
BMW heeft een aanbesteding voor levering van nieuwe politiemotoren gewonnen, maar je moet natuurlijk wel even weten waarvoor je op moet passen!
De mannen van BMW Motorrad mogen de komende zeven jaar in totaal ruim 600 BMW R 1200 RT motorfietsen met blauw-oranje stickers en zwaailampjes gaan leveren. Als je die mannen voor wil kunnen blijven zul je van goeden huize moeten komen, want die fietsen zijn behoorlijk rap!
De fiets heeft een olie-/watergekoelde tweecilinder boxermotor, goed voor 125 pk en 125 Nm. Dan denk je misschien “die heeft de Fiat Punto van de buurvrouw ook wel” maar die Punto weegt iets meer dan de 276 kilogram basisgewicht van de R 1200 RT. Serieus snel dus, al geeft BMW zelf geen prestatiecijfers voor 0-100 sprints, alleen een topsnelheid van “boven de 200 kilometer per uur” op. Bovendien heeft de fiets een speciale “Rain”-setting, waarmee de fiets zich aanpast aan natte omstandigheden.
De motoren worden uiteraard uitgerust met allerlei politiespulletjes, zoals blauwe/amber knipper-LED’s, een uitschuifmast met zwaailicht, communicatieapparatuur, een gas-vastzet-installatie als uitbreiding op de cruise-control en matrixborden met de (voor sommigen helaas iets te bekende) “volg”-teksten. De motoren zullen opgebouwd worden bij HSC Nieuw Vennep.
De contracten worden deze zomer nog getekend, de eerste nieuwe Bromsnor-BMW’s worden eind dit jaar op de weg verwacht.
Juist ja, dus als ik het goed begrijp is een gas-vastzet-installatie een uitbreiding op de cruise-control… Zeg ik iets doms als ik beweer dat een cruise-control een gas-vastzet-installatie is?
@volvo-s60-adept: nee, maar bij een motor moet de gashendel fysiek open blijven staan, terwijl je bij een auto het pedaal los kunt laten
@apriliarsv: Hadden ze een van de nieuwe Triumphs kunnen nemen, die zijn er ook met throttle-by-wire.
@volvo-s60-adept: Denk dat gas-vastzet een politie optie is waardoor je je handen even snel van het stuur kunt halen om te kunnen signaleren. Ik weet niet hoe een standaard cruise control op een motorfiets reageert als je je handen van het stuur haalt.
Daarnaast is gas vastzetten natuurlijk iets anders dan cruisecontrol, want op cruisecontrol blijft de gasklep niet in dezelfde stand staan.
@racerx: Op men S1000XR zit cruise control, en is gewoon een knopje aan de linkerkant wat je aantikt en dan houdt hij die snelheid aan (het knopje kan je ook naar voren/achteren tilten om in stapjes van 1kmu te verlagen/verhogen). Het werkt eigenlijk dus exact hetzelfde als op een auto. Wat die gast-vastzet dan moet voorstellen of toevoegen??
@b00st: veel plusjes vaar de s1000xr, wat een dik apparaat is dat! 160pk op een hoogpoter, Damn!
@tjorque: vaar -> voor
@volvo-s60-adept: Cruise-control manipuleert de “stand” van het gaspedaal om een bepaalde snelheid vast te houden en/of te bereiken. Deze gas-vastzet-installatie zal hier waarschijnlijk van afwijken en laat de bestuurder een bepaald toerental vasthouden onafhankelijk van de snelheid.
Ben wel benieuwd wat hier het praktisch nut van is.
@pimsieb: Gas geef je op een motor met je rechterhand, de rechterhand waarmee een agent al rijdend aanwijst dat je naar rechts moet, wappert dat de vaart eruit moet of het verkeer op een kruising een stopteken geeft. Hij heeft maar één rechterhand.
@oxymoron: Als het ‘ff kan is dat met links wel een stuk makkelijker. Maargoed, ze moeten ook staand, rijdend aanwijzingen kunnen geven, en natuurlijk schieten. Dan is een vastgezette gashandel/cruisecontrol wel heel handig.
