Ik heb zo’n trek in een FXX K Evoluzione…nee, ik wil geen gewone…
Nou ja, met zo’n gewone FXX K zou ik op zich ook blij zijn, maar feit is dat het nu niet meer de ultieme Ferrari is. Net als voorheen bij de op de Enzo Ferrari gebaseerde FXX, is er van de op de LaFerrari gebaseerde FXX K namelijk sinds gisteren een geëvolueerde variant verschenen.
De auto werd gepresenteerd tijdens Ferrari’s traditionele ‘Finali Mondiali’ feestje. De eerste indruk van de auto blijft min of meer hetzelfde, maar als je beter kijkt vallen toch wel wat flinke veranderingen op ten opzichte van de FXX K die we al kenden. De voorbumper en achterbumper zijn compleet anders vormgegeven en de achterspoiler loopt nu over de gehele breedte van de auto. Voorheen zaten er twee kekke losse vleugeltjes aan weerszijden van de auto. Zag er stiekem mooier uit, maar de nieuwe vleugel zal ongetwijfeld aerodynamische voordelen opleveren.
De foto’s zijn net verschenen via het Twitter-account van Ferrari Corse Clienti (Ferrari Races). De exacte specs hebben we nog niet, maar verwacht iets meer powahhh dan de 1.050 pk die de FXX K al had. Als resultaten uit het verleden een garantie voor de toekomst bieden dan zal de FXX K Evoluzione per ronde flink sneller zijn dan de FXX K. De FXX Evoluzione was op Fiorano namelijk liefst twee seconde sneller dan de FXX. Als we te weten komen hoeveel peerden dit racepeerd onder de kap heeft laten we het je uiteraard nog even weten.
UPDATE: Ferrari heeft inmiddels wat meer gezegd over de specs van de FXX K Evo. Het vermogen van 1.050 pk is (helaas) gelijk gebleven. Wel heeft de auto 23 procent meer downforce dan de FXX K. Ook zijn er nu extra pics. Check ze allemaal, in de galleries hieronder.
Boomer zegt
Ik weet dat het niet gaat om de looks, because racecar, maar mijn god wat een gedracht.
Boomer zegt
@airc: *gedrocht
cloverleaf zegt
Zo lekker dubbel geklapt laat maar kome…
Ik voel het water al strome…
drdre1 zegt
@cloverleaf: kwil keen pastaa!
rob5nismo zegt
Die 2 losse vleugels vond ik er ruiger uitzien
woudloper zegt
Jammer dat de gemiddelde koper er geen kloten mee kan rijden. Als je die filmpjes bekijkt van fxx corse clienti valt toch op dat het telkens meer money dan racing skills betreft.
Waarom dan niet eerst echt leren raggen met een 458 GT3 zodat je echt goede tijden neerzet en alle circuits kent?
Niet dat ik het de eigenaars niet gun natuurlijk. Het is hun (berg) geld
spykerboy zegt
@woudloper: niet omdat het moet… maar omdat het kan! (zoiets zal het wel zijn)
Rice09 zegt
@woudloper: Ik ken toch al minimaal zes FXX-K eigenaren die ten minste met een 458 challenge, LMP2 wagen of 458 GT3 racen in diverse klassen. O.a. Greg B heeft een FXX-K en raced naast zijn FXX-K met een 458 challenge en zit rijdt regelmatig in zijn Ferrari F1 wagen. Een andere eigenaar rijdt met grote regelmaat met o.a. zijn 458 GT3 of Porsche GT3 wagens op diverse circuits. Een andere eigenaar is o.a. al een aantal jaren actief op Le Mans en het Amerikaanse WEC programma. De gele FXX-K is van een baas van Google en die heeft naast zijn FXX-K nog o.a. een 599XX en 458 GT3 waarin die racet samen met zijn vrouw.
Je moet daarnaast eerst een race cursus hebben gevolgd bij Ferrari voordat je met de FXX-K mag racen. Dus ze kunnen echt wel iets, het is niet zo dat Ferrari ze in die wagens zet zonder enige vorm van voorbereiding.
woudloper zegt
@van de circuits die ik ken, valt het me vaak op als ik naar de racing lines kijk van die mannen. Dat ze vaak echt geen idee hebben waarover gaat.
Wil ook niet veralgemenen he en gun het die mensen zeker.
Maar kan me toch niet van de indruk ontdoen dat het veel pochen is en zeer weinig écht racen. Zeker dus al niet in officiële race klassen. En dat vind ik jammer.
