De Dodge Journey is dood. Leve de Fiat Freemont! Rebadge FTW!
Dodge mag dan wel dood zijn in Europa (net zoals Chrysler), maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat we hier niet meer kunnen ‘genieten’ van hun producten. En daarom heeft Fiat besloten om de Dodge Journey te voorzien van een ander snoetje, andere bumpers, nieuwe velgen en vervolgens naar Europa te sturen. Zo kan de Freemont mooi in het gat springen dat is ontstaan na het recente overlijden van de Multipla, Croma en Ulysse.
De Freemont zal zijn debuut maken tijdens de autoshow van Geneve en in de tweede helft van dit jaar op de markt verschijnen. Onder de motorkap vinden we geen grote dorstige Amerikaanse motoren met heel veel cilinders. Onder de motorkap van de Freemont ligt in eerste instantie een 2.0 MultiJet diesel met 140 of 170 pk. Die motor zal zijn gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak en louter de voorwielen aandrijven.
In een later stadium zal de Freemont ook leverbaar worden met AWD, automaat en een 3.6 Pentastar V6 met 276 pk.
Wanneer moet je een Freemont kopen? Het is voor jou de ideale auto als je 7 personen wil kunnen vervoeren en behoefte hebt aan laadruimte. Je kan namelijk maximaal 1.461 liter meesleuren in deze nieuwe Amerikaanse Fiat. Overigens heeft Fiat nog geen foto’s van het interieur vrijgegeven, maar ik gok dat het interieur vrijwel gelijk zal zijn aan dat van de vernieuwde Dodge Journey. (via: autoblog.it)
Nog wat geneuzel uit het persbericht:
De auto wordt in twee uitvoeringen leverbaar. Beide uitvoeringen zijn uitgerust met 7 stoelen, triple zone automatisch climate control, keyless entry system, cruise control, trip computer, tyre pressure monitoring system, mistlampen en een touch screen radio. De meest luxe versie biedt daar bovenop onder meer 17” lichtmetalen velgen, touchscreen radio met 8,4” scherm, LCD kaart en dvd reader, Bluetooth, parkeersensoren achter, dakrails en donkere achterruiten.
Alle Fiat’s Freemont zijn standaard uitgerust met 7 airbags, ABS met brake assist, ESP met hill holder en ‘electronic roll mitigration’ (ERM).
En dit is nog wel de mooiste quote:
De dynamische prestaties zijn verbeterd dankzij de speciaal door Fiat ontwikkelde onderstel- en stuurconfiguratie, die meer accuraat en directer is. Het rijcomfort is verder toegenomen dankzij verbeterde geluidsisolatie.
F1Tim zegt
De tijd zal het hen moeten leren dat rebadgen niet altijd werkt!
Freewarefreak zegt
@F1Tim: Even het hele rebadgen verhaal buiten beschouwing gelaten.. ik vind hem niet lelijk..
@Autoblog: is er binnen ook wat veranderd? Of krijgt hij het nieuwe dash van de Journey?
Ben wel heel benieuwd of dit gaat lopen.. *keep fingers crossed for Fiat*
Freewarefreak zegt
@Freewarefreak: Ok, ik zie dat Robbie gokt dat die hetzelfde zal zijn, nou dan wachten we dat maar af.
Frankypanky zegt
@F1Tim:
Zeg dat tegen VAG! Of GM, die (in de jaren 60 en 70) vaak met veel succes merken van een rebadge voorzag… :roll:
porsche911turbo2 zegt
@F1Tim: kan het niet beter verwoorden.
mashell zegt
Met fatsoenlijke diesel motoren en het Fiat dealernet kan dit best wel eens een succesje worden. Maar het hangt allemaal van de prijs af. Zolang die maar onder die van een vergelijkbare Passat Variant zit komt het wel goed.
Freewarefreak zegt
@mashell: Ja da’s ook een goeie. Prijs. Zal zeker een factor gaan worden.
@Autoblog: De gallery staat door het persbericht..
robbie zegt
@Freewarefreak: vreemd bij ons ziet het er zowel in IE, FF al Chrome er goed uit…
Ferdinand1 zegt
@robbie: same problem here in ff
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Gallery staat tussen het artikel en het persberichtgeneuzel. Waarschijnlijk bedoelen ze dat, maar is vast de bedoeling zo?
Freewarefreak zegt
@Esprit_de_Flandre: en @Robbie: fixed! thx voor je reply. Esprit: even je buffer (local cache) legen en refreshen.
koluh zegt
Fiat heeft het model er iedergeval wel toonbaarder uit laten zien. Echter of dit model past bij de perceptie van de consument op Fiat……
Maar waarom ook niet, zolang als ze dat goedkope plastic uit het interieur maar niet overnemen!
mout zegt
Tsja, een 3.6 pentastar is natuurlijk snoezig, maar lijkt me niet de meest voor de hand liggende motorisering voor NL. Met een multiair van 150 pk (1.8?) zou ik al helemaal tevreden zijn.