@trustmeiamanengineer: Het is maar een palletje dat voorkomt dat de draaiende gashandgreep bij loslaten terugdraait naar de ruststand. Veel te verwarrend om daar andere oplossingen voor te bedenken. Dan krijg je situaties als de fietser die even met een scootmobiel op pad gaat. Op de fiets: rechter handel inknijpen = remmen, op een scootmobiel: rechter handel inknijpen = “gas” geven.
@oxymoron: ze kunnen (politie)motoren dan beter naar links gas geven ombouwen, meeste Nederlanders hebben toch twee linkerhanden.
@pimsieb: op deze manier kan ook agent even naast de motor gaan rennen als hij even zijn benen wil strekken zonder dat hij tijd verliest (de motor rijdt immers door). vervolgens kan hij al rennend weer op de motor springen.
een andere optie de zogenaamde “zorro-optie”. de agent springt van de motor af om achter een boefje aan te rennen. zodra de agent fluit komt de motor weet naar de agent toe
@pimsieb: Een gasvastzetinstallatie geeft de mogelijkheid ook onder acceleratie het gas vast te zetten. CC houdt één snelheid aan.
Misschien handig als de agent onder volle acceleratie (ondertussen met de quickshifter door de versnellingen rammend) aanwijzingen wenst te geven.
Is voor de normale mens ook te verkrijgen: http://cdn.tenkateshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/8/1808051101.jpg
Clipje schuif je bij de gewenste gasstand naar beneden (tegen je remhendel), wanneer je weer zelf de controle wenst draai je simpelweg de gashendel dicht en het clipje draait weer naar boven.
@pimsieb: cruise control springt meestal af als je de koppeling bedient. Terwijl je voor bepaalde maneuvers met slippende koppeling rijdt en lichtjes de achterrem gebruikt… dan is vaste gas handig.
Had het toch beter gevonden als ze voor een maatje kleiner hadden gekozen (GS of MTS1200 of adventure 1200). Zelfde blok maar wat pittiger afgesteld en stuk wendbaarder. Hoewel met deze R lijn ook wel valt te sturen blijft het een sloep op twee wielen
@por100: Idd, had voor de GS gegaan
@por100: Denk dat je op de RT’s wat fijner zit als jende hele dag rijdt, iets meer uit de elementen. Daarnaast biedt het kuipwerk meer ruimte voor politie accessoires.
@racerx: *je de
@por100: het schijnt dat ze nogal wat kilometers maken die motoragenten. Een comfortabele fiets is daarom een vereiste. Wel willen niet nog meer afgekeurde motoragenten. Die paar die de files voorlezen met hun nasale “zo meneertje” stem zijn al teveel.
@mashell: hèhè,
Toen ik in a’dam veelvuldig reed waren de BMW sloeprijders wel zo vriendelijk om terug te zwaaien (idd ik zwaai op de motort). De lokale transalp-agenten zwaaiden niet terug (net als de satudarah en HA gek genoeg …). Dus onder de dienders zijn de bmw rijders wel het vriendelijkst denk ik zo
Misschien krijgen ze door die nassale stemmetjes van het luxe zitten, maar ik denk dat een GS met een aftermarket zadel toch het beste van twee werelden verbind: wendbaarheid en snelheid
@mashell: ja km maken ….not
Min 3x per week staan ze onder de maasbrug bij roermond (hanggroep agenten denk ik) een broodje te eten..koffie..enz enz
Soms is er 1 wakker en pikt er een auto uit die 200 meter verder de afslag af kan
Waarna oom agent weer met 180 aan de andere kant terug komt , anders is zn koffie koud
GA BOEFJES VANGEN AUB ..
@mulsanne: Hebben agenten geen recht op pauze? Of werk jij ook 8 uur non-stop door op een dag?
@trustmeiamanengineer: tuurlijk heeft iedereen recht op pauze
Maar ik weet niet wat voor baas jij hebt maar een uurtje of 3 pauze ?
