De Italiaanse fabrikant die zich doorgaans bezig houdt met racewagens komt met een model voor de straat op de proppen.
Vandaar ook de naam Stradale. Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van de naam Dallara en als racefan heb je vrijwel zeker weleens een Dallara gezien. Maar bij deze een korte opfriscursus voor degenen waarbij er niet direct een belletje gaat rinkelen.
Dallara is de toko van techneut Gian Paolo Dallara. Gian Paolo werkte als jonge man voor Ferrari, Maserati, De Tomaso en Lamborghini. Bij het laatste bedrijf was hij mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het chassis van de Miura. Eind jaren ’60 zette hij zijn eerste stapjes in de racerij door een raceauto te ontwikkelen voor Frank Williams.
In 1972 vond Gian Paolo dat hij voldoende geleerd had en zette hij zijn eigen bedrijf op, genaamd Dallara Automobili S.p.A.. Als fabrikant van raceauto’s kwam het merk uit in vrijwel elke klasse die je kan verzinnen. Zo was het merk bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het chassis van de Ferrari 333SP. Maar Dallara heeft het ook tot de F1 geschopt, maar haalde daarin tot nu toe nooit écht aansprekende resultaten.
Van 1988 tot en met 1992 werkte Dallara samen met Scuderia Italia en in 2010 was het verantwoordelijk voor de auto van het Hispania Racing Team. Tegenwoordig fabriceert Dallara het chassis van de HAAS VF2. Een project dat wellicht meer succes op had kunnen leveren werd eind jaren ’90 gestart in samenwerking met Honda en Jos Verstappen, maar dat kwam uiteindelijk niet van de grond.
Ondanks het gebrek aan F1-succes is Dallara een populaire partner voor raceseries om een auto neer te zetten. Naast de Haas-en (hazen?) bouwt Dallara onder andere auto’s voor de F2, F3, GP3, Indycar, Indy Lights, Super Formula en Formule E kampioenschappen. Maar binnenkort kan je dus ook over de straat racen met een Dallara.
De Stradale wordt zoals is af te leiden uit de foto’s van AutoGuide een soort KTM X-Bow achtige auto. Het gerucht gaat dat de auto zo’n 800 kilo gaat wegen en hoewel er nog niks zeker is over de krachtbron maakt volgens Autocar weleens een tot 400 pk opgepompte 2.3-liter grote ecoboost motor goede kans om de Dallara voort te mogen stuwen. Uitgelekte patenttekeningen tonen dat de auto er waarschijnlijk komt in verschillende configuraties. Je kan opteren voor een versie zonder voorraam, een versie met een voorraam, een versie met een rolbeugel of een versie met een volledige dichte cockpit.
Lijkt deze Italiaanse exoot jou wel wat, of heb je toch liever een Alfa Romeo Tipo 33 Stradale of Ferrari Challenge Stradale? Laat het weten, in de comments!
porschepdk zegt
WoW heel mooi, hier houd ik echt van.
sudsprint zegt
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale!!! Heel graag!!
kenner zegt
Doe maar een gran turismo stradale
pjotr zegt
Hebben zij zich ook niet bemoeit met de ontwikkeling van de Alfa 4c? Staat mij vaag iets van bij.
roland78 zegt
Kan best een mooi bakkie worden.
lekkerlinksrijden zegt
Een Kia Stradale graag
Stefje zegt
Heeft veel weg van de 918, de koplampen van de gtc4lusso, en zal waarschijnlijk weer helemaal kut zitten als je langer bent dan 1,40m.
zelfbenoemdingenieur zegt
Dallara heeft al eerder een straatauto gebouwd. De “KTM” X-bow.
e36thuglife zegt
Ferrari face met Porsche bil.
Hupke zegt
Samara bouwkwaliteit is te hoog en te handmatig, zo’n ding gaat een stuk duurder zijn dan de X-Bow vermoed ik ondanks de lagere lonen.
banaan7 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kniesoor zegt
Ik houd ’t voorlopig nog wel ff bij ’n BMW Stradale
JanJansen zegt
Dit is gewoon een X-bow met een andere body.
De X-bow bouwt Dallara al jaren en is straatlegaal, dus ze hoeven hiervoor niets meer te ontwikkelen.
Mooi staaltje rebadging.
heidekonijn zegt
Was al een tijdje het gerucht. Voor zover ik weet met een Alfa 2.0l. Vroeg me destijds al af welke motor dat dan zou zijn want die bestaat pas sinds de Giulia en nog niet toen het gerucht rondging. Ging er van uit dat dit het einde van de 4C betekende want Dallara had heel wat input voor dat chassis – maar als het om een slingshot spyder gaat zoals op de tekening dan snap ik het al beter. Geen concurrent van Alfa op die manier. Overigens produceert Dallara geen chassis voor de 4C of de X bow, die productie komt respectievelijk van Adler en Wethje.
Loek zegt
Als ze nou in een melige bui waren had ie waarschijnlijk Stradallara geheten.
Dutchdriftking zegt
Soort mini 918 spider, ik vind hem gaaf!
cossiekiller zegt
Ja, de zwarte velgen-trend is nu definitief achter de rug.