Met deze GLA rijdt je alle andere cross-overs helemaal zoek.
Als er een nieuwe Mercedes op de markt komt is het slechts een kwestie van tijd voordat de AMG-versie zijn opwachting maakt. Ook modellen waarbij je niet direct aan AMG zou denken, zoals een cross-over, ontkomen er niet aan. In Affalterbach zijn ze niet kieskeurig wat dat betreft. We maken daarom kennis met alweer de tweede generatie van de GLA 45 AMG.
Aangezien de GLA een opgehoogde A-klasse is, zien we uiteraard de krachtbron uit de A 45 terug. Dit betekent concreet dat er een twee liter viercilinder in het vooronder ligt. Deze produceert maar liefst 387 pk en 480 Nm aan koppel. Dat is 6 pk en 5 Nm meer dan de vorige GLA 45 AMG. Vind je dit enigszins tegenvallen? Niet getreurd, er is nu óók een S-variant. Deze beschikt over 421 pk en 500 Nm.
Dankzij het riante aantal pk’s bereikt de GLA 45 de 100 km/u in 4,4 seconden. De S-versie is nog 0,1 seconde sneller. De topsnelheid ligt op 270 km/u. De hete GLA beschikt over een Speedshift 8 DCT en natuurlijk ook over vierwielaandrijving.
Aan het uiterlijk is duidelijk te zien dat we niet met een reguliere GLA van doen hebben. Aan de voorkant zien we de inmiddels welbekende Panamerica-grille. Die zagen we overigens ook al op de GLA 35. Verder zien we een licht gewijzigde voorbumper, inclusief canards. Aan de achterkant is de auto onmiddellijk te herkennen aan de spoiler en de vier uitlaten. Deze uitlaten zijn voorzien van kleppen, waardoor de AMG wat meer of wat minder schreeuwerig kan maken. Er zijn overigens op dit moment alleen foto’s van de GLA 45 S. Bij de reguliere GLA 45 is het allemaal net wat subtieler.
Het interieur is ook niet ongemoeid gelaten. Naast de bekende elementen, zoals het MBUX infotainmentsysteem, zien we onder meer een AMG Performance-stuur en opvallende gele accenten in de S-versie. Afgezien van de afbeelding op het scherm verraadt weinig dat je in een GLA 45 zit in plaats van een A 45.
Voor informatie over de Nederlandse prijzen en beschikbaarheid moeten we nog even geduld hebben. Zet je maar alvast schrap voor een prijs van rond de ton.
toyotafortuner zegt
Om t een keertje positief te houden:
Hij oogt minder iel dan z’n voorganger
Fr13ndlyGh0st zegt
WAAROM?! Mercedes, waarom?! – “Omdat het verkoopt…”
Maar waarom verkoopt dit in hemelsnaam?! Als je dan toch zo’n opgehoogd gedrocht wilt kopen, om god mag weten wat voor fucked-up reden, en je wilt dat die een beetje van zijn plek komt, dan is 200-250 pk ook prima voldoende.
Ik begin steeds beter te snappen waarom de Alpine A110 zo’n succes is, en waarom die alom geloofd wordt door jan en alleman de autojourno. Als je op dagelijkse basis dit soort gedrochten voorgeschoteld krijgt in de persberichten van de fabrikanten, dan is zo’n Alpine een verademing. Waar is de tijd gebleven dat we “leuke” auto’s baseerden op fijne techniek en goede afstelling tussen alle dingen die autorijden leuk maken? Gewoon een goed blok, dat lekker toeren maakt en een beetje power geeft. Gemonteerd in een chassis dat die kracht ook daadwerkelijk kwijt kan, en uitnodigt om lekker te sturen en te stoeien. En dan nog een fijne zitpositie en een echt gevoel in het stuur. En dit voor een prijs waar je niet een tweedehands Ferrari 458/FF/California (ze staan allemaal te koop voor dit geld) van kan kopen, maar wat te betalen is voor iedereen die zijn geld niet verdient in poedertjes en pillen.
Is dat te veel gevraagd? Blijkbaar wel…
mcaa zegt
@janjanssen: Je hoeft m niet te kopen he
Fr13ndlyGh0st zegt
Was ik ook zeker niet van plan! haha
De gedachte “Al kreeg ik ‘m gratis zou ik er nog niet in willen rijden” komt zelfs in me op. Zoals ik zei, voor ruim een ton euro’s (in NL) weet ik echt wel betere en leukere auto’s te rijden. Eentje die niet als de obesitas Maradona is; alle juist hardware en skills zitten er in, maar als je er echt mee gaat voetballen zakt hij compleet door het ijs en kan het eigenlijk juist helemaal niks.
eelco74 zegt
@janjanssen: je reactie is wel erg populistisch, denk je nu echt dat AMG een versie van de GLA uitbrengt waar van alles aan mankeert.
Het verschil tussen De oude GLA versus de oude A was zeker in AMG trim verrassend kleiner dan je zou de denken. ik vond de GLA beter rijden dan ik verwacht had.
