Aan de Compass de zware taak om zowel de Patriot als de vorige Compass te vervangen. Of dat gaat lukken?
We hopen het uiteraard van harte voor Fiat Chrysler. Het concern onder leiding van Sergio Marchionne heeft grote plannen met Jeep, dat over twee jaar tegen de twee miljoen auto’s wil verkopen. Voor de beeldvorming: vorig jaar waren het er nog 1,2 miljoen. De Compass moet in de nabije toekomst vooral een verkoopknaller worden in Europa, waar we simpelweg niet allemaal in zo’n smeuïge Grand Cherokee SRT willen of kunnen rijden.
Over de motoren waarmee de Compass in Europa wordt geleverd, is op moment van schrijven nog weinig bekend. Wel komt er een Trailhawk-versie die nog beter thuis is op het onverhard. In de tweede helft van 2017 moet de nieuwe Compass bij de Europese dealer staan.
indy zegt
Prima, zolang er maar een behoorlijk trekgewicht beschikbaar is.
jack_abarth zegt
@indy:
Inderdaad, tonnetje of 2-2,5 toch wel op z’n minst. En dan niet een lullige 1.6 erin zoals Nissan dat doe met de X-Trail, maar gewoon de 2.2 uit de nieuwe Alfa.
edjehaze zegt
@jack_abarth: óf het blok uit de QV?
rd1991 zegt
Nou als er een auto is waar het niet moeilijk van was om de opvolger mooier te maken, was het wel de Compass. Maar hij is gewoon nog fraaier dan ik durfde te hopen!
commentaar1 zegt
Ziet er niet verkeerd uit, hopelijk ook de vanaf prijs. Te vergelijken met de Kia sportage en andere Oosterse modellen. Denk dat de tiguan net iets te hoog gegrepen is.
Vanaf prijs onder de 22k zeg ik:-)
viezefreddyw zegt
@commentaar1: Onder de 22K gaat hij echt niet komen. De huidige Compass heeft een vanaf prijs van net geen 30K. Ik denk dat dit ding ongeveer dezelfde vanaf prijs gaat krijgen.,
Verder vind ik het wel een tof ding, ziet er gewoon goed uit. Zeker zo in het rood een mooi ding.
Edge zegt
@viezefreddyw: Niet alleen dat. De Renegade, die toch als Jeep’s kleinste in de markt gezet is, heeft een vanafprijs van net geen 24k. Het zou volstrekt onlogisch zijn als ze de grotere en hoger gepositioneerde Compass dan voor minder in de markt zouden zetten.
commentaar1 zegt
@viezefreddyw: dan ben ik bang dat er teveel concurrenten zijn die goedkoper en beter aanbieden. Best jammer maar we kunnen er niets aan veranderen;-)
mrB zegt
@commentaar1: in de VS? 22k is een golf met nauwelijks opties.
commentaar1 zegt
@mrb: 22k vanaf, ja 30k voor dit prijst hem direct uit de markt.
martinus zegt
In het blauw lijkt het een beetje op een [b]dacia[/b]
jag00 zegt
Gewoon niet sexy
baap zegt
Gewoon echt lelijk. Wielkasten getekend door een kind uit groep 2 and it keeps on going… not my cup of tea!:-(
thefmanl zegt
@baap: dan is hij niet meteen lelijk,
cpp1 zegt
Best mooi, moeten wel andere wielen onder, deze bandjes zijn te smal
pinut187 zegt
Ziet er niet verkeerd uit in een leuk kleurtje zoals het rood met zwart. Anders toch best saai..
kevin_krystofiak zegt
Ziet er goed uit!
sjonniedeluxe zegt
Komt vast met een 150 pk motor waarna hij alsnog pas in 12 sec op 100 is. En een slome automaat. Gokje…
berlinetta zegt
@sjonniedeluxe: Deze auto koop je ook niet om z’n prestaties.
Breinstein zegt
Dit is dus zo’n artikel waarbij ik eerste de twee voorgaande modellen moest Googlen. Daarna de nieuwe bekeken, vlees noch vis. Afwisseling op de weg is prima, maar dit is saaie eenheidsworst zonder identiteit.
mashell zegt
Dit is er 1 voor de logo liefhebbers, want alleen voor het Jeep logo kies je deze, in alle andere gevallen kun je je beter melden bij Kia of Hyundai.
Dutchdriftking zegt
Als ik de auto zie ben ik bang dat deze zowel in de VS als in Europa niet te verkopen is.
berlinetta zegt
Ik vind het een mooie wagen. Zou hem verkiezen boven zijn oosterse concurrenten. Toch net wat stoerder. Hopelijk een leuke diesel of benzinemotor uit de Giulia erin.