Hoewel het een vreselijk gevalletje rebadgen is (geef me dan maar een Dodge-logo), zijn die 7 zitplaatsen en ruime wielbasis wel precies wat mij bij mijn Mitsubishi Space Wagon brachten.
phantom95 zegt
Wat wordt de volgende? Maserati Charger? Dodge Mito SRT4?
Rsimon zegt
toch niet mis hoor
rocky zegt
Ik weet het niet, hoor… natuurlijk begrijp ik dat rebadgen een goed (of goedkoper) ding is maar een Fiat badge op een Dodge vind ik wel een beetje sneu :-(
Northwestern zegt
Een Amerikaanse auto met Italiaanse badge… Dan krijg je vast hetzelfde als zo’n smerige Amerikaanse pizza.
norge zegt
@Northwestern:Ik mag graag een stukje Amerikaanse pizza eten hoor :D.
Ik denk dat dit met Fiat naam best wel goed kan verkopen in europa,voor degenen die iets anders wil als een krappe touran ;)
Northwestern zegt
@norge: Dan toch maar een Renault Espace. Mij zul je niet in een Amerikaan vinden :)
mco zegt
Apart combi, dodge en fiat. Deze wagen lijkt in geen velden of wegen op de europese fiats. Vind em niet lelijk, maar hij past niet echt in het huidige Fiat gamma..
w0o0dy zegt
@robbie andere bronnen melden een nieuw dashboaard, mooiere materialen en een aangepast onderstel….
robbie zegt
@w0o0dy: heb je het stuk onder de plaatjes ook gelezen? Nieuw dashboard, mooiere materialen etc heeft betrekking op het nieuwe dashboard dat de Amerikaanse Journey ook al heeft ontvangen. Dat dashboard kennen we (officieel) natuurlijk nog niet en daarom kan Fiat roepen dat het een (voor ons) nieuwe dashboard etc is.
Iedereen met een beetje kennis weet dat dit dashboard alweer een paar maanden bekend is in de VS.
robbie zegt
@w0o0dy: Fiat roept bijvoorbeeld ook het volgende:
The rear end has been redesigned with the adoption of a new bumper and LED tail lights.
En dat terwijl de Freemont dezelfde LED achterlichten heeft als de gefacelifte Journey. Dus ga er maar vanuit dat “nieuwe” dashboard ook gewoon het nieuwe Journey dashboard zal zijn.
jack_abarth zegt
Vind het best een mooie wagen eerlijk gezegd.
Hopelijk wordt deze ook leverbaar met de 1750 motor en dan denk ik dat je voor een schappelijke prijs een behoorlijke wagen rijdt.
Even ervan uitgegaan dat deze met de prijs rond de captiva, antara etc. komt te liggen.
duckje zegt
een potentiele klant wilt auto misschien wel kopen omdat hij dan een stoere auto heeft, maar tegelijk is het een fiat.
dus uiteindelijk kiest hij toch iets bij de concurentie!
dit gaat dus niet lukken.
Esprit_de_Flandre zegt
Mja, niet mis. Was dan ook wel de mooiste Dodge in het Europese gamma.
pizzakoerier zegt
de Journey vond ik altijd al wel een mooie MPV, maar ik irriteer, nee erger me zelfs aan die Fiat badge voorop! Badge-engineering is gewoon stom!
boxster zegt
Best een mooie auto voor een Dodge. Maar het is geen Fiat, hij mist elk Fiat-DNA behalve het merkschildje dan.
Rebadgen werkt volgens mij nooit, ook niet als je een relatief goed auto als basis neemt. Stel je voor dat VAG hetzelfde had gedaan als Fiat nu met Chrysler. Stel je voor dat ze indertijd de Bentley Arnage hadden gerebadged als über-Volkswagen. Een fantastische auto met een Volkswagen-badge. Zou iemand dit op zich niet minder goede product dan hebben gekocht? Of wanneer ze het omgekeerde zouden hebben gedaan en een Bentley Phaeton op de markt zouden hebben gebracht? Nee, volgens mij niet. Het werkte niet bij de Alfa Romeo Arna, Maserati TC, Truimph Acclaim, etc etc en zal volgens mij ook nooit werken. Met een meer dan een beetje gewijzigde carosserie met merkeigen DNA misschien wel..
xilver zegt
@boxster: Rebadging werkt wel … Lada rebadgen naar Skoda kan werken. Rolls Royce, Fiat, e.d. zijn fanboymerken, daar ligt het verschil.
