De nieuwe Kia Sorento in vol ornaat.
Kia heeft de gloednieuwe Sorento onthuld. Je zou het niet zeggen, maar de Kia Sorento is een zeer belangrijke auto voor Kia Nederland geweest en voor het merk Kia in het algemeen. Het is namelijk een van de grotere Zuid-Koreaanse successen in Nederland. Toevallig nét in de tijd dat een Nederlander (Guus Hiddink) enorm populair was in Zuid-Korea. Toeval?
Succes
De eerste generatie Kia Sorento bleek namelijk niet aan te slepen. Nog niet zoveel merken hadden een SUV in het gamma. De meeste merken die wél een SUV hadden, waren vaak premium en prijzig. De Kia Sorento deed in de verte denken aan de Mercedes-Benz ML (zowel qua styling als formaat), maar was aanzienlijk goedkoper. De Kia Sorento was ook nog eens een heel behoorlijke auto. Kortom: een van de eerste successen van Kia was de Sorento.
In de loop der tijd nam de interesse voor de Sorento ernstig af. Niet omdat de auto telkens minder goed werd (integendeel), maar vanwege de hoge BPM. De laatste tijd werden er de van de derde generatie Kia Sorento zo’n 20-40 per jaar van verkocht. Toch wat anders dan de 2.500 exemplaren de Kia importeur jaarlijks van een geel kenteken kon voorzien aan het begin van dit millennium. De nieuwe Kia Sorento moet dus niet alleen er stoer uitzien, maar ook een stukje duurzamer zijn.
Stoer
Eerst over het uiterlijk. De Kia Sorento ziet er zeker stoer uit. De ‘Tigernose’ grille is werkelijk enorm en we zien platte koplampen én een hele boel LED’s. Kijk, dan val je lekker op. De zijkant lijkt wat generiek te ‘beginnen’, maar onder de spiegels zien we zowaar een frivole uitspatting. Ook de C-stijl is leuk gedaan. Eveneens fraai is het ‘cab-rearward- design, waarbij de cabine juist wat naar achteren is geplaatst voor een atletisch zijaanzicht, zoals de mooiste achterwielaangedreven auto’s dat ook hebben.
Aan de achterzijde doet de nieuwe Kia Sorento ons denken aan de Kia Tellurride en dat is zeker geen verkeerde connotatie. Het zal ook zeker een bewuste keuze van Kia zijn geweest. De Tellurride doet het niet onaardig de Verenigde Staten en met de Sorento hebben ze een mooi compact alternatief voor wie de Telleride net even een maatje te groot is.
Het interieur is zeer geslaagd te noemen. Wat dat betreft zijn er enorme stappen gezet in vergelijking met 15 jaar geleden. Natuurlijk kunnen we nog niets zinnigs zeggen over triviale dingen als afwerking en materiaalgebruik.
Maar kijk er eens naar! We zien wel wat Volvo kenmerken en Mercedes elementen, maar dat is net zoiets als klagen dat je vrienden wel wat wegheeft van Charlize Theron en Jessica Alba. In hun soort zijn dat juist de toppers.
Aandrijflijnen
De vorige Sorento was geen hardloper in Nederland, dankzij relatief eenvoudige techniek. Deze generatie moet het beter doen, willen ze een kans maken. Waarschijnlijk gaat het nu lukken, want in heel Europa moet Kia de uitstoot naar beneden zien te krijgen. Er zijn drie aandrijflijnen bekend.
Het begint met een 2.2 CRDI dieselmotor. Deze viercilinder levert 202 pk. Interessanter voor Nederland is de plug-in hybride. Deze levert 265 pk, waarbij 91 pk van de elektrische motor afkomstig is. De elektromotor wordt gevoed door een 16,6 kWu accupakket. Een tussen oplossing is de ‘gewone’ Sorento Hybrid. Deze koppelt een 1.6 benzinemotor met een 60 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 230 pk.
Genève
Natuurlijk maakt de Kia Sorento zijn Europese debuut op de Salon van Genève 2020. Dan worden er waarschijnlijk ook meer details bekend gemaakt.
plastichero zegt
Die achterkant heeft ook iets weg van een xc90, ik vind het wel mooi ogen.
rutgerg zegt
@plastichero: ik vind het ook wel een Range Rover tintje hebben
sntial zegt
@rutgerg: aka alle suvs lijken op elkaar ?
vroaaaaaaaaaar zegt
@sntial: aka? maw!
baklava zegt
Prachtig! Had wel graag een normale benzine variant gezien.
willeme zegt
@baklava: er zal een V6 benzine geleverd worden, maar of die naar Europa komt, is zeer onwaarschijnlijk.
sntial zegt
@willeme: thanks wikiwilleme
baklava zegt
@willeme: jammer!
ty5500 zegt
Ziet er niet verkeerd uit
Dutchdriftking zegt
Tja, voor het soort is het best een knappe auto. Maar op dit soort onzinnig grote auto’s vind ik hoge BPM best terecht. Beter hierop dan op een hatchback of station met een fatsoenlijke motor…..
Alfarobert zegt
Ziet er heel netjes uit. Beter dan een X5 ofzo
laarhovenn zegt
Dikker dan de nieuwe generatie BMW
arias zegt
Range Rover, Volvo XC90 en Rolls-Royce Cullinan mash-up
gregorius zegt
Prima ding!
Voorkant is cool. Proporties zien er prima uit.
Binnenkant is eindelijk mooi ontworpen en prima 2020. Ik durf zo maar te gokken dat alle nodige luxe opties aanwezig zijn.
Enige nadelen zijn de nog altijd saaie motoren en ik kan, sinds de spy-foto’s, nog altijd niet wennen aan de achterlichten.
Ook vraag ik me af hoe goed de systemen die op scherm komen werken.
En, zelfs met alle lokale belastingen in de meeste landen; zal hij niet speciaal goedkoop worden,
mashell zegt
Vooral lomp en hoekig. Een beetje te Amerikaans voor mijn smaak.
3246cm252kw zegt
Van achter een Ford van voren een VW T-Cross…
str8six zegt
Mooie bak! Zal in NL heden ten dagen wel €100k+ kosten.
normalantrieb zegt
Een iets kleinere Telluride dus…
jometdebanjo zegt
Dan zowiezo de diesel. Want een 1.6 benzine motortje. Dan neemt niemand je toch serieus…..
mwti zegt
@jometdebanjo: mensen die dit kopen geven niks om de motor. Dat ziet de buurman niet.
hingenine zegt
Puik ding wel. ?