







Deze auto moet het helemaal gaan maken.
Ford was in 2008 een van de eerste Europese merken met een zogenaamde crossover. Tot die tijd was het het territorium van veelal Aziatische merken. Een doorslaand succes was het absoluut niet. De verkopen waren in Nederland niet denderend te noemen. Een paar honderd exemplaren per jaar was niet wat Ford Nederland zich er waarschijnlijk van had voorgesteld.
Gelukkig weten de Nederlandse klanten de Ford dealer telkens beter te vinden voor een Ford crossover. De tweede generatie Kuga deed het aanmerkelijk beter, met name vanwege de beschikbaarheid van meer bescheiden uitvoeringen. Nu is het 2019 en zijn we aanbeland bij alweer de derde generatie Kuga. De Kuga is een stukje groter dan voorheen. Qua breedte scheelt het 4,4 centimeter, in de lengte is het zelfs 8,9 centimeter. Dankzij het feit dat de Kuga lager is dan voorheen (2 centimeter), oogt het meer als een hoge stationwagon dan een ‘SUV’.
Over triviale dingen als ‘design’ laten we graag de experts in de commentsectie aan de slag, maar het is verreweg de saaiste Kuga tot nu toe. Als zelfs het introductiemodel in een opvallende kleur en grote wielen er ‘meh’ uitziet, vrezen we het ergste voor de instapper. In het grijs. Op kleine wieltjes.
Qua techniek heeft Ford dan ook eindelijk het licht gezien. Men gaat inzetten op hybride aandrijflijnen. Tsja, voor de Outlander PHEV legde het geen windeieren in 2013. Goed om te zien dat Ford het nu ook oppakt. Alhoewel we moeten aantekenen dat met de veranderende bijtellingsregels geen Outlander PHEV verkoopcijfers verwacht hoeven te worden. Er zijn drie opties. De eerste is een Mild Hybrid met 48v hulpmotor. Deze assisteert een 2.0 EcoBlue motor. Ondanks het feit dat ‘EcoBlue’ heel erg schoon klinkt, is het gewoon een diesel.
De tweede optie is een Kuga Hybrid. Bij deze variant heb je de beschikking over een 2.5 vierpitter zónder turbo. Qua concept kun je het goed vergelijken met de hybride aandrijflijn van Toyota. Schakelen gaat bij de Hybride middels een achttrapsautomaat. De derde stap is de Kuga Plug-In Hybrid. Deze heeft dezelfde Atkinson Cycle motor, maar dan met een beter accupakket. Het systeemvermogen bedraagt 225 pk. Zoals de naam doet vermoeden, kun je de Kuga Plug-In Hybrid met een stekker opladen. Op een volle lading moet je volgens Ford zo’n 50 km kunnen halen.
Mocht je geen hybride crossover willen, dan zijn er ook ‘normale’ versies leverbaar. Er zijn twee 1.5 driecilinder benzinemotoren verkrijgbaar (120 en 150 pk). De kilometervreter kan kiezen voor een 1.5 (120 pk) of 2.0 (180 pk) diesel. Er zijn drie uitrustingsniveau’s: Titanium, Vignale en ST-Line. De Kuga wordt ook in Amerika leverbaar, wederom onder de naam Escape.
Deze had 10 jaar geleden rondgereden met een Hyundai badge.
@suzikubelona: Ik vind dat Ford, Hyundai en Kia sowieso erg veel op elkaar lijken qua designtaal.
@gandini: Ik vind vooral de welving in de deuren en de hoge raampartij een hoog (oude) Santa Fé gehalte hebben. Ik mis het stoere Ford design. Zoals hier beneden al gezegd, dit is vlees noch vis.
@suzikubelona: dat laatste geldt wat mij betreft voor veel meer SUV’s. De soortgenoten van bijvoorbeeld Seat en Škoda hebben last van hezelfde euvel. Kleurloze kraak-nog-smaak modellen die uit je gedachten zijn verdwenen zodra je ze niet meer op het netvlies hebt.
@gandini: Dat kan wel kloppen omdat ze een pool delen waarin ze ontwerpers uitwisselen. Deze Kuga is volledig door het Zuid-Koreanse deel van de pool ontworpen. De nieuwe Kia Ceed gaat bijna een kopie worden van de 2020 4-deurs Ford Mustang (designed in Detroit, made in South-Korea)
@iphonistvongates: de ceed is toch pas een jaar of misschien niet eens. Komt dus voorlopig niet lijkt mij
@lekkerlinksrijden: U, mijn beste mede-aardbewoner bent hierbij uitgenodigd voor mijn spectaculaire visuele presentatie over 23 dagen in het Atlantis Hotel & Resort te Sexbierum. Via een 728 graden virtual reality ervaring probeer ik het verschil weer te geven tussen 1. Ironie, 2. Sarcasme en 3. Cynisme. Tot dan!
@iphonistvongates: dat dacht ik al, maar twijfelde toch?
