Aanschouw, de nieuwe Ford B-Max. Een MPV-achtige op basis van de Fiesta. De auto toont aardig wat overeenkomsten met de iosis Max concept uit 2009, en de schuifdeuren die toen werden getoond hebben het productiestadium dus wel degelijk gehaald.
Als we naar de nieuwe carrosserie van deze B-Max Concept kijken valt eigenlijk direct op dat er geen B-stijl meer te vinden is. Mede dankzij de schuifdeuren ontstaat er hierdoor een instap (1,5 meter breed) waard de gemiddelde babyboomer lichtelijk van begint te kwijlen. Om het ontbreken van een B-Stijl botsproef-technisch op te vangen is er gewerkt met boriumstaal en is de structuur van de voor- en achterportieren versterkt. Nu nog even afwachten hoe EuroNCAP daar over denkt.
Aangekomen bij het interieur zien we daar veel overeenkomsten met het spacy binnenste van de nieuwe Focus en de huidige Fiesta. De middenconsole bevat een 6 inch aanraakscherm met Ford HMI (Human Machine Interface) en de boel is afgewerkt met bruintinten. Dat interieur is dan wel weer heel goed zichtbaar op zonnige dagen, aangezien de B-Max met een giga panoramadak wordt geleverd. Waarschijnlijk kunnen we de B-Max eind dit jaar/begin 2012 in de showrooms verwachten, en volgens Ford verschilt de uiteindelijk productieversie niet veel van deze concept zoals hij in Genève staat.
De B-Max is 11 cm hoger en langer dan de Fiesta en met zijn lengte van iets meer dan vier meter is hij 32 cm korter dan de nieuwe C-MAX. Qua motoren is er weinig keuze. De opgehoogde Ford is enkel leverbaar met de driecilinder 1.0-liter EcoBoost, een blokje voorzien van directe brandstofinspuiting, een turbo en variabele kleptiming. Goed voor de CO2-uitstoot en waarschijnlijk erg bijtellingsvriendelijk, mocht je daar waarde aan hecten. De prestaties die bij dit groengezinde blokje horen zijn nog niet bekend gemaakt.
Edge zegt
Zal toch wel nog een concept zijn, nietwaar? Lijkt me lastig instappen zonder handgrepen
Renesis zegt
@Edge: keyless entry, afstandbediening?
Renesis zegt
@Renesis: edit lees op andere site dat dit wel een concept is
Esprit_de_Flandre zegt
@Renesis: Kan, ook in productie, maar ik zou het toch niet betrouwen, geen ouderwetse klink als back-up…
mrbones zegt
@Edge: Fatsoenlijk achterin zitten lijkt me lastiger
ricardo zegt
@Edge: Conceptversie die volgens Ford nauwelijks afwijkt van het productiemodel. Die zal uiteindelijk wel handgrepen meekrijgen.
mashell zegt
Nogal een giant leap forward vanaf de Ford Fusion. Ik ben benieuwd of de senioren deze stap wel willen maken. Ik vind het wel een kek ding en zonder B stijl lacht ie de Meriva vierkant uit maar de productie versie zal vast wel een B stijl hebben.
dawwg zegt
@mashell: Kek ding ??? Jij bent ookal 65+ ofzo ? De grill is lelijk en het dashboard is een chaos, zowel qua ontwerp als qua materiaal gebruik …
Apache zegt
@dawwg:
De grille is mooi en de dashboard is idd lelijk, maar ook futuristisch op de manier dat star wars speelgoed dat is en daarom neemt het een optie op de daartoe behoorende cult-status en of dat nu lukt of niet (niet normaal gezien), dat doet er niet toe, het is gewoon cool.
En Ford ziet Opel al lang achteruit gaan, daarom lanceren ze nu een aanval op de Meriva. En dat zal ongetwijfeld lukken als ze de marketing verzorgen, maar dat gaan ze wel.
