![Afbeelding Dít is de nieuwe BMW X4](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/X4_2018/10_BMW_X4_2018.jpg)
![Afbeelding Dít is de nieuwe BMW X4](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/X4_2018/11_BMW_X4_2018.jpg)
![Afbeelding Dít is de nieuwe BMW X4](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/X4_2018/12_BMW_X4_2018.jpg)
![Afbeelding Dít is de nieuwe BMW X4](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/X4_2018/13_BMW_X4_2018.jpg)
![Afbeelding Dít is de nieuwe BMW X4](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/X4_2018/14_BMW_X4_2018.jpg)
![Afbeelding Dít is de nieuwe BMW X4](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/X4_2018/15_BMW_X4_2018.jpg)
![Afbeelding Dít is de nieuwe BMW X4](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/X4_2018/16_BMW_X4_2018.jpg)
![Afbeelding Dít is de nieuwe BMW X4](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/X4_2018/17_BMW_X4_2018.jpg)
De stijlvolle Duitser is klaar voor actie.
Met het Autosalon van Genève op het oog lanceert BMW alvast de nieuwe generatie BMW X4. Op het oog lijkt er misschien niet bijzonder veel veranderd te zijn, maar niets is minder maar. BMW heeft flink wat aanpassingen doorgevoerd, waardoor we voldoende hebben om te bespreken.
Laten we beginnen met het uiterlijk. De nieuwe X4 maakt zichzelf nog nadrukkelijker aanwezig op het asfalt door een groei in omvang. De auto is 81 mm langer, 37 mm breder en de wielbasis groeit met 54 mm. Centimeterwerk, maar het geeft de auto een iets krachtiger aanzicht. Dit wordt tevens niet in het minst geholpen door de grotere grille, en het feit dat de auto iets dichter boven het wegdek ligt, waardoor het zwaartepunt daalt en de auto sportiever rijdt.
Qua interieur zet BMW in op een luxere omgeving. Hoewel alle (en meer) benodigde functies aanwezig zijn, is er geen sprake van een overvolle dashboard. Integendeel, de binnenzijde van de nieuwe X4 oogt bijzonder rustig, maar elegant. De cockpit is verder op de bestuurder gericht en de sportstoelen zijn herzien. Onder de opties vinden we o.a. een panoramisch dak en climate control met drie zones. De X4 is daarnaast 2,5 cm groter achterin. Tevens kan men spelen met BMW Individual.
Op het gebied van motoren is er keuze uit drie benzine en diesel krachtbronnen, waarvan het vermogen zich tussen de 184 en 360 pk bevindt. Veel keuze qua aandrijflijnen is er niet, BMW stelt alleen de achttraps Steptronic automaat in combinatie met haar AWD-systeem beschikbaar.
BMW windt overigens geen doekjes om haar M-modellen. Meteen al introduceert BMW twee M-versies voor de X4. De drieliter zes-in-lijn van de M40i produceert 360 pk en 500 Nm koppel, en is tevens de krachtigste benzine. De krachtigste diesel is de M40d, waarvan de drieliter zes-in-lijn 326 pk en 680 Nm aan koppel produceert. De auto’s gaan in respectievelijk 4,8 en 4,9 seconden naar de 100 km/u en hebben een top van 250 km/u.
Begrijp deze serie, maar ook de kopers nog steeds niet.. vooral weinig ruimte en qua looks niet beter dan een x3 (zels een slag kleiner)
@wildbeest: Wel sportiver, SUV (Sports Utility Vehicle). Ik was geen fan van de 1e serie X4, maar deze is wel erg geslaagd!
@kalslasie: sportiever dan wat? Dan Viola Holt?
@kalslasie: tis ja net een Opel van de achterkant! Maar een Opel is mooier.
@wildbeest: ik ook niet. Het is minder praktisch dan een SUV, het rijdt minder dan een normale 4. Het is een lillijke penisvergroting voor grijze pakken uit het midden management
@wildbeest: Ik vond het ook een enorm raar niche model, vlees noch vis. Tot ik er een keer één als leenauto meekreeg (X4 30d), en toen besefte ik me dat ik er ook wel eentje wilde. Sportiever, meh. Terreincapabel, misschien, maar waarschijnlijk niet. Een auto met stance en presence, yep. Een beetje een aandachtshoer, maar wel een lekkere, van wie af en toe schunnige plaatjes op reddit verschijnen, en die ook straathondjes adopteert en een beter leven geeft.
@bartweerman: als je een aandachtshoer wil graag een tweedehands X6 M
Dit soort auto’s vind ik nou echt een verschrikking voor de wegen. Wat een lelijke dingen.
