De Ferrari 296 GTB is helemaal nieuw. En zoals hierboven al gezegd, er ligt geen schreeuwende V8 of V12 aan boord, maar een hagelnieuwe V6!
Het heeft even geduurd, maar er is (weer) een Ferrari met een V6 op de markt. Het gaat om de hagelnieuwe 296 GTB. Het kleintje van Ferrari wordt op dit moment in Italië onthuld.
Ferrari 296 GTB: opvolger van de Dino
Net als de Dino heeft deze Ferrari 296 GTB namelijk zes cilinders. Anders dan bij de V8-modellen uit Maranello staan de cilinderbanken 120 graden uit elkaar. De turbo’s passen daar prima tussen. Bij de V8 en V12 is de blokhoek overigens 90 graden. Dat betekent dus dat de nieuwe motor geen V8 is waar 2 cilinders vanaf zijn gezaagd. Nee, de ingenieurs hebben hem van scratch getekend.
De 2.9 liter grote V6 wordt bijgestaan door een elektromotor en levert in totaal 830 pk. De zescilinder op zichzelf is goed voor een niet misselijke 663 pk. Al dit geweld wordt via een achttraps-automaat op de achterwielen overgebracht.
De topsnelheid is hoog. Heel hoog
Ferrari claimt dat de nieuwe 296 GTB maximaal een snelheid haalt van 330 kilometer per uur. De sprint van 0-100 km/u duurt niet langer dan 2,9 seconden en na 7,3 seconden rijd je (in Duitsland natuurlijk) al 200 kilometer per uur.
Ook op de baan is het een snelle rakker. De Ferrari 296 GTB rijdt in 1:21 minuten een rondje over Fiorano, Ferrari’s eigen testcircuit. De F8 Tributo, met 720 pk doet er bijna 1,5 seconde langer over.
Elektrisch rijden met de Ferrari 296 GTB
Net als de SF90 Stradale kun je met de nieuwe kleine Ferrari ook geheel elektrisch rijden. Heel erg ver gaat niet, slechts 25 kilometer met maximaal 135 km/u, want de accu is slechts 7,4 kWh groot. Maar Femke Halsema zal je met open armen ontvangen in haar stad.
Prijzen zijn nog niet bekend
Ook is het nog even gissen naar de datum dat de 296 GTB leverbaar wordt, maar dit jaar zal dat niet meer zijn. Ook over de prijs kunnen we nog niets zeggen. Maar als we meer weten, lees je dat vanzelfsprekend als eerste hier! Op Autoblog!
HZW zegt
Dit wordt geen goedkoop model.
silverscope zegt
@HZW: zijn er goedkope Ferrari’s dan?
petroldrinker zegt
@silverscope: ja een oude 308 bijv zijn voor ferraris goedkoop…
silverscope zegt
@petroldrinker: het gaat hier om een nieuwe. Volgens mij is geen een nieuwe Ferrari goedkoop.
petroldrinker zegt
ligt eraan wie je het vraagt, voor ons normale stervelingen is het duur/veel geld, ken ook mensen voor wie dit wisselgeld is…
deduitsedrie zegt
@petroldrinker: met die redenering wordt dit model ook goedkoop, alleen nog even wachten
tinnemans zegt
Ik denk dat de bank gek zou opkijken als ik zoveel geld van m’n rekening af zou willen halen. ;)
Maar 500pk is voor mij meer dan voldoende, dus waarom niet? Het liefste zou ik een GT met een V8 voorin hebben, maar deze motor klinkt zo mooi dat ik geen moment zou klagen.
tjorque zegt
@deduitsedrie binnen een miljoen jaar kan ik hem zeker betalen :)
Fruitcake zegt
@silverscope: 400i en Mondial ;)
tysson zegt
@silverscope: ja, een Fiat Ritmo
Turbo S zegt
@HZW: dit moet toch wel de instapper worden niet? Vind hem wel geslaagd uitzien.
mustang750supersnake zegt
@HZW: mooi ook niet……
ArnoldH zegt
Hmm, ik vind het eruit zien als een verbouwde Alfa 4c met een Ferrari badge….
svdv zegt
@arnoldh: dat is een prachtig compliment zou ik zeggen
boomhauwer zegt
Is dat dan slecht?
wceend zegt
Eerder een compliment naar de Alfa dan een belediging voor deze Ferrari.
kniesoor zegt
Niet alleen het aantal cilinders, ook de vorm van de achterschermen doet denken aan de good old Dino 246.
