Met de nieuwe Renault Kiger kun je op de camping in Zuid-Frankrijk mooie de show stelen. Of niet?
Vroeger was autodesign vrij eenvoudig. Je had een automerk met een paar design-kenmerken. Bij dat automerk kon je vervolgens diverse modellen kiezen die min of meer op elkaar leken. Kijk maar naar BMW en Mercedes in de jaren ’80. Allemaal eenheidsworst in verschillende maten. Het mooie daarvan was wel dat je direct kon zien hoe groot de auto ongeveer was.
Renault Kiger
Tegenwoordig is design veel geavanceerder en in sommige gevallen bijna misleidend. Je moet anno 2021 een auto in het echt aanschouwen om erachter te komen wat het formaat is. Dat is bij deze Renault Kiger ook het geval. Uiteraard hebben we de meest ongunstige foto ervoor uitgekozen op de header, maar het lijkt een enorme SUV-crossover te zijn.
Guitig kleintje
Niets is echter minder waar. Het is namelijk een guitig kleintje. De auto is nét geen vier meter lang. De breedte is 1,75 meter en de hoogte is 1,60 meter. De wielbasis bedraagt 2,50 meter. Even voor de context, bij de Renault Captur zijn die formaten respectievelijk 4,22 meter, 1,80 meter, 1,57 meter en 2,6 meter. De Renault Kiger is dus echt een volle maat kleiner dan de kleinste Renault-crossover die je in Nederland kunt krijgen.
Groter dan de Kwid
Het is echter niet de kleinste crossover van Renault, de Kwid is nóg kleiner. De Renault Kiger is specifiek gebouwd met de Indiase markt in het achterhoofd (net als de kekke Renault Triber). De bodemspeling van iets meer dan 20 centimeter is bijna noodzakelijk, daar de wegen in India niet allemaal van topkwaliteit zijn.
Laurens van den Acker
Het is een een overduidelijk Luarens van den Acker-ontwerp: stoer, vlot en duidelijk Renault. Met de platte koplampen heeft de Kiger wel een eigen gezicht gekregen, ook de drie lampen links en rechts in de bumper vallen op.
Interieur Renault Kiger
In het interieur gaat het er minder frivool aan toe. Het is lijkt alsof de Renault Kiger tegen een prijs gebouwd is, wat ook het geval is uiteraard. Het heeft meer een Dacia-vibe, dan een Renault-sfeer zoals we deze in Europa kennen. Items als Apple Carplay, airco en dergelijke zijn wel verkrijgbaar.
Qua techniek is het geen exotische auto. De Renault Kiger is voorzien van een 1.0 liter grote driecilinder benzinemotor met turbo. Deze levert precies 100 pk aan vermogen en 160 Nm aan koppel. In standaardtrim moet je zelf roeren in de vijfbak, maar een CVT-automaat is optioneel verkrijgbaar. Voor wie die motor alsnog te exotisch is, komt er op latere termijn een extra instapmotor. In feite is het dezelfde 1.0 driecilinder, maar dan zonder de turbo. Daarmee is het blokje 72 pk en 96 Nm ‘sterk’.
Renault Kiger niet naar Nederland
Zoals gezegd, de Renault Kiger blijft voorbehouden aan de Indiase markt. Wellicht dat we ooit een Dacia-achtige variant mogen verwelkomen.
henkp1 zegt
Prima wagen! Voldoet aan de eisen van zeer veel automobilisten. Hooguit heeft een deel daarvan (onterecht) wat tegen het merk en doen zichzelf daarmee te kort.
Bagageruimte van de Kriger: 405 liter, da’s ruim voor zo’n compacte auto.
Volgens andere sites, gaat Renault deze auto ook buiten India leveren. Of Europa/Nederland daar ook bij zit, is nog niet bekend gemaakt.
polpol33 zegt
Kadjar? Heb je Kadjar? Wat zielig.
Captur, Kadjar en nu Kiger.
Dat klinkt als ziektes. “heb jij Kiger? Gadver!”
dhrr zegt
Kwid was er ook al.
Esprit_de_Flandre zegt
En Koleos.
Klinkt als een ziekte waarbij je kl°ten zo opzwellen dat ze uit hun verpakking scheuren…
polpol33 zegt
@Esprit_de_Flandre: 😂😂
Robert zegt
Aardig ontwerp, alleen weinig origineel. Vervang die wieber op de neus door een ‘double chevron’ en je hebt een nieuwe mini SUV van concurrent Citroën voor je staan.
vacano zegt
Waar ze die name bij Renault en VW tegenwoordig vandaan halen? Arabisch woordenboek?
Loek zegt
@vacano: moet toch wel zeggen dat ik een naam met letters leuker vind dan X3 xDrive30i of A3 30 TFSI e. Duitsers komen er mee weg maar het verzinnen van een leuke naam (helemaal als het niet in het Hebreeuws een geslachtsziekte betekent) geeft wat mij betreft altijd een leuke extra dimensie aan een model.
volvofreak zegt
Er is toch al een Dacia variant van deze auto? De Sandero Stepway. Kijk maar eens heel goed naar bijvoorbeeld de deuren en de kofferbak qua vorm. De aandrijflijn is ook identiek en het interieur is ook vrijwel dezelfde.
mashell zegt
Wij van de fanclub van de matzwarte spatbordranden keuren dit goed!
kniesoor zegt
Voor de gemiddelde Indiase chauffeur is een 72 pk versie meer dan genoeg, het zijn over het algemeen – understatement alert – geen begenadigde bestuurders. Heb meermaals met mn nagels in de achterbank (voorin gaan zitten is potentiële zelfmoord) gezeten vanwege de – laten we zeggen : byzondere – rijcapaciteiten van (de chauffeurs van) mn vrienden daar.
henkp1 zegt
In de rest van de wereld is voor de meesten 72pk in zo een auto ook genoeg hoor. Sterker nog, er zijn in West Europa zelfs mensen die in een nieuwe up met 60pk of een nieuwe golf met 75pk de weg op durven!
antwaarpeneir zegt
Look it’s a dacia sanderoooo!
henkp1 zegt
Ook geinig: in India staat deze auto al vanaf €6.000 in de showroom. Doe er maar drie zou je hier dan zeggen!