Ram-G-maN zegt
@mashell: Ik moest ook gelijk denken aan de Meriva. :D Toch heb ik liever een B-stijl bij een zijwaartse botsing. Zal Aston Martin leuk vinden zo’n voorkant, komt vast de emissiewaarden ten goede. *kuch*
oli4k zegt
Dat hele MAX-gedoe begin ik steeds meer met een TV-zender voor 50-plussers te associëren.
jackl zegt
-edit: check!-
MAB zegt
-edit: check!-
Nico94 zegt
Lelijk ding. Schuifdeuren zijn nou eenmaal niet mooi op een auto. Kijk maar naar de Peugeot 1007.
lambo4all zegt
hij heeft wel een grote mond zeg.. ze gaan toch niet peugeot achterna!
autogier zegt
beetje een opel meriva concurrent. dat is het schuifdeuren vs felxdoors
autogier zegt
@autogier: dat=dan
mout zegt
@autogier: Ah. En wat is felxdoors? :lol:
robbie zegt
productieversie zal ongetwijfeld een B-stijl krijgen, zonder zo’n ding zal een crashtest een lastig verhaal worden. Zie ook de Spyker D8.
Citrofiel zegt
@robbie: Inderdaad. Waarom zou Ford wel slagen in die verdwenen B-stijl, waar verschillende merken er al eerder aan dachten maar er vanaf gezien hebben.
ricardo zegt
@robbie: @citrofiel: Letterlijke quote van Ford over die B-stijl: “Opzienbarend deurenconcept met geïntegreerde B-stijl en schuifdeuren – is klaar voor serieproductie.” Even later hinten ze er weer naar dat het productiemodel eveneens b-stijl-loos zal zijn door te melden: “Bij het ontwikkelen van de unieke, geïntegreerde B-stijl voor serieproductie, hebben de ingenieurs van Ford ervoor gezorgd dat de B-MAX bij botsingen dezelfde hoge mate van bescherming biedt als de Ford-modellen met een conventionelere structuur. Om bij botsingen in de flank de vereiste bescherming te leveren, is de structuur van de voor- en achterportieren aanzienlijk versterkt – met ultrasterk boriumstaal op de zwaarst belastbare gebieden – zodat de portierframes gezamenlijk als een ‘virtuele B-dakstijl’ energie absorberen.”
Al met al gok ik dat-ie dus daadwerkelijk zonder B-stijl geleverd zal worden. En dat doen ze best goed.
Esprit_de_Flandre zegt
@ricardo: “geïntegreerde B-stijl”, dus de B-stijl zit in de deur(en), en gaat mee open als je de deur opendoet. Zozo…
Dimglor zegt
Ziet er redelijk productierijp uit… Ik ben echter wel geen echte fan..
Ik rijd zelf in de Fiesta en de Fiesta is stukken mooier dan deze….
Ik vind deze een echt rare voorkant hebben…
Jochempie zegt
En in één klap is de Meriva weer verouderd :)
Atenza zegt
De vorige concept was vele malen mooier. Deze vind ik echt wat minder en de derde zijruit verpest het net als bij de Grand C-max
mout zegt
Grote griebels! Iedereen is zo jaloers op Audi dat er complete wildroosters op alles geschroefd worden!
Is Peugeot eindelijk een beetje beheerst, krijg je dit. Hoe heet die truttenschudder van AM ook alweer?
audirs6ravant zegt
Waarom verneukt ford tog altijd die achterkanten die van de grand c max is nog veel erger maar deze is nou ook niet bepaald ok
bobb zegt
Verrassende motor, al is de keus wel beperkt zo. Kan ook wel in de Ka en Fiesta lijkt me
Sm0keGun zegt
zal wel niet voor zijn uiterlijk zijn dat je hem koopt …
schnitzerken zegt
Duidelijk inspiratie gehaald uit de meriva. En vooral apart.. Nu geen auto waar ik me in zie rijden, maar er zit wel potentieel in denk ik
joep1986 zegt
@mout Je vergeet dat er nog een nummerbord over moet dan valt het allemaal wel mee met die grote grill en ziet het er goed uit kijk bijvoorbeeld is naar de fiesta…
OT: Dit gaat een topper worden! Flitsend, compact, hoge zit en instap hopelijk een nette vanafprijs. goed bezig Ford!
mout zegt
@joep1986: Nou, met zulke sleuven heb je wél de ruimte voor de schroefjes van je nummerplaat!