Turbo S zegt
Eigenlijk het enige punt van kritiek wat ik kan verzinnen zijn die achterschermen. Die verwijzing had van mij niet gehoeven.
kniesoor zegt
Eens. Maar wellicht een aerodynamisch dingetje, ding is wel mooi spoilerloos.
lars zegt
Prachtig!
jasbelle zegt
Heel gaaf! Eindelijk weer een auto met cleane lijnen (net als de Roma trouwens) Veel mooier dan de grotere modellen!
rrk147 zegt
Prachtig! Niet te veek lijnen, redelijk clean ontworpen. Ik dacht dat er een instapper zou komen, met een V6. Maar als deze gecombineerd ruim 800 pk heeft, is het bijna 812 terrein.
El-Loco zegt
800pk+ op de achterwielen…. een paardje of 500 was toch ook zat geweest? *duikt*
SpiderIV zegt
@El-Loco: yep maar dat doet Alfa zelfs al met de Q.
rollingstoned zegt
@El-Loco: Anders hoor je er niet meer bij blijkbaar ;-)
tinnemans zegt
Ik had ‘m met 500pk zeker net zo mooi gevonden.
katoenboer zegt
@tinnemans: ook gekocht?
tinnemans zegt
@katoenboer; Ik denk dat de bank gek zou opkijken als ik zoveel geld van m’n rekening af zou willen halen. ;)
Maar 500pk is voor mij meer dan voldoende, dus waarom niet? Het liefste zou ik een GT met een V8 voorin hebben, maar deze motor klinkt zo mooi dat ik geen moment zou klagen.
boomhauwer zegt
dan heb je weer van die losers die een tesla erbij halen dat die sneller is..
harrie zegt
Wat een vreemde luchtinlaat/wielkast bobbel.
Doe mij z’n broertje MC20 maar.
reactief zegt
En dan wordt er altijd gezeurd over McLarens modellen strategie…
Dit lijkt toch heel erg op de SF90 (zoiets) die weer op de F8 / 488 / 458 lijkt..
En dan heeft deze meer pk’s dan de 812, maar staat hij onderaan de ladder?
Maar goed. Mooi vind ik hem wel. De mooiste Ferrari in tijden eigenlijk! En dat het een V6 is is meer dan prima!
Laat maar komen hoor :)
pjotr zegt
Ja leuk, maar ik zie inmiddels door de Ferrari modellen het bos niet meer.
Heeft deze motor nog een link met die van de Maserati MC20?
T16 zegt
Neen, nieuw ontworpen motor, code F163, 218 pk per liter.
tvklarenbosch zegt
Waarom is die overhang aan de voorkant bij nieuwe Ferrari’s zo groot?
tinnemans zegt
In het filmpje wordt gezegd dat ze een zo kort mogelijke wielbasis wilden hebben. Ik denk dat dit het resultaat ervan is.
ericd zegt
Een goedkoper (want V6) model, maar wel meer dan 800 pk én sneller dan de Tributo? Lijkt me verwarrend voor klanten.
Joel_D zegt
Zo hard is 330 nou ook weer niet toch? Dat haalde de M5 15 jaar geleden ook. Niet dat sneller echt nuttig is overigens…
Turbo S zegt
@joel_d: jawel is héél hard. Al eens gereden?
Joel_D zegt
Nee, verder dan 320 km/h ben ik niet gekomen. Het is héél hard ja, maar tegenwoordig niet echt opzienbarend hard toch?
Turbo S zegt
@Joel_D: opzienbarend hard is die 330 km/h inderdaad niet omdat zoals je al zei 15 jaar geleden deze snelheden behaald werden. Die 7,2 seconden naar de 200 vind ik dan opzienbarender. Dat is echt angstaanjagend snel.
Gulli zegt
Oeh leuk, een compacte Ferrari met hybride V6 en elegante cleane lijnen. Dat is een leuke instapper en voor normale mensen ook leuk te rijden!
Wat!? Acht. Honderd. Dertig. PeeKaa? Wat? Waarom? Hoe dan? Met 500 kun je ook erg veel plezier hebben hoor.
berlinetta zegt
Dit was ook precies mijn eerste reactie. Ik werd heel enthousiast toen ik dit bericht opende. Ik dacht dat er een nieuwe instap-Ferrari kwam met een pk’tje of 500. Geen overkill, geen maximale prestaties, maar wel maximaal rijplezier. Nu zal dit vast fantastisch rijden, maar wat een geweld joh. Die 911 GT3 Touring is door deze nieuwe Ferrari in een klap nog aantrekkelijker geworden.
ghini zegt
He daar is ie, de MC20 met hybride motor en ferrari badge.. komt hier dan ook een full ev variant van zoals de mc20?
