We weten dat dit vrij voorbarig is. De nieuwe M3 (F80) wordt immers pas over twee jaar onthuld. Maar dankzij een shitstorm aan recente geruchten is Wildspeed alvast met deze plaatjes aan komen zetten.
De introductie van de nieuwe 3 Serie is volgende maand en voor wat betreft de M3-versie daarvan: die komt naar alle waarschijnlijkheid in de zomer van 2013 de automarkt oprollen. De reden dat het opgefokte sedannetje nu al voor aardig wat reuring zorgt op teh internets is de krachtbron in het vooronder. Want niemand weet nog welk type motor dit gaat worden.
De voorlopige krachtbron-kanshebbers zijn: een zes-in-lijn (N54) die we kennen uit de 1M, een V8 met dubbele turbo’s die verwant is aan het blok uit de X5 M/X6 M, een doorontwikkeling op de huidige V8 uit de M3 en de meest opvallende keuze is toch wel de geruchten (en patentaanvragen) over een 3.3 V6 biturbo met +/- 450 pk. En die zou ongeveer zo moeten klinken.
Het uiterlijk is volgens photoshopper Wildspeed op verschillende punten nauw verwant aan dat van de M5, wat duidelijk te zien is in de voorbumper. Verder is grille/koplamp-verhouding zoals we die op eerdere impressies en spyshots zagen. De shops zijn trouwens gebaseerd op ‘inside info’ (zo zouden de wielen aan de hand daarvan vormgegeven zijn) en spyshots. (bron: F30post.com)
bassie zegt
vaarwel M3, kom er maar in downsizing..
mashell zegt
@bassie: of… welcome back echte M3. Geen relaxte V8 muscle car meer maar een echte sportmachine!
KUYL zegt
@mashell: De V8 van de M3 is allesbehalve rustig of relaxed.
Al ben ik het wel met je eens dat iedereen het maar over downsizing heeft. De eerste M3 had gewoon 4 cilinders, daarna 2 generaties een 6. Wanneer na 1 generatie men terug stapt naar de 6 cilinder schreeuwd iedereen moord en brand.
Al is het wel jammer dat er turbo`s op moeten voor het verbruik/uitstoot etc.
maseratiferrarilover zegt
@KUYL: check, turbo’s zijn pure heiligschennis
KUYL zegt
@maseratiferrarilover: klopt, of de luidsprekers met motor geluid in de M5. Auto`s verkopen ze tegenwoordig niet meer. maar vervoersmiddelen die verkocht worden dmv marketing en zogenaamde merkbeleving die gebasseerd zijn op het verleden.
zucht ik voel me een ouwe lul.
MLTB zegt
Netjes :)
geengehoorisrechtdoor zegt
niks meer aan doen zo de markt opgooien. en wel nu!!!
agera zegt
@geengehoorisrechtdoor: Precies ik denk er net zo over en vooral in dat lichtblauw is het een pareltje.
Hupke zegt
Niet aan mij besteed, te 5 achtig, ik vind de e92 leuker.
Al heeft hij ook wel wat e46-ig.
Dit is natuurlijk nog maar een impressie maar ik vrees dat hij er wel hard op zal lijken.
agera zegt
@Hupke: BMW kon ook niet om de e46 dna heen, een hele mooie auto en was daarnaast een hele populaire auto.
Hupke zegt
@agera:
Dat zal ik van de e30 en de e92 ook wel kunnen zeggen als het volgende model einde loopbaan is.
(ik ben niet echt een e46 enthousiast)
Tommy2 zegt
Een mini-M5. Leuk. De huidge V8, een V8 met 2 turbo’s of een V6 lijken me vrijwel uitgesloten. Ik ga voor een geblazen zes-in-lijn! :D
JvT zegt
Tja, en straks blijkt dat er over twee jaar alleen een update-model van de E92 uitkomt ;)
Nino zegt
@JvT: Het is geen Apple!
SimonMc zegt
@Nino: +1
JvT zegt
@SimonMc:
Hmm, die knipoog-smiley communiceerde niet helemaal goed merk ik…
mashell zegt
Als BMW de gekke fratsen als lelijke zwarte daken en die spiegels met loslzittende pootjes nou gewoon laat zitten kan het nog best leuk worden.
weem zegt
Sinds de fail gisteren waarbij bleek dat zo’n beetje elke blogger het fout had op praktisch alle vlakken m.b.t. de introductie van de ‘iPhone 5’ hecht ik niet meer zoveel waarde aan dit soort voorspellingen. Deze Photoshop laat mijns inziens een M3 zien volgens de op dit moment op de automarkt geldende designtaal en zoals die dus ook zou uitzien als deze nu zou worden uitgebracht. Twee jaar is echter nog heel ver weg, ik verwacht wel iets meer vernieuwing tegen die tijd.
