Een nieuwe Donkie die onthuld wordt, dat maak je ook niet iedere dag mee. Dit is de gloednieuwe Donkervoort F22!
Na het verscheiden van Spyker -altijd even dubbelchecken, je weet het nooit zeker- is Donkervoort in de autowereld Neerlans hoop in bange dagen. Ja, we hebben natuurlijk nog VDL en die mogen nog eventjes wat producten van BMW maken. Maar dat is toch anders. De toko van Joop Donkervoort en zijn afstammelingen geldt, totdat Lightyear de One op de markt brengt, als enige overgebleven Nederlandse automerk. Onze excuses, als we met dit statement enthousiastelingen die in een schuur magie produceren keihard tegen de borst stuiten.
Donkervoort doet het nu al een tijdje met de D8 en al diens variaties. Het origineel is inmiddels geëvolueerd tot een monsterlijk apparaat van carbon dat vrijwel alle supercars uitlacht. In ieder geval voordat de vijfpitter van Audi op topsnelheid ingehaald wordt door een V8, V10, of V12 met vijf miljoenmiljard pk.
Elf jaar na de introductie van de D8 GTO is het echter tijd voor een nieuw model. Deze heet de F22. Bij die naam denk je wellicht aan de F-22 Raptor van Lockheed Martin of de BMW 2-Serie van BMW. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat de Donkervoort een mix is van de twee. Een F-22 Raptor besturen is -vermoedelijk- een nog iets meer viscerale ervaring. Echter, je hebt wel iets meer feeling met de elementen dan in een 2-Serie.
Naam is referentie naar dochter
De naam is echter geen referentie naar het gevechtsvliegtuig, maar heeft een lievere basis. Zoals de ‘D’ in ‘D8’ ooit een verwijzing was naar de eerste letter van de voornaam van Denis Donkervoort (de zoon van Joop en huidig managing director van het bedrijf), is de F nu een verwijzing naar de dochter van Denis. Die heet namelijk Filippa. We hopen dat we het goed schrijven, maar het begint in ieder geval met een ‘F’. De ’22’ werd in de video niet uitgelegd maar zou met ons huidige jaartal te maken kunnen hebben.
Minder carbon
Ten opzichte van de laatste iteratie van de D8 GTO heeft de F22 iets minder carbon-content. Donkervoort heeft het over 54 procent in plaats van 98 procent. Toch is de F22 lichter en sterker dan de D8. Dit komt onder andere door X-Core. De F22 weegt 750 kilo en heeft twee keer de torsionele rigiditeit van zijn voorganger. Bij de D8 GTO-JD70 maakte Donkervoort er een punt van dat het de eerste straatauto was die in bochten 2G kon trekken. De F22 rekt dat nu op naar 2,15G. Zo kan jij als bestuurder dus ook je nek even rekken en strekken op een onconventionele manier.
Een andere innovatie is actieve ophanging. De Williams F1 bolides van destijds werden er ook niet trager van. Bijkomend voordeel is dat de rijhoogte instelbaar is (35 mm). Handig, voor als je met de Donkervoort over de bolle akker ploegt.
Zoals zijn spirituele vader (de Lotus 7), is de Donkervoort F22 weer gebouwd volgens het less is more principe, van ’toegevoegde lichtheid’. De reminstallatie is tien kilo lichter dan voorheen en zelfs op de elektronica is drie kilo bespaard. Het is bijna een mirakel dat er überhaupt nog een auto staat en niet een veertje.
Aandrijflijn en prestaties ouderwets goed
De F22 gaat uiteraad als een jekko. In 2,5 seconden tik je de honderd aan, vijf seconden later de tweehonderd. De topsnelheid is 290 kilometer per uur, maar dan is wel je haarstukje al van het hoofd gevlogen. Tenzij je het carbon Twin Targa dak dicht houdt wellicht, in plaats van deze op te bergen in de speciale tas die hiervoor bedoeld is.
Velen vreesden wellicht elektropower of de introductie van een kleinere motor. Maar die vrees kan de ijskast in. De power wordt andermaal geleverd door de bekende vijfpits turbotor van Audi. Die levert in dit geval 500 pk en stuurt uiteraard al het vermogen alleen naar de juiste wielen. Dit gaat dan wel via een handbak met rev-matching, voor het geval je talent het potentieel van de auto niet matcht.
Personalisering voor puristen
Bij een supercar of hypercar, hoort natuurlijk ook personalisering. Donkervoort gaat hierin ook mee met de vaart der volkeren. Mocht je willen, kan je overal je naam op laten borduren. Interessanter is dat je ook kan kiezen of je wel of geen lichtgewicht airco wil, wel of geen stuurbekrachtiging wil en zelfs wel of geen ABS wil. Puristen gaan natuurlijk voor de meest lichte, harcore specificatie waarbij ze alles zelf moeten doen.
