Voor motormuizen met bovengemiddelde haast en portemonnee.
Je hebt motorfietsen en je hebt motorfietsen. Voor velen heeft Ducati een speciaal plaatsje. Zelfs mensen die meer met Harley’s of Japanners hebben, kunnen een Ducati waarderen. Het is drama, het is fraai en het klinkt geweldig. Dit is hun nieuwe topmodel, de V4 Superleggera.
Koolstofvezel
Net als met dure supercars is deze superbike voor een groot gedeelte vervaardigd uit koolstofvezel. Niet alleen het frame, maar ook het subframe, de achterbrug en beide wielen zijn geheel van het vederlichte en peperdure materiaal gemaakt. Daarmee is het de eerste motorfiets waarvan de volledige draagconstructie van carbon is. Al deze maatregelen zorgen voor een 6,7 kilogram lichtere motorfiets dan voorheen.
Desmosedici Stradale R
Het motorblok is een waar pareltje. Het is een viercilinder in V-opstelling: een V4 dus. Dit ‘Desmosedici Stradale R’-blok meet 998 cc. Het maximum vermogen is 224 pk. Ook is het Stradale R blok aanzienlijk lichter dat het andere V4 blok van Ducati, dat 1.103 cc meet en 2,8 kg meer weegt. Over gewicht gesproken, de Ducati Superleggera V4 weeft 16 kg minder dan de Ducati Panigale V4. Het leeggewicht is 159 kilogram. Dit resulteert in een pk-gewichtsverhouding van 1,41 pk per kilo. Erg indrukwekkend.
Akrapovič
Dat cijfer kun je nog indrukwekkender maken door het Akrapovič-uitlaatsysteem te bestellen. Dan stijgt het vermogen naar 234 pk. Deze uitlaat is onderdeel van de Racing Kit, die je standaard geleverd krijgt. De Racing Kit bestaat uit diverse onderdelen die je Ducati V4 Superleggera geschikter maken voor het betere circuitwerk.
Mocht je denken: “Ik wil er ook eentje!”, dan ben je niet de enige en moet je eveneens haast hebben. Er worden namelijk slechts 500 exemplaren van gebouwd. Vanaf juni 2020 worden de eerste exemplaren geleverd met een maximum van 5 per dag. Uiteraard zijn alle exemplaren voorzien van een unieke badge om te zien welk nummer jij hebt gekocht.
ethylestra zegt
Ducati superlekkerah v4
Edge zegt
Brute fiets! Gaaf om te zien dat ze die winglets uit de MotoGP nu ook toepassen op een motor waar een kentekenplaat op gaat.
poes zegt
@Edge: die dingen zijn zo lelijk…
tvr1974 zegt
159kg, 234pk.. bizarre cijfers.. Afhankelijk van de rijder natuurlijk erop dan maar denk dat je toch tussen de 5 en 6 tellen op de 200 zit en de 300(299 op teller) snel aantikken zal ook een paar tellen langer duren.. denk alleen dat het prijskaartje wat hoog zal zijn voor mij dus nog even geen nieuwe bike voor mij
berlinetta zegt
Ik vind Ducati’s ook fantastisch. Ze bouwen in mijn ogen de mooiste racers van het segment en volgens mij rijden ze ook erg goed. Maar ik heb altijd een probleem met Ducati’s en dat is nou juist het geluid. Een racer moet voor mij een gillend of huilend geluid maken, zoals die Japanners doen. Een Ducati vind ik altijd klinken als een tourmotor. Om die reden zou ik er al niet voor kiezen, mocht ik ooit een racer overwegen.
aarsgewei zegt
@berlinetta: vrees dat het aan jou ligt. Bizar mooi geluid, zo diep en laag, door merg en been.
Daar kan geen rijstraket tegenop.
Grootste probleem van ducati is de onderhoudskosten. Er is altijd wel wat kapot of aan vervanging toe.
poes zegt
@aarsgewei: en ze klinken niet meer zo goed als ze pakweg 10 en 20 jaar geleden deden.
volvo480gtt zegt
@berlinetta: mijn oom heeft een 996 met een Termignoni uitlaat. Kippenvel elke keer als hij ‘m start. Die machine jankt niet zoals een naaimachine, hij brult. Precies zoals ik verwacht van een racemotor.
olivier420 zegt
@berlinetta: Vriend van mij heeft een 1200 monster, termignoni uitlaat volledig zonder dempers. Als hij dat ding start gaan er standaard auto alarmen af. Heerlijk
sr20det zegt
@olivier420: dat lukt met een eenpitter supermoto ook nog wel
racerx zegt
@berlinetta: ik denk dat de sound van deze V4 op toeren je wel gaat bevallen.
fmgarcia zegt
Je moet toch wel echt weten wat je doet met dit kreng tussen je benen. Dit komt dichter bij motoGP in de buurt dan welke Valkyrie of Amg-one bij een prototype of F1 auto.
cazzo046 zegt
Deze gaan linea recta een verzameling in. Niemand die hier mee gaat racen of op de weg rijden.
ricksmits zegt
@cazzo046: oh jawel. Als je regelmatig op t circuit rijd kom je zo nu en dan mensen tegen die dergelijke motoren meenemen.