Ben je heel zeker dat Greg B een fxxk heeft? Ik wist alleen van een 599xx
boomhauwer zegt
@woudloper: de meeste zouden eerst beginnen met een lotus elise mk1 met de rover motor. Is al meer dan genoeg voor sommigste
hollow zegt
@boomhauwer: en wie ben jij om dat te bepalen?
trustmeiamanengineer zegt
Wat een heerlijk ding zeg! Wat moet ’t toch mooi zijn om als rijke stinkerd ‘ff naar een prachtig circuit te vliegen om daar een paar uur met je Ferrari te boenderen. Maar goed, zelf met je hothatch naar Zandvoort rijden is natuurlijk ook leuk, en wel voor iedereen haalbaar.
spykerboy zegt
@trustmeiamanengineer: klopt alleen hier krijg je echt het gevoel van G-krachten op je lijf… in je hatchbackje ofzo amper tot niet in vergelijking
trustmeiamanengineer zegt
@spykerboy: ’t zijn alleen wel hele dure g-krachten…
spykerboy zegt
@trustmeiamanengineer: maar ook veel leukere (ik heb overigens absoluut niks met hatchbacks).
davelepeef zegt
@spykerboy: tuurlijk. Er is altijd wel wat beters hè…
spykerboy zegt
@davelepeef: hoeft perse beter te zijn, durf best toe te geven dat als je nu een Golf R koopt, dat ie een stuk beter en sneller zal zijn dan bijvoorbeeld een E36 M3, maar toch zou ik altijd de M3 nemen dan (sterker nog zelfs als niet M3 maar een 325i zou ik ze nog nemen, ik vind hatchbacks gewoon niks)
trustmeiamanengineer zegt
@spykerboy: Moet je ‘ff een 2e hands F16 op de kop tikken, daar kun je pas leuke g-krachten mee opwekken…
nicolasr zegt
@trustmeiamanengineer: de g-spot is nóg leuker. Zeggen ze.
rob5nismo zegt
@nicolasr: die moet je altijd proberen aan te tikken
toyotafortuner zegt
Heftig apparaat. Maar mooi is anders
jiltjes zegt
Zou het om meer vermogen gaan? Eerder donwforce en mechanische grip denk ik….
rufctr01 zegt
Ik vind hem erg mooi!
kniesoor zegt
Zo hoort een vlijmscherp raceijzer eruit te zien : vlijmscherp, de potentie straalt ervan af.
qoekje zegt
Zo te zien is de Appolo IE is in het wit ook beste te pruimen!
qoekje zegt
@qoekje: mooie zin edit knop?
willeme zegt
@qoekje: bij mij doet de edit-knop het gewoon.
jochempie zegt
@willeme: je zou in Dubai uitverkochte zalen trekken, grapjurk! :)
mrB zegt
Gelukkig is die achtervleugel nu wel normaal. Ik snapte die kleine prut vleugeltjes echt niet. Het zag er niet uit en je mist het meest effectieve gedeelte van je vleugel. Wat dat betreft een dikke vooruitgang.
Is dit weer een update die je op je fxx k kan uitvoeren, of komt er nu een x aantal fxx k evoluziones bij?
jules713 zegt
Kun je je huidige FXXK dan ook laten omkatten naar deze spec? Ik weet dat de cliëntele niet maalt om een miljoentje meer of minder, maar ik kan me niet voorstellen dat als je deze auto wilt en de FXXK al hebt, dat je deze dan nog erbij moet kopen.
larsyboy1997 zegt
@jules713: FXX naar FXX Evoluzione kostte destijds 300.000 euro. Zal met de FXXK ongetwijfeld ook zo gaan
onnes zegt
Het is natuurlijk wel heel gaaf, maar mist de elegantie van een Ferrari imo. Ik dacht obv de thumbnail dat het een Lamborghini was?
berlinetta zegt
@onnes: Tja, de tijd dat racers elegant zijn, ligt al ver achter ons.
zwannes zegt
Eindelijk hebben ze de achtervleugel afgewerkt. De voorkant doet me denken aan een Lambo… overall wel een grave bak!
viezefreddyw zegt
Het is een extreem apparaat wat een extreem apparaat moet zijn. En juist dat maakt hem voor mij mooi. Wat een machine zeg.
dirkv zegt
Bruut apparaat, zelf zou ik voor een wat klassieker vormgegeven Ferarri gaan. Maar de koper van zo’n machine zal vast wel wat meer mooi vormgegeven karretjes in zijn garage hebben staan.
Wat zijn de specs van deze bruut?
jasbelle zegt
Mwa, met hetzelfde vermogen als een gewone FXX K hoef ik m niet.
Breinstein zegt
Het wordt tijd voor een raceklasse waar dergelijke auto’s tegen die van andere merken zoals de P1 GTR en Zonda R op kunnen nemen. Vind dit zo zinloos.
tdu2zonda zegt
@breinstein: Precies! Ik zit al een tijdje met dat idee in m’n hoofd. Een ultimate race-klasse voor de XX-programma auto’s, P1-GTR/LM, Zonda R(evolucion), Aston Vulcan en dergelijke machines. Zou geweldig zijn!
T16 zegt
Beeld en geluid testen prototype.
https://youtu.be/qK_wsFHY3J8
https://youtu.be/4vl7XeMYaAE?t=9