Hij lekte al, maar we moeten je nu officieel bijpraten over deze kortpittige Koreaan.
In de aanloop naar Genève regent het heet nieuws. Deze Kia is dan misschien niet zo heet als een Huayra Roadster, maar hij is sowieso pikant. Qua buitenmaten blijft de Picanto even groot als z’n voorganger, maar de wielbasis nam met 15 mm toe voor meer beenruimte. Verder komt de nieuweling alleen als vijfdeurs op de markt waarbij dan wel weer kan worden gekozen uit een versie voor vier of voor vijf inzittenden.
De bagageruimte meet 255 liter of 1.010 liter met de achterbank omlaag. In het dashboard zit een 7 inch scherm en de klant heeft de keuze uit een zwart interieur of “een kleurrijk interieurpakket”. Verder zijn de 1.0 en 1.25 MPI blokjes bekend uit het vorige model, ze leveren respectievelijk 67 en 84 pk. Ook komt er een geblazen 1.0 T-GDI motor met maar liefst 100 pk. De 1.0-motoren komen met vijfbak, de 1.25 is leverbaar met een automaat.
Verder is dit de eerste A-segmenter waarop torque vectoring is toegepast. Voor je je met Sparco-overall en laptimer bij de Kia-dealer meldt: het systeem, dat middels remingrepen de werking van een sperdifferentieel nabootst, zorgt vooral voor extra stabiliteit en controle. De officiële onthulling vindt over een maandje plaats op de beurs in Genève.
meneer zegt
ziet er verdomd goed uit van binnen! slim ook, die knoppen naast het scherm. jammer dat het uiterlijk weinig vernieuwend is
fiestacruizer zegt
@meneer: keihard onderstel, lichte gevoelloze besturing. Ik blijf het niets vinden.
Wel mooi dat door de nieuwe motor hij waarschijnlijk minder zuipt. Verbruik van de oude 1.0 was hoger dan veel auto’s in het C of D semgent.
jpoers zegt
@fiestacruizer: aahh, een kenner. Wanneer heb je de testrit gemaakt in deze nieuweling?
jpoers zegt
@fiestacruizer: aaah een kenner zie ik, wanneer heeft de proefrit plaatsgevonden met deze nieuweling?? En in basis nog gewoon het oude zuipende blokje hoor. Het 100pk model is alleen nieuw.
granlusso zegt
Ziet er vlot uit! Hopen dat ie niet te hoog is, want dat vond ik optisch het enige mindere aan de huidige auto’s.
oemplus zegt
Die ziet er erg leuk uit!
st220 zegt
Denk dat de meeste vrouwen nog altijd voor de ‘wulpse’ vormen gaan van een 108 (of lijkend modelletje).
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@st220: ‘Nog altijd’?? De Picanto word 10x meer verkocht?
toyotafortuner zegt
Een beetje een Rio Light. Nuja de Rio is gewoon een leuke B-segmenter. Deze Picanto ook dus.
Oh en 100pk in je A-segmenter is toch wel leuk, hé @thomcarspotter?
vonklausenburg zegt
Hoppa! Kia is lekker bezig hoor!
wreedt zegt
In het wit ziet er zeker stoer en geslaagd uit!
martijn11 zegt
Op foto 3 lijkt de voorkant wel een beetje op een smart
misterdrogba zegt
Leuk interieurtje voor een dergelijke wagen. Ja, KIA doet het maar weer eens.
mashell zegt
Bruin leer. Als dat geen premium ambities zijn dan weet ik het niet meer.
kwakmare zegt
@mashell: ….en check die beenruimte achterin! Chauffeur waardig…..
romeoalfa zegt
De leukste A-segmenter ziet er weer frisjes uit. Toppie!
viezefreddyw zegt
Kia is weer erg goed bezig. Prachtig! Dit ziet er heel erg goed uit en het interieur is zeer strak. Guitig karretje. Samen met de Stinger is Kia een mooie weg ingeslagen.
ghost zegt
Afschaffen deze auto. Picanto-rijders zijn van die mensen die eigenlijk nooit op de weg hadden geweest als die auto niet zo spotgoedkoop was geweest. Rijden vaak als de gemiddelde zondagsrijders of erger. Zeg maar; Kia bedankt!
lekkerlinksrijden zegt
@ghost: dan ben jij mijn vrouw nog niet tegengekomen. Die rijdt overal te hard in haar Picanto. Ze krijgt veel fanmail uit het noorden van het land :-(
Edge zegt
@ghost: Denk je nou werkelijk dat die zondagsrijders anders zouden rijden als er geen Picanto’s of dergelijke A-segmenters waren? Dan zouden ze hetzelfde rijgedrag vertonen met (jonge) tweedehandsjes. Om een aloud gezegde te verdraaien: Hate the driver, not the car!