Yamaha r1 50th ann
Bmw hp4 race
De oude superlegera
Zowel in zondagrijders oem trim of full race spec.. er zijn mensen die t doen
Dutchdriftking zegt
159kg met 234pk….. Van 0 naar een volle broek in 2 seconden….
kennone zegt
@dutchdriftking: lang leven mijn stoma??
berlinetta zegt
@aarsgewei: Kan goed dat het aan mij ligt hoor. Zoals ik zei, vind ik een hoog gillend geluid beter bij zo’n racer passen dan een diep donker geluid.
Overigens off-topic: AB, voor mij is het niet mogelijk om te reageren op iemand, anders dan zijn naam zelf te typen in het comment vak met een @ ervoor. Ik zie dat het andere mensen wel lukt. Gebruiken zij de app of is er iets anders aan de hand?
schuimbekje3 zegt
zijn alleen maar geschikt voor circuit met mooi weer… in alle andere situaties is het simpel. hij gaat stukgaatie als je hem langer gebruikt dan 10 rondjes circuit of de bestuurder is stukgaatie omdat deze fiets dan als enige opdracht de bereider dood te maken heeft als het regent.
boomhauwer zegt
@schuimbekje3: haha stukgaatie! Originele grap zeg!
tjorque zegt
Ik heb me voor de 0,52 pk/kg die ik morgen ophaal al bijkomend verzekerd tegen lichamelijke schade en overlijden…
Maar 1,4 pk/kg dat lijkt me echte waanzin…
JanJansen zegt
@tjorque: als ze de prijs halveren is het donorentekort ook meteen opgelost.
karaya zegt
Een 900SS uit de zeventiger jaren met open pijpen. Dan rammelden de ramen in de sponningen.
Alleen een Laverda 750 SF ging daar nog overheen.
karaya zegt
@schuimbekje3
Een kenner! (een oom van de broer van een neef van mij had een nieuwe Honda gekocht die de eerste dag al stuk ging. Ergo: Honda’s gaan altijd stuk, vooral in de regen)
duderuud zegt
Mooie fiets maar ik ben bang dat het prijskaartje richting de 60k gaat.
duderuud zegt
@duderuud: Eh…80k moet ‘iebl gaan kosten. Ouch!
rolov zegt
@duderuud: kolere
boomhauwer zegt
@duderuud: euh kost 100.000€.
autogeak zegt
Dat is de betere kruisraket
hehe zegt
Hij wordt sneller van een Akra uitlaat.
‘Deze uitlaat is onderdeel van de Racing Kit, die je standaard geleverd krijgt.’
Als je die kit standaard geleverd krijgt is de motor minder snel maken met een andere uitlaat een optie ?!?
jajeroenja zegt
@hehe: Misschien is die racing-kit alleen voor circuit gebruik door het ontbreken van een E keurmerk in de uitlaat. Een open akra zou op de weg niet mogen.
hehe zegt
@jajeroenja: In Nederland is geen E keurmerk op de weg juist geen probleem.
Rij zelf ook met Termignoni op mijn Ducati en die is niet goedgekeurd.
Op het circuit doen ze juist weer veel moeilijker over teveel dB’s heb ik mij laten vertellen.
sandervzanten zegt
@hehe: wellicht in de regio waar jij woont niet. Maar steeds meer binnensteden controleren wel degelijk op E-keur en gemonteerde DB-killer. Kosten 370€ geloof ik…
stromae zegt
Het begrip “motormuis” mag trouwens ook wel es ten grave gedragen worden… weinig muis meer aan als je dit ding in de begrenzer trekt…
balboni zegt
V4 is zalig: krachtig onderin, vermogen bovenin en een heelrijk geluid. Mijn dagelijkse kilometers maak ik op een Honda VFR800; fantastisch apparaat! (Ook nog met Vtec)
mustang750supersnake zegt
235 pk op160 kilo!!!…..pfffff….ding trekt zichzelf onder je vandaan als je ff nie oplet….
mustang750supersnake zegt
ding vammij heeft 110 pk op 200 kilo en dat gaat al rap…