Begin april maakt de tweede generatie Jaguar XF in New York zijn beursdebuut. De Britten geven ons alvast een voorproefje op wat komen gaat, en gunnen ons een blik in het nieuwe interieur.
Dat laatste is niet geheel onbelangrijk, want we verwachten dat de XF op veel punten uiterlijk overeenkomsten met zijn voorganger zal vertonen. Het grootste nieuws zit bij dit soort evolutiemodellen doorgaans onder de motorkap en in het interieur.
We kijken in het interieur van een S-model, waarbij wat lijkt op een Carplay-infotainmentsysteem centraal staat. Een clean interieur zonder al te veel knopjes lijkt de laatste tijd meer de trend te worden, en ook Jaguar gaat hierin mee. De traditionele grote ronde drive controller bleef, en natuurlijk zien we start-stop en eco-functies. Een laag verbruik is meer dan ooit leidend, en Jag belooft 4,0 l/100km voor de zuinigste Ingenium-diesel.
Jaguar kennende zal er weer een blik dikbetaalde celebs open worden getrokken om de XF aan te prijzen, maar voor het zo ver is gaat het ding eerst in Londen nog een spectaculaire koorddans-stunt doen. Want auto-onthullingen moeten tegenwoordig met flink wat spektakel omlijst worden. Volgende week zien we de hele auto, en als we de mooie lijnen van de vorige generatie en de reputatie van designer Ian Callum in acht nemen, dan kan dat haast niet tegenvallen.
Interieur? Ik zie een schermpje. Wat ongetwijfeld in een interieur hoort.. Maar dat zie ik niet. (ja okay, een stukje dashboard door de voorruit.
@rotarypowah: never mind, die gallery stond er net niet. Scusi!
Mooi! Maar was callum ook niet een jongen van 14 die 3 Ferrari’s had?
De XF is een mooie auto, altijd al wel geweest.
Maar het interieur vond ik nooit zo denderend, en bij deze is dat ook het geval.
Vooral het middenconsole heeft wat mij betreft een beetje Peugeot 308 gehalte.
Zonde..
@viezefreddyw: Komt een beetje door de uitvoering, alles in het zwart met zwart hout. Met een beige interieur en hout ziet het er vast een stuk beter uit.
@Joel_D: Beige interieur? Mmmnee.
Het interieur is echt een verbetering!
Als de auto net zo mooi wordt als het interieur dan zal ook deze XF een mooie auto worden. Mocht ik ooit eens weer gaan shoppen voor een nieuwe auto (of gebruikt) dan ga ik zeker wel langs bij de Jaguar dealer!
@rocky: Ik ga elke dag langs bij Kimman.
AC bediening blijft aan de rommelige kant zie ik…
Best mooi so far
Persfoto’s genomen bij 100 Fahrenheit. Wat voor een soort studio gebruiken zij wel niet….
Lekker warm in die auto..
Hopelijk wordt deze net zo mooi als zijn voorganger. En het interieur kan wel een kleurtje gebruiken.
Ik heb hem mogen zien. Het exterieur is een mengelmoes van de huidige XF en de XE. De plaatjes bij autoexpress zitten er niet ver naast. Persoonlijk vind ik het jammer dat ze na de gedurfde stap voorwaarts met de eerste XF nu zo conservatief zijn maar dat zie je vaak in de auto industrie.
Het interieur had ik nog niet gezien maar ziet er op de foto’s in de gallery mooi uit.
Erg mooi interieur, jaguar is erg goed bezig.
Schitterend! Die doorlopende lijn onder de voorruit als ‘familiegezicht’ van alle Jags vind ik ook fraai. Dan wel in een andere kleur zodat het meer opvalt…
Ik vind Jaguar (samen met Volvo) ook een schoolvoorbeeld van een moderne bedrijfsstructuur die wérkt: Respectievelijk eigenaren in India en China, die flink investeren, maar de R&D, design, etc. in het land van origine houden. Razend knap vind ik dat.
Zo te zien zijn alle knopjes naar het stuur verhuisd.
@iamthestig: Waren er al, en het duurt een week (bij mij) voor je een beetje op de tast kan vinden waar alles zit…
Het interieur is net van een range rover
Niet enorm spectaculair, wel weer super strak.
In deze klasse moet dat panoramadak echt open kunnen.
Ziet er cheap uit, Jaguar has deffo lost it
De binnenkant ziet er goed uit. Helaas nog niet veel van de buitenkant
Zal wel op XE lijken
Ik zie dat de tuimelende ventilatieroosters zijn gebreven, erg leuk dat ze dat ‘party piece’ over hebben genomen.
Ik ga ooit nog eens een Jag kopen,… Misschien wel deze… En tot die tijd tuf ik verder in mn Mazda aka de Jaguar van het oosten (net zelf verzonnen)…
Saai interieur!
Ik wil een garage met glazen dak…
Nog even en Jaguar komt met een 1.2 driecilinder. Weg met het label Premium of Exclusive. Een Jag moet gewoon een dikke 6 cilinder hebben met automaat. Klaar.