De koning is dood, leve de koning. Dit is de nieuwe Dodge Charger Daytona.
Met het vallen van het doek voor de laatste generatie Dodge Charger ligt bij het Amerikaanse merk de focus op het nieuwe model. Want ja, die gaat komen. Maar wel totaal anders in vergelijking met de musclecar zoals je die kent.
Dat heeft alles te maken met de aandrijflijn. Weg is de 6.2 liter V8, die generaties lang diende als het basisrecept van de grommende Charger. De nieuwe generatie Dodge Charger moet het doen met een accupakket. Details over de aandrijflijn volgen in een later stadium. Op sociale media heeft Dodge eerste foto’s vrijgegeven van de nieuwe.
Dit betreft hier een preproductiemodel. De onthulling van de kersverse generatie volgt later dit jaar. Met deze foto’s is het uiterlijk in elk geval geen geheim meer. Met minimale camouflage zijn de vormen van de auto goed te zien.
Het gegeven van de musclecar is hetzelfde gebleven, met onder meer het herkenbare kenmerk van een lange motorkap. Normaal gesproken het huis van een achtcilinder, wat dus hier niet langer het geval is.
De reacties op sociale media zijn niet mals. Nu is sociale media al gauw een beerput van het internet, maar dat de nieuwe Dodge Charger een volledig elektrische auto is valt bij veel fans in het verkeerde keelgat.
Met name de Amerikanen kunnen het maar moeilijk verkroppen dat hun icoon een accupakket krijgt. Hier in Europa zijn we inmiddels wel gewend aan de elektrificatie van bekende modellen.
Dodge is niet van plan de nieuwe Charger Daytona louter uit te brengen als EV. Er volgen ook varianten met verbrandingsmotor. Geen heftige achtcilinder, volgens de laatste geruchten kun je een zes-in-lijn met twee turbo’s verwachten. De auto op de foto’s moet in elk geval de volledig elektrische variant voorstellen.
drdre1 zegt
Stond net op Interclassics naast een schitterende Charger R/T uit 1968. Ik begrijp die Amerikanen wel. 🙁
kilum zegt
Een plug in hybride met bijv. Een 2.0 turbo + accupakket zou ik best zien zitten. Die kunnen ze in Nederland best op de markt brengen. Het is een mooie wagen om te zien.
pignon zegt
Wordt hier nog iets gedeeld met concerngenoot Maserati Granturismo Folgore?
Andreivierfunf zegt
Heerlijk, het geluid van een 8 cilinder. Maar wat wij mooi vinden is niet per se de toekomst. Ik hoor het mijn overgrootvader nog zeggen: “Treinen rijden op stoom, niet op stroom.”
Terwijl zijn vader weer brommend zei dat treinen helemaal ongewenst zijn omdat ze de melk zuur maken en dat de trekschuit de enige echte optie zou moeten zijn.
drdre1 zegt
Precies! Vruuger! Toen de dode zee nog ziek was!
jaso013 zegt
Idd! Toen de Baravieren nog met zijn vijven waren!!
drdre1 zegt
Toen de blinde darm nog kon zien en Eurodisney nog Guldendisney heette!
JelmerS zegt
Wordt dit straks hier ook officieel verkocht? Een EV coupe zou de markt hier aardig opfleuren.
Rick-dos zegt
Het ironische is dat juist een muscle car uiterst geschikt is als een EV. De auto’s zijn gemaakt voor de dragstrip en quarter mile. Een EV zet elke muscle car met een V8 te kakken.
Als deze auto ook maar enigszins op de concept lijkt dan wordt het weer een heerlijke bak.
MaartenD zegt
NEE.
Jan VD zegt
De auto op zich heeft nogsteeds die mooie typische Musclecar kenmerken van een echte Mopar… maar in deze steekt geen Mopar enkel een dom duur zwaar belastend milieu verwoestend Accu pack… Dat zo door alle groene partijen en klimaataktievisten( terroristen) word geprezen als redding van moeder aarde wat totaal nonsens en zever in pakjes is en inmiddels ook al wetenschappelijk bewezen is ga ik mijn volgende auto aankoop er een zijn met een dikke V8 Hemi minstens 400pk om mee rond te cruisen en blaas al jullie stomme EV’s naar Mars of Pluto.. Nooit komt er een EV in mijn garage of op de oprit de grootste HOAX en bullshit ooit over heel de wereld verspreid en dat iedereen deze bullshit zo maar slikt totaal onbegrijpelijk…!!!!
dondeboer zegt
Rustig aan Jan, blijven ademen. Het komt goed. De liefhebbers van benzine kunnen nog jaren heerlijk genieten van het geroffel onder de kap. Hou er alleen wel rekening mee dat je straks met 400 magere benzine-PK’s altijd als laatste weg bent bij t stoplicht. Mijn glorieuze Busso is inmiddels ook hooguit redelijk vlot te noemen, die slaat met 240 pk ook geen deuk meer in een pakkie boter.
Richmond zegt
Ok meneer hoax wat stelt u dan voor? Niks doen?
racerx zegt
Ik ben ook geen fan van EV’s, want niet praktisch genoeg, maar jij lijkt wel emotioneel betrokken bij het hele gebeuren. Relax, het is maar een auto joh.
mc96 zegt
Ik vind de carrosserie erg geslaagd. En kundo’s voor het feit dat ze een echte coupé op de markt gaan brengen. Ik vind de klank van een V8 met veel cubic inch het mooiste wat er is, maar aan electrificatie valt niet te ontkomen en daat is goed.
flyerbunch zegt
Muscle cars EV maken is voor veel Amerikanen heiligschennis. Snap het wel en aan buiten brute power meestal geen gebrek, maar de afstanden in de VS zijn wat groter dan hier en range blijft dus een probleem. Wat ook niet in hun voordeel speelt is dat de infrastructuur voor EV gewoon slecht is en veel te weinig. Een recente reportage liet zien dat 70% van de laadpalen defect staan voor langere tijd. Dan nog dat hele gedoe met de laadpassen. Vandaar dat Tesla mee is gevraagd voor ondersteuning. Dit resulteert dan weer dat de Amerikanen overstappen op NACS ipv CCS. Amerikanen zijn koppig en lopen hopeloos achter. Als Trump ooit terug de touwtjes in handen krijgt zal hij wrs alles terugdraaien met nog meer achterstand tot gevolg.
racerx zegt
Mooi ding! Met twin turbo V6 zou ik ‘m best een keer willen huren aan de andere kant vd plas. In september nog een weekje een Challenger R/T mee gehad. Leuk man.