Imom zegt
Wat een lelijk hok.
rdms zegt
Leuk voor ouderen, minder validen en degelijke gezinnen.
norge zegt
Eeuwig zonde van die achterkant ,rest van de auto is best wel grappig.
En nee ik ben niet minder valide og gepensioneerd :D
Esprit_de_Flandre zegt
Lelijk. C-max valt nog mee, maar de achterkant van de Grand C-max lijkt nergens op. En deze heeft die achterkant ongeveer overgenomen. Lijkt ook wat de bobbelig aan de zijkant. Niet echt strak. En die gigantische grille, net nu Peugeot die laat varen (wegens teveel kritiek?), komt Ford ermee. Onbegrijpelijk…
Weliswaar een serieuze stap vooruit tov de Fusion. Dat ding had gewoonweg nooit moeten bestaan hebben…
db87 zegt
Een kat in het nauw maakt rare sprongen is het eerste wat in mij op komt. Ford moest een antwoord hebben op de zeer succesvolle Opel Meriva, slechts een half maatje kleiner dan de C-MAX en toch 5 duizend euro goedkoper. Vermoed dat deze B-MAX niet volwassen genoeg is en meer Fiesta-niveau is dan Focus-niveau, dit terwijl de Opel Meriva Astra-niveau is.
Op de foto’s is in elk geval goed te zien dat het dashboard zich duidelijk niet kan meten met het dashboard van de Meriva. Persoonlijk heb ik helemaal niks met bestelbus-deuren; geef mij de suïcide-doors maar, een stuk eleganter.
Maarja voor Ford is dit natuurlijk de opvolger van de Fusion en wat dat betreft gaan ze er met de B-MAX er dik op vooruit. Want de Ford Fusion is mij toch een lelijk hok.
amateur zegt
De prijs is het bewijs, de B max is misschien niet zo mooi, maar dat boeit veel mensen niet, het gaat om de inruilprijs voor de huidige auto en om de klantvriendelijkheid van de desbtreffende dealer en de aankoopprijs.
Ik denk niet dat iemand echt kijkt naar het uiterlijk in deze prijsklasse.
Cantago zegt
Gaat dit niet vreselijk buigen en torderen? Ideale auto om flink in te korter (of te verlengen) gok ik zo!
premie zegt
Lijkt mij een geweldige auto, smaken verschillen maar ik vind hem mooi, zo dra hij uitkomt zal ik hem zeker bestellen.
antonio zegt
Heb nu een jaartje of 5 een c-max.
leuke gezinsauto maar wil ongeveer na 4 tot 5 jaar toch weer een andere auto.
Zijn eerst gaan kijken naar een focus maar dat was mijn zin niet, te laag.
Ik wist ook dat de b-max uit kwam en heb hier op gewacht.
Is maar goed dat ik heb gewacht het is een mooie auto.
Waarom ik dit weet is omdat ik hem al in het echt heb gezien bij de ford-dealer.
Wel eens waar iets kleiner dan de c-max maar daar ging ik ook voor. beide kinders hebben een eigen auto vandaar mijn keus.
Het is een mooie auto ik heb hem reeds besteld met alles erop en eraan.
De b-stijl zit in de deur verwerkt en heeft de crash-test goed doorstaan met LOF anders mogen ze de auto niet op de markt zetten.
En een 50+ auto vergeet het maar je mocht willen dat je zo’n auto had.
En bij de dealer waar ik hem heb bested zijn er met mij erbij al 6 aangekocht.
We zullen zien wanneer hij in productie gaat en wanneer ik hem kan afhalen maar ik kom hier dan zeker op terug.