Kia was er relatief vroeg bij met een betaalbare SUV en dus wisten de kopers de Kia dealer geruime tijd goed te vinden. Nu is de Sorento al een behoorlijk lange tijd op de markt, de hoogste tijd dus voor Kia om vast een teaser te laten zien van de geheel nieuwe Sorento.
De woorden “geheel nieuw” zijn hier absoluut op zijn plaats. De huidige Sorento heeft nog een ladderchassis waarop de carrosserie geschroefd is, maar de nieuweling krijgt een zelfdragende carrosserie. Dat betekent een lager gewicht, beter comfort, betere rijeigenschappen, maar wel een mindere terreinvaardigheid. Maar ach, wie rijdt er nu nog in het terrein met een SUV?
Ook de diverse motoren worden geupgrade, zowel de benzine als diesel varianten zouden meer pk’s moeten krijgen en tegelijkertijd zuiniger moeten worden. Mogelijk komt er ook een 200 pk sterke 2.2 liter diesel. Op de autoshow van Geneve zullen we wellicht meer zien van de nieuwe Sorento. (via kia-world.net)
Laue zegt
Die koreanen gaan als een speer. ziet er goed uit. maar het blijft natuurlijk een SUV (grote auto, met weinig capiciteiten)
Jochempie zegt
Hopelijk komt ie in dezelfde prijscategorie als de Santa Fé
Bipje zegt
ziet er zo te zien netjes uit! :shock:
Ralph zegt
De Kia XC90, of ben ik de enige die vindt dat ie daarop lijkt?
Maarten SLR zegt
@ JOCHEMPIE: Hopelijk komt ie in dezelfde prijscategorie als de Santa Fé
Of zelfs goedkoper
Tedje zegt
Zuiniger ja, dat mag ook wel. Die krengen zuipen als een tempelier.
Bobel zegt
@ Ralph: Lijken alle SUV’s niet op mekaar?
Zover ik wat kan zien ziet het er leuk uit.
Guido zegt
Wie zegt Jeep? :D
Citrofiel zegt
@ Guido; Ze verplaatsen hun focus. De huidige lijkt op de Merc ML, deze ietwat op een Jeep Cherokee.
Ach wat, ze hebben allemaal wel wat van elkaar. Wel vind ik dat deze wat kleine velgjes heeft voor een persfoto-auto.
DavidZ zegt
Een zelfdragende carrosserie betekent niet automatisch een lager gewicht, en ook niet per definitie een mindere terreinvaardigheid. Zie Range Rover en Mercedes GL wat gewicht betreft, of de eerste en tweede generatie ML.
De huidige RR kan minstens zoveel off road als de vorige generatie die nog wel over 2 starre assen en een ladderchassis beschikte.
Zou me ook niet verbazen als die nieuwe Sorento bij weging door AutoBild (Allrad) een hoger gewicht laat zien dan de huidige versie. (Aangezien hij waarschijnlijk ook wat groter zal worden is het lastig vergelijken, maar toch).
De Touareg en Cayenne zijn ook zelfdragend, niet extreem groot qua afmetingen, maar toch aan de forse kant gewichtsgewijs. Maar kunnen wel wat in het terrein, zie de TransSiberie rally, of hoe de standaard Touaregs het deden in Utah (Moab) e.d.
Race_Kees zegt
Kan iemand het licht aan doen daar in Korea?
Ton zegt
Geweldige timing om een nieuwe SUV te introduceren Kia! (….) Daarnaast ben ik inmiddels doodmoe van al die teasers. Kunnen die niet gewoon geweigerd worden door AB redactie?
Guido zegt
@ Citrofiel.
klopt wat je zegt, al met al maakt het een beetje een auto zonder eigen karakter. Mja de massa geeft er niets om :P
VonStroke zegt
SUV’s hebben het meer of gehad en hadden het nooit mogen hebben. Zeker niet wanneer het slappe, saaie hokken à la Santa Fe en Sorento zijn.
Afvoeren die handel!
Sjaakk zegt
onder een sorento zit standaart 16” met ballonbanden. dat zullen deze ook weer zijn.
WieAndersDasAuto zegt
Ik word niet bepaald warm van een Kia… Ik hoop dat het een beetje goed uitziende auto wordt.
Autofans.be zegt
Het interieurshot werd gespied en hier gezien:
http://www.autofans.be/content/dit-de-kia-sorento-xm
pallut zegt
De nieuwe sorento wordt ook primair voorwiel aangedreven.
kowalsk zegt
Hopelijk wordt -ie net zo mooi als de huidige.