Nu lijkt met deze generatie het verschil wel wat groter te zijn, maar ik weet zeker dat deze GLA ook wel weer een echte pretmachine zal zijn.
Fr13ndlyGh0st zegt
Het gaat mij niet om of de er dingen aan de auto mankeren. Ik neem aan dat de wielbouten goed vastgedraaid zijn voordat je wegrijdt bij de dealer, en dat bij je eerste stoplichtsprintje niet de zuigers door je motorkap vliegen.
Waar het mij om gaat is het hele idee/concept van deze auto. Allereerst het idee dat men een auto verhoogt en “klaar voor off-road” maakt, om daarna weer sportief en geënt op het circuit te maken. Deze twee dingen kunnen eigenlijk überhaupt niet samen. En daarbij ook het idee dat men het nodig vindt om auto’s die daar absoluut niet voor bedacht/gemaakt zijn (SUVs/Crossovers) tot hete performance auto’s om te bouwen.
Mijn relaas gaat vooral over het feit dat de markt blijkbaar zo verpest is, dat dit soort auto’s (en de AMG GLA45s is daar het perfecte voorbeeld van) gemaakt en verkocht worden. Het is een oproep om auto’s die, als het om performance gaat, echt gemaakt zijn met performance in gedachte. Denk aan de Clio RS197, de R53 MINI S (JCW), of wat meer recenter de Ford Fiesta ST.
Peter Beense gaan we, ondanks zijn nieuwe gezonde levensstijl en maagverkleining, toch ook niet vragen om de 100m sprint voor Nederland te lopen op de Olympische Spelen in Japan?
trust zegt
@janjanssen: spijtig genoeg omdat het de meeste mensen nu om het aanzien gaat en niet meer om pure rijeigenschappen.
escort77 zegt
@janjanssen: waarom? Omdat het verkoopt. Leuk hoor, die positieve verhalen van autojournalisten over de Alpine, maar ik zie ze nooit rijden. En AMG/AMG-lines wel, heel veel zelfs.
Fr13ndlyGh0st zegt
Geen enkel probleem met AMG’s op zichzelf. Een AMG-line op een auto, puur voor de looks, kun je ook mooier vinden dan standaard. Ook geen probleem mee.
Maar een AMG versie van iets wat geen enkele sportieve aspiraties heeft, of zou moeten en kan hebben, daar heb ik een probleem mee. En alleen omdat het verkoopt (zoals ik ook al aangaf).
mzonneveld zegt
@janjanssen: Dat je al tijd hebt om zoveel te typen over iets wat je niet bevalt zegt al genoeg…
autopetje zegt
@janjanssen: Wat een gejank zeg. Lijkt mij best vervelend voor je als je zo tegen de dingen aankijkt. Zoveel mensen , zoveel wensen.
Fr13ndlyGh0st zegt
Kijk helemaal nergens “jankerig” tegen aan. Juist eerder rationeel. Ik kan mij namelijk geen enkel rationeel argument bedenken waarmee je valideert deze auto te voeren naast een AMG A45s. Jij wel?
autopetje zegt
@janjanssen: Je hoeft toch niet alles te begrijpen in het koop en productie gedrag. Als je zo gaat redeneren dan is een Rolex of Patek ook onzin , onnodig en onbegrijpelijk. Niet iedereen koopt een auto om te hoeken.
eelco74 zegt
Jawel, die staan ook in de reacties, maar je lijkt zo zuur dat je dit niet lijkt te willen zien. Er zijn redenen genoeg, zoals meer hoofdruimte en meer beenruimte voor zowel de voor- als achter passagier. En een grotere en beter toegangelijke kofferbak. Want de A klasse blijf toch aan de krappe kant.
Al ik jou redenatie zou doorzetten zou je ook met het vrachtwagen klassement moeten stoppen in de Dakar.
En toch is die er. Waarom ?
Gewoon omdat het leuk is.
Fr13ndlyGh0st zegt
@Autopetje je reactie over waarin je aanhaalt waarom dan een Patek of Rolex ipv een Hema horloge over of je een Ferrari nodig hebt, als je ook een Mercedes A180 kan rijden. Dat is niet de discussie op dit moment.
@Eelco74 Volgens mij heeft nog niemand in deze nieuwe AMG GLA45s gezeten of gereden, en gaan deze comments over de vorige generatie. Daarnaast lijkt het me vrij onmogelijk dat een auto met dezelfde wielbasis en zelfs kleinere buitenmaten (een GLA is 9mm korter dan de A) meer beenruimte biedt zowel voor de voorpassagiers als de achterpassagiers. De kofferbak is inderdaad wel wat ruimer.
En wat betreft je opmerking over de Dakar vrachtwagens, die auto’s zijn specifiek gebouwd om heel hard door het zand te crossen. Niets meer niets minder. Ze pretenderen niet ook nog eens heel hard rond Zandvoort te kunnen. En daarbij gaat deze hele discussie over productie auto’s, niet over speciaal geprepareerde raceauto’s.
autopetje zegt
@janjanssen: owww en wat is volgens jou de discussie op het moment ? Zeg dan dat je geen tegenspraak duld. Dan weten we dat ook. Ga je met je kind ( indien je die uiteraard hebt) ook naar het pretpark en bij iedere attractie vertellen dat je het nut er niet van inziet om een paar keer ondersteboven te hangen.