Barryyy zegt
Ziet er goed uit, zelf ben ik die-hard Audi fan, maar hier draai ik me nek toch wel even goed en vaak voor om!
G-Power versie op dit type zou ik dan wel graag willen zien!
sdk16420 zegt
@Barryyy: Die-hard Audi fan? Mooie avatar!
Barryyy zegt
@sdk16420:
Dat heb jij goed gezien, zeg ook niet dat ik BMW lelijk vind. Daarintegen heb ik ook al een tijdje geen aandacht besteed aan deze Blog. Je punt begrijp ik maar al te goed, zal hem is aanpassen!
Nino zegt
Mooie impressie van de M3, hij kijkt een beetje boos en daar hou ik wel van :P
agera zegt
@Nino: Dat boos kijken vind ik juist typerend voor BMW en uiterst blij dat het weer terug is.
agera zegt
Vind hem er lekker uitzien ben zowieso een voorstander van de BMW M3 tov de concurrent. Laat de uiteindelijke M3 maar zo worden vaan mij krijgt tie alle lof.
bempi zegt
Ik zie gewoon een mini versie van de M5 ?
Nino zegt
@bempi: Oh ik zie gewoon een impressie van de volgende M3, vreemd..
agera zegt
@bempi: Een deels lijkt hij er wel op, maar is dat slecht aangezien de M5 een mooie brute bak is. Persoonlijk vind ik dat niet slecht.
bempi zegt
@agera:
Ik vind het niet slecht. Ik vind het alleen jammer dat BMW met V.Hooydonk de koers van eenheidsworsten op vaart ( zoiets als Audi ). De 2004 generatie stond bij BMW in het teken van ‘individual’ en dat zag in je alle modellen terug. Neemt niet weg dat het een leuk model is om te zien ( deze M3 ), maar tegelijkertijd ook zeer voorspelbaar qua looks en de acceleratie tijd zal tussen de 4.9 en 4.5 sec liggen.
Jochempie zegt
@bempi: Ik denk lager dan 4,5 seconden eigenlijk.
agera zegt
@bempi: Als ik me niet vegis doet de huidige M3 Coupe(E92) er 4,6 sec over om van 0 naar de 100 te gaan. Ik denk dat de nieuwe iets sneller zal zijn.
AlpinaGek zegt
Een doorontwikkeling van de V8 uit de E92 (voldoet niet aan de toekomstige regelgeving) en de Twinpower V8 (zou de verkoop van de nieuwe M6 kunnen schaden) lijken wat mij betreft zeer onwaarschijnlijk.
De 3.3L V6 zou gewoon de Twinpower V8 uit de M5 met 2 cilinders minder zijn. Hij zou dan meer of ongeveer 450pk krijgen, omdat hij minimaal even krachtig zou moeten zijn als de sterkste versie van de voorganger (444pk in de M3 GTS).
Uiteindelijk moet BMW zelf bepalen welke motor het beste is om de concurrentie mee aan te gaan. Als ze dat denken te kunnen met een nieuwe zes-in-lijn, dan zullen ze dat doen.
Als de Twinpower V6 in elk opzicht beter is, waarom zouden ze dat dan niet doen? Omdat het historisch verantwoord is? Dacht het niet!
Megakix zegt
@AlpinaGek: eens….en toch is een atmosferisch blokje zoveel mooier, omdat je de snelheidsbeleving en krachtsontwikkeling beter ‘registreert’. Een turbo is super, twin-turbo helemaal super…maar niet perse voor de liefhebber.
arjenw zegt
Kleine versie van de F10?
jacobsen zegt
D’r zit een lijn te veel in die motorkap. Jammer, anders best een stoer ontwerp.
highperformance zegt
@jacobsen: Jep, snap wat je bedoelt. De 4 lijnen (2 gespiegeld) suggereren een andere dynamiek. Maar goed, om nu te discussieren om een tekening van een ander gaat wat te ver. We zien wel hoe het wordt. Ik heb geen haast, sinds begin juli rijdt deze jongen er weer verzorgd.
agera zegt
En dan roepen veel mensen dat Audi goed op weg is qua design en dat BMW daar wat van kan leren. Naar mijn mening is dat andersom BMW is gewoon heel goed bezig qua design. Als ik BMW en Audi vergelijk, kies ik voor BMW in elk klasse.
