
De grote broer van de Wrangler is hier.
De Jeep Wrangler is zo’n auto waar je in Nederland helemaal niks aan hebt. Jammer, want in tegenstelling tot SUV’s en crossovers is de Amerikaanse terreinbeul juist een pure functie-over-vorm auto. Met een hoop historie: de Wrangler grijpt in vele opzichten terug op de Willys MB. Dat was een snel terreinvoertuig die het Amerikaanse leger veel afstand liet afleggen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Uiterst eenvoudig uiteraard: een stuur, een neerklapbare voorruit, vier wielen en heel eventueel een canvas dak. Comfortabel was het niet, je moest je vasthouden omdat er geen deuren waren die je tegenhielden en luxe moest je al helemaal niet verwachten. De Willys MB was een werkpaard.
In 1976 probeerde Jeep een auto onder het legendarische recept op de markt te zetten: de CJ. Opnieuw een soort simpele stuiterbal. Maar je in de steek laten deed de CJ evenmin. De auto was ook ontworpen met de Willys in het achterhoofd, de zeven spijlen van de Jeep-grille naast twee grote ronde koplampen. De rest van de carrosserie was hoekig en eenvoudig. In 1986 kreeg de CJ daarom een officiële naam: Wrangler. Die naam zit er ondertussen al meerdere generaties in, tot en met de nieuwste Wrangler in 2018.
Bovenstaande afbeelding laat je misschien denken dat de Wrangler nog steeds een soort eenvoudige auto is voor mensen die simpel strandvervoer zoeken. Maar de Wrangler moet met zijn tijd mee, dus kun je er ook gewoon deuren en een dak op krijgen. Ook goede stoelen, normale vering, allerlei offroad-hulpjes en vele luxe opties zijn verkrijgbaar op de Wrangler, waardoor ook mensen die liever gewoon op asfalt rijden een Wrangler kunnen kopen. Prima, maar dan kun je ook een Cherokee kopen. De Wrangler is namelijk geen Maybach en zal op asfalt niet de meest verfijnde auto blijken.
De Wrangler is een terreinwagen. Maar met vier deuren en een relatief kleine kofferbak is er niemand die daar nog echt waarde aan hecht. Zelfs Amerikanen niet: die doen dat liever in een Ford F-150 of een RAM 1500: pick-ups. Jeep heeft momenteel geen pick-ups in de aanbieding. Als Amerikaans merk kan het handig uitpakken om eentje te hebben, met name voor de Amerikaanse markt.
Daarom is hier de Jeep Gladiator. Er zit al een tijdje een Jeep Wrangler-truck in de pijplijn, maar het was nog niet zeker of de naam ‘Scrambler’ of ‘Gladiator’ gebruikt zou worden. De laatste werd gekozen, zoals een eerdere concept-Wrangler uit 2005. Het is de nieuwe Wrangler, maar dan met een verlengde wielbasis en achteroverhang, zodat er een laadbak op past.
Het is voor het eerst in jaren dat er een pick-up van Jeep verschijnt. Logisch eigenlijk, want FCA (nu nog) heeft RAM als zelfstandig pick-up-merk. Maar in de ‘middenklasse’ is er nu deze karakteristieke Gladiator. Voor de motoren kunnen we kijken naar de Wrangler: een viercilinder met hybridetechnologie of een goede oude V6. De motoren leveren bijna evenveel pk (265 en 284).
De nieuwe Wrangler is nog niet geprijsd in Nederland, dat komt in november 2018 (zeer binnenkort dus). Goedkoop zal hij niet worden: voor Wranglers uit 2018 (maar dan niet het nieuwe model) wordt nog meer dan een ton gevraagd. En zoals al eerder gezegd heb je eigenlijk niks aan zo’n auto in Nederland. De kans dat wij de Gladiator daarom krijgen is niet heel groot, maar mocht je handig zijn in de import, dan kun je hem hier waarschijnlijk op grijs kenteken krijgen. (via JeepGladiatorForum.com)
EDIT: terechte toevoeging van @toyotafortuner: de naam Gladiator komt niet uit de lucht vallen. Van begin jaren ’60 tot eind jaren ’80 was er een Jeep Gladiator in productie, alleen was die niet gebaseerd op de CJ, maar op de Wagoneer. Daardoor zag hij er iets conventioneler uit, hij leek erg op zijn toenmalige rivaal, de Ford F-100. De auto was, zoals vele Jeeps toen der tijd, eenvoudig en onverwoestbaar. De pick-up-layout had ook veel doeleinden, zoals onderstaande camper. Ten tijde van de Gladiator was er overigens wel een CJ-pick-up genaamd Scrambler. Vandaar de verwarring over de naam en zou Scrambler misschien nog wel logischer geweest zijn. Maar goed, dat is gebeurd.