F22 voor nu gelimiteerd tot 75 units
Aanvankelijk zouden er 50 units van de F22 komen, maar inmiddels is dat aantal opgetrokken naar 75 units. De auto komt beschikbaar in Europa, de Verenigde Arabische Emiraten en in de Verenigde Staten. Koop dan?
erwingrunn zegt
Blijft een Neerlands trots. Mooie door ontwikkeling van het huidige model.
p.s. de link naar X-Core werkt niet.
jaapiyo zegt
Thx, fixed!
Jagris zegt
Mooi om te zien dat Donkervoort met de tijd mee kan gaan, maar toch dicht bij haar puristische merkwaarden blijft!
kniesoor zegt
In 2,5 sec van 0 naar 100 met een handbak ? Dat zal enige schakelvaardigheid vergen. Of haalt-ie dat in de 1e versnelling ? 🤔
HZW zegt
Er is rev matching aanwezig, geen idee hoe dat werkt.
okdoei zegt
Rev matching is voor terugschakelen. Simpel gezegd dan geeft ie automatisch een dot gas zodat je motor en je koppeling op dezelfde snelheid draaien. Voordeel: soepeler terugschakelen en geen onbalans in je auto bij t afremmen. Vooral nodig als je vrij sportief rijdt, op t circuit bijvoorbeeld.
Svensson zegt
@HZW: Auto rev matching gebeurt niet bij het opschakelen maar bij het terugschakelen, dus dat heeft er in dit geval niks mee te maken.
tenaci zegt
Wat een onwijs gave auto! Donkervoort blijft steeds verbazen. Wat een episch bedrijf is dat toch!
baf07 zegt
Eens🙌
superman zegt
Nu hopen dat Joop of zijn kinderen het blijven voortzetten. Er bestaan geen grote NL bedrijven meer. Vanuit het kleine Loosdrecht naar iets groots.
flyerbunch zegt
Netjes..
admiajfe zegt
Een droom WAUW!
Ff check of m’n staatslot nog wat opbrengt… man man wat wordt ik hier hebberig van. Zo mooi deze F22
Mooie Ford invloed als je schuin opzij op de neus kijkt! Lijkt net een focus maar dan zoals die bedoeld is.
snuif zegt
Optioneel geen ABS? Maar ABS is toch al jaren verplicht in de EU?
ouwedibbes83 zegt
Mss mag je zonder ABS enkel t circuit op?
Over het circuit gesproken, was dus een keer op Zandvoort en sprak toen een andere BMW rijder die speciaal voor dat soort dagen de zekering voor de ABS eruit haalt, zodat hij wel de rem kan laten blokkeren. Hij legde uit dat de auto op die manier voorspelbaarder is, mocht je in een slip komen en de rem instampen. Je blijft dan glijden in dezelfde richting door de geblokkeerde wielen.
HZW zegt
Vroeger had ik een Audi waar gewoon een schakelaar op het dashboard zat waar het ABS mee uit te zetten was.
Zat gewoon in het rijtje schakelaars voor alle denkbare functies, achterruitverwarming, mistlampen voor en achter, stoelverwarming, enz.
mashell zegt
Hmm. Blijven glijden in dezelfde richting tot je de rem loslaat of een auto die beweegt in de richting waarin je stuurt. Wat is nou voorspelbaarder?
okdoei zegt
Vet ding, wil ik! 2,15g is wel veel, maar wat voor banden liggen eronder?
HZW zegt
@okdoei NANKANG AR1’s in de maten achter 275/35R19″ en voor in 235/40R18′.
HZW zegt
22 in F22 zou 2 ledig zijn, de Dochter zou geboren zijn op 22 Mei 2022.
mashell zegt
Maar over ongeveer een maand kom je overal het getal 23 tegen en is deze Donkervoort oud nieuws.
fredex zegt
Ze mogen die iF design Award en Red Dot Award wat mij betreft meteen van die Hyundai Concept Seven intrekken. We hebben een nieuwe winnaar! Wat een ontzettend mooie wagen.
mashell zegt
Onder zo’n motorkap verwacht je eigenlijk een 20 cilinder lijnmotor..
ghini zegt
Kan je dat targa dak meenemen? Achter de stoelen oid? Snel een uitgebreide video aub!
Die achterkant lijkt vrij hoog, heel de auto staat soort van schuin. Benieuwd naar de zit positie.
Design is verder wel geslaagd zeg, modern maar niet te gek. Soort retro knopjes, lekker!
ghini zegt
Ohja en die uitlaat, gaaf!
moosecar zegt
Prachtig design, maar waarom die schermen? Totaal onnodig in een Donkervoort
kenner zegt
Autoblog Auto van het Jaar!! Oh nee dat is Porsche elk jaar weer.