Freewarefreak zegt
@xilver: “..Rebadging werkt wel … Lada rebadgen naar Skoda kan werken..”
Dit ben ik wel met je eens. Als het merk nog “geen” imago heeft. Kijk inderdaad maar naar VAG met Skoda.. het imago ontstaat door het modellengamma wat daarna gepresenteerd word. Die eerste Felicia was al een stap vooruit, daarna kwam daarvoor de Fabia, enz. En kijk waar Skoda nu staat met de Superb e.d.
Dat zou voor Fiat ook kunnen werken inderdaad, eerst beginnen met de Dodge Fiat modellen en later komen daar nieuwe voor, komt het eigen Fiat DNA er steeds meer in, ook in de USA en dan is iedereen over vele jaren die “tussen-pausen” vergeten.
xilver zegt
@Freewarefreak: Dit is exact wat ik bedoel. Nu denk ik wel dat Dodge een pak moeilijker valt te rebadgen dan een Lada. De grote stoere mannenbak wordt een Italiaanse sissy.
boxster zegt
@Freewarefreak: je mist mijn punt. Ik zeg dat rebadging, dus alleen het vervangen van de badge, niet werkt. VAG heeft nooit Volkswagen-modellen met een Skoda-badge op de markt gezet, ze hebben een nieuw Skoda-DNA neergezet met behulp van VAG-onderdelen. Dat werkt wel, en zou bij Lada ook erg goed kunnen werken. Waarom werken met “tussen-pausen” als je het ook in 1 keer goed zou kunnen doen? Overigens denk ik wel dat rebadging zou kunnen werken op minder veeleisende markten, waar ze nog niet gewend zijn aan het DNA van de merken, zoals China, Rusland en Noord-Korea ;-) Maar in Europa moet een Fiat gewoon een Fiat zijn, en geen Dodge met een Fiat-badge.. Mijn mening, als het goed verkoopt had ik ongelijk.
Freewarefreak zegt
@boxster: Je hebt gelijk.. ik miste je punt. Alleen een ander logo op een auto plakken is inderdaad iets anders. Je vat mijn uitleg wel met één zin heel goed samen: “ze hebben een nieuw Skoda-DNA neergezet met behulp van VAG-onderdelen..” Vet! En dat is inderdaad iets anders.. nou dan herhaal ik mijn statement van mijn eerste post.. *keep fingers crossed for Fiat*
boxster zegt
@xilver: waar ik nog mijn mening verkondig, ben jij heel stellig: “rebadging werkt wel”. Nu ben ik erg benieuwd naar welke voorbeelden je dan kunt noemen waarbij rebadging wel gewerkt heeft.
MichaelvdBroek zegt
ik vind het maar geen fiat, in geen enkel opzicht, en ik vind het een typische amerikaan, dusjah ik moet maar zien of het wat word in europa ;)
jorden zegt
@ boxter
“Of wanneer ze het omgekeerde zouden hebben gedaan en een Bentley Phaetonop de markt zouden hebben gebracht”
dan zou ik je uit de droom helpen. De complete continental lijn is op de pheaton gebaseerd.
xilver zegt
@jorden: VAG-onderstel, uitwendig zie je dat niet, dus dat maakt niet zoveel uit.
boxster zegt
@jorden: je mist mijn punt. Ik zeg dat rebadging, dus alleen het vervangen van de badge, niet werkt. Zelfde onderdelen gebruiken werkt fantastisch, kijk inderdaad maar naar VAG/Bentley. Maar ze hebben dus niet klakkeloos de badge overgezet, ze hebben met VAG-onderdelen een compleet nieuw Bentley-DNA op de markt gezet, en dat verkoopt erg goed.
bobb zegt
Staat wel leuk tussen een Panda en Punto in de showroom, ben benieuwd wat de dealers ervan vinden om ff zo’n 3.6 op voorraad te nemen.
Den zegt
Wat een fail en wat verschrikkelijk lui zijn die italianen…
Freewarefreak zegt
@Den: Nee niet lui.. “arm”.. Fiat kan / wil daar geen geld voor vrijmaken.
Lustigson zegt
‘k Moet zeggen dat de Dodge Journey me wel aansprak. Maar ik begrijp werkelijk niet waarom Fiat-Chrysler — om ze voor het gemak maar even zo te noemen — de Amerikaanse merken van de Europese markt haalt.