De Wagoneer werd samen met de Gladiator vervangen door een compleet nieuw model genaamd Cherokee. Die kreeg wel een pick-up-versie genaamd Comanche, wat ook als de opvolger van de Gladiator wordt gezien. De Comanche was aanzienlijk minder populair en werd in de jaren ’90 vervangen door de Dodge Dakota, als een soort kleine Dodge RAM.
Heb een beetje het idee dat hij te klein is voor het tafellaken en te groot voor het servet.
En in Nederland zal er wel een prijskaartje aan komen te hangen van een zijden tafelloper met gouddraad gestikte randen met een formaat dat geschikt is voor het koninklijk buffet aan het einde van het jachtseizoen.
@moveyourmind: als de afmetingen van de laadruimte aan de eisen van het grijs kenteken voldoet, en zo op de foto’s afgaande zou dat zomaar eens het geval kunnen zijn, dan valt de prijs waarschijnlijk wel mee en zullen we hem vaak gaan zien in ons straatbeeld.
Gladiator. Luister, Amerikanen, op een gegeven moment zijn alle power-superlatieven op en moet je óók je Jeep en je Dodge OOL gewoon gaan aanduiden met wat minder stoere typenamen. Uiteindelijk sta je met je Gladiator ook gewoon in de file, ha!
@drdre1: OOL = OOK
Ik vind hem best tof! Doe maar met de oude 6pitter, past goed bij zijn uiterlijk????
Glad he ate her
Trump stemmers moeten herkenbaar zijn. Ik hou van duidelijkheid.
@JanJansen: ik rij met een Wrangler en wordt ziek van Trump, zijn aanhangers en alles waar hij voor staat. Dus neen.
@JanJansen: zij rijden met lifted rams fords en chevy’s
@sntial: en op hun eigen zus rijden ze ook.
@boomhauwer: https://i.imgflip.com/8vsvj.jpg
@sntial: met F350’s met 7 liter Duramax diesel en een katalysator bypass. For rollin’ coal. Texas style
Heerlijke no nonsence auto’s. Ook al worden ze door sommige eigenaren als P.C. Hoofttractor gebruikt, het blijft een icoon (hoe nutteloos de auto ook is in hedendaagse verkeerssituaties).
Pick-up is een leuke toevoeging, wellicht dat het wat kan doen in het qua verkoopaantallen zeer kleine Amarok-segment in Europa, want ik geloof niet echt dat deze auto nu de Hilux wereldwijd van de troon gaat stoten.
@granlusso:
deze moet concurreren tegen de Colorado en de Ranger op het Amerikaanse continent. Waar vooral dan in Latijns Amerika compacte Pick ups populair zijn. Ook in België kan dit een beperkt succes hebben, Jeep kan nu ook een lichte vracht aanbieden, en die zijn financieel veel voordeliger dan personen wagens ook als particulier.
Leuk feitje, elke Jeep wrangler heb je op 15min gestript zo als op bovenstaande foto. De deuren en het dak zijn op elk model vlot verwijderbaar, je kan zelfs de voorruit neer klappen.
@shiva: ik rijd met een 2011 groene Sahara. Prachtige wagen, ook op asfalt.
Die prijs van de wrangler in NL wordt steeds uitgesteld. Ik sta ingeschreven op de nieuwsbrief van jeep en wordt op de hoogte gehouden van de prijs (vind de nieuwe wel een gaaf ding, hoopte dat de 4 cilinder te betalen is). Eerst was het augustus, toen september, oktober, nu kennelijk november. Enig idee wat er aan de hand is? Wltp cyclus die m te duur maakt? Importeur die twijfelt?
@jaggie: het zou inderdaad WLTP-gerelateerd kunnen zijn, of er is gewoon over het algemeen weinig animo voor de auto waardoor het ‘niet belangrijk is’. Ik help je hopen dat die viercilinder betaalbaar is, er mogen van mij meer van dit soort auto’s de weg op.