2wheeler zegt
Oeffff die wielkasten doen wel pijn zeg!
moveyourmind zegt
Van buiten is het nog wel een leuk ontwerp. Niet heel erg stoer, maar het heeft wel een frisse uitstraling en iets eigens. Mooi detail is de daklijn bij de versies met chromen sierstrip die doorloopt in de achterkant…
Maar dan stap je in… En kom je in het zoveelste dertien in een dozijn interieur. Het is allemaal keurig netjes afgewerkt, maar het mist iets, en het is zo standaard. Een beetje hetzelfde zoals veel mensen tegenwoordig hun huis hebben ingericht. Alles tot in de puntjes perfect, maar stap binnen bij de buren of een willekeurig ander huis in dezelfde straat en grote kans dat daar hetzelfde laminaat ligt, dezelfde authentieke nieuw oud gemaakte industriële lamp boven de eettafel hangt en er op de wand achter de bank dezelfde unieke hippe kleur verf gesmeerd is, versierd met een heel persoonlijke tekst van white wash witte letters die ze bij het woonwarenhuis met pallets tegelijk verkopen nadat VT Wonen Zondags op tv is geweest… Een beetje dat idee dus.
Ooit kon je als je in een auto stapte nog in één oogopslag zien welk merk het was. Neem alleen al deze Jeep Cherokee uit de eighties:
http://mlm-d2-p.mlstatic.com/codera-de-puerta-jeep-cherokee-1987-2001-y-renault-alliance-3485-MLM4240072287_052013-F.jpg?square=false
Mooi hè
jack_abarth zegt
@moveyourmind:
Inderdaad, precies dat!
Rhyo zegt
Waarom eigenlijk geen led mistlampen?
gregorius zegt
Zware taak. Gniffel Gniffel.
Heb een paar jaar terug 2 weken in zo’n Patriot gereden. Wat een draak op 4 wielen was dat. Er was werkelijk waar niks aan dat ding waarvan je kon zeggen: hey, da’s best goed.
Ben net terug van 3 weken en een paar duizend km in een Cherokee. Zo’n ding met een 2.4 4cylinder en een 9-bak. Zo lang je onder de 100kmh blijft, niet op wil trekken, geen tussensprintjes wil doen en vooral op het vlakke blijft; was het prima te doen… op de 10l/100km na dan.
Nee, het is natuurlijk te begrijpen dat ze zo’n ding naar Europa willen halen. Maar ze zijn natuurlijk ontworpen als ‘goedkope SUVs’ in Amerika.
mopar zegt
@gregorius: Blijkbaar had je het wel naar je zin anders zou je niet voor een tweede keer een Jeep huren…iets met ezels en stenen?
gregorius zegt
@mopar: Je huurt een SUV. Van te voren weet je niet wat je krijgt.
Dan sta je daar voor de balie en dan weet je uiteindelijk wel wat kan krijgen en dan merk je dat de goedkoopste SUV upgrade zo even 50% meer kost; aangezien ze maar 1 model in category: cheap fucking SUVs hebben (hertz).
mopar zegt
@gregorius: ja maar die rental spec wagens zijn altijd om van te huilen. Had eens een nieuwe C-klasse gehuurd uit hun “premium” collectie in JFK…man man man daar zaten helemaal geen opties op. Kan je vertellen dat dat ook niet bepaald een enerverende ervaring was.
Graafke zegt
Deze ziet er geslaagd uit. Het eerste model was verschrikkelijk lelijk…
melkkoe zegt
Lijkt wel een Koreaan. En ik ben bang dat de motoren ook navenant worden
Arno's zegt
Compass, hoe toepasselijk want wanneer je dit koopt ben je echt de weg kwijt
Esprit_de_Flandre zegt
Binnenkort ook als Fiat?
kevin_krystofiak zegt
@esprit_de_flandre:
Kan goed dat dit ook de nieuwe basis is voor de opvolger van de Freemont
entail zegt
Mwah.. ik vind ‘m er ouderwets uitzien! Niet begeerlijk in ieder geval :/
entail zegt
@entail: oja, en ook met die velgen op sommige foto’s, de vorm van de wielkasten en het silhouet krijg ik gedachten aan de auto van Walter White, de pontiac aztek.. De auto die in die serie is uitgekozen omdat hij zo ontzettend niet begeerlijk is :P
potjak zegt
Wat een vreselijke (photoshop) platen… geld was zeker op…
Mika_Hakkinen zegt
Wat doet roodkapje alleen in het bos.. stout hoor