ghost zegt
@Edge: haha ik snap je punt maar toch gek genoeg(en dat is natuurlijk persoonlijke beleving), heb ik altijd ruzie op de weg met picanto-bestuurders. En BMW-leaserijders nu ik erover nadenk. Dus je hebt zeker punt maar dat komt omdat elke BMW-leaser denkt dat ie sneller is dan mijn Polo WRC maar ja, dan moet je wel van goede huize komen.
berlinetta zegt
@ghost: Het komt er volgens mij op neer dat jij gewoon vaak te hard rijdt en dat anderen jou in de weg rijden ;)
ghost zegt
@berlinetta: haha spot on! Ik noem het doorgaans ‘doorrijden’ maar goed we weten allebei dat ik natuurlijk degene ben die het boekje te buiten gaat.
mashell zegt
@ghost: erkenning is de eerste stap naar een succesvolle behandeling. De volgende stap is dat je ons, lease BMW rijders, gewoon voor laat gaan…
ghost zegt
@mashell: laat ik jullie ook maar dan moet je wel doorrijden :P
inbedrijf zegt
@ghost: dus die leaser in de BMW zit heerlijk comfortabel 160 linkerbaan en ziet al een klein kwartiertje zo’n kleine andere Duitser op zijn bumper waarvan de bestuurder onmogelijk comfortabel kan zitten. Tja dan wist ik het ook wel, heerlijk op de linkerbaan blijven cruisen met de BMW, en stiekem van binnen een beetje gniffelen om jou :-) a
ghost zegt
@inbedrijf: haha, tegen de tijd dat jij geniet van je momentje, ga ik er wel rechts aan voorbij. “Het houdt niet op, niet vanzelf!”.
cpp1 zegt
Vind het allemaal wel heel agressief worden voor zo’n klein dameskarretje. Zie dat front eens man…
sanderz28 zegt
Mini rio
Edge zegt
Ik heb het volgens mij wel vaker gezegd, maar Kia is gewoon heel goed bezig. Met elk nieuw model worden de wagens die ze produceren weer een heel stuk volwassener, en de nieuwe Picanto is daar geen uitzondering op. Al moet ik er ook wel bij zeggen dat het hele A-segment volwassener geworden is. Als je het huidige Toyota-PSA trio vergelijkt met het vorige, of de VW Fox met de Up! is dat ook echt een enorme stap voorwaarts in comfort en luxe.
rufctr01 zegt
Ziet er goed uit! Een mooie premium interieur!
realracing3 zegt
Die voorkant… alsof ze met de oude picanto tegen een muurtje aan gereden zijn en dat vervolgens de nieuwe picanto noemen.
realracing3 zegt
Die voorkant… alsof ze met de oude picanto tegen een muurtje aan gereden zijn en dat vervolgens de nieuwe picanto noemen.
allesmetturbo zegt
Nog nooit in gereden maar vind het wel een kek bakkie om te zien
allesmetturbo zegt
@allesmetturbo: überhaupt nog nooit in een kia gereden trouwens
jaspervdwinden zegt
Mooie auto! Rij nu 4 jaar rond in de huidige Picanto en ben ook niet ontevreden over de rij-eigenschappen. Hoop dat ze wat hebben gedaan aan het geluid van de rijwind dat je ervaart op de snelweg(bij de nieuwe Opel Karl is het bijvoorbeeld acceptabel). Ook het gemiddeld verbruik van 1 op 13 valt me enigsinds tegen van de huidige generatie Picanto.
Er vanuitgaande dat dit allemaal verbeterd is, zou ik hem kunnen aanraden. Met de bouwkwaliteit is immers bij Kia niks mis.
ghost zegt
@jaspervdwinden: gecondoleerd!
Nee serieus, na 4 jaar zou ik lekker voor een klasse omhoog gaan, dan zijn die rukwind en de andere bijgeluiden ook meteen einde verhaal.
jaspervdwinden zegt
@ghost: is ook gebeurd, en het is geen Kia geworden. Maar dat neemt niet weg dat ik tot dusver tevreden ben geweest over de huidige Picanto, en het artikel ging immers over de Picanto… ;)
menaz zegt
Hip gebakje. Kan de rest van het a-segment een puntje aan zuigen. Zeker van binnen.
Dutchdriftking zegt
Serieus knap karretje.
ghost zegt
@dutchdriftking: alleen met VR6 achterin misschien!
Dutchdriftking zegt
@dutchdriftking: Haha, ik zou altijd voor de Up gaan, zeker met de nieuwe TSI, maar eerlijk is eerlijk, de Picanto is een betere aanbieding.
str8six zegt
Gaaf scheurbakkie!
lebeaunl zegt
Mooi zo in dat wit met striping, fris bakkie zo!
mrrallycross zegt
Lekker neusje
arns301 zegt
Ziet er goed uit, jammer dat ze geen grotere motor in gooien met meer pks. Dan hadden we een echt scheurbakkie.
pikes83 zegt
Ga zo even 1 halen bij de snackbar