BMW 3-serie / Audi A4 > De BMW 3-serie.
BMW 5-serie / Audi A6 > De BMW 5-serie.
BMW 7-serie / Audi A8 > De BMW 7-serie
BMW X5 / Audi Q7 > De BMW X5
In elke klasse de BMW voor mij boven de Audi.
Tommy2 zegt
@agera: In de winter rij ik toch liever Audi…
Nino zegt
@Tommy2: Want?
drivingpleasure zegt
@Tommy2: want?? omdat jij audi kent als quattro? ze verkopen nog steeds veeel meer FWD en dat kan echt niet tippen aan RWD! Ik zal zeggen koop gewoon een MOOIE BMW met Xdrive zit je nog beter in de winter…
Tommy2 zegt
@drivingpleasure: Een Audi zonder quattro is geen Audi.
Sterk overdreven dat veel meer FWD zijn, dit is alleen bij de A3 en A4-modellen het geval. Alles daarboven heeft grotendeels integrale aandrijving. Als je dit niet neemt kan je idd net zo goed een BMW of Mercedes kopen. Anders koop je alleen maar Audi om het logo.
E34M5Touring zegt
@Tommy2: Ja en waar verkopen ze er veruit het meest van, Juist die modellen en bovendien met alle A5 2.0tdi en A6 2.0tdi modellen hebben ze ook in die segmenten veelal voorwielaandrijving
europameister zegt
@Tommy2: “slechts” 38% van de verkochte modellen van Audi AG zijn uitgerust met AWD in 2010.. Als je alleen naar Audi modellen gaat kijken wordt ’t nog ietsje minder want binnen dit percentage vallen ook de modellen van Lamborghini.. tis minimaal, weet ik.. Zonder “marketinghype” komt BMW nog tot een respectabele 25%.. en ze bouwen over ’t algemeen ook nog eens leukere auto’s..
agera zegt
@europameister: Eerlijk is eerlijk qua design kan Mercedes en Audi niet tippen aan BMW, ze bouwen fantastisch rijdende en mooie auto`s om te zien.
dennisr zegt
ziet er goed uit.. hopen dat het zoiets word, alleen de motorkap moet strakker.. even strijken :)
vwally zegt
@dennisr: Ja ik dacht precies hetzelfde, het zal wel iets te maken hebben met aerodynamica, maar mooi is het iig niet ;)
vwally zegt
Als de koplampen van de 3 er zo uit komen te zien is hij er iig niet lelijker op geworden. ( 1-serie…)
fluvioglacialeafzetting zegt
Ik vind t er niet uit zien…
drivingpleasure zegt
wat een heerlijke wagen..
motherlover zegt
Mooie auto hor, en de sjonnies hoeven iig niet meer zelf de motorkap te verlengen voor die “stoere” booskijkers xD
BmwMPower zegt
Leuk, speculeren en dromen over een auto die over 2 jaar op de markt komt.
Flamingo zegt
heeft er een olifant op de voorkant gezeten ofzo. zo ziet het eruit. ik ben er niet kapot van..
jrmpower24 zegt
die voorlampen zijn zo vet!!!
de hele auto is mooi zo!
I love BMW!
nomar zegt
Alstie zo in productie komt hebben ze de voorkant zo van de nieuwe A5 gepikt. Die koplampen hebben quasi dezelfde lijn… Zielig hoor, willen maar niet kunnen. Waar staat BMW eigelijk nog voor ?
Trouwens wanneer komt de efficient dynamics 3 cilinder PSA turbodiesel met AWD versie uit ???
norge zegt
Ik vind het een beetje Hyundai achtig :D
agera zegt
@norge: Vind ik helemaal niet, maar heb respect voor je mening. Aziaten staan bekend om het kopieren van vooral Duitse auto`s en niet andersom.
speedlimit zegt
@agera:
Precies…net zoals de hybride 5 sterk aan de Lexus gs doet denken…over kopieergedrag gesproken ;)
The360box zegt
Ligt het aan mij of gaan merken hun types op elkaar laten lijken, Audi doet dit al jaren maar van BMW had ik dit niet verwacht, ik vond de nieuwe 5 & 6 niet BMW overkomen, de lijnen waren hoekig en simpel, tov de vorige 5 &6 die er onderscheidener uitzagen.
janklaassen zegt
Mmmja; denk dat veel mensen het eens zijn met mij dat deze foto vrij veel op de M5 lijkt.
Relief zegt
De audificatie van BMW is een feit. Eenheidsbratwurst is de trend in Duitsland (behalve bij Mercedes, die begrijpen het nog).