Fr13ndlyGh0st zegt
@autopetje De tandjes man. Je weet helemaal niets over mij. Misschien ben ik wel een vrouw…
Ik probeer gewoon een leuke inhoudelijke discussie te hebben over een auto, die in mijn optiek, kant noch wal raakt. Blijkbaar is dat moeilijk. Mijns inziens compleet onnodig om zo op de man (m/v) te spelen, en zo proberen te scoren, maar goed.
Ik vond het leuke discussie allen, bedankt voor het helpen om de week door midden te zagen op deze regenachtige dag met weinig interessant nieuws uit Barcelona. :)
autopetje zegt
@janjanssen: Ik denk dat je iets te veel aan aannames doet. Mij boeit het niet of je vrouw of man bent. Ik heb niet eens geschreven dat ik denk dat je een man bent. Ik reageerde inhoudelijk en blijkbaar vind jij dat vervelend. Je hebt je punt gemaakt. Even goeie vrienden.
gwnbmw zegt
@janjanssen: tja, ze zijn wel een stuk praktischer als de ferrari’s die jij opnoemt. Als je een keer hard over de autobahn wilt kan dat, de kinderen naar school en de hockey, een rondje circuit (ze rijden verdomd goed gezien de hoge positie en zwaartepunt) en het is ook een statement auto natuurlijk. Als je hiermee aankomt op de zaak heb je wel ff wat bij je, en je rijdt er in ultra luxe heen.
Houdt overigens ook rekening met belastingen, zo’n auto zal in belgie 65-75 duizend euro kosten. Nog steeds veel, en ik zou em zelf ook nooit kopen, maar ik zie wel waarom mensen die niet zoveel met auto’s hebben geintereseerd zijn in dit soort auto’s.
niex zegt
Ik lach mij dood in mijn 500, de snelweg daar mogen we straks allemaal 100 en de bochtjes op de binnenwegen haal ik dit soort tanks buitenom in.
flatsixx zegt
@niex: succes met je Fiat. Ik neem deze wel.
mcaa zegt
@niex: Ik zou eerder huilen als ik jou was
blackmilo zegt
Gla Gla Gla Gla, wat een lol heb ik om dit misbaksel.
lekkerlinksrijden zegt
Dit is echt lelijk, heerlijk Mercedes mijn ochtend is weer goed, ik heb gelachen bedankt
Dutchcarwizard zegt
Binnenkort komt er concurrentie uit Fremont qua prestaties.
Dutchdriftking zegt
Kan er iemand een reden verzinnen waarom je deze boven een A45 zou verkiezen?
emping zegt
@dutchdriftking: hogere instap
eelco74 zegt
@emping: en achterin is ie ruimer en heeft een grotere kofferbak
Dutchdriftking zegt
@emping: mensen die een hogere instap en ruimere achterbank willen zitten toch helemaal niet te wachten op 400pk? Die hebben liever een fietsendrager, allebei de zelfde jas, en een kaart op het stuur…
cossiekiller zegt
Ik zou deze kiezen en dan 7cm verlagen! Gewoon, omdat het kan.
WoutH zegt
Wat een vreselijk domme auto! Ik sluit me verder aan bij Jan Jansen.
RutgerK zegt
Alleen interessant voor stoplichtsprintjes voor mensen die moeite hebben om uit een A45 uit te stappen.
stephane8200 zegt
For the record: in de iPhone app zie ik artikelen soms uit de lijst verdwijen. Specifiek een artikel dat bovenaan staat regelmatig.
Verder vind ik die bullets voor die thumbnails echt wel genoeg geweest nu. Huur eens professionele mensen in om dat te fixen, zeg.
emping zegt
Volgens mij is het GLA45 ipv GLA 45.
ghost zegt
Ik ga voor een GLC 43 coupe. Deze mogen ze houden.
87sandyd zegt
@ghost: haal het woordje coupé weg en dan ben ik het met je eens.
ghost zegt
@87sandyd: haha ja kan ook. Vind persoonlijk de coupe fraaier.
mwti zegt
Koezie Koezie wat een lief schattig wagentje…leuk voor Priscilla en Samantha. Alleen dan met roze accenten en wat bont.
20klepper zegt
”Dit is de nieuwe AMG Trouwstoet/huur auto”
gregorius zegt
100k aan SUV met 421 pk.
Maar er kunnen nog steeds geen 4 volwassenen in.
eelco74 zegt
@gregorius: ik pas er anders prima in, maar ik heb dan ook geen obesitas
kareljansen zegt
“Met deze GLA rijdt je alle andere cross-overs helemaal zoek.” RSQ3?
haringarie zegt
Die rij je hier inderdaad helemaal mee zoek.
davelepeef zegt
Ik wacht wel op de Puma RS :)