En dan nog , neem je pauze niet langs de weg in groepsverband
En dan soms ff 1 eruit halen
@mashell: tijdens de rijopleiding bij de Antwerpse politie doen ze zo’n 30000km op een paar maanden heb ik me laten vertellen… (door een agent).
Qua rijden zijn dat in mijn ogen echt motorhelden
@por100: Zo’n RT heeft natuurlijk veel meer windbescherming. Een GS is net zo’n lomp ding hoor. MTS is wel een heerlijk ding, maar wel weer erg sportief (en duur).
@trustmeiamanengineer: dat is stiekem het droombeeld: heb een paar keer op een MTS gereden: wat gaat dat ontiegelijk hard. En race ervaring heb ik niet maar op zo’n ding kan ik zowaar mee komen. Zeker de uitvoering met automatisch aanpasbare dempers …
@por100: Lijkt me inderdaad een geweldige fiets, die alles combineert, comfort en lekker rechtop, met 160pk om elke racer het snot voor z’n ogen te rijden. (zeker op bochtige wegen).
@trustmeiamanengineer: “met 160 pk om elke racer het snot voor de ogen te rijden”
Hahahahahahahaha, juist…. Denk t inderdaad ook niet….
@basvspr: U bent zo’n racer neem ik aan? Of iemand van 14 die denkt dat een Hyabusa het beste is dat er te koop is…
Natuurlijk ben je op een circuit sneller met zo’n buikschuiver, maar op een bergpas echt niet.
@trustmeiamanengineer: buiten het feit dat het in Nederland stikt van de bergpassen, ben ik het ook daarmee niet eens. Bochten, snelle of langzame, zul je altijd sneller doen met een -veel lichtere- racer. Punt. En nee, ben geen 14, wel zo’n racer en toevallig een in Italië wonende engineer. Bergweggetjes zat hier dus ik weet wél waar ik t over heb.
@basvspr: Ik denk dat menig goed ingewerkte motoragent jou idd het snot voor de ogen rijdt. Iets met meer km’s per jaar dan jij in je leven rijdt..
@nickkoops: uitdaging aanvaard, stuur maar zo’n bromsnor op z’n nieuwe fiets richting de Alpen, zie jullie daar?
@por100: er komt nog een semi-offroad brommert als ik me niet vergis.
Er zijn meerdere aanbestedingen.
@awesome: Yamaha MT-07 Tracer ;)
Prima keuze om de hele dag op rond te rijden. Voor het snelle undercover werk en ramkraak achtervolgingen nog wat S1000R(R)’s erbij.
Zet zo’n motoragent de helm niet af als ze je in je “red bull racing” x3 aanspreken?
@mashell: niet tijdens etnisch profileren
Ze hebben die RT’s al sinds mensenheugenis.
Verder prima fiets voor deze doeleinde. Hoewel de Japanners vergelijkbare hokken leveren die betrouwbaarder en goedkoper zijn (voor de consument dan).
Heb je een bron trustmeiamanengineer?
@amersfoorter: Een Yamaha FJR die ze bij de KMar gebruiken bijvoorbeeld ;-)
Mooie fiets, fietsagent.
@CasperH “Als je die mannen voor wil kunnen blijven zul je van goede huize moeten komen”
Voordeel als je van goede huize komt. Dan hoef je niet op de vlucht voor de politie.
Toch altijd wel benieuwd of de top dan op 240/250 ligt of eerder bij 280.
@ghost: Eerder richting de 220/230 volgens de praktijktests op Youtube
Vergis je niet in het gewicht wat er nog bij komt. Ik denk dat ze eigenlijk beter wat lichtere kunnen nemen. Dat motorvermogen is niet zo boeiend oom agent rijd toch harder (door de bocht) dan wij allemaal op een supersport. En als ze echt tot het gaatje gaan dan is het al veel te gevaarlijk geworden voor het overig verkeer en moeten ze daarom afblazen.
Ik snap niet helemaal waarom dat in Nederland omgebouwd moet worden. BMW levert al jaren af fabriek PD uitvoeringen die al volledig zijn voorbereid.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het wordt nooit een Harley