@viezefreddyw: op zich eens, maar hij is wel beter te pruimen als de vorige generatie omdat naar mijn idee vooral de achterkant opgeknapt is van de facelift.
Ik zie een verhoogde Kia Stinger!
@lpgbarrel: Heb je nog wat ochtendzand in je ogen? :)
Nog steeds een hondslelijk compromis. Koop een 4GC als het sportief moet zijn en leuk moet ogen. En blijf bij een X3 of 2GT wanneer je te oud bent voor een lage instap.
Met een kleurtje, kon k m nog iets waarderen. Maar dat is nu niet meer t geval. Geef mij maar een X6
@toyotafortuner: De X4 is voor mensen die geen X6 kunnen betalen.
Ik begrijp nog steeds niet waarom je dit zou willen, er zijn genoeg betere alternatieven en hij is nog lelijk ook.
Het zal wel onder het mom ‘wat goed is, hoef je niet te veranderen’ zijn, maar ik blijf het toch jammer vinden dat het interieur van BMW al zolang hetzelfde is.
En misschien blijkt over een paar jaar wel dat BMW gelijk heeft, en al die schermpen van Mercedes niet fijn zijn. Maar toch hou ik wat van afwisseling. Daar zit bij mij ook de lol van een nieuwe/andere auto in.
Niet dat het in dit geval wat uitmaakt, want ik kan toch geen BMW betalen.
@zegheteens: ik vind de interieurs van Mercedes juist vreselijk, zeker met die dubbele schermen, het lijkt wel een Tabbert. Overigens zag ik gisteren in de video van Doug DeMuro wel een aantal zaken waar BMW nog wel wat van MB kan leren. Het interieur mogen ze echter hetzelfde, rustige, design laten behouden wat mij betreft.
@zegheteens: Vind het juist wel wat hebben dat BMW nog vasthoudt aan een traditioneel klokkenspel (mét oranje verlichting), net als een gedraaid midden console naar de bestuurder toe. Beetje die typische BMW kenmerken.
@olivier420: Van die schermen ben ik ook geen fan, integendeel. Maar een klokkenspel voor m’n neus trekt me nog veel minder.
Op zich nog niet zo lelijk vanaf de voorkant. Alleen jammer van de daklijn van een poepende hond als je richting de achterkant gaat.
Ik vind hem best gaaf, hij is nog snel ook. Prima, en ik zie liever dit op de weg dan de zoveelste SQ5
Als BMW liefhebber snap ik deze auto ook niet.
De achterkant lijkt me ook teveel op Mercedes, jammer.
Eerst vond ik het net een gekrompen X6, nu vind ik het een GLC Coupé met nieren. Helaas voor de X4 is dat wat mij betreft de grootste automotieve belediging die je kunt krijgen. Wat een wanstaltig apparaat!
Jammer dat ze dat interieur bij BMW niet naar een hoger niveau krijgen…
@2wheeler: het is notabene min of meer hetzelfde als in de 5 en 7 serie. Conservatief vormgevenen maar kwalitatief op Mercedes niveau (hoewel Audi de naden nog smaller krijgt staan die wat mij betreft met hun prominente dode knoppen een treetje lager).
@mashell: oh kwalitatief zal het uitmuntend zijn hoor! Vind het alleen niet zo mooi vormgegeven.
Dan kopieert Mercedes de X6 en gaat deze X4 lijken op de GLE Coupe (de achterkant met name). Blijft raar, die SUV Coupe.
@720s: de grote vraag is dan ook waar Audi blijft met een minimaal even afzichtelijke concurrent? Q6?
Lelijk of niet. Ik vind deze beter geslaagd dan het vorige model. Vporal de achterkant ziet er beter uit.
BMW laat je interieur designers eens op stage gaan bij Audi of Mercedes aub..
Lijkt nogal op die nieuwe Hyundai Sportback ;-)
@ikschrijfookoverautos: kom op zeg.. misschien kun je een beetje proberen te vervullen dat je geilt op alles wat Duits is? Dit is in ons universum gewoon een van de lelijkste auto’s die je kunt kopen. Voor mensen zonder smaak, met geld en een dringende behoefte zich letterlijk en/of figuurlijk verheven te voelen boven de rest van de bevolking.
@w0o0dy: Op de achterzijde na vind ik het een prima auto. Je mag het best met me oneens zijn, maar om het af te wuiven alsof ik een voorkeur heb voor Duitse auto’s is gewoon onnodig en jammer. Sterker nog, ik heb nog nooit de behoefte gehad om Duits te rijden, en dat zal nog wel even zo blijven.