Waarom ze niet juist proberen te versterken? Dat biedt de koper meer keus. Want als iemand nu deze auto zou willen kopen, maar per se geen Fiat wil rijden, koopt ie dus van een ander concert. Terwijl, als je Dodge/Chrysler in Europa ook zou leveren, nog had kunnen kiezen voor een zustermerk.
Dat is volgens mij ook de strategie van VAG, toch?
xilver zegt
@Lustigson: Dodge als merk in Europa houden zal wrs te veel geld kosten. Door rebranding zal Chrysler nieuw leven willen schenken aan hun modellen van Dodge (die veel geld gekost hebben om te ontwikkelen). Dodge verkoopt voor geen meter in Europa, Fiat daarentegen wel. Logische keuze lijkt me dat.
VAG wil alleenheerschappij op de automarkt. Door hun verschillende merken willen ze de consument laten geloven dat het allemaal andere bedrijven zijn. Een mini-fanboy (die niet weet dat VAG verschillende bedrijven bezit) die het niet heeft voor VAG, gaat mss geneigd zijn om een Audi te kopen. Zo komt dat geld uiteindelijk ook ben hen terecht ipv bij een concurrent.
kingkay zegt
@xilver: wat mij betreft mogen de Duitsers best wel alleenheerschappij hebben hoor. Hadden ze in’t verleden ook en dat viel toch best mee?
(grapje eh mensen, voor er iemand gaat denken dat ik dit serieus meen)
xilver zegt
@kingkay: Zeker wel…Deutsche Gründlichkeit über alles.
xilver zegt
Doet raar… Amerikaanse bakken met een Italiaans logo… beetje verloochenen van hun achergrond. Maar ja… de heren van Dodge-Fiat zeggen liever ¥€$ to cash.
tvrspeedsix zegt
kan lelijker dacht ik zo
Lucb zegt
Het blijft een Amerikaan, en dat gaat niet samen met een Italiaanse badge erop. Dit gaat denk ik nog harder floppen dan Dodge. Misschien een enkeling die dit koopt en er nog wanhopig een Dodge-logo op plakt.
KaCh1ng zegt
kvind het maar raar ogen, kvond de dodge een OK auto maar afwerking lijkt echt slecht( hopen dat fiat andere materialen gt gebruiken )
Rob zegt
Amerikaanse wagens zijn in Europa nog nooit een daverend succes geweest. Gaat een ander merkje niks aan veranderen. En grote Fiats zijn ook geen succes… Oftewel gedoemd om te mislukken ;)
gasrbij zegt
@Rob: De 300c deed het toch aardig? En wat voor plaatje kwam daar op?
Frankypanky zegt
BTW,
Het re-badgen lijkt mij niet het probleem…eerder de bouwkwaliteit! Als die op de USA-niveau blijft voor de auto’s die in Europa verkochten moeten worden…Dan krijgt FIAT het heel moeilijk.
C6_R zegt
@FrankypankyV8: Tsja, die wagen op het Fiat kwaliteitsniveau brengen gaat ongetwijfeld een zeer zware taak zijn! :lol:
kingkay zegt
@C6_R: No offence, maar de Fiats van tegenwoordig zitten best goed in elkaar hoor.
mclarenf1lm zegt
De Dodge Journey vind ik sowieso een redelijke nette auto dus van mij mag het wel.
Atenza zegt
Geslaagde ‘lift’ maar totaal geen Fiat
KareldeGrote zegt
@Atenza: idd, geen lelijke auto, maar jammer dat deze de naam Fiat draagt, omdat het toch niet geheel overeenkomt met hun (hedendaagse) gamma.
vla zegt
Hahaha! Tot zover mijn reactie.
vincenzo zegt
Kijk en zo heeft FIAT met nul euro investering een auto in een segment waar ze dat voorheen niet hadden. De haters hebben het moeilijk en kunnen het grote plaatje niet zien….daarom lekker fietsen blijven maken of een autotje bij de Duitsers kopen. Die doen zulke dingen niet…dezelfde auto’s onder een andere naam verkopen.
Jipp zegt
Rebadging, misschien gaat het wel werken, dat was ook de nieuwe start voor bijvoorbeeld volkswagen, de introductie van deawoo etc.
Cantago zegt
Nou, ziet er helemaal niet lelijk uit dit! Zou er best in durven rijden zonder me schamen, en dat is een compliment voor een Fiat (de 500 buiten beschouwing gelaten).
Laue zegt
Stoere bak, wat wil je het is een Dodge!
Dimglor zegt
Sorry, maar dit is fout… Cheap ass way om een “nieuwe” wagen in je modellengamma op te nemen…
Justawheelchairguy zegt
Ziet er stoer uit! Ik vind het alleen niet echt een auto voor Fiat. Maar goed, het is dan ook gewoon een Dodge.