T16 zegt
De MC20 heeft een 90 graden V6 met erg mooie techniek en is een afgeleide van de Ferrari V8 F154.
Dit blok met Ferrari engine code 690T wordt ook gebruikt in de Alfa Romeo Giulia en Stelvio V6 modellen.
De nieuwe Ferrari V6, F163, heeft een blokhoek van 120 graden, wat behoorlijk uniek is voor Ferrari.
In de jaren 60 en 80 zijn er enkele racers gebouwd met een 120 graden V6.
Voordeel van een 120 graden blokhoek is een lager zwaartepunt.
De F163 twin-turbo heeft een specifiek vermogen van 218 pk/liter, wat momenteel het hoogste
specifieke vermogen voor een productie auto is. Deze V6 is een volledig nieuw ontwerp.
Historisch gezien: Dino V6 65 graden.
1969–1974 2419 cc – Dino 246 GT, Fiat Dino, Lancia Stratos
Chiti V6 120 graden
1961–1962 1476 cc – 156 F1
1963–1964 1476 cc – 156 F1-63
Tipo 021, 031 & 032 (120° V angle) – designed by Mauro Forghieri and Nicola Materazzi
1980–1986 1496 cc turbocharged – Ferrari 126C, Ferrari 156/85, Ferrari F1-86
ghini zegt
@T16: leuk, thanks, ik bedoelde niet dat de motor hetzelfde is, daar zou ferrari denk ik niet mee wegkomen. Ben wel benieuwd of er onderhuids wel dingen gedeeld worden. De techniek zal geweldig zijn maar het ontwerp van de mc20 spreekt mij meer aan. Erg benieuwd naar de prijs van deze ferrari want als die, te , dicht bij die van de mc20 ligt dan heeft maserati een probleem.
camber24 zegt
Oef, vind dat ding wel lekker hoor. Na de Roma lijkt Ferrari weer op de goede weg. SF90 wel enorm lelijk, daar niet van
petroldrinker zegt
Mwa, als groot ferrariman ben ik niet meteen aant springen, te simpele lijnen voor mij persoonlijk, ben vooral benieuwd naar het geluid (ik hoop heel luid, maar ik vrees het tegenovergestelde….)
tinnemans zegt
@petroldrinker; Ik ben niet een vreselijke Ferrarifan, maar hou meer van grote lompe V8’s en het bijbehorende geluid. Maar dit is wel een heel erg mooi klinkende V6 imho. Of het luid genoeg isis kan ik niet beoordelen, maar het klinkt wel heel erg Italiaans.
vaakbenjetebang zegt
Wow. Even bijkomen. Wàt een ding. Wàt een specs. Wàt een techniek allemaal weer (kijk die site van Ferrari zelf er eens rustig op na). Allen die bodemplaat al. En dan ziet apparaat het er nog eens ducking awesome uit ook.
MaartenD zegt
Qua design een flinke verbetering ten opzichte van die mispeer SF90
Turbo S zegt
Zolang die voorkant in 1 lakkleur gehouden is valt het mijns inziens wel mee qua mispeer. Met 2 lakkleuren vind ik dat deze zoals op de foto’s hierboven ook een mispeer is.
tinnemans zegt
Mijn persoonlijke smaak zou een ongeblazen front engine GT achtige zijn geweest, maar voor een mid engine geblazen 6 pitter issie wel heel erg mooi en klinkt het wel fantastisch.
Ik ben het met de engineer eens; Eerst geluid, dan (gevoel van) acceleratie. Ik wil zo graag -geen- EV’s.