@ikschrijfookoverautos: misschien dat ik me vergis maar ik meen recent nog meer bijzondere lovende woorden gelezen te hebben van jouw hand over middelmatige Duitse auto’s.
@w0o0dy: Dat kan zeker, maar dat is dan ook *mijn* mening. Ik bespreek de auto’s zoals ze op mij overkomen. Nogmaals, als je daar niet mee eens bent is dat helemaal prima. Weet alleen dat het niets te maken heeft met een voorkeur.
@w0o0dy:
Komt omdat dit het persbericht is wat in iets andere woorden is neergezet. Heeft verder niet echt wat met een mening te maken. Maar het persbericht vanuit BMW is uiteraard positief.
@zegheteens: f*ck je hebt me door!
@w0o0dy: Misschien kun jij verhullen dat je alles haat wat Duits is. Als je van anderen objectiviteit verwacht, verkondig dan je eigen mening niet als feit…
@e34m5touring: je zou beter moeten weten…
Overigens.. de bestelling voor een nieuwe auto is net gedaan.. een Duitser. 3 van de 9 auto’s die ik als dagelijks vervoer heb gereden door de jaren zijn Duits en één was een Seat Leon.. dus…
En nee de styling van BMW kan me niet bekoren. De werking van de machines vaak wel. De styling van Mercedes is beter maar die reden vaan veel minder goed. Alles van Vag wat ik heb gereden was niet opgewassen tegen de concurrentie qua rijden, comfort of betrouwbaarheid. Hopelijk blijkt de nieuwe wel op alle vlakken z goed als ik concludeerde na een paar proefritten.
@w0o0dy: Als jij jezelf zo verwoord moet je niet anderen gaan beschuldigen van subjectiviteit, dat is mn punt.
@e34m5touring: prima, maar ik mag toch meer verwachten van Autoblog dan teksten die rechtstreeks komen van de hand van een BMW tekstschrijver? Dit hok stijlvol noemen kan alleen als je op de payroll staat.
@w0o0dy: Hij geeft toch 2x aan dat het zijn mening betreft? Dat mag toch.
@e34m5touring: Nee mag niet. Is alleen okay wanneer de meningen overeenkomen :)
@E34M5Touring gekeken naar jouw naam ben jij ook niet hééééél partijdig :)
@ikschrijfookoverautos: Als je mijn reacties gezien hebt ben ik ook lang niet altijd positief over BMW. Het was toevallig de auto die ik had toen ik mijn profiel aanmaakte. Had ik dat 6mnd eerder gedaan heette ik waarschijnlijk Corolla16v oid. Had me nog geen fan gemaakt van Toyota ofzo.
De donkere achterlichtjes zijn een ode aan de 6e hands 316i’s uit de Schilderswijk. Mooi dat zo de merkwaarde van BMW in stand gehouden wordt!
Ze worden er niet mooier op…
Nieuwe X4? Ik ben de oude volgens mij 2x tegen gekomen. Voor mijn gevoel was dit ding er pas net. Verder vond ik hem vooral erg lelijk en vind ik hem nu nog steeds vooral erg lelijk. Koop toch gewoon een X3. Dat vind ik een prima SUV en is ook nog eens praktischer. Deze X4 zal misschien net wat sportiever zijn afgesteld, maar als je sportief wil rijden dan koop je een 3 Touring.
Om wat positiefs te melden: het is wel een mooie kleur. Maar als je deze kleur (melbourne rood?) ook op een X3 kunt krijgen is de keus niet moeilijk.
@mashell: Neen is een nieuwe kleur “Tacora Red”. Ik vermoed dat deze alleen bij de M versies te combineren valt.
Ik dacht dat de oude x4 nog maar net op de markt was, zie hem zelden rijden
Nooit gedacht dat ik de woorden BMW en stijlvol ooit in 1 zin zou lezen.
@v6ti: Dan heb je duidelijk je ogen nog nooit opengedaan..
https://www.autoblog.nl/nieuws/alstublieft-11-bijzondere-bmw-8-series-op-een-rij-98771
@ikschrijfookoverautos: gek he
@CasperH misschien moet je hier een artikel aan wijden. Ik kan een SUV nog wel begrijpen. Ruimte zat, en een vergelijkbare Van is er niet meer echt. Maar een SUV coupe is echt de anus van de auto wereld…
Nu alweer een nieuwe? Voor mij gevoel is de vorige net uit…
“De stijlvolle Duitser is klaar voor actie”. Kan iemand mij uitleggen wat stijlvol in deze context moet betekenen?