Niet zo gek dat de 1e generatie Kuga niet verkocht in Nederland. Deze was alleen leverbaar met de 5 pitter turbo van de Focus ST….
@dutchdriftking: yep en was dus stervensduur.
@dutchdriftking: Vandaar de zinderende passage:
“De tweede generatie Kuga deed het aanmerkelijk beter, met name vanwege de beschikbaarheid van meer bescheiden uitvoeringen.”
@willeme: Klopt. Overigens wel een leuke auto voor de vrouw, zo’n Kuga 2.5T!
De Kuga ís al leverbaar onder de naam Escape in Amerika toch?
@apriliarsv: Yes. Net als de Fusion en Mondeo. Zelfde auto.
Draaiknop voor de automaat? Ik zou graag wat meer kleur in het interieur zien, dit oogt wat karig. Verder ziet het er prima uit.
@mashell: heeft de nieuwe focus ook idd
Enige wat me bevalt is die kech die voor haar bijverdienste frummelt met de achterbank.
@kruimel: Triest taalgebruik.
@kruimel: Stoere gozer hoor!
Leer eens met fatsoen over vrouwen te praten!
@kruimel: https://m.youtube.com/watch?v=x5aPIICShS4
@kruimel: is je moeder trots knul?
Terreincapaciteiten nog steeds mega verrot of is dat aangepakt?
@ghost: Dat boeit echt helemaal niets. De doelgroep die dit koopt komt niet verder dan een zanderige weg van een net aangelegde vinexwijk.
@chrisvonmeer: tuurlijk wel, je wilt immers niet voor lul komen te staan met je priemioem Ford.
Neus lijkt wat klein vergeleken met de rest van de auto. Jammer, ik kijk nog ff verder
Waarom lukt het Ford nooit om degelijke interieurs te ontwerpen?
@baklava: omdat het Amerikanen zijn.
@sr20det: de hoofd ontwerper is een Nederlander. Bovendien is het interieur van Ford ergonomisch gezien vrij hoogstaand.
Knappe wagen hoor. Niet heel erg uitgesproken, maar hij ligt wel lekker op het netvlies en er zitten mooie details in. Zoals de bumper die iets breder is dan de neus.
What. The. F#ck. Hebben. Ze. Gedaan. Waar sommigen een Focus een inwisselbaar design vinden hebben en je nog over mooiheid kunt twisten….. Dit is echt vlees noch vis. Wat een hok.
Neus past totaal niet bij het design
Ik vind het wel wat, elke auto heeft wel zijn voors en tegens, maar voor mij oogt dit best goed genoeg. Zeker omdat de C-Max verdwijnt, is dit een niet onaardige optie, staat op mijn lijstje vermeld.
@loutervanplezier: ik zou dan voor de nieuwe Mazda CX-30 gaan. Op alle punten een mooiere verschijning imho.
Doen ze nou een Peugeot rijder groeten met dat kenteken? Ot: best een puik ding om te zien
@shibby: Ford gebruikt altijd van die kentekens die je ook in spiegelbeeld kunt lezen. Hieven ze maar 1 setje foto’s te maken voor de Brexiteers en de rest van de wereld.
Interieur made by tupperware and Komo. Blegh, dat zien ze bij Ford toch ook dat dit niet meer kan in 2019?
Nee dank je en ik was oprecht gedesinteresseerd als een lease auto. Maar wat een verschrikkelijk lelijk ding met een afschuwelijk interieur. Ik snap echt niet meer waar Ford mee bezig is. Ik kan geen mooie (Europese) Ford opnoemen. De Mondeo is nog het best te pruimen maar was a oud bij zijn introductie.
@sketcher: slip of the tongue *geïnteresseerd.
@sketcher: vind het wel een mooi woord eigenlijk
“Ford was in 2008 een van de eerste Europese merken..”
Huh? Heb ik wat gemist? Begrijp dat sommige modellen in Europa gebouwd worden, maar om het dan gelijk een Europees merk te noemen… dan kan je dat volgens mij doortrekken naar bijna elk merk…
@kees66: wat mij betreft heeft een bedrijf de nationaliteit van waar de R&D gedaan wordt. Daar wordt toch het karakter van een auto bepaald. Dat maakt Volvo Zweeds en Ford zowel Amerikaans als Brits en Duits. En Hyundai zelfs een beetje Duits.
Die op nummer 10 lust wel een D of 2-3…
Ik vind m helemaal niet verkeerd eigenlijk. Mits natuurlijk een fijn aangekleed met bijv. ST-line. Dat de kale versies saai zijn, geldt voor vrijwel iedere auto.
Huidige crossovers gaan steeds meer lijken op de mpv’s van weleer, maar dan met uit de kluiten gewassen neus.
Vind hem best leuk! Beetje alfa Romeo Stelvio
Och wat leuk. Heeft toch nog iemand inspiratie weten te halen uit de Fyra
@ghost: euh wat heeft off road capacitieiten te doen met premium?