Deze Gladiator is een stuk ‘interessanter’ voor ons land dan de gewone Wrangler denk ik, aangezien deze met zijn laadbak als grijs kenteken kwalificeert en dat scheelt natuurlijk enorm in de aanschafkosten aangezien je als ondernemer geen BPM betaalt. Kan zomaar 50% of meer schelen. Een RAM 1500 met 400 pk Hemi V8 kost je als ondernemer vanaf 37 mille ex BTW, terwijl alleen de BPM met een uitstoot van 298 gram net geen 75 mille zou zijn…
@Dizono: overigens natuurlijk wel een hele vreemde constructie waarbij particulieren een fikse milieuheffing moeten betalen en ondernemers hiervan vrijgesteld worden…
@dizono: Er zijn er niet veel, maar de Wrangler is wel eens omgebouwd naar een pick-up model. Ik heb in de Randstad wel eens een aantal zien rijden. Er staat er nu ook eentje te koop in het pitoreske Valkenburg aan de Geul voor € 39.500,- met bijna een ton op de teller, incl. BTW. https://www.autoscout24.nl/aanbod/jeep-wrangler-jk-8-pick-up-2-8-crd-uniek-in-europa-diesel-grijs-12e63960-38b5-458a-bb10-62d1839b301e?cldtidx=1
@720s: ik mis eigenlijk nog een stukje over de eerdere Jeep Gladiator. Want ook voor de Gladiator dat eigenlijk een Wrangler conceptcar was, had je óók al een Jeep Gladiator. Dat was een pickup truck op basis van de Wagoneer. Deze oer-Gladiator bestond in de 60s en begin 70s. Na 1971 werd de Gladiator naam gedropt en kreeg het de naam J-serie. Wat meer in lijn was met de concurrende trucks. Jeep J-10, Chevrolet C-10, Ford F100 etc. Als in, dat waren de ‘light-duty’ pickups. De J-serie bestond tot 1988, toen stopte Jeep met het maken van de Jeep.
@toyotafortuner: die was me even ontglipt, heb even een stukje Jeep-historie erbij gezet. Thanks!
@720s: Ik ben thuis in de oude Amerikanen. Dus ik dacht: ik noem t er even bij :)
@toyotafortuner: een early 1980s C-10 komt binnenkort op mijn oprit te staan!
@sntial: noice!
@toyotafortuner: https://goo.gl/images/4PaA6f
Gaaf ding. Het lijkt mij een leuke basis voor een expeditie camper.
@720s: Qua motoren worden de 3.6 liter benzine V6 en een (nog niet in de Wrangler leverbare) 3.0 diesel V6 genoemd. De 4 cylinder wordt in de documentatie niet genoemd.
@robert110: ik haalde het motorenpallet uit het Amerikaanse persbericht, het leek me reëel dat de viercilinder in Nederland aangeboden wordt. Maar zoals al gezegd werd is Jeep er verdacht schimmig over, dus we zullen zien.
Ik denk dat dit in Nederland trouwens relatief gezien nog best aardig kan verkopen. De Land Rover Defender 130 (die toch wel vergelijkbaar is) verkocht ook niet slecht.
Nou, lepel er een Hellcat aandrijflijn onder en gaan!
Tof ding hoor zo’n Gladiator maar doe mij maar gewoon een SUV of een cross-over, daar is niets mis mee.
@dirkv: daar is alles mis mee?
@dirkv:
Een SUV is net soja. Vleesch noch visch.
Erg leuk ,deze warme zomer had ik de kans om met een wrangler jk 5 deurs mee te rijden.
Richting ardennen waar men neef een chalet heeft .
Daar aangekome 31 graden warm….dak eraf….deur eraf….en dan nog eens dat gekke raampje plat.
Ik dacht dat ik bij een sloper zat:).
Het bos in …..wat een unieke ervaring was me dat!!
Daar kan geen suv,crossover,eenheidsworst,… tegen op!
@willy01: een echte Wrangler heeft maar 2 deuren :)
Mijn favo Gladiator was deze : https://goo.gl/images/HteqT2
Begint spontaan dat droevig liedje in mijn hoofd te spelen van in de film gladiator…
Jeep heeft nu toch ook al gewoon een pickup in het gamma : Jeep Wrangler Brute?
Kan het op grijs kenteken toch best goed gaan doen hier. Zo’n jeep is een slag kleiner dan een normale USA pick-up. Kan me voorstellen dat dat net iets lekkerder manoeuvreren is in dit kleine landje. Die laadbak moet dan wel 1.5m lang zijn anders mag je je achterbank opofferen. Dat wil natuurlijk niemand.