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López, terwijl Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley achter het stuur van nummer 8 zullen kruipen. Onze landgenoot Nyck de Vries fungeert als testrijder.
Het meest interessante moet nog komen: de straatversie. Hoewel de homologatieregels ruimte laten om géén straatauto te bouwen (Peugeot maakt daar gebruik van), gaat Toyota dat gelukkig wel doen. Helaas deelt Toyota daarover nu geen nieuwe info. Aangezien voor straatauto’s geen vermogenslimiet geldt, zal deze versie rond de 1.000 pk hebben. De Toyota GR Super Sport maakt tijdens de laatste editie van Le Mans al een verrassingsoptreden.
ericd zegt
Ziet er klein uit in vergelijking met de supercars die we zagen van Ford (de GT), Mercedes. McLaren, Aston en bijv. de nieuwe Murray en Brabham. Meer een barchetta achtige.
Dutchdriftking zegt
Toyota is zo lekker bezig! Dit hadden we tien a vijftien jaar geleden nooit geloofd.
Edge zegt
Wat een gigantische tegenvaller. Met de komst van de Le Mans Hypercar (LMH) klasse was een moderne versie beloofd van het Le Mans van de jaren 90, toen de grootste verschillen tussen bijvoorbeeld de CLK GTR en diens straatversie het ontbreken van een rolkooi en slicks was. Het leek ook die kant op te gaan met de Toyota GR Supersport concept, zowel dat witte exemplaar van de Tokyo Motor Show van een paar jaar terug als het gecamoufleerde model dat vorig jaar op Le Mans wat showrondjes reed wezen daarop.
Dus dat Toyota dan met dit komt aanzetten vind ik een enorme tegenvaller. Het zal ongetwijfeld voldoen aan de LMH reglementen, maar dit is in feite gewoon een aangepaste LMP1 auto. Afgezien van het logo op de neus en het feit dat ‘ie op vier wielen staat lijkt de GR010 in niks op de GR Super Sport hypercar die straks in de kelders van zeer rijke Toyotafans verdwijnt.
SpeedGeek zegt
Mee eens. Ik zag de foto’s eerder vandaag en dacht dat ik naar de LMP van vorig jaar aan het kijken was. Iets spitser neusje, andere achterkant en nóg grotere koplampen en dat is het wel.
Ben vooral benieuwd naar de verhoudingen qua afmetingen tussen dit hypercar hok en de straat variant.
87sandyd zegt
@Edge: Helemaal mee eens. Zo jammer dit. De hypercar klasse is gewoon een lmp-light
berlinetta zegt
Ik snap niet echt waarom het interessant zou zijn om tegen jezelf te racen. Voelt toch niet als een overwinning.
tge2 zegt
@berlinetta: Ze doen gelukkig nog iets in de racerij. Veel anderen zijn er mee gestopt wegens de achterlijke klimaatbullshit waar we mee doodgegooid worden en tóch niks aan kunnen doen.
iz_person zegt
Intergalactica.
cossiekiller zegt
Mooie koplampen wel op die eerste foto’s. Doet me denken aan de plaatselijke marginaal die er zo een stuk of 4 op zijn Duster zet om zeker te zijn dat ze hem gezien hebben.
Ferry_76 zegt
Zo te zien heeft de straatversie bar weinig met de race versie te maken…
antoonniels zegt
Gedoodverfde kandidaat voor de winst natuurlijk. Ik zet hem alvast op mijn lijstje van Spark. Is er, anders dan de wijzigingen aan de coureurs/teams, ook al iets bekend over LMP2? Als de Toyota namelijk 10 seconden langzamer is ( 3:15.267 vs 3:24.528 voor de lmp2 in hyperpole ) staat er straks een lmp2 op pole…..
Ferry_76 zegt
LMP2 Blijft gewoon bestaan, maar LMDh komt er ook nog bij, LMP2 chassis met dezelfde aandrijflijn als de supercars ongeveer. Plusminus 600 pk motor met standaard 80 pk hybride systeem.
Edge zegt
@antoonniels: De ACO en het WEC hebben aangekondigd dat ze de LMP2-categorie kunstmatig langzamer maken zodat LMH (straks samen met LMDh vanaf 2022) wel een tandje sneller is dan de rest.