T16 zegt
Van Road & Track: Zelfs voor degenen buiten de auto is het schrille geluid van de motor direct herkenbaar. De eerste in de F163-motorfamilie, deze V-6 verdiende zichzelf de bijnaam “piccolo V-12” (kleine V-12) tijdens de ontwikkelingsfase. De 120-graden V-architectuur garandeert een symmetrische ontstekingsvolgorde, terwijl de gelijke lengte, afgestemde uitlaatspruitstukken in combinatie met de enkele uitlaatlijn buiten de hete-V de drukgolven versterken. Deze kenmerken verlenen zo’n zuiverheid aan harmonische trillingen, die verder worden geholpen door een limiter die een indrukwekkende 8500 toeren toestaat. De gepatenteerde “hot tube” is volledig opnieuw ontworpen voor de 296 GTB en is vóór de uitlaatgasbehandelingssystemen geplaatst, zodat hij het pure motorgeluid naar het interieur kanaliseert, waardoor de betrokkenheid en opwinding van de bestuurder nog groter wordt.
vbarchetta zegt
Zo die is echt heel fraai. Vond de Dino 246 al 1 van de mooiste Ferrari’s. Zou ook erg leuk zijn als Ferrari er een GTS (Targa) variant van zou uitbrengen…
ghini zegt
@vbarchetta: als ik hem bekijk zou ik denken dat het dakje er zo af kan?
mc96 zegt
Ik vind hem erg fraai. Achterste deel van de carrosserie heeft wel iets weg van de 250 LM
linkador zegt
In het kader van optimalisatie en de aangekondigde Lancia revival komen de voorruit en deurramen gepast uit.
turbotoll zegt
120° V6 Hot-V. Lijkt erg veel op een oude F1 turbo motor uit de jaren tachtig. Er staat er eentje in het museum in Marranello. In plaats van primaire kats, twee trechters zodat je goed op de gloeiende turbinewielen kunt kijken…
gregorius zegt
Een Ferrari was ooit 6 dingen:
1 Het beste meest begeerlijke blok
2 Een prachtig geluid
3 Een mooie koets
4 Iets waar je harder in kon rijden dan wat dan ook
5 Een begeerlijk object, een kunstwerk, iets met klasse.
6 Een passend maatpak qua interieur.
Langzamerhand zijn ze van alles af gestapt.
1 Het nieuwe V6 blok is vast prachtig, maar uiteindelijk is 630pk uit een 3 liter turbo gewoon de nieuwe standaard voor de ‘dure sport auto’s.
2 Met de nieuwe EU richtlijnen zal de V6 vast aardig klinken en precies op de limiten van de EU liggen, maar zo mooi als vroeger wordt het nooit meer.
3 Misschien is het je smaak en dit model is rustiger dan zn grote broers; maar er zijn weer tig elementen waarmee ik aardig wat problemen heb. Je kan zeggen wat je wil van Porsche, maar met de 911, zetten ze elke keer weer een rustig model neer wat gewoon vanuit elke hoek prachtig is; maar wel bij tijds… en ik ben zeker geen 911 fan.
4 Er zijn tegenwoordig zoveel auto’s op de markt waarin de bovengemiddelde nooit de limiet mee zal kunnen halen; dat het eigenlijk weinig meer uitmaakt. Machine heeft mens al lang ingehaald; dus daarvoor koop je een Ferrari ook niet meer.
5 Klasse is al ver weg bij Ferrari. Alles is schreeuwerig. Het grootste gedeelte van de Ferrari bestuurders die ik zie rijden zijn OF jonge mannen die erg cool willen lijken OF oude mannen die hun plassertje niet meer omhoog krijgen. Je ziet eigenlijk nooit een ‘normaal’ persoon in een Ferrari stappen.
6 Deze Ferrari ziet er weer een beetje simpel en strak uit van binnen, maar de huidige en laatste generatie is een mengelmoes van knopjes die op de raarste plekken zijn toegevoegd.
Dus ja: het zal een top auto zijn als je m nieuw koopt.
Er zullen veel mensen naar je kijken.
Het rijdt ongetwijfeld harder dan dat je aan kan.
Maar het is al lang niet meer wat Ferrari was; het is gewoon 13 in het dozijn.
heartofsteel zegt
inderdaad een gefacelifte Alfa 4C.
Hupke zegt
Zal wel schaal groter zijn want de 4c is niet echt op Ferrari formaat.
Hupke zegt
Word dit straks de eerste mooie Ferrari sinds de f355 en de 550?
herve11f zegt
Vind hem wel iets vande corvette hebben
lecomte zegt
Een PHEV Ferrari, ik moet er nog even aan wennen. Maar op het eerste gezicht ziet het er niet verkeerd uit.
T16 zegt
https://www.ferrari.com/en-NL/auto/296-gtb
frank2b zegt
Ferrari